Наименование на законопроекта
Постановление на Министерския съвет за приемане на Устройствен правилник на Министерството на здравеопазването
Пореден номер в програмата
1
Вносител
Министерство на здравеопазването
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
1. Отстраняване на затрудненията в оперативната организация на работа на администрацията на МЗ поради неефективна организационна структура.
2. Преодоляване на констатираните дублиращи се и разпокъсани функции между административни звена на МЗ и щатна численост, която не е съобразена с обема на възложените дейности и с приоритетите на МЗ към настоящия момент.
Очаквани резултати:
1. Актуализиране на функциите и структурата на МЗ, които са определени в началото на 2015 г. и не съответстват в достатъчна степен на приоритетите в работата на МЗ.
2. Създаване на организационна структура, която оптимално и ефективно да подпомогне министъра на здравеопазването в изпълнение на неговите функции съобразно приоритетите на правителството.
Необходими промени в други закони
Чл. 42, ал. 4 от Закона за администрацията
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
07.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Кодекса на търговското корабоплаване
Пореден номер в програмата
1
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 87
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане на изискванията на Директива 2014/112/ЕС за прилагане на Европейското споразумение относно определени аспекти на организацията на работното време в сектора на вътрешния воден транспорт, сключено от Европейския съюз за речно корабоплаване (EBU), Европейската организация на речните превозвачи (ESO) и Европейската федерация на работниците от транспорта (ETF). Въвеждане на специфични изисквания по отношение на членовете на екипажи на кораби, плаващи по вътрешните водни пътища, различни от установените в КТК за членовете на екипажа на морски кораби и от общите правила на КТ, за максималната продължителност на работното време и за минималната продължителност на почивката за всеки 7 – дневен период, както и за периода от време, в който положеният труд се счита за нощен и за безплатна оценка на здравословното състояние на морските лица.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
07.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Кодекса за социално осигуряване
Пореден номер в програмата
2
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
С проекта на ЗИД на КСО се извършват промени в регламентацията на допълнителното пенсионно осигуряване, като част от тях са свързани с изпълнение на мерките за засилване на надзора и регулациите в областта на небанковия финансов сектор, залегнали в Националната програма за реформи.
1. Усъвършенстване на изискванията към членовете на управителните и контролните органи
2. Усъвършенстване на изискванията към системите за управление на пенсионноосигурителните дружества
3. Развитие на функциите на банките– попечители
4. Усъвършенстване на режима за инвестиране на средствата на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване
5. Съобразяване с изисквания на законодателството на Европейския съюз
6. Въвеждане на изискване за използване на идентификационен код на правния субект
7. Други изменения и допълнения, насочени към усъвършенстване на нормативната уредба на допълнителното пенсионно осигуряване
Необходими промени в други закони
Закон за комися по финансов надзор
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
07.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за мерките срещу изпирането на пари
Пореден номер в програмата
3
Вносител
Министерство на вътрешните работи
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 196
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на изискванията на Директива (ЕС) 2015/849.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
Закон за храните
Пореден номер в програмата
4
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Законопроектът има за цел да гарантира висока степен на защита на здравето и интересите на потребителите по отношение на храните и да осигури прилагането на правото на Европейския съюз и националните мерки в областта на храните.
Необходими промени в други закони
Закон за ветеринарномедицинската дейност, Закон за водите, Закон за защита на потребителите, Закон за марките и географските означения
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за опазване на земеделските земи
Пореден номер в програмата
5
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Предложеният проект на ЗИД на ЗОЗЗ цели актуализиране на административните процедури за действие при установени пожари, както и превенция на пожарите в земеделските земи и горски територии, като се въвеждат забрани за паленето на огън и извършването на огневи работи в пасища, мери и ливади, както и забрана за извършване на дейности по почистване на пасища, мери и ливади без писмено уведомление до областна дирекция „Земеделие”, с копие до Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението” в периода, определен като пожароопасен за съответната област.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за фуражите
Пореден номер в програмата
6
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 27
Цели, основни положения и очаквани резултати
Осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) № 2015/786 на Комисията за определяне на критерии за приемане на методи за детоксикация, прилагани за продукти, предназначени за хранене на животни, предвидени в Директива 2002/32/ЕО на Европейския парламент и на Съвета.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника
Пореден номер в програмата
7
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 3
Цели, основни положения и очаквани резултати
Приемането на нормативна рамка, която ще съответства на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/1628 и на Закона за ограничаване на административно регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Опазване на човешкото здраве и околната среда чрез по-нататъшно намаляване на емисиите от токсични замърсители на въздуха, добро функциониране на вътрешния пазар и намаляване на административната тежест.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИ на Закона за малките и средните предприятия
Пореден номер в програмата
8
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Изменението на закона цели създаване на необходимите условия, за да се избегнат проблеми с усвояването на европейски средства и установяване на пълно съответствие на националното законодателство с правилата за държавни помощи, регламентирани в европейското законодателство и в частност в Регламент (ЕС) 651/2014, и Препоръка 2003/361 на Комисията от 6 май 2003 г. относно дефиницията за микро предприятията, малките и средните предприятия.
