Министерски съвет Портал за обществени консултации

Актове на Министерския съвет

Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за борба с трафика на хора


Пореден номер в програмата

1


Вносител

Министерство на отбраната


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Синхронизация с международната регламентация в областта на предоставянето на период за размисъл и възстановяване; Осигуряване на възможността за последваща реинтеграция чрез разкриване на допълнителни социални услуги; Утвърждаване на ролята на Национална комисия за борба с трафика на хора (НКТБХ) като национален координатор по прилагането на Националния механизъм за насочване и като национален орган за докладване; по-добри възможности на НКТБХ за ръководство и контрол на структурите по закона. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за авторското право и сродните му права


Пореден номер в програмата

2


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Въвеждане на възможност за използване на съвременни технологични решения за осъществяване на дистанционен мониторинг върху телевизионните програми, разпространявани по кабелни, сателитни и други платформени оператори, както и установяване на улеснена процедура по връчване на актовете за установяване на административните нарушения и на наказателните постановления по Закона за авторското право и сродните му права. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2019


Наименование на законопроекта

Закон за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или мерки, включващи лишаване от свобода


Пореден номер в програмата

3


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 183


Цели, основни положения и очаквани резултати

Със законопроекта се цели да бъдат въведени в българското законодателство изискванията на Рамково решение 2008/909/ПВР. Въвежда се уредба за трансфер на осъдени лица между държавите членки на ЕС, която ще замени режима, установен с Конвенцията на Съвет на Европа за трансфер на осъдени лица от 1983г. Така значително ще се съкрати продължителността на процедурата за извършване на трансфер на осъдени лица, както и признаване и изпълнение на присъди на чужд съд в сравнение с тази по досегашния ред. 


Необходими промени в други закони

Закон за екстрадицията и Европейската заповед за арест


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие


Пореден номер в програмата

4


Вносител

Министерство на туризма


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Законопроектът е насочен към оптимизиране на нормативната уредба и цялостно уреждане на обществените отношения в областта на поддържането и управлението на морските плажове. Цели:

1.     Предварително изпълнение на заповедите на министъра на туризма за провеждане на търговете за отдаване под наем на морски плажове и заповедите за определяне на спечелилите вече проведените търгове за отдаване под наем на обекти – изключителна държавна собственост, представляващи морски плажове, с оглед изпълнение на задължителните дейности от определения за наемател на морския плаж, като използването на този обект е свързано с осигуряване на защита на живото или здравето на гражданите и защита на особено важни държавни или обществени интереси, възложени по силата на закон – ЗУЧК.

2.     Определяне на видовете преустановителни и възстановителни принудителни административни мерки, с оглед степенуване засягането на обществения интерес при нарушаване на съответната разпоредба на закона.

3.     По-добра координация и по-ефективен контрол.

4.     Ясно определяне на компетентността на административните органи при установяване на административни нарушения и налагане на административни наказания.

Очаквани резултати:

-Цялостна преработка на административнонаказателните норми.

-Предвидена процедура и ред за прилагане на принудителните административни мерки, като същите доколкото не са административни наказания мога да се прилагат самостоятелно или кумулативно с предвидените накацания.

-Улесняване и систематизиране на процеса по осъществяване на контрол и при констатиране на повторни неизпълнения – налагане на съответните наказания. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници


Пореден номер в програмата

5


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на предложените изменения е да бъде регламентирана ролята на Единния съвет за преструктуриране и на националния орган за преструктуриране в националната рамка за преструктуриране с оглед присъединяването на Република България към Единния механизъм за преструктуриране.


Необходими промени в други закони

Да


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за Министерството на вътрешните работи


Пореден номер в програмата

6


Вносител

Министерство на вътрешните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 165


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

При прилагането на закона и подзаконовата му нормативна уредба са констатирани проблеми във връзка с дейности, осъществявани от Научно-изследователския институт по криминалистика, Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, Главна дирекция „Национална полиция“, Медицински институт на МВР и Института по психология. Необходимо е подобряване в организацията на структурите в МВР, които осъществяват дейностите по чл. 6, ал. 1, т.1, 2, 6-9 от закона.

