Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за експортно застраховане (ЗЕЗ)
Пореден номер в програмата
1
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Промените целят повишаване на ефективността и постигане на устойчивост на управлението на „Българска агенция за експортно застраховане” ЕАД. Чрез основната промяна в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за експортното застраховане, а именно отпадането на Междуведомствения съвет по експортно застраховане като орган, който взема решения по чл. 13, ал. 1 от ЗЕЗ, и замяната му с Надзорен съвет на „БАЕЗ“ ЕАД, ще бъде постигната устойчивост и ефективност в управлението на дружеството. Предвидено е изменение в чл. 3, ал. 1, т. 5 с оглед хармонизиране на разпоредбата с действащия Кодекс за застраховането, както и отпадането на срока от три месеца, относим към термина „период на изчакване“, който е специфичен за експортното застраховане с оглед хармонизиране/унифициране с клаузите на приложимите в дейността по застраховане на „БАЕЗ” ЕАД Общи условия.
Необходими промени в други закони
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
07.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за авторското право и сродните му права
Пореден номер в програмата
2
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 189
Цели, основни положения и очаквани резултати
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права (ЗИД на ЗАПСП) е изготвен с цел въвеждане на Директива (ЕС) 2017/1564 на Европейския парламент и на Съвета от 13 септември 2017г. относно определени позволени видове използване на определени произведения и други обекти, закриляни от авторското право и сродните му права, в полза на слепи хора, лица с нарушено зрение или други увреждания, които не позволяват четенето на печатни материали и за изменение на Директива 2001/29/ЕО относно хармонизирането на някои аспекти на авторското право и сродните му права в информационното общество (OB, L 242 от 20 септември 2017 г. („Директивата“). Държавите членки на Европейския съюз са длъжни да отразят тази директива във вътрешното законодателство най-късно до 11 октомври 2018 г.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
07.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за културното наследство
Пореден номер в програмата
3
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Предлага се:
-заседанията на специализираните експертни съвети към министъра на културата да бъдат публични и достъпни чрез интернет страницата на Министерството на културата
-промяна на легалното определение за археологически резерват, въвеждането на нова дефиниция за дигитализация на културното наследство, както и за териториален обхват на недвижима културна ценност.
Заповедите на министъра на културата за деклариране и предоставяне на статут на недвижимите културни ценности, както и на последващите промени в тях ще бъдат съобщавани на гражданите и юридическите лица по реда на АПК, а не чрез общинските администрации.
Предлага се в регистъра на археолозите по чл. 150, ал. 2 от ЗКН да бъдат вписвани и археолози, които не отговорят на изискванията на чл. 150, ал. 1, но отговарят на § 29 от ПЗР на ЗИД на ЗКН (обн. ДВ, бр. 16 от 2016 г.).
Необходимо е да бъдат въведени разпоредби, даващи право за извършване на идентификация на Националната библиотека на културни ценности в областта на книжовното и литературното наследство, като институция, разполагаща с най-добър капацитет в тази сфера.
Необходими промени в други закони
В Закона за обществените библиотеки.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
07.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД е на Закон за чистотата на атмосферния въздух
Пореден номер в програмата
4
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 147
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на част от изискванията на Директива (ЕС) 2016/2284 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2016 година за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители. Въвеждане на законово основание за наредбата, с която ще бъде транспонирана Директива (ЕС) 2016/2284. Въвеждане на глоби и санкции за неизпълнение изискванията на Директивата.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
07.2018
Наименование на законопроекта
ЗИ на Закона за приватизация и следприватизационен контрол
Пореден номер в програмата
5
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Предлага се в Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол, раздел III „Министерство на земеделието, храните и горите“ да бъде включено търговското дружество „Сортови семена – Елит“ ЕАД, гр. София;
По този начин ще бъде запазена работеща държавна структура за семепроизводство, за създаване и възстановяване на традиционни български сортове зеленчуци, което ще намали вносната холандска, френска и немска селекция.
Държавата ще бъде в състояние да провежда собствена политика в сектора семепроизводство, особено по отношение на структурообразуващи култури – зърнени, житни, технически и др.