Необходими промени в други закони
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за приватизация и следприватизационен контрол
Пореден номер в програмата
9
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвежда се забрана за продажбата на акции и дялове, собственост на държавата, както и на акции и дялове, собственост на търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за марките и географските означения
Пореден номер в програмата
10
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 216
Цели, основни положения и очаквани резултати
Проектът на ЗИД на ЗМГО е изготвен във връзка с постъпило запитване от Европейската комисия EU Pilot 8315/2016/AGRI от 15.02.2016 г. относно поддържането на национална закрила на географските означения за земеделски продукти и храни. Законопроектът цели привеждане на действащия закон в съответствие с изискванията на европейското законодателство и по-конкретно с разпоредбите на Регламент (ЕС) № 1151/2012 г. на Европейския парламент и на Съвета относно схемите за качество на селскостопанските продукти и храни. С приемането на проекта на ЗИД на ЗМГО ще бъде постигнато съответствие на националното законодателство с правото на ЕС в областта на географските означения и ще бъде избегнато стартирането на наказателна процедура.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за защита на конкуренцията
Пореден номер в програмата
11
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 25
Цели, основни положения и очаквани резултати
С проекта на ЗИД на ЗЗК се цели привеждане в съответствие на националното законодателство с нормите на Директива 2014/104/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от относно някои правила за уреждане на искове за обезщетение на вреди по националното право за нарушения на разпоредбите на правото на държавите членки и на Европейския съюз в областта на конкуренцията.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за авторското право и сродните му права
Пореден номер в програмата
12
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 215
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане на Директива 2014/26/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 година относно колективното управление на авторското право и сродните му права и многотериториалното лицензиране на правата върху музикални произведения за използване онлайн на вътрешния пазар
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за филмовата индустрия
Пореден номер в програмата
13
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се предлагат разпоредби, които имат за цел да изпълнят ангажименти на Република България, свързани с привеждане на действащите схеми за държавна помощ в областта на филмопроизводството в съответствие изискванията, посочени в Съобщение на Европейската комисия относно държавната помощ за филми и други аудиовизуални произведения (текст от значение за ЕИП) (2013/С 332/01). Посоченото е вследствие на мониторинг, провеждан от Европейската комисия, ГД „Конкуренция”, за резултатите, от който е уведомено Постоянното представителство на Република България към Европейския съюз с писмо от 5 октомври 2016 г., съответно е уведомена и Изпълнителна агенция „Национален филмов център”. ГД „Конкуренция” е взела становище, че разглежданата схема и индивидуалната помощ, отпускана от българските органи, са prima facie, съобразени с Решението на Комисията от 2 август 2012 г. и Съобщението относно филмовата индустрия, т.е. правното основание на схемата не е в пълно съответствие с принципа на обща законосъобразност, посочен в раздел 5.1 (точки 48,49 и 50) от Съобщението относно филмовата индустрия. В тази връзка се предлагат съответните изменения и допълнения в ЗФИ, с цел постигане на съответствие с изискванията на раздел 5.1 от Съобщението на ЕК.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
Закон за физическото възпитание и спорта
Пореден номер в програмата
14
Вносител
Министерство на младежта и спорта
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Подобряване на правната регламентация и правоприлагането в областта на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и чужди въоръжени сили
Пореден номер в програмата
15
Вносител
Министерство на отбраната
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Разграничаване на статуса на различните категории лица, влизащи в Република България за целите на участие във мероприятия, свързани с въоръжените сили, с оглед на хармонизиране с действащите международни договори.
Предприемане на нормативни мерки по осигуряване статуса на служителите на структури на НАТО и техните зависими лица, докато изпълняват дейността си в Република България. Уреждане на специални условия за влизане, пребиваване на личния състав на структурите на НАТО и техните зависими лица и установяването на принципа, че те удостоверяват своя статус с карта, която се издава съгласно Закона за българските лични документи (ЗБЛД).