 


Необходими промени в други закони

Закон за българските лични документи

Закон за убежището и бежанците


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за чужденците в Република България


Пореден номер в програмата

7


Вносител

Министерство на вътрешните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Във връзка с прилагането на разпоредбата на чл. 2, ал. 6, т. 4 е необходимо да се уточни кои лица следва да се считат за членове на семейството на български гражданин.

Разпоредбите на чл. 24б, ал. 2 и ал. 13 и чл.24в, ал. 6 от закона съдържат препращания към Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, които са неясни и пораждат необходимост от тълкуване и поради тази причина следва да бъдат прецизирани.

Действащите разпоредби на чл. 24к, ал. 5 и чл.33к, ал. 5 от закона предвиждат при смяна на работодател в периода на пребиваването им в Република България, висококвалифицираните работници и сезонните работници да кандидатстват за ново право за пребиваване, което е допълнителна административна тежест за тези категории чужденци, тъй като изисква притежаването на виза за дългосрочно пребиваване. Поради тази причина следва да се уточни изрично, че при смяна на работодател в рамките на разрешеното вече пребиваване се издава само нов документ  „разрешение за пребиваване“.

Липсата на уредба относно статута и пребиваването на непридружени деца – чужденци поражда необходимостта да се създаде такава, с която да се предвиди издаване на разрешение за продължително пребиваване в страната до навършване на пълнолетие от тези деца.

Липсата на правна уредба за издаване на удостоверения за пребиваване на членовете на семейството на български граждани, които са граждани на Европейския съюз и са упражнили правото си на свободно движение, както и липсата на такава уредба относно възможността да се откаже право на пребиваване на територията на Република България при установено доказано фиктивно съжителство или фиктивен брак, поражда необходимостта да бъде предвидена такава.

 


Необходими промени в други закони

Закон за българските лични документи

 

Закон за влизането, пребиваването и напускането на Република България на гражданите на Европейския съюз, които не са български граждани и членовете на техните семейства


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

Закон за собствеността, поземлените отношения и опазването на земеделските земи


Пореден номер в програмата

8


Вносител

Министерство на земеделието и храните


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 21


Цели, основни положения и очаквани резултати

Изготвяне на единен нормативен акт, който да уреди регулацията на обществените отношения в земеползването на земеделските земи в Република България.

Процедура за нарушение № 2015/2018 по описа на Европейската комисия. 


Необходими промени в други закони

Ще се уточнят на по-късен етап.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за биологичното разнообразие


Пореден номер в програмата

9


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 147


Цели, основни положения и очаквани резултати

Основни цели са:

- усъвършенстване нормативната уредба чрез прецизиране на отделни разпоредби, облекчаване на административни процедури и хармонизиране на закона с новите промени в регламентите на Европейския съюз, свързани с търговията на застрашени видове.

- привеждане в действие на одобрения управленски подход за мрежата Натура 2000 в Република България.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за електронното управление


Пореден номер в програмата

10


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 142


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Осигуряване въвеждането на Директива (ЕС) 2016/2102 на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2016 г. относно достъпността до уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор в националното законодателство. Въвеждайки директивата в българското законодателство, ще се подобри включването на всички граждани в цифровото общество, включително на хората с увреждания.

Създаване на правно основание за определяне с наредба условията и реда за прилагането на изключения от задължения за достъпност на интернет страниците и мобилните приложения; за изготвянето и одобряването на оценката на прекомерна тежест и изискванията към нейното съдържание; изискванията към съдържанието, реда и условията за наблюдение и контрол.

Определяне на компетентни органи за осъществяване на наблюдение и контрол на спазването на изискванията за достъпност на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор.

