Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за енергетиката
Пореден номер в програмата
1
Вносител
Министерство на енергетиката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 125
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране в националното законодателство на изискванията на директиви 72/2009 г. и 73/2009 г., относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия и природен газ. Транспониране на част от разпоредбите на Директива 2014/94/ЕС за разгръщане на инфраструктура за алтернативните горива. Регламентиране правомощията на КЕВР във връзка с прилагането на разпоредбите на Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 година относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT).
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за енергията от възобновяеми източници
Пореден номер в програмата
2
Вносител
Министерство на енергетиката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 126
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране изискванията на Директива 2015/1513/ЕО за изменение на Директива 98/70/ЕО относно качествата на бензиновите и дизеловите горива и за изменение на Директива 2009/28/ЕО за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници.
Необходими промени в други закони
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за Селскостопанската академия
Пореден номер в програмата
3
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Преминаване на Селскостопанската академия (ССА) на самостоятелен бюджет. Въвеждане на принципа на автономност в областта на финансирането на ССА, което ще увеличи нейната научна свобода, ще възстанови демократичното и академичното начало, ще доведе до равнопоставеност на ССА в това отношение с другите научни организации. Оптимизиране на структурата на ССА. Промяна в организацията и управлението на държавните предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон към ССА
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за подпомагане на земеделските производители
Пореден номер в програмата
4
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 29
Цели, основни положения и очаквани резултати
Хармонизирането на българското законодателство с правото на Европейския съюз и осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) № 1307/2013. Осигуряване на публичност по отношение на заповедта на министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. Създаване на правно основание министърът на земеделието, храните и горите да определя с наредба условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства от Европейския фонд за гарантиране в земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, с оглед осигуряване прилагането на чл. 60 от Регламент (ЕС) № 1306/2013.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
Закон за виното и спиртните напитки (нов)
Пореден номер в програмата
5
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 25
Цели, основни положения и очаквани резултати
Проектът отменя действащия Закон за виното и спиртните напитки и ще регулира по нов начин обществените отношения, свързани с условията и реда за производство, получаване, преработка, етикетиране, търговия и контрол на грозде, предназначено за производство на вино, вината, продуктите, получени от грозде и вино, плодовите вина, оцета, етиловия алкохол и дестилатите от земеделски произход, и на спиртните напитки, както и управлението и контрола на лозаро-винарския потенциал. Проектът е свързан с необходимостта да се гарантира безпрепятственото провеждане на политиката в лозаро-винарския сектор, производствения потенциал и контрола по спазването й, както и в областта на спиртните напитки. Необходимо е и изпълнение на препоръки от Европейската комисия. Законопроектът урежда прилагането на технически регламенти и следва да се нотифицира пред ЕК по нотификационната процедура, установена с Директива (ЕС) 2015/1535.
Цели:
1. Възвръщане на старите пазари на вино и спечелване на нови в рамките на единния пазар на ЕС и по света;
2. Създаване на лозаро-винарски режим, основаващ се на ясни, прости и ефикасни правила, подсигуряващи равновесие между търсенето и предлагането
3. Осигуряване на прозрачна, справедлива и навременно функционираща система за ограничаване нарастването на броя на новите лозови насаждения, адаптирана към нуждите на лозаро-винарския сектор;
4. Използване на референтни методи за изотопен анализ с улеснено интерпретиране на резултатите от подобни анализи;
5. Предотвратяване на измамни практики и постигане на прозрачност на пазара и честна конкуренция при производството на спиртни напитки, гроздо- и винопроизводството.
Очаквани резултати:
1. Повишаване на конкурентоспособността на винопроизводителите;
2. Функциониране на система за ограничаване на нарастването на броя на новите лозови насаждения, предпазваща производителите от неравнопоставеност и прекомерна административна тежест;
3. Постигане на по-висока степен на контрол и защита на потребителите.