Необходими промени в други закони
Изменения и допълнения в Закона за чужденците в Република България, Закона за влизането, пребиваването и напускането на гражданите на ЕС, които не са български граждани и членовете на техните семейства е Закона за българските лични документи
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за електронните съобщения
Пореден номер в програмата
16
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Създаване на система от ефективни, пропорционални и възпиращи санкции при нарушение на разпоредбите на Регламент (ЕС) № 531/2012 относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза, третиращи: Премахване на надценките на дребно за роуминг; Прилагане на политика за справедливо ползване; Използване на методиката за оценяване на устойчивостта на премахването на надценките на дребно. По този начин се гарантира ефективното прилагане на национално ниво на посочените правила в регламента.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
Закон за здравословни и безопасни условия на труд
Пореден номер в програмата
17
Вносител
Министерство на труда и социалната политика
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се предвижда: - Намаляване на административната тежест чрез отмяната на задължението за подаване на уведомлението по чл. 15 от ЗЗБУТ;
- Подобряване на качеството и контрола върху дейностите за трудово-медицинско обслужване на работниците и служителите;
- Оптимизиране дейността на съветите за координация, консултации и сътрудничество при разработването и осъществяването на политиката за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, в т.ч. за инспектиране на труда на национално равнище.
Необходими промени в други закони
Чрез ЗИД на ЗЗБУТ се правят промени в Закона за инспектиране на труда
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
Закон за платежните услуги и платежните системи
Пореден номер в програмата
18
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели и основни положения:
1) Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2015/2366 за платежните услуги във вътрешния пазар в срок до 13 януари 2018 г.:
ü въвеждане на нови видове платежни услуги (услуги по иницииране на плащания и услуги за предоставяне на информация за сметка) и регулиране на дейността на доставчиците, които ги предлагат;
ü допълнителни изисквания при лицензиране на платежни институции и дружествата за електронни пари;
ü промени по отношение на информационните изисквания и правата и задълженията на доставчиците на платежни услуги, и разширяване на изискванията за сигурност при изпълнение на платежни операции;
ü прецизират се критериите и условията за предоставяне на платежните услуги, които попадат извън приложно поле на законопроекта.
2) Актуализация на нормативната уредба в областта на плащанията в България с оглед отразяване на съвременните проблеми и тенденции в България и Европа:
ü въвеждане на „Принципи за инфраструктурите на финансовите пазари“ на Международната организация на комисиите по ценни книжа (IOSCO) и Банката за международни разплащания (BIS);
ü прецизиране на съществуващата уредба по отношение на издаването на лиценз за извършване на дейност като дружество за електрони пари на дружество, което вече притежава лиценз за платежна институция;
ü осигуряване на превантивен и обезпечаващ ефект по отношение на спазване на изискванията на закона чрез увеличение и прецизиране на размера на предвижданите глоби и имуществени санкции при извършени нарушения на закона и на подзаконовите актове по прилагането му, както и при извършени нарушения на Регламент (ЕС) 2015/847, на Регламент (ЕО) № 924/2009, на Регламент (ЕС) № 260/2012 и на Регламент (ЕС) 2015/751
3) Въвеждане в българското законодателство и на други директиви, регулиращи различни аспекти в областта на плащанията
Очаквани резултати:
ü Основните ползи за съществуващите доставчици на платежни услуги са свързани с установяването на условия за равнопоставеност по отношение на административния контрол, прецизирането на правилата за презгранично предоставяне на платежни услуги от платежни институции и дружества за електронни пари в рамките на ЕС; улесняване на достъпа на платежните институции и дружества за електронни пари до платежни системи и повишаване на конкуренцията между доставчиците на платежни услуги; въвеждане на допълнителни мерки за ограничаване и контролни механизми за управление на операционните рискове и сигурността при предоставяне на платежни услуги.
ü За доставчиците на услуги по предоставяне на информация за сметка, които към момента попадат извън обхвата на действащия Закон за платежните услуги и платежните системи, се създават облекчени изисквания за започване на дейност.
ü За ползвателите на платежни услуги - физически и юридически лица, ще се повиши сигурността на плащанията; ще се намали размерът на отговорността и загубите при неразрешени платежни операции, извършени при определени обстоятелства. Разширява се обхватът на платежните операции, за които доставчикът на платежни услуги носи отговорност спрямо клиента, като се включват и операциите, при които само един от доставчиците е на територията на ЕС, и които се извършват във всички валути. Въвежда се максимален срок 35 работни дни за отговор по жалба, свързана с предоставяне на платежни услуги.