Ще продължи да работи с научни институти за производство на хибридни семена от царевица и др. полски култури. Ще се разкрият нови работни места, което от своя страна ще допринесе за борбата с демографската криза, силно изразена в Северозападна България и ще се насърчи заетостта сред младежите.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за правната помощ
Пореден номер в програмата
6
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели на промените са: да се ускори процедурата по предоставяне на правна помощ, чрез служебен електронен обмен на информация за заявителите на правна помощ между НБПП и съответните компетентни ведомства; да се облекчат гражданите и да се намали административната тежест върху тях.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за електронното управление
Пореден номер в програмата
7
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане на изискванията на Директива 2016/2102 на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2016 г. относно достъпността на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор в националното законодателство. Въвеждайки директивата в българското законодателство, ще се подобри включването на всички граждани в цифровото общество, включително на хората с увреждания. Създаване на правно основание за определяне с наредба условията и реда за прилагането на изключенията от задължения за достъпност на интернет страниците и мобилните приложения; за изготвянето и одобряването на оценката на прекомерна тежест и изисквания към нейното съдържание; изискванията към съдържанието и реда за публикуване на декларация за достъпност към съдържанието, реда и условията за представянето на докладите за наблюдение и контрол; Определяне на компетентни органи за осъществяване на наблюдение и контрол на спазването на изискванията за достъпност на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор.
Необходими промени в други закони
В Закона за омбудсмана.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД е на Кодекса за застраховането
Пореден номер в програмата
8
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 172
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане в българското законодателство на разпоредбите на Директива (ЕС) 2016/97 на Европейския парламент и на Съвета от 20 януари 2016 година относно разпространението на застрахователни продукти.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
08.2018
Наименование на законопроекта
Проект на Закон за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или мерки, включващи лишаване от свобода
Пореден номер в програмата
Вносител
Министерство на правосъдието
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели се да бъдат въведени в българското законодателство изискванията на Рамково решение 2008/909/ПВР на Съвета от 27 ноември 2008 година за прилагане на принципа за взаимно признаване към съдебни решения по наказателни дела, с които се налагат наказания лишаване от свобода или мерки, включващи лишаване от свобода, за целите на тяхното изпълнение в Европейския съюз (OB, L 327/27 от 5 декември 2008 г.).
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за животновъдството
Пореден номер в програмата
9
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 26
Цели, основни положения и очаквани резултати
Основните промени в законопроекта са насочени към:
- синхронизиране на текстовете на Закона за животновъдството с Регламент (ЕС) 2016/1012 на Европейския парламент и на Съвета от 8 юни 2016 година относно зоотехнически и генеалогични условия за развъждане, търговия и въвеждане в Съюза на чистопородни разплодни животни, хибридни разплодни свине и зародишни продукти от тях, който влиза в сила на 1 ноември 2018 г., относно условията и реда за признаване на развъдни организации и за одобрение на развъдни програми;
- подобряване на контрола върху дейността на развъдните организации и осигуряване на публичност и прозрачност на работата им;
- минимизиране на грешките, свързани с отразяване на развъдния статус на животните под селекционен контрол в Интегрираната информационна система (ВетИС) на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ);
- намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса;
- подпомагане дейността на развъдните организации, чрез разписване на допълнителни процедури: за промяна на вече одобрена развъдна програма; за частично отнемане на разрешението за развъдна дейност;
- защита на дейността на вече одобрени развъдни организации, на базата на одобрените им развъдни програми за дадена порода.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за туризма
Пореден номер в програмата
11
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Законопроектът следва да прецизира и усъвършенства нормативната уредба в сферата на туризма по начин, който да позволи постигането на следните цели:
1. Осигуряване на допълнителни условия за устойчиво развитие на туризма и успешно провеждане на държавната политика в туризма, включително с участието на представителите на бранша;
2. Оптимизиране на процедурите по предоставяне на административни услуги;
3. Гарантиране качеството на туристическите дейности и услуги и осигуряване на по-добра защита на правата и интересите на потребителите чрез засилен последващ контрол.
Необходими промени в други закони
В Закона за закрила и развитие на културата.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване
Пореден номер в програмата
12
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Актуализиране на препратки към действащи регламенти на ЕС;
Въвеждане на разпоредба за публичност на регистъра на гражданските въздухоплавателни средства;
Въвеждане на уредба в сферата на авиационната безопасност в съответствие с регламенти на ЕС;
Въвеждане на уредба на „регулиран агент/пълноправен контрольор“;
Създаване на административнонаказателни разпоредби в сферата на авиационната сигурност.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
07.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Кодекса за социално осигуряване
Пореден номер в програмата
13
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 173
Цели, основни положения и очаквани резултати
Въвеждане в българското законодателство на разпоредбите на Директива (ЕС) 2016/2341 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2016 година относно дейностите и надзора на институциите за професионално пенсионно осигуряване (ИППО).
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2018
Наименование на законопроекта
Проект на нормативен акт, уреждащ нормативната регулация на обществените отношения в земеползването относно собствеността, ползването и управлението на земеделските земи в Република България
Пореден номер в програмата
14
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мярка № 28
Цели, основни положения и очаквани резултати
Изготвяне на нормативен акт, който да уреди регулацията на обществените отношения в земеползването на земеделските земи в Република България.