Необходими промени в други закони
Закон за посевния и посадъчния материал
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за защита на класифицираната информация
Пореден номер в програмата
6
Вносител
Министерство на отбраната
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Синхронизиране и адаптиране на българското законодателство с европейската стратегическа рамка (Политика за сигурност по отношение на осигуреността на информацията от гледна точка на междусистемните връзки - IASP 3 и Политика за сигурност във връзка с осигуреността на информацията по ТЕМПЕСТ - IASP 7) и тази на НАТО (AD 070-001 ACO Security Directive, AC/322-D/0030-REV5, AC/322-D(2010)0049 и SDIP-27), произтичащо от членството ни в Европейския съюз и НАТО, усъвършенстване на законовата уредба, свързана със сигурността на автоматизираните информационни системи или мрежи, използвани за работа с класифицирана информация, както и запълване на празноти, регулиращи свързаността между автоматизираните информационни системи (АИС) за обработка на класифицирана информация с АИС за некласифицирана информация, в т.ч. с публични мрежи.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
Проект на Закон за ратификация на изменения Протокол към Конвенцията от 1979 г. за трансграничното замърсяване на въздуха на далечни разстояния за намаляване на подкиселяването, еутрофикацията и тропосферния озон (Гьотеборгски протокол)
Пореден номер в програмата
7
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Изпълнение на изискванията на чл. 15 от Протокол към Конвенцията от 1979 г. за трансграничното замърсяване на въздуха на далечни разстояния за намаляване на подкиселяването, еутрофикацията и тропосферния озон (Гьотеборгски протокол).
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
Проект на Закон за ратификация на изменението от Кигали на Moнреалския протокол за веществата, които нарушават озоновия слой
Пореден номер в програмата
8
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели се потвърждаване на поети вече ангажименти посредством действащото европейско законодателство – Регламент (ЕС) № 517/2014 за флуорсъдържащите парникови газове, за поетапно намаляване на производството и употребата на флуоровъглеводороди (HFC), като по този начин се създават условия за предотвратяване повишаването на глобалното затопляне с до 0,5°С. Изискванията, поставени към държавите в това изменение, се покриват почти напълно от действащото законодателство (европейско и национално) в областта на флуорсъдържащите парникови газове. Малък брой от изпълнителните мерки изискват и допълнителни действия, които ще се осигурят чрез акт по прилагане на Европейската комисия.
Необходими промени в други закони
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
Закон за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или мерки, включващи лишаване от свобода
Пореден номер в програмата
9
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 184
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се цели да бъдат въведени изискванията на Рамково решение 2008/909/ПВР на Съвета от 27 ноември 2008 година за прилагане на принципа за взаимно признаване към съдебни решения по наказателни дела, с които се налагат наказания лишаване от свобода или мерки, включващи лишаване от свобода, за целите на тяхното изпълнение в Европейския съюз (|OB, L 327/27 от 5 декември 2008 г.)
Необходими промени в други закони
Да
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Гражданския процесуален кодекс
Пореден номер в програмата
10
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 180
Цели, основни положения и очаквани резултати
Прилагане на Регламент (ЕС) 2015/2421 на Европейския парламент и на Съвета от 16 декември 2015 година за изменение на Регламент (ЕО) № 861/2007 за създаване на европейска процедура за искове с малък материален интерес и Регламент (ЕО) № 1896/2006 за създаване на процедура за европейска заповед за плащане.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България
Пореден номер в програмата
11
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 81
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане на изискванията на Директива 2014/89/ЕС за установяване на рамка за морско пространствено планиране. Усъвършенстване на съществуващата законова уредба на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството на пристанищни обекти, включително чрез:
- отстраняване на пропуски в законовата уредба относно изработването, съгласуването, приемането и одобряването на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт и подробните устройствени планове за яхтените, рибарските и пристанищата със специално предназначение (пристанищата по чл. 107-109 от ЗМПВВППРБ), както и на специалните пристанищни обекти и брегоукрепителните хидротехнически съоръжения в акваторията на Черно море и в българския участък на р. Дунав;
- отстраняване на съществуващи в уредбата неясноти и противоречия между предвиденото в специалния закон и в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които създават затруднения при прилагането й;
- ясно дефиниране на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт и на подробните устройствени планове на пристанищата по чл. 107–109 от ЗМПВВППРБ като специализирани подробни устройствени планове в съответствие с предвиденото в мярка № 15 от приетия с РМС № 411 от 2016 г. План за действие с мерки, адресиращи основните проблемни области, възпрепятстващи нарастването на инвестициите, утвърдени с РМС № 716 от 2015 г.