 

Процедура за нарушение 2018/0305  по описа на Европейската комисия.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс


Пореден номер в програмата

11


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 110


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Съществуващите механизми за разрешаване на спорове във връзка с двойното данъчно облагане, предвидени в спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане (СИДДО) и в Арбитражната конвенция на Съюза за премахване на двойното данъчно облагане във връзка с корекцията на печалби на свързани предприятия (Конвенция 90/436/ЕИО), не са достатъчно ефективни по отношение на достъпа за данъчно задължените лица до тях, обхвата и сроковете и не отговарят напълно на сложността и рисковете от възникване на двойно данъчно облагане. В тази връзка и с оглед необходимостта от пълно хармонизиране на националното законодателство с европейското право следва да бъде изготвен законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, с който се въвеждат правилата на Директива (ЕС) 2017/1852 на Съвета от 10 октомври 2017 година относно механизми за разрешаване на спорове във връзка с данъчното облагане в Европейския съюз.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за подземните богатства


Пореден номер в програмата

12


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 122


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Необходимостта от разработване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства (ЗИД на ЗПБ) е обусловена от новата нормативна уредба в областта на концесионирането и по-специално влизането в сила на новия Закон за концесиите (ДВ, бр. 96 от 2017 г.). Концесиите за добив на подземни богатства са изключени от обхвата на новия Закон за концесиите, поради което с проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда детайлно да бъдат уредени контролните правомощия на министъра на енергетиката във връзка с осъществявания контрол по изпълнение на концесионните договори. С проекта се предвижда и прецизиране на действащата нормативна уредба по отношение доказване наличието на управленски и финансови възможности на кандидатите за предоставяне на разрешения за търсене и проучване на подземни богатства или на концесия за добив на подземни богатства.

 

Процедура за нарушение № 2013/2264 по описа на Европейската комисия.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина


Пореден номер в програмата

13


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на предложените промени е привеждане на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина в съответствие с разпоредбите на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД). На следващо място - режим по предоставяне на административна услуга да бъде изрично уреден на законово ниво в съответствие със ЗОАРАКСД. Чрез предложените промени се цели и уеднаквяване на сроковете за произнасяне по различните видове процедури.


Необходими промени в други закони

Не

Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането


Пореден номер в програмата

14


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на предложените промени е привеждане на Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането в съответствие с разпоредбите на ЗОАРАКСД и по-конкретно изрично да се уредят изискванията за издаване на разрешение за изтегляне от употреба, унищожаване и предоставяне за учебни или научно-медицински нужди на кръв и кръвни съставки, които не отговарят на медицинския стандарт по трансфузионна хематология.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите


Пореден номер в програмата

15


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на нормативната промяна е осигуряване на съответствие на закона със ЗОАРАКСД по отношение на режими, уредени в подзаконови нормативни актове, които следва да се установят със закон. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за закрила и развитие на културата


Пореден номер в програмата

16


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Съгласно Решение № 704 на Министерския съвет от 05.10.2018 г. Министерството на културата следва да предприеме мерки за привеждане на услуга 1605 „Регистриране на културни организации и институти“ в съответствие със ЗОАРАКСД. В тази връзка е необходимо изменение на чл. 14, ал. 4 от Закона за закрила и развитие на културата, с цел привеждане на административната процедура в съответствие със ЗОАРАКСД, както и с цел изпълнение на Решение № 704 на Министерския съвет от 05.10.2018 г.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закон за чистотата на атмосферния въздух


Пореден номер в програмата

17


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Необходимост от изпълнение на Рeшение № 704 на Министерския съвет от 5 октомври 2018г. за приемане на мерки за трансформация на модела на административно обслужване. Привеждане в съответствие на закона със ЗОАРАКСД.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за защитените територии