Необходими промени в други закони
Ще се уточнят на по-късен етап.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2018
Наименование на законопроекта
Закон за ратифициране на Протокола за присъединяване към Споразумението за търговия между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Колумбия и Перу, от друга страна, с оглед на присъединяването на Еквадор
Пореден номер в програмата
15
Вносител
Министерство на икономиката и индустрията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цел: изпълняване на вътрешноправните процедури по влизане в сила на акта (с прието протоколно РМС от 9.11.2016 г. се одобрява Протокола и се упълномощава Постоянния представител на РБ към ЕС да го подпише от името на РБългария при условие на последваща ратификация).
Основни положения: С присъединяването на Еквадор към съществуващото споразумение за търговия с Колумбия и Перу, което представлява балансирано, амбициозно, всеобхватно и съвместимо с правилата на Световната търговска организация споразумение, се укрепва правната рамка на търговските отношения на ЕС с Еквадор и се улеснява взаимната търговия и инвестиции.
Очаквани резултати: Осигуряване на условия за подобрен достъп на операторите от ЕС, в т. ч. и от България, до пазара на Еквадор.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2018
Наименование на законопроекта
Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г.
Пореден номер в програмата
16
Вносител
Министерство на труда и социалната политика
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Със законопроекта се приема бюджетът на държавното обществено осигуряване за 2019г. и се определят основните параметри в областта на осигуряването: минимални размери на пенсията за осигурителен стаж и възраст и паричното обезщетение за безработица, размер на обезщетението за отглеждане на малко дете, максимален месечен размер на осигурителния доход и др.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за пощенските услуги
Пореден номер в програмата
17
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели:
Основни положения:
1. Регламент (ЕС) 2018/644 на Европейския парламент и на Съвета относно услугите за трансгранична доставка на колетни пратки е с пряко приложения в националното законодателство. Необходимостта от извършване на последователен регулаторен надзор по отношение на участниците на пазара на трансгранична доставка на колетни пратки налага изменения в административнонказателните разпоредби на ЗПУ, като бъдат определени надеждни санкции, които да имат превантивен и възпиращ ефект по отношение на евентуални нарушения от участниците на пазара на пряко приложимите норми на европейското право. В тази връзка законодателният проблем е преодоляването на празнота в правото по отношение на контрола по изпълнението на този съвсем нов акт на ЕС.
2. По отношение на осигуряване на УПУ в дългосрочен план – целесъобразно е да бъдат направени промени в съществуващия механизъм за финансиране на универсалната пощенска услуга ( чл. 29 и чл. 29а от ЗПУ) с цел избягване на изоставащото с две години компенсиране на задължения пощенски оператор.
3. Наблюдават се практически затруднения в процеса на правоприлагане, свързани с разграничаването на „универсалната пощенска услуга“ в нейната цялост от „услуги, включени в обхвата на универсалната пощенска услуга“, както и изменения, произтичащи от посочените промени и/или от актовете на Всемирния пощенски съюз, а така също и изменения, свързани с прецизиране на съществуващи текстове, включително по отношение на отстраняване на дублиращи се или остарели разпоредби.
4. Отстраняване на празноти и противоречиви тълкувания на някои текстове, отнасящи се до изпълнение на регулаторните функции на КРС, което от своя страна изисква тяхното прецизиране.
Очаквани резултати:
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2018
Наименование на законопроекта
Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане
Пореден номер в програмата
18
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Да
№ в Плана за действие
Мерки № 116 и №117
Цели, основни положения и очаквани резултати
1. Въвеждане в националното данъчно законодателство разпоредбите на Директива 2016/1164 на Съвета за установяване на правила срещу практиките за избягване на данъци, които пряко засягат функционирането на вътрешния пазар.
2. Въвеждане на разпоредби в ЗДДС с оглед хармонизиране на българското данъчно законодателство с изискванията на европейските директиви:
- Директива (ЕС) 2016/1065 на Съвета от 27 юни 2016 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на данъчното третиране на ваучери - държавите членки следва да въведат в сила законовите, подзаконовите и административните разпоредби, необходими за да се съобразят с тази директива най-късно до 31 декември 2018г.
- Директива на Съвета за изменение на Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на задължението за спазване на минимален размер на данъчната ставка - държавите членки следва да въведат в сила законовите, подзаконовите и административните разпоредби на тази директива не по-късно от 1 януари 2018 г.