ü За операторите на платежни системи с окончателност на сетълмента ще се подобри надеждността, устойчивостта и ефективността във връзка с въвеждането в международни принципи в областта на инфраструктурите на финансовите пазари.
ü Създаване на условия за по[1]ефективното изпълнение на нормативно възложената на Българската народна банка задача да съдейства за създаването и функционирането на ефективни платежни системи и да осъществява надзор върху тях.
Необходими промени в други закони
Закон за Българската народна банка, Закон за кредитните институции, Закон за гарантиране на влоговете в банките, Закон за административни те нарушения и наказания, Закон за предоставяне на финансови услуги от разстояние, Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, Закон за защита на потребителите, Закон за публичното предлагане на ценни книжа, Закон за държавния дълг, Закон за банковата несъстоятелност, Закон за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране и Закон за публичните финанси
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2017
Наименование на законопроекта
ЗИ на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи
Пореден номер в програмата
19
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Цели, основни положения и очаквани резултати
Привежда в съответствие на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи с чл. 49, чл. 63 и чл. 65 от Договора за функционирането на Европейския съюз във връзка със стартирана срещу България процедура за нарушение № 2015/2018 от страна на Европейската комисия.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
Закон за управление на хранителната верига
Пореден номер в програмата
20
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Повишаване ефективността на официалния контрол върху хранителната верига и сигурността за потребителите чрез унифицирани правила за контрол по цялата хранителна верига и координация между отделните компетентни органи.Необходими промени в други закони
Закон за храните; Закон за ветеринарномедицинската дейност; Закон за фуражите;Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за изпълнение на Регламент на Съвета (ЕО) № 1236/2005 относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание
Пореден номер в програмата
21
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Предложеният законопроект има за цел изпълнението на поетите от Република България ангажименти по линия на Европейския съюз. С приемането на закона за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Регламент на Съвета (ЕО) № 1236/2005 ще бъдат отразени актуалните изменения, произтичащи от Регламент (ЕС) 2016/2134.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба
Пореден номер в програмата
22
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Законопроектът има за цел намаляване на административната тежест за физическите и юридически лица, извършващи външнотърговски дейности с продукти, свързани с отбраната, и изделия с двойна употреба съгласно Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба. Предложените изменения предвиждат отпадане на изискването заявителите да предоставят на компетентните органи ЕИК и удостоверение от съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите за липсата на ликвидни и изискуеми публични вземания.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество
Пореден номер в програмата
23
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Законопроектът има за цел да се защитят интересите на обществото чрез:
- ефективно противодействие на корупцията;
- създаване на гаранции, че лицата, заемащи публични длъжности, изпълняват правомощията или задълженията си честно и почтено при спазване на Конституцията и законите на страната;
- предотвратяване и ограничаване на възможностите за незаконно придобиване на имущество и разпореждането с него.
Необходими промени в други закони
Да
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за железопътния транспорт
Пореден номер в програмата
24
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 84
Цели, основни положения и очаквани резултати
Прецизиране на разпоредбите от Закона за железопътния транспорт във връзка с упражняването на надзор върху безопасността на железопътния транспорт и разследването на произшествия с оглед постигане на пълно и точно транспониране на Директива 2004/49/ЕО на ЕП и на Съвета от 29 април 2004 г. относно безопасността на железопътния транспорт в Общността (отстраняване на констатираните от ЕК несъответствия в тази връзка с оглед на прекратяването на откритата наказателна процедура.).
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България
Пореден номер в програмата
25
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 6
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане на изискванията на Директива 2014/89/ЕС за установяване на рамка за морско пространствено планиране.
Усъвършенстване на съществуващата законова уредба на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството на пристанищни обекти включително чрез:
- отстраняване на пропуски в законовата уредба относно изработването, съгласуването, приемането на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт и подробните устройствени планове за яхтените, рибарските пристанища и пристанищата със специално предназначение (по чл. 107-109 от ЗМПВВППРБ), както и на специализираните пристанищни обекти и брегоукрепителните хидротехнически съоръжения в акваторията на Черно море и в българския участък на р. Дунав.