Необходими промени в други закони
Закон за устройство на територията, Закон за устройството на Черноморското крайбрежие, Закон за регионалното развитие
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Кодекса на труда
Пореден номер в програмата
12
Вносител
Министерство на труда и социалната политика
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели се осигуряване на равнопоставеност между осиновителите. Създава се възможност за всички осиновители на дете до 5-годишна възраст да ползват отпуск за период 365 дни не по-късно от навършването на 5-годишна възраст на детето и да получават обезщетение. Очаква се повече лица да бъдат мотивирани да осиновяват деца.
Необходими промени в други закони
С преходните и заключителните разпоредби на законопроекта се предлагат промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО), Закона за здравното осигуряване, Закона за държавния служител, Закона за дипломатическата служба, Закона за малките и средните предприятия и в Закона за семейните помощи за деца.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Кодекса за застраховането
Пореден номер в програмата
13
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 172
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се цели въвеждане в българското законодателство на разпоредбите на Директива (ЕС) 2016/97 на Европейския парламент и на Съвета от 20 януари 2016 година относно разпространението на застрахователни продукти. Извършване на други необходими промени за съобразяване на Кодекса за застраховането с европейското законодателство.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
01.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
01.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за подземните богатства
Пореден номер в програмата
14
Вносител
Министерство на енергетиката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Необходимостта от разработване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства е обусловена от новата нормативна уредба в областта на концесионирането и по-специално влизането в сила на новия Закон за концесиите (ДВ, бр. 96 от 2017 г.). Концесиите за добив на подземни богатства са изключени от обхвата на новия Закон за концесиите, поради което с проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда детайлно да бъдат уредени контролните правомощия на министъра на енергетиката във връзка с осъществявания контрол по изпълнение на концесионните договори. С проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда и прецизиране на действащата нормативна уредба по отношение доказване наличието на управленски и финансови възможности на кандидатите за предоставяне на разрешения за търсене и проучване на подземни богатства или на концесия за добив на подземни богатства.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закон за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси
Пореден номер в програмата
15
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 148
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане на мерки за прилагане на задълженията, произтичащи от Регламент (ЕС) 2017/852 на Европейския Парламент и на Съвета от 17 май 2017 година относно живака и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1102/2008. С изменението на закона се цели:
- Определяне на контролните правомощия на министъра на околната среда и водите във връзка с прилагането на Регламент (ЕС) 2017/852, с изключение на мерките за прилагане на разпоредбите, свързани с опазване на човешкото здраве от въздействието на живак, живачни съединения и смеси на живака;
- Въвеждане на мерки и условия относно ограничения по отношение вноса на живак и смеси на живака; забрана на износа на някои продукти с добавен живак; употребата на живак в някои производствени процеси; нови видове употреба на живак в продукти и производствени процеси и употребата на живак в ръчен и дребномащабен добив на злато.
Очаквани резултати:
Въвеждането на мерки и условия за прилагането на Регламент (ЕС) 2017/852 относно живака ще бъде не само акт на изпълнение на общата политика на ЕС за намаляване на глобалното замърсяване с живак, но и допълнителен инструмент за осигуряване на високо ниво на защита на човешкото здраве и околната среда от антропогенни емисии и изпускания на живак и живачни съединения.