- Директивата (ЕС) 2017/2455 на Съвета от 5 декември 2017 година за изменение на Директива 2006/112/ЕО и Директива 2009/132/ЕО по отношение на някои задължения, свързани с данъка върху добавената стойност, приложими при доставките на услуги и дистанционните продажби на стоки – държавите членки следва да въведат в сила законовите, подзаконовите и административните разпоредби, необходими за да се съобразят с член 1 от тази директива най-късно до 31 декември 2018 г.
Във връзка с констатирани от Европейската комисия (ЕК) неизпълнения на Република България и открити процедури за нарушение е необходимо да бъдат извършени промени в ЗДДС с цел отстраняване на нарушенията, както следва:
- получено официално уведомително писмо С (2018) 1352 на ЕК по открита процедура за нарушение № 2017/4125 за неизпълнение на задълженията на Република България по членове 74 и 76 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност, поради несъответствието с тях на разпоредбите на член 27, ал. 1 и чл. 52, ал. 2 от ЗДДС.
- получено официално уведомително писмо С (2018) 1350 на ЕК по открита процедура за нарушение № 2017/4110 за неизпълнение на Република България на задълженията по чл. 273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност и чл. 16 от Хартата на основните права на Европейския съюз, поради несъответствието с тях на разпоредбите на член 176в, ал. 2 и 3 от ЗДДС и Правилника за прилагане на ЗДДС (ППЗДДС)
Въвеждане на възможността, предвидена в чл. 211, параграф 2 от Директива 2006/112/ЕС на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност, за начисляване на данък върху добавената стойност (ДДС) от вносител при внос на стоки на територията на страната;
3. Законопроектът предвижда промени и в Закона за акцизите и данъчните складове, които са въз основа на приложението в практиката на действащата нормативна уредба и установеното наличие на необходимост от прецизиране на закона във връзка с констатирани проблемни области при прилагането му, както и синхронизирането на закона с европейските директиви в областта на облагането с акцизи. Основните проблеми са свързани с необходимост:
-от въвеждане на мерки свързани с гарантиране на събирането на задълженията за акциз, които биха могли да възникнат, в случай на недобросъвестни действия на лицата при прилагането на 102б от ЗАДС или обезпечаването на доказателства от митническите органи;
-от намаляване на административната тежест за икономическите оператори;
- от създаване на възможност за оптимизиране на контролната дейност на митническите органи във връзка с прилагането на закона;
- от прецизиране на разпоредбите, във връзка с възникнали затруднения при практическото прилагане и единно тълкуване на закона;
- от отстраняване на несъответствия на националното данъчно законодателство в областта на акцизите с правото на Европейския съюз, включително с решения на Съда на Европейския съюз.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2018
Наименование на законопроекта
ЗД на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор
Пореден номер в програмата
19
Вносител
Министерство на финансите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Цели:
- Укрепване и развитие на вътрешния контрол в публичния сектор;
- Отпадане от съдържанието на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор на фиктивни норми, носещи допълнителна административна тежест и дублиране на функциите;
- Прецизиране на обхвата на организациите, които прилагат ЗФУКПС;
- Създаване на регистър с база данни за лицата, заемащи длъжността финансов контрольор или служители, които изпълняват функциите на финансови контрольори, с цел информираност и яснота по отношение на лицата, които осъществяват функцията по предварителен контрол.
- Законопроектът предвижда да се създаде законова възможност за нови административно наказателни разпоредби, с цел повишаване на ефективността на СФУК.
Резултатът е оптимизиране на нормативната уредба и прецизиране обхвата на организациите, които прилагат ЗФУКПС. Формиране и провеждане на ефективна политика във връзка с финансовите контрольори или лицата осъществяващи функциите на финансови контрольори. Задължително прилагане на утвърдената от министъра на финансите методология за финансово управление и контрол, което ще доведе до повишаване на качеството на системите за финансово управление и контрол, изградени и действащи в организациите от публичния сектор.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
09.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
10.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за подземните богатства
Пореден номер в програмата
20
Вносител
Министерство на енергетиката
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Необходимостта от разработване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства е обусловена от новата нормативна уредба в областта на концесионирането и по-специално влизането в сила на новия Закон за концесиите (ДВ, бр. 96 от 2017 г.). Концесиите за добив на подземни богатства са изключени от обхвата на новия Закон за концесиите, поради което с проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда детайлно да бъдат уредени контролните правомощия на министъра на енергетиката във връзка с осъществявания контрол по изпълнение на концесионните договори. С проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда и прецизиране на действащата нормативна уредба по отношение доказване наличието на управленски и финансови възможности на кандидатите за предоставяне на разрешения за търсене и проучване на подземни богатства или на концесия за добив на подземни богатства. С проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда и изменение на Закона за съхранение на въглероден диоксид в земните недра с оглед отстраняване на несъответствие при транспонирането на Директива 2009/31/ЕО относно съхранението на въглероден диоксид в геоложки формации.