Пореден номер в програмата

18


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

  Със Заповед № РД – 267 от 11.05.2018 г. на министъра на околната среда и водите са налице промени в границата и площта на резерват „Калиакра“, находящ се в землищата на селата Българево и Свети Никола, община Каварна, област Добрич. В тази връзка в изпълнение на чл. 40, ал. 1 от закона, за да влезе в сила посочената заповед е необходимо да се направи промяна в т. 6 на Приложение 2 към чл. 8, ал. 1 от закона, където горната  заповед  следва да се посочи.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за туризма


Пореден номер в програмата

19


Вносител

Министерство на туризма


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

        Законопроектът ще прецизира и усъвършенства нормативната уредба в сферата на туризма по начин, който да позволи постигането на следните цели:
  1. Осигуряване на допълнителни условия за устойчиво развитие на туризма и успешно провеждане на държавната политика в туризма;
  2. Оптимизиране на процедурите по предоставяне на административни услуги;
  3. Гарантиране на качеството на туристическите дейности и услуги.

Необходими промени в други закони

Закон за чужденците в Република България

Закон за защита от шума в околната среда


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

Закон за ратифициране на актовете от втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз


Пореден номер в програмата

20


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Актовете от втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз (ВПС) ще бъдат в сила от 01.07.2019 г. С ратификацията им от НС се изпълняват конституционните изисквания по отношение на действието на международните договори. С настоящите актове се постига усъвършенстване на вътрешната организация на работа на ВПС, укрепва се статутът на Съюза като междуправителствена агенция в областта на пощенските услуги, подобрява се функцията на основните му ръководни органи, въвеждат се допълнителни разпоредби в системата за задължителни вноски на страните – членки към бюджета на ВПС и в международната регламентация на базовите пощенски услуги.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за електронните съобщения


Пореден номер в програмата

21


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 143


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

От 15 май 2019 г. влизат в сила новите правила на ниво ЕС, ограничаващи цените, които доставчиците на обществено достъпни междуличностни съобщителни услуги с номера могат да налагат на потребителите за мобилни и фиксирани гласови и текстови съобщителни услуги в рамките на ЕС. Целта на законопроекта е създаване на система от ефективни, пропорционални и възпиращи санкции на национално ниво за нарушение на разпоредбата на чл. 5а от Регламент (ЕС) 2120/015, по отношение третирането нерегулирани съобщения в рамките на ЕС. Така ще се гарантира балансирана политика по отношение на защита на правата на потребителите и на доставчиците на тези услуги.

 

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за българските лични документи


Пореден номер в програмата

22


Вносител

Министерство на външните работи ,
Министерство на вътрешните работи


Вносител

Министерство на външните работи ,
Министерство на вътрешните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Проектът цели подобряване на административното обслужване и намаляване на административната тежест при предоставянето на услуги по издаване и получаване на български лични документи в страната и чужбина чрез:

-въвеждане на възможност български личен документ да бъде получен извън страната лично чрез използване на пощенска или куриерска услуга;

-създаване на нова възможност за подаване на заявления за подмяна на български лични документи чрез автоматизирана информационна система за електронни услуги на Министерството на вътрешните работи;

-намаляване на сроковете за издаване на български лични документи при подадено в чужбина заявление;

-въвеждане на срок на валидност на паспортите от 10 години, като същевременно се запазва и възможността за издаване на паспорт с 5-годишна валидност.

 

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2017


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори


Пореден номер в програмата

23


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Предложеният законопроект има за цел постигане на яснота при прилагането на административнонаказателните разпоредби и осигуряване на прозрачност в извършвания от държавата контрол върху дейностите с посочените вещества в изпълнение на ангажиментите на страната ни по прилагането на Конвенция за забрана на разработването, производството, натрупването и употребата на химическо оръжие и за неговото унищожаване.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за културното наследство