- отстраняване на съществуващите в уредбата неясноти или противоречия между предвиденото в специалния закон и в Закона за устройството на територията, които създават затруднения при прилагането.
- ясно дефиниране на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт и на подробните устройствени планове на пристанищата по чл. 107-109 от ЗМПВВППРБ като специализирани подробни устройствени планове в съответствие с предвиденото в Мярка № 15 от приетия с Решение № 411 на Министерския съвет от 2016 г. План за действие с мерки, адресиращи основните проблемни области, възпрепятстващи нарастването на инвестициите, утвърдени с Решение № 716 на Министерския съвет от 2015 г.
Необходими промени в други закони
Промени в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие и в Закона за регионалното развитие
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за автомобилните превози
Пореден номер в програмата
26
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Създаване на облекчени условия и ред за продължаване на срока на валидност на удостоверенията за водач на лек таксиметров автомобил, с което ще се постигне по-бързо предоставяне на административната услуга и облекчаване на 70 000 водачи с издадени вече удостоверения, така че те да не са длъжни да представят всички документи, необходими за първоначалното издаване на удостоверението, включително да не се явяват отново на изпит.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие
Пореден номер в програмата
27
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели: Разработването на работещ механизъм, чрез който да се намали броят на неохраняемите плажове, като се създадат условия за повишаване на интереса към тях от страна на потенциалните концесионери или наематели. Определяне на минималния размер на концесионното плащане, съответно на наемната цена, при отчитане на групата, подгрупата и класа на морския плаж, по начин, гарантиращ обективно най-доброто съотношение между качество и цена. Намаляване на цената на предлаганите плажни принадлежности, като същевременно се насърчат концесионерите и наемателите да предлагат повече услуги на плажа. Профилиране на предоставяните услуги на стратегическо ниво, което да способства за създаването на предпоставки, необходими за по-ефективно и по-ефикасно използване на този ограничен ресурс, съчетано с подобряване на качеството на предоставяната услуга. Създаване на механизъм, определящ минималните изисквания, на които ще следва да отговарят туристическият продукт и услуги, които избраните концесионери и наематели ще предоставят на морския плаж. Ясно определяне на компетентността на административните органи при установяване на административни нарушения и налагане на административни наказания.
Очаквани резултати:
Гарантиране на правата и интересите на потребителите на туристически услуги, предоставяни на морските плажове. Постигане на оптимални решения при стопанисването на морските плажове. Реализиране на административнонаказателна отговорност по повод ползването и стопанисването на морските плажове. Пълна публичност и прозрачност в дейността на министъра на туризма при групиране и класифициране на морските плажове.
Необходими промени в други закони
Промени в Закона за здравето
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за енергията от възобновяеми източници
Пореден номер в програмата
28
Вносител
Министерство на енергетиката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране изискванията на чл. 2 от Директива 2015/1513/ЕО за изменение на Директива 98/70/ЕО относно качествата на бензиновите и дизеловите горива и за изменение на Директива 2009/28/ЕО за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
Проект на Закон за ратификация на изменения Протокол към Конвенцията от 1979 г. за трансграничното замърсяване на въздуха на далечни разстояния за намаляване на подкиселяването, еутрофикацията и тропосферния озон (Гьотеборгски протокол)
Пореден номер в програмата
29
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Изпълнение на изискванията на чл. 15 от Протокол към Конвенцията от 1979 г. за трансграничното замърсяване на въздуха на далечни разстояния за намаляване на подкиселяването, еутрофикацията и тропосферния озон (Гьотеборгски протокол).
Необходими промени в други закони
Не се изисква, тъй като се касае за закон за ратификация
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
Закон за ратификация на Изменението от Кигали на Moнреалския протокол за веществата, които нарушават озоновия слой
Пореден номер в програмата
30
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
С ратификацията на Изменението от Кигали на Монреалския протокол за веществата, които нарушават озоновия слой, се цели потвърждаване на поети вече посредством действащото европейско законодателство (Регламент (ЕС) №517/2014 за флуорсъдържащите парникови газове) ангажименти за поетапно намаляване на производството и употребата на флуоровъглеводороди (HFC), създавайки по този начин условия за предотвратяване повишаването на глобалното затопляне с до 0.5°С. Изискванията, поставени към държавите в това изменение, се покриват почти напълно от действащото законодателство (европейско и национално) в областта на флуорсъдържащите парникови газове. Малък брой от изпълнителните мерки изискват и допълнителни действия, които ще се осигурят чрез акт по прилагане на Европейската комисия.