Необходими промени в други закони
Предвидени са изменения в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Закона за управление на отпадъците (ЗУО)
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закон за чистотата на атмосферния въздух
Пореден номер в програмата
16
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 147
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на част от изискванията на Директива (ЕС) 2016/2284 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2016 г. за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители. Въвеждане на законово основание за наредбата, с която ще бъде транспонирана Директива (ЕС) 2016/2284. Въвеждане на глоби и санкции за неизпълнение на изискванията на директивата.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за електронното управление
Пореден номер в програмата
17
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Осигуряване на въвеждането на изискванията на Директива (ЕС) 2016/102 на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2016 г. относно достъпността на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор в националното законодателство. С въвеждането на директивата в българското законодателство ще се подобри включването на всички граждани в цифровото общество, включително на хората с увреждания. Създаване на правно основание за определяне с наредба на условията и реда за прилагането на изключения от задължения за достъпност на интернет страниците и мобилните приложения; за изготвянето и одобряването на оценката за прекомерна тежест и изискванията за нейното съдържание; изискванията към съдържанието и реда за публикуване на декларация за достъпност и към съдържанието, реда и условията за представянето на докладите за наблюдение и контрол. Определяне на компетентни органи за осъществяване на наблюдение и контрол на спазването на изискванията за достъпност на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор.
Необходими промени в други закони
Закона за омбудсмана
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия
Пореден номер в програмата
18
Вносител
Министерство на вътрешните работи
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 3
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на:
1. Директива 2013/29/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 12 юни 2013 г. за хармонизиране на законодателствата на държавите членки за предоставяне на пазара на пиротехнически изделия (ОВ, L 178/27 от 28 юни 2013 г.);
2. Директива 2014/28/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 г. за хармонизиране на законодателствата на държавите членки за предоставяне на пазара и надзор на взривните вещества за граждански цели (ОВ, L 96/1 от 29 март 2014 г.);
3. Директива (ЕС) 2017/853 на Европейския парламент и на Съвета от 17 май 2017 година за изменение на Директива 91/477/ЕИО на Съвета относно контрола на придобиването и притежаването на оръжие.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
04.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за лова и опазване на дивеча
Пореден номер в програмата
19
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Засилване на стабилността и гарантиране в най-висока степен на интересите на ловците при промяна на границите на ловностопанските райони. Подобряване на организацията на ловната площ при обособяване на ловностопанските райони на ловните дружини и ловностопанските райони на оградени площи и др.
Необходими промени в други закони
Закон за горите Закон за биологичното разнообразие Закон за рибарството и аквакултурите Закон за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
04.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за закрила и развитие на културата
Пореден номер в програмата
20
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Създаване на законова регламентация за излъчване на запис на конкурсите за директори на държавни културни институти чрез страницата/видеоканала на Министерството на културата с цел постигане на прозрачност и обективност при конкурсното начало и ясно справедливо състезание на кандидатите и техните концепции. При провеждането на заседания на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“, чийто председател е министърът на културата, се предвижда при невъзможност и по изключение той да се замества от упълномощен от него заместник-министър.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
04.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите
Пореден номер в програмата
21
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Законопроектът има за цел да намали административната тежест по отношение на лицата, които подават заявление за получаване на лицензия за производство, преработване, съхранение, търговия, внос и износ на наркотични вещества от списъците по чл. 3, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗКНВП за ветеринарномедицински цели.
С отпадането на изискванията за представяне към заявлението на свидетелство за съдимост на заявителя - едноличен търговец, или на управителя или изпълнителния директор на юридическото лице – заявител, и на ветеринарния лекар по чл. 35, ал. 2 от ЗКНВП и за представяне на ЕИК на търговците, регистрирани по националното законодателство, ще се постигне ускоряване на процеса по издаване на лицензия за производство, преработване, съхранение, търговия, внос и износ на наркотични вещества от списъците по чл. 3, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗКНВП за ветеринарномедицински цели и намаляване на разходите на заявителите за заплащане на такси за издаване на съответните документи.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
04.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
05.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за управление на отпадъците
Пореден номер в програмата
22
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 146
Цели, основни положения и очаквани резултати
С проекта на ЗИД на ЗУО ще се въведат изискванията на Регламент (ЕС) 2017/997 на Съвета от 8 юни 2017 г. за изменение на приложение III към Директива 2008/98/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно отпадъците по отношение на опасното свойство HP 14 „Токсични за околната среда“.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
05.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие
Пореден номер в програмата
23
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Оптимизиране на нормативната уредба.