Пореден номер в програмата

24


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Необходимо е въвеждането на специализирана процедура по извършване на оценка на въздействие на недвижими културни ценности от световно значение, съобразно международните изисквания. В документ WHC/17/41.COM/7B.Add, приет от Комитета за световно наследство на 2 юни 2017 г по отношение на „Старинен град Несебър“, е констатирано, че ако политиката, основана на оценка на въздействието, не бъде незабавно въведена в националното законодателство с оглед на недопускане на неподходящи разработки, инвестиционни проекти и други, съществува потенциална опасност по отношение изключителната световна стойност на обекта, съгласно параграф 179 от Ръководните насоки за прилагането на Конвенцията за опазване на световното и културното наследство. Необходими са промени, свързани с прилагането на чл. 84, ал.1 и 2 от закона, като въвеждане на правно основание за приемане на подзаконов акт за регламентиране на процедурата и взаимодействието между компетентните органи, предоставящи административната услуга и въвеждане на единен подход при определяне на таксите за предоставяната административна услуга.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2019


Наименование на законопроекта

Закон за дружествата със специална инвестиционна цел и дружествата, секюритизиращи вземания


Пореден номер в програмата

25


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 170


Цели, основни положения и очаквани резултати

Законът следва да уреди както отношенията, свързани с инвестиции в недвижими имоти и вземания посредством дружества, получили лиценз за извършване на дейност като дружества със специална инвестиционна цел, учредяването, дейността и прекратяването им, така и отношенията, свързани със секюритизация на вземания съгласно Регламент (ЕС) 2017/2402 и изискванията към дружествата, които ще извършват секюритизация.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2019


Наименование на законопроекта

Закон за Националния архивен фонд


Пореден номер в програмата

26


Вносител

Министерство на отбраната


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Подобряване на правната рамка, уреждаща организацията, управлението и дейността на архивите в България и привеждането й в съответствие със съвременните условия, с цел обезпечаване и усъвършенстване на механизмите на регулиране и по-висока ефективност на хоризонталната политика „Национален архивен фонд“. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

Закон за физическите лица и мерките за подкрепа


Пореден номер в програмата

27


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Законопроектът е отговор на изискванията на Конвенцията за правата на хората с увреждания (КПХУ) държавата да разработи механизми за подкрепа за самостоятелно упражняване на права от всички хора, включително тези с увреждания, за да могат те да действат равнопоставено на другите в съответствие със своята воля, ценности, предпочитания и да правят личен избор. Със законопроекта се поставят две основни цели:

- Развиване на мерки за подкрепа, гарантиращи, че лицата, които имат затруднения при извършване на конкретни правни действия, ще получат необходимата подкрепа за упражняване самостоятелно на правата си, според тяхната воля и предпочитания, без заместване на волята им;

- Предвиждане на гаранции и предпазни мерки, за да бъде едновременно постигнато зачитане на желанието и личния избор на всяко лице, предпазването му в ситуации на сериозен риск от необратимо увреждане и защита на интересите на третите лица.

 


Необходими промени в други закони

Ще се уточнят на по-късен етап.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

Закон за отклоняване от наказателно производство и налагане на възпитателни мерки на непълнолетни лица


Пореден номер в програмата

28


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

С проекта се предлага  реформа на институционалната рамка в областта на детското правосъдие с цел  насърчаване законосъобразното поведение на непълнолетните лица, които са в конфликт със закона и обезпечаване на подкрепа за интегрирането им в обществото чрез налагане на възпитателни мерки и включването им в подходящи възпитателни програми. Законопроектът има за цел да насърчи законосъобразното поведение на непълнолетните лица, които са в конфликт със закона и те да получат подкрепа за интегрирането им в обществото чрез налагане на възпитателни мерки и включването им в подходящи възпитателни програми. В съответствие с международните стандарти се урежда нова система от мерки, които да гарантират вторична и третична превенция. Предвижда се отмяна на Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и ясно дефиниране на разликата между наказание и възпитателна мярка.  


Необходими промени в други закони

Ще се уточнят на по-късен етап.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване


Пореден номер в програмата

29


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта е актуализиране, разширяване и конкретизиране на уредбата.