Необходими промени в други закони
Не се изисква, тъй като се касае за закон за ратификация
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
Закон за Европейската заповед за разследване
Пореден номер в програмата
31
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 211
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се транспонира Директива 2014/41/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 г. относно европейската заповед за разследване по наказателноправни въпроси.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2018 г.
Пореден номер в програмата
32
Вносител
Министерство на труда и социалната политика
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се приема бюджетът на държавното обществено осигуряване за 2018 г. и се определят основните параметри в областта на осигуряването: минимални размери на пенсията за осигурителен стаж и възраст и паричното обезщетение за безработица, размер на обезщетението за отглеждане на малко дете, максимален месечен размер на осигурителния доход и др.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за туризма
Пореден номер в програмата
33
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 211
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели: Да подобри условията за устойчиво развитие на туризма, гарантиране качеството на туристическите дейности и услуги, да осигури по-добра защита на правата и интересите на потребителите. Да създаде предпоставки за намаляване на административната тежест за лицата, извършващи туристически дейности. Очаквани резултати: Транспониране на Директива (ЕС) 2015/2302 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г. относно пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Намаляване на административната тежест и осъвременяване на административните производства по закона, в т.ч. изпълнение на Решение № 338 на Министерския съвет от 2017 г. за приемане на мерки за намаляване на административната тежест на гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за представяне на някои официални удостоверителни документи на хартиен носител. Подобряване на контрола и гарантиране качеството на туристическите дейности и услуги. По-пълно гарантиране на правата и интересите на потребителите на туристически услуги. Повишаване на квалификацията на работещите в сферата на туризма и подпомагане преодоляването на проблема с липсата на достатъчно и квалифицирани кадри в туристическия сектор. Туристическата индустрия да заеме полагаемото й се приоритетно място в икономиката на страната като значим източник на приходи за държавния бюджет и сфера, осигуряваща трудова заетост.
Необходими промени в други закони
Промени в Закона за защита на потребителите и Кодекса за застраховането
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
Закон за пазарите на финансови инструменти
Пореден номер в програмата
34
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се цели въвеждане в националното законодателство на разпоредбите на:
- Директива 2014/65/ЕС относно пазарите на финансови инструменти;
- административнонаказателни разпоредби за неспазване изискванията на Регламент 600/2014 от 15.05.2014 г. относно пазарите на финансови инструменти, както и условия за прилагане на редица други регламенти.
Необходими промени в други закони
Закон за Комисията за финансов надзор и др.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
Закон за държавния бюджет на Република България за 2018 г.
Пореден номер в програмата
35
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Финансово осигуряване изпълнението на целите, политиките и приоритетите на правителството за 2018 г.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за закрила и развитие на културата
Пореден номер в програмата
36
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
От 2016 г. 13 държавни културни института в системата на Министерство на културата прилагат делегиран бюджет и се финансират по стандарти (9 музея, Националната галерия, Центърът за подводна археология, Културен център „Двореца“ и Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий”). Постъпило е предложение от 2018 г. по този начин да се финансира и Българска национална филмотека (БНФ). Хранилищата й заемат над 13 000 кв. м РЗП, в които се съхраняват над 350 000 кутии филмова и тон лента, книги, фотоси, оригинални плакати, специализирана кинотехника и др. Освен БНФ, в предложението ще бъдат включени и петдесет и пет (55) общински музея и художествени галерии, които към настоящия момент се финансират единствено от общинските бюджети, като местни дейности. Министерството на културата, НСОРБ, Сдружение „Български музеи“, други НПО и отделни общини са констатирали през последните две години положителните страни на финансиране на бюджетни организации и в частност музеи, при условията на делегиран бюджет. В тази връзка със законопроекта ще се предложи усъвършенстване на стандартите и въвеждане на единен подход при финансирането на регионалните и общинските музеи и художествени галерии.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за защита на класифицираната информация
Пореден номер в програмата
37
Вносител
Министерство на отбраната
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Синхронизиране и адаптиране на българското законодателство с Европейската стратегическа рамка (Политика за сигурност по отношение на осигуреността на информацията от гледна точка на междусистемните връзки – IASP 3, и Политика за сигурност във връзка с осигуреността на информацията по ТЕМПЕСТ – IASP 7) и тази на НАТО (AD 070-001 ACO Security Directive, AC/322-D/0030-REV5, AC/322- D(2010)0049 и SDIP-27), произтичащо от членството ни в ЕС и НАТО, усъвършенстване на законовата уредба, свързана със сигурността на автоматизираните информационни системи или мрежи, използвани за работа с класифицирана информация, както и запълването на празноти, регулиращи свързаността между автоматизираните информационни системи (АИС) за обработка на класифицирана информация с АИС за некласифицирана информация, в т.ч. с публични мрежи