Основни положения – подобряване на процеса на концесиониране на морските плажове чрез групиране на морските плажове.
Очаквани резултати – подобряване на нивото на предлаганата услуга на морските плажове.
Необходими промени в други закони
Закон за здравето
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
04.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
05.2018
Наименование на законопроекта
Закон за отклоняване от наказателно производство и налагане на възпитателни мерки на непълнолетни лица
Пореден номер в програмата
24
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Да се насърчи законосъобразното поведение на непълнолетните лица в конфликт със закона и те да получат подкрепа за интегрирането им в обществото чрез налагане на възпитателни мерки и включването им в подходящи възпитателни програми. В съответствие с международните стандарти и добри практики се урежда нова система от мерки, които да гарантират вторична и третична превенция по отношение на непълнолетните лица с противоправно поведение.
Необходими промени в други закони
Да
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018
Наименование на законопроекта
Закон за физическите лица и мерките за подкрепа
Пореден номер в програмата
25
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се цели, от една страна, овластяване и постигане на автономност на хората с увреждания, които изпитват затруднения да упражняват правата си съобразно собствените си желания и предпочитания, а от друга страна – ангажиране на отговорността на заобикалящата ги среда, институциите и третите страни, които имат задължения да гарантират ефективното и реално упражняване на правата на хората с увреждания.
Необходими промени в други закони
Да
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за туризма
Пореден номер в програмата
26
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Детайлно уреждане на статута на националните курорти. Да се даде ясна и точна дефиниция на понятието „къмпинг туризъм“. Предприемане на мерки за развитие на устойчив и екологосъобразен планински и ски туризъм. Да подпомогне преодоляването на проблема с липсата на квалифицирани кадри в сферата на туризма. Обединяване на туристическия бранш и постигане на национална представителност по една представителна организация за предлагащите различни видове туристически дейности.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018
Наименование на законопроекта
ЗД на Закона за защита при бедствия
Пореден номер в програмата
27
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
С допълнението на закона се цели да се регламентира правото на държавата да встъпи в правата на увредените от бедствие лица и да претендира средствата, които им е изплатила, от делинквентите, отговорни за настъпването на събитието. Законопроектът предвижда да се създаде законова възможност на държавата да претендира по гражданско-правен ред от виновните лица средствата, изплатени на пострадалите от бедствия лица, в това число да иска налагане на обезпечителни мерки на бъдещ или на вече предявен иск. Резултатът е връщане на изплатените средства или на част от тях в държавния бюджет.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за подземните богатства
Пореден номер в програмата
14
Вносител
Министерство на енергетиката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Необходимостта от разработване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства е обусловена от новата нормативна уредба в областта на концесионирането и по-специално влизането в сила на новия Закон за концесиите (ДВ, бр. 96 от 2017 г.). Концесиите за добив на подземни богатства са изключени от обхвата на новия Закон за концесиите, поради което с проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда детайлно да бъдат уредени контролните правомощия на министъра на енергетиката във връзка с осъществявания контрол по изпълнение на концесионните договори. С проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда и прецизиране на действащата нормативна уредба по отношение доказване наличието на управленски и финансови възможности на кандидатите за предоставяне на разрешения за търсене и проучване на подземни богатства или на концесия за добив на подземни богатства.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закон за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси
Пореден номер в програмата
15
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 148
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане на мерки за прилагане на задълженията, произтичащи от Регламент (ЕС) 2017/852 на Европейския Парламент и на Съвета от 17 май 2017 година относно живака и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1102/2008. С изменението на закона се цели:
- Определяне на контролните правомощия на министъра на околната среда и водите във връзка с прилагането на Регламент (ЕС) 2017/852, с изключение на мерките за прилагане на разпоредбите, свързани с опазване на човешкото здраве от въздействието на живак, живачни съединения и смеси на живака;
- Въвеждане на мерки и условия относно ограничения по отношение вноса на живак и смеси на живака; забрана на износа на някои продукти с добавен живак; употребата на живак в някои производствени процеси; нови видове употреба на живак в продукти и производствени процеси и употребата на живак в ръчен и дребномащабен добив на злато.