Основните положения са:

1. Въвеждане на института на „познат изпращач“, в съответствие с Регламент (ЕО) № 300/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2008 г. относно общите правила в областта на сигурността на гражданското въздухоплаване и за отмяна на Регламент (ЕО) 2015/1998 на Комисията от 5 ноември 2015 г. за установяване подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването.

2. Въвеждане на разпоредби, свързани с прилагането на Приложение 9 към Конвенцията за международното гражданско въздухоплаване – „Опростяване на процедурите в гражданското въздухоплаване“.

Очакван резултата е създаване на хармонизирана с изискванията на ЕС и стандартите на ИКАО уредба;

  3. Въвеждане на разпоредби в  изпълнение на препоръките на Решение № 704/05.10.2018 г. на Министерския съвет. Очакваният резултат е постигане на съответствие с изискванията на ЗОАРАКСД. 


Необходими промени в други закони


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за автомобилните превози


Пореден номер в програмата

30


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Постигане на съответствие с действащото законодателство – Закона за движението по пътищата, ЗОАРАКСД, ЗЕУ. Нормативно регламентиране на услуги, които към момента не са регламентирани, което от своя страна ще доведе до повишаване на качеството на услугите, осъществяване на контрол и осигуряване на безопасност по пътищата, отворени за обществено ползване. Повишаване на качеството на извършваната контролна и административнонаказателна дейност. Предотвратяване и преустановяване на административните нарушения и/или на вредните последици от тях. 


Необходими промени в други закони

Закон за движението по пътищата


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за Министерството на вътрешните работи


Пореден номер в програмата

6


Вносител

Министерство на вътрешните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 165


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

При прилагането на закона и подзаконовата му нормативна уредба са констатирани проблеми във връзка с дейности, осъществявани от Научно-изследователския институт по криминалистика, Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, Главна дирекция „Национална полиция“, Медицински институт на МВР и Института по психология. Необходимо е подобряване в организацията на структурите в МВР, които осъществяват дейностите по чл. 6, ал. 1, т.1, 2, 6-9 от закона.

 


Необходими промени в други закони

Закон за българските лични документи

Закон за убежището и бежанците


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за чужденците в Република България


Пореден номер в програмата

7


Вносител

Министерство на вътрешните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Във връзка с прилагането на разпоредбата на чл. 2, ал. 6, т. 4 е необходимо да се уточни кои лица следва да се считат за членове на семейството на български гражданин.

Разпоредбите на чл. 24б, ал. 2 и ал. 13 и чл.24в, ал. 6 от закона съдържат препращания към Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, които са неясни и пораждат необходимост от тълкуване и поради тази причина следва да бъдат прецизирани.

Действащите разпоредби на чл. 24к, ал. 5 и чл.33к, ал. 5 от закона предвиждат при смяна на работодател в периода на пребиваването им в Република България, висококвалифицираните работници и сезонните работници да кандидатстват за ново право за пребиваване, което е допълнителна административна тежест за тези категории чужденци, тъй като изисква притежаването на виза за дългосрочно пребиваване. Поради тази причина следва да се уточни изрично, че при смяна на работодател в рамките на разрешеното вече пребиваване се издава само нов документ  „разрешение за пребиваване“.

Липсата на уредба относно статута и пребиваването на непридружени деца – чужденци поражда необходимостта да се създаде такава, с която да се предвиди издаване на разрешение за продължително пребиваване в страната до навършване на пълнолетие от тези деца.

Липсата на правна уредба за издаване на удостоверения за пребиваване на членовете на семейството на български граждани, които са граждани на Европейския съюз и са упражнили правото си на свободно движение, както и липсата на такава уредба относно възможността да се откаже право на пребиваване на територията на Република България при установено доказано фиктивно съжителство или фиктивен брак, поражда необходимостта да бъде предвидена такава.