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за кредитиране на студенти и докторанти
Пореден номер в програмата
38
Вносител
Министерство на образованието и науката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Предложените законодателни изменения и допълнения на ЗКСД са в резултат на възникнали в процеса на работа казуси в прилагането на ЗКСД и са предложени (в изпълнение на чл. 17 и 18 от Закона за нормативните актове) от Асоциацията на банките в България и от банките, подписали Типов договор за кредитиране на студенти и докторанти, от НАП и от представителите на студентите и докторантите. Измененията и допълненията имат за цел да дадат право на студентите и докторантите, обучаващи се в задочна форма, да кандидатстват за получаване на кредит по този закон, както и да подпомогнат дейностите по отпускането на кредити по ЗКСД в Република България, и да регламентират реда за осъществяване на вземанията на държавата срещу кредитополучателите, възникнали в резултат на прилагане на ЗКСД. Очакваните резултати от прилагането на акта, ако бъде приет са, че ппредложените изменения и допълнения в ЗКСД ще доведат до увеличаване броя на отпуснатите кредити по ЗКСД и ще допринесат за разширяване на достъпа до висше образование. Това ще увеличи дела на 30-34 годишните със завършено висше образование, което е национална цел, заложена в Националната програма за реформи на Република България (2012-2020) в изпълнение на Стратегията на Европейския съюз „Европа 2020“.
Необходими промени в други закони
В проекта на Закон е предвидено и изменение в Закона за Националната агенция за приходите – причините, които налагат включването на тези текстове, са свързани с необходимостта да се осъществяват вземанията на държавата срещу кредитополучателите, възникнали в резултат на прилагане на ЗКСД. Предложенията за изменение и допълнение на Закона за Националната агенция за приходите са направени от Националната агенция за приходите.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за чистотата на атмосферния въздух
Пореден номер в програмата
39
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на част от Директива (ЕС) 2016/2284 на Европейския парламент и на Съвета от 14.12.2016 г. за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители. Въвеждане на глоби и санкции за неизпълнение на изискванията на Директивата.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
Закон за ратифициране на актовете от 26-ия конгрес на Всемирния пощенски съюз (ВПС)
Пореден номер в програмата
40
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Актовете от 26-ия конгрес на ВПС ще бъдат в сила от 2018 г. С ратификацията им от НС се изпълняват конституционните изисквания по отношение на действието на международните договори. Актовете съдържат подобрена международна регламентация на базовите пощенски услуги, включително на универсалната пощенска услуга като услуга от общ икономически интерес, в съответствие със съвременните европейски и световни изисквания.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност
Пореден номер в програмата
41
Вносител
Министерство на труда и социалната политика
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели се въвеждане в българското законодателство на разпоредбите на Директива (ЕС) 2016/801 на Европейския парламент и на Съвета от 11.05.2016 г. относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети държави с цел провеждане на научно изследване, следване, стаж, доброволческа дейност, програми за ученически обмен или образователни проекти и работа по програми “au pair”.
Необходими промени в други закони
Закон за чужденците в Република България и др.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за митниците
Пореден номер в програмата
42
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Регламентиране на образец на квитанция за устно деклариране по чл. 217 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията от 24 ноември 2015 г. за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза. Промяна на компетенциите при издаване на решения по заявления за предоставяне на общо обезпечение с намален размер с цел уеднаквяване на практиката.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Кодекса за застраховане
Пореден номер в програмата
43
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се цели въвеждане в българското законодателство на разпоредбите на Директива (ЕС) 2016/97 на Европейския парламент и на Съвета от 20 януари 2016 г. относно разпространението на застрахователни продукти. Извършване на други необходими промени за съобразяване на Кодекса за застраховането с европейското законодателство.
Необходими промени в други закони
Закон за Комисията за финансов надзор
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за енергетиката
Пореден номер в програмата
44
Вносител
Министерство на енергетиката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Постигане на пълна либерализация на електроенергийния пазар и интегрирането му в общия европейски енергиен пазар. Пълно транспониране в националното законодателство на изискванията на директиви 72/2009 г. и 73/2009 г. относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия и природен газ. Промени, свързани с изпълнение на условията от Решение на Европейската комисия (ЕК) за държавна помощ № С (2016) 5205 final от 4 август 2016 г. относно подпомагане на производството на енергия от възобновяеми източници в България - SA.44840 (2016/NN).