Очаквани резултати:
Въвеждането на мерки и условия за прилагането на Регламент (ЕС) 2017/852 относно живака ще бъде не само акт на изпълнение на общата политика на ЕС за намаляване на глобалното замърсяване с живак, но и допълнителен инструмент за осигуряване на високо ниво на защита на човешкото здраве и околната среда от антропогенни емисии и изпускания на живак и живачни съединения.
Необходими промени в други закони
Предвидени са изменения в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Закона за управление на отпадъците (ЗУО)
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закон за чистотата на атмосферния въздух
Пореден номер в програмата
16
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 147
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на част от изискванията на Директива (ЕС) 2016/2284 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2016 г. за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители. Въвеждане на законово основание за наредбата, с която ще бъде транспонирана Директива (ЕС) 2016/2284. Въвеждане на глоби и санкции за неизпълнение на изискванията на директивата.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за електронното управление
Пореден номер в програмата
17
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Осигуряване на въвеждането на изискванията на Директива (ЕС) 2016/102 на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2016 г. относно достъпността на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор в националното законодателство. С въвеждането на директивата в българското законодателство ще се подобри включването на всички граждани в цифровото общество, включително на хората с увреждания. Създаване на правно основание за определяне с наредба на условията и реда за прилагането на изключения от задължения за достъпност на интернет страниците и мобилните приложения; за изготвянето и одобряването на оценката за прекомерна тежест и изискванията за нейното съдържание; изискванията към съдържанието и реда за публикуване на декларация за достъпност и към съдържанието, реда и условията за представянето на докладите за наблюдение и контрол. Определяне на компетентни органи за осъществяване на наблюдение и контрол на спазването на изискванията за достъпност на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор.
Необходими промени в други закони
Закона за омбудсмана
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
02.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
03.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия
Пореден номер в програмата
18
Вносител
Министерство на вътрешните работи
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 3
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на:
1. Директива 2013/29/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 12 юни 2013 г. за хармонизиране на законодателствата на държавите членки за предоставяне на пазара на пиротехнически изделия (ОВ, L 178/27 от 28 юни 2013 г.);
2. Директива 2014/28/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 г. за хармонизиране на законодателствата на държавите членки за предоставяне на пазара и надзор на взривните вещества за граждански цели (ОВ, L 96/1 от 29 март 2014 г.);
3. Директива (ЕС) 2017/853 на Европейския парламент и на Съвета от 17 май 2017 година за изменение на Директива 91/477/ЕИО на Съвета относно контрола на придобиването и притежаването на оръжие.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
04.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за лова и опазване на дивеча
Пореден номер в програмата
19
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Засилване на стабилността и гарантиране в най-висока степен на интересите на ловците при промяна на границите на ловностопанските райони. Подобряване на организацията на ловната площ при обособяване на ловностопанските райони на ловните дружини и ловностопанските райони на оградени площи и др.
Необходими промени в други закони
Закон за горите Закон за биологичното разнообразие Закон за рибарството и аквакултурите Закон за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
04.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за закрила и развитие на културата
Пореден номер в програмата
20
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Създаване на законова регламентация за излъчване на запис на конкурсите за директори на държавни културни институти чрез страницата/видеоканала на Министерството на културата с цел постигане на прозрачност и обективност при конкурсното начало и ясно справедливо състезание на кандидатите и техните концепции. При провеждането на заседания на Управителния съвет на Национален фонд „Култура“, чийто председател е министърът на културата, се предвижда при невъзможност и по изключение той да се замества от упълномощен от него заместник-министър.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
04.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите
Пореден номер в програмата
21
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Законопроектът има за цел да намали административната тежест по отношение на лицата, които подават заявление за получаване на лицензия за производство, преработване, съхранение, търговия, внос и износ на наркотични вещества от списъците по чл. 3, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗКНВП за ветеринарномедицински цели.