 


Необходими промени в други закони

Закон за българските лични документи

 

Закон за влизането, пребиваването и напускането на Република България на гражданите на Европейския съюз, които не са български граждани и членовете на техните семейства


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

Закон за собствеността, поземлените отношения и опазването на земеделските земи


Пореден номер в програмата

8


Вносител

Министерство на земеделието и храните


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 21


Цели, основни положения и очаквани резултати

Изготвяне на единен нормативен акт, който да уреди регулацията на обществените отношения в земеползването на земеделските земи в Република България.

Процедура за нарушение № 2015/2018 по описа на Европейската комисия. 


Необходими промени в други закони

Ще се уточнят на по-късен етап.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за биологичното разнообразие


Пореден номер в програмата

9


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 147


Цели, основни положения и очаквани резултати

Основни цели са:

- усъвършенстване нормативната уредба чрез прецизиране на отделни разпоредби, облекчаване на административни процедури и хармонизиране на закона с новите промени в регламентите на Европейския съюз, свързани с търговията на застрашени видове.

- привеждане в действие на одобрения управленски подход за мрежата Натура 2000 в Република България.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за електронното управление


Пореден номер в програмата

10


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 142


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Осигуряване въвеждането на Директива (ЕС) 2016/2102 на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2016 г. относно достъпността до уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор в националното законодателство. Въвеждайки директивата в българското законодателство, ще се подобри включването на всички граждани в цифровото общество, включително на хората с увреждания.

Създаване на правно основание за определяне с наредба условията и реда за прилагането на изключения от задължения за достъпност на интернет страниците и мобилните приложения; за изготвянето и одобряването на оценката на прекомерна тежест и изискванията към нейното съдържание; изискванията към съдържанието, реда и условията за наблюдение и контрол.

Определяне на компетентни органи за осъществяване на наблюдение и контрол на спазването на изискванията за достъпност на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор.

 

Процедура за нарушение 2018/0305  по описа на Европейската комисия.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс


Пореден номер в програмата

11


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 110


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Съществуващите механизми за разрешаване на спорове във връзка с двойното данъчно облагане, предвидени в спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане (СИДДО) и в Арбитражната конвенция на Съюза за премахване на двойното данъчно облагане във връзка с корекцията на печалби на свързани предприятия (Конвенция 90/436/ЕИО), не са достатъчно ефективни по отношение на достъпа за данъчно задължените лица до тях, обхвата и сроковете и не отговарят напълно на сложността и рисковете от възникване на двойно данъчно облагане. В тази връзка и с оглед необходимостта от пълно хармонизиране на националното законодателство с европейското право следва да бъде изготвен законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, с който се въвеждат правилата на Директива (ЕС) 2017/1852 на Съвета от 10 октомври 2017 година относно механизми за разрешаване на спорове във връзка с данъчното облагане в Европейския съюз.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за подземните богатства


Пореден номер в програмата

12


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 122


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Необходимостта от разработване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства (ЗИД на ЗПБ) е обусловена от новата нормативна уредба в областта на концесионирането и по-специално влизането в сила на новия Закон за концесиите (ДВ, бр. 96 от 2017 г.). Концесиите за добив на подземни богатства са изключени от обхвата на новия Закон за концесиите, поради което с проекта на ЗИД на ЗПБ се предвижда детайлно да бъдат уредени контролните правомощия на министъра на енергетиката във връзка с осъществявания контрол по изпълнение на концесионните договори. С проекта се предвижда и прецизиране на действащата нормативна уредба по отношение доказване наличието на управленски и финансови възможности на кандидатите за предоставяне на разрешения за търсене и проучване на подземни богатства или на концесия за добив на подземни богатства.

 

Процедура за нарушение № 2013/2264 по описа на Европейската комисия.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина


Пореден номер в програмата

13


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на предложените промени е привеждане на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина в съответствие с разпоредбите на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД). На следващо място - режим по предоставяне на административна услуга да бъде изрично уреден на законово ниво в съответствие със ЗОАРАКСД. Чрез предложените промени се цели и уеднаквяване на сроковете за произнасяне по различните видове процедури.