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
11.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
12.2017
Наименование на законопроекта
Закон за ратификация на Протокола за предварително изпълнение на Споразумението относно Единния патентен съд
Пореден номер в програмата
45
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Единният патентен съд е създаден чрез Споразумението относно Единен патентен съд от 19 февруари 2013 г. България е ратифицирала Споразумението на 8 април 2016 г. като законът за ратифициране е обнародван в Държавен вестник бр.32 от 22.04.16 г. Протоколът за предварително изпълнение на Споразумението е част от пакета документи, чието одобрение и ратифициране от държавите членки, ратифицирали Споразумението, е необходимо за започване на работата на съда. Текстът на Протокола е договорен от Подготвителния комитет на неговото 11-то събрание и церемония по подписване на ППИ, проведено в края на Съвета по конкурентоспособност през октомври 2015 г.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
11.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
12.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за културното наследство
Пореден номер в програмата
46
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
С предлагания законопроект се предвиждат следните промени:
- Регламентиране на сроковете за издаване на актовете на министъра на културата за деклариране, предоставяне на статут или отказ от деклариране, предоставяне на статут, прекратяване на временни режими за опазване, отмяна или промяна на статут на недвижимите културни ценности, и начините и процедурите за уведомяване на заинтересованите лица;
- В ЗКН не са конкретизирани компетентните участници в процеса по изготвяне на инвестиционни проекти за нови строежи в границите и охранителните зони на недвижими културни ценности, както и за проекти на устройствени планове на защитени територии за опазване на недвижимото културно наследство. Необходимо е допълване на преходните разпоредби по отношение на обявените преди влизането в сила на Закона за паметниците на културата и музеите (отм.) архитектурностроителни паметници от Античността и Средновековието, които на практика са археологически обекти. Предвид това, че в действащия ЗКН само археологически обекти могат да бъдат определяни като резервати, следва в преходните разпоредби да се посочи статутът на заварените (обявени преди 2009 г.) архитектурни, исторически, градоустройствени, музейни и други резервати;
- Отсъстват регулации по отношение на прилагането на Конвенцията за опазване на световното културно и природно наследство. Липсва нормативно определено изискване за извършване на оценка на въздействието върху изключителната световна стойност на тези обекти при искания на значими намеси в техните граници или охранителни зони;
- Произведенията на монументално- декоративните изкуства в публични пространства са от особено значение за заобикалящата ни среда, но правомощията на създадения съгласно чл. 14, ал. 2 от ЗКН Специализиран експертен съвет за изобразителни изкуства към момента са недостатъчни за гарантиране на професионална намеса в тази среда по отношение на художествените качества на произведенията;
- Правомощията и обхватът на експертните становища, които следва да издават звената по чл. 17, ал. 3 от ЗКН, не са достатъчно прецизирани.
- Предвиденото към момента възлагане и финансиране на планове за опазване и управление на недвижими културни ценности от високи категории е вменено на министъра на културата без ангажименти от страна на собственици и лица с предоставени права за управление;
- Ще се предложат текстове във връзка с достъпа до дигитализирани движими и недвижими културни ценности в случаите, когато те са с териториално ограничен достъп.
- Констатира се необходимост от допълване на разпоредби, регламентиращи основните дейности на музеите и източниците за тяхното финансиране;
Необходимо е да бъдат въведени разпоредби, даващи право за извършване на идентификацията от Националната библиотека на културни ценности в областта на книжовното и литературното наследство, като институция, разполагаща с най-добър капацитет в тази сфера, както и за извършване на идентификация на движими културни ценности от общински музеи и художествени галерии за предмети, постъпващи в техните фондове, при наличие на необходимите специалисти.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
11.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
12.2017
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване
Пореден номер в програмата
47
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Уреждане на начина на функциониране на Съвместния координационен център за авиационно и морско търсене и спасяване към Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, включително за осъществяване на координацията с Изпълнителна агенция „Морска администрация“. Приемането на изрични, ясни и последователни правила и процедури ще допринесе за ефективност, оперативност и бързина при осъществяването на дейностите по търсене и спасяване.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
11.2017
Месец на внасяне в Министерския съвет
12.2017