Необходими промени в други закони
НеИзготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за здравето
Пореден номер в програмата
21
Вносител
Министерство на здравеопазването
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Основните положения, целите и очакваните резултати от законопроекта са свързани с: регламентиране на забрана за пушене на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн, в закритите обществени места и на някои открити обществени места, като очакваният резултат от въвеждане на забраната е да се намалят вредите върху здравето при пушене на водна лула, в т.ч. и от пасивното пушене; повишаване на ефективността на държавния здравен контрол и контрола, осъществяван от Изпълнителна агенция „Медицински одит“; регламентиране на дейността на здравните медиатори, като очакваният резултат е постигане на устойчивост на развитието на професията на здравния медиатор, регламентиране на необходимите професионални компетентности, знания и умения, което ще допринесе за изпълнението на политиката на промоция на здраве и профилактика на болестите сред уязвимите групи от населението.
Необходими промени в други закони
В Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите и Закона за закрила на детето.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
08.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
09.2018
Наименование на законопроекта
Закон за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 г.
Пореден номер в програмата
22
Вносител
Министерство на земеделието и храните
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Подготовка за провеждане на преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 г.
Изготвена е новата нормативна уредба на Европейския парламент и на Съвета – Регламент за интегрираната статистика на земеделските стопанства. На 16.05.2018 г. регламентът е гласуван в Комисията по земеделие и развитие на селските райони на Европейския парламент и остава да се приеме от Парламента първата седмица на юли 2018г. С цел организация за изпълнението на регламента и съгласно изискванията на чл. 18 от Закона за статистиката е необходимо изготвянето на Закон за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 г.
Предвижда се да се изследват около 250 000 земеделски стопанства, които стопанисват земеделска земя и отглеждат селскостопански животни. Ще бъдат събрани, обработени и публикувани данни за структурата на земеделските стопанства.
Основната цел след реализирането на това преброяване е проследяване на тенденциите в развитието на земеделските структури и като следствие от това, определяне на аграрната политика на страната, във връзка с общата селскостопанска политика на Европейския съюз. Провеждането на преброяването ще даде възможност за изготвяне на изцяло хармонизирана и съпоставима земеделска статистика като типология, съизмеримост и обхват на показателите.
Необходими промени в други закони
Ще се уточнят на по-късен етап.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Да
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за обществените библиотеки
Пореден номер в програмата
23
Вносител
Министерство на културата
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Необходими са промени по отношение на изискванията за заемане на длъжността директор в регионална и общинска библиотека. Предлага се да отпадне изискването притежаваната образователно-квалификационна степен „магистър“ да бъде само в професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки“.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси
Пореден номер в програмата
24
Вносител
Министерство на околната среда и водите
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Транспониране на изискванията на Директива (ЕС) 2017/2102 на Европейския парламент и на Съвета от 15 ноември 2017 г. за изменение на директива 2011/65/ЕС относно ограничението за употребата на определени опасни вещества в ЕЕО в националното законодателство във връзка с изменения в обхвата.
Необходими промени в други закони
Не
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие
Пореден номер в програмата
25
Вносител
Министерство на туризма
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Оптимизиране на нормативната уредба.основни положения -подобряване на процеса на концесиониране на морските плажове чрез групиране на морските плажове.очакване – подобряване нивото на предлаганата услуга на морските плажове.
Необходими промени в други закони
В Закона за здравето.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
10.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
11.2018
Наименование на законопроекта
ЗИД на Закона за автомобилните превози
Пореден номер в програмата
26
Вносител
Министерство на транспорта и съобщенията
Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
Не
Цели, основни положения и очаквани резултати
Постигане на съответствие с действащото законодателство – Закона за движение по пътищата, Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, Закона за електронното управление. Нормативно регламентиране на услуги, които към момента не са регламентирани, което от своя страна ще доведе до повишаване на качеството на услугите, осъществяване на контрола и осигуряване на безопасност по пътищата, отворени за обществено ползване.
Повишаване на качеството на извършваната контролна и административнонаказателна дейности. Предотвратяване и преустановяване на административните нарушения или на вредните последици от тях.
Необходими промени в други закони
В Закона за движение по пътищата.
Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)
Не
Месец на публикуване за обществени консултации
Месец на изпращане за предварително съгласуване
11.2018
Месец на внасяне в Министерския съвет
12.2018