С отпадането на изискванията за представяне към заявлението на свидетелство за съдимост на заявителя - едноличен търговец, или на управителя или изпълнителния директор на юридическото лице – заявител, и на ветеринарния лекар по чл. 35, ал. 2 от ЗКНВП и за представяне на ЕИК на търговците, регистрирани по националното законодателство, ще се постигне ускоряване на процеса по издаване на лицензия за производство, преработване, съхранение, търговия, внос и износ на наркотични вещества от списъците по чл. 3, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗКНВП за ветеринарномедицински цели и намаляване на разходите на заявителите за заплащане на такси за издаване на съответните документи.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
04.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
05.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за управление на отпадъците
Пореден номер в програмата
22
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 146
Цели, основни положения и очаквани резултати
С проекта на ЗИД на ЗУО ще се въведат изискванията на Регламент (ЕС) 2017/997 на Съвета от 8 юни 2017 г. за изменение на приложение III към Директива 2008/98/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно отпадъците по отношение на опасното свойство HP 14 „Токсични за околната среда“.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
03.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
05.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие
Пореден номер в програмата
23
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Оптимизиране на нормативната уредба.
Основни положения – подобряване на процеса на концесиониране на морските плажове чрез групиране на морските плажове.
Очаквани резултати – подобряване на нивото на предлаганата услуга на морските плажове.
Необходими промени в други закони
Закон за здравето
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
04.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
05.2018
Наименование на законопроекта
Закон за отклоняване от наказателно производство и налагане на възпитателни мерки на непълнолетни лица
Пореден номер в програмата
24
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Да се насърчи законосъобразното поведение на непълнолетните лица в конфликт със закона и те да получат подкрепа за интегрирането им в обществото чрез налагане на възпитателни мерки и включването им в подходящи възпитателни програми. В съответствие с международните стандарти и добри практики се урежда нова система от мерки, които да гарантират вторична и третична превенция по отношение на непълнолетните лица с противоправно поведение.
Необходими промени в други закони
Да
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018
Наименование на законопроекта
Закон за физическите лица и мерките за подкрепа
Пореден номер в програмата
25
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се цели, от една страна, овластяване и постигане на автономност на хората с увреждания, които изпитват затруднения да упражняват правата си съобразно собствените си желания и предпочитания, а от друга страна – ангажиране на отговорността на заобикалящата ги среда, институциите и третите страни, които имат задължения да гарантират ефективното и реално упражняване на правата на хората с увреждания.
Необходими промени в други закони
Да
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за туризма
Пореден номер в програмата
26
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Детайлно уреждане на статута на националните курорти. Да се даде ясна и точна дефиниция на понятието „къмпинг туризъм“. Предприемане на мерки за развитие на устойчив и екологосъобразен планински и ски туризъм. Да подпомогне преодоляването на проблема с липсата на квалифицирани кадри в сферата на туризма. Обединяване на туристическия бранш и постигане на национална представителност по една представителна организация за предлагащите различни видове туристически дейности.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018
Наименование на законопроекта
ЗД на Закона за защита при бедствия
Пореден номер в програмата
27
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
С допълнението на закона се цели да се регламентира правото на държавата да встъпи в правата на увредените от бедствие лица и да претендира средствата, които им е изплатила, от делинквентите, отговорни за настъпването на събитието. Законопроектът предвижда да се създаде законова възможност на държавата да претендира по гражданско-правен ред от виновните лица средствата, изплатени на пострадалите от бедствия лица, в това число да иска налагане на обезпечителни мерки на бъдещ или на вече предявен иск. Резултатът е връщане на изплатените средства или на част от тях в държавния бюджет.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
05.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
06.2018