Необходими промени в други закони

Не

Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането


Пореден номер в програмата

14


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на предложените промени е привеждане на Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането в съответствие с разпоредбите на ЗОАРАКСД и по-конкретно изрично да се уредят изискванията за издаване на разрешение за изтегляне от употреба, унищожаване и предоставяне за учебни или научно-медицински нужди на кръв и кръвни съставки, които не отговарят на медицинския стандарт по трансфузионна хематология.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите


Пореден номер в програмата

15


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на нормативната промяна е осигуряване на съответствие на закона със ЗОАРАКСД по отношение на режими, уредени в подзаконови нормативни актове, които следва да се установят със закон. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за закрила и развитие на културата


Пореден номер в програмата

16


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Съгласно Решение № 704 на Министерския съвет от 05.10.2018 г. Министерството на културата следва да предприеме мерки за привеждане на услуга 1605 „Регистриране на културни организации и институти“ в съответствие със ЗОАРАКСД. В тази връзка е необходимо изменение на чл. 14, ал. 4 от Закона за закрила и развитие на културата, с цел привеждане на административната процедура в съответствие със ЗОАРАКСД, както и с цел изпълнение на Решение № 704 на Министерския съвет от 05.10.2018 г.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закон за чистотата на атмосферния въздух


Пореден номер в програмата

17


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Необходимост от изпълнение на Рeшение № 704 на Министерския съвет от 5 октомври 2018г. за приемане на мерки за трансформация на модела на административно обслужване. Привеждане в съответствие на закона със ЗОАРАКСД.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за защитените територии


Пореден номер в програмата

18


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

  Със Заповед № РД – 267 от 11.05.2018 г. на министъра на околната среда и водите са налице промени в границата и площта на резерват „Калиакра“, находящ се в землищата на селата Българево и Свети Никола, община Каварна, област Добрич. В тази връзка в изпълнение на чл. 40, ал. 1 от закона, за да влезе в сила посочената заповед е необходимо да се направи промяна в т. 6 на Приложение 2 към чл. 8, ал. 1 от закона, където горната  заповед  следва да се посочи.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за туризма


Пореден номер в програмата

19


Вносител

Министерство на туризма


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

        Законопроектът ще прецизира и усъвършенства нормативната уредба в сферата на туризма по начин, който да позволи постигането на следните цели:
  1. Осигуряване на допълнителни условия за устойчиво развитие на туризма и успешно провеждане на държавната политика в туризма;
  2. Оптимизиране на процедурите по предоставяне на административни услуги;
  3. Гарантиране на качеството на туристическите дейности и услуги.

Необходими промени в други закони

Закон за чужденците в Република България

Закон за защита от шума в околната среда


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

Закон за ратифициране на актовете от втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз


Пореден номер в програмата

20


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Актовете от втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз (ВПС) ще бъдат в сила от 01.07.2019 г. С ратификацията им от НС се изпълняват конституционните изисквания по отношение на действието на международните договори. С настоящите актове се постига усъвършенстване на вътрешната организация на работа на ВПС, укрепва се статутът на Съюза като междуправителствена агенция в областта на пощенските услуги, подобрява се функцията на основните му ръководни органи, въвеждат се допълнителни разпоредби в системата за задължителни вноски на страните – членки към бюджета на ВПС и в международната регламентация на базовите пощенски услуги.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за електронните съобщения


Пореден номер в програмата

21


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 143


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

От 15 май 2019 г. влизат в сила новите правила на ниво ЕС, ограничаващи цените, които доставчиците на обществено достъпни междуличностни съобщителни услуги с номера могат да налагат на потребителите за мобилни и фиксирани гласови и текстови съобщителни услуги в рамките на ЕС. Целта на законопроекта е създаване на система от ефективни, пропорционални и възпиращи санкции на национално ниво за нарушение на разпоредбата на чл. 5а от Регламент (ЕС) 2120/015, по отношение третирането нерегулирани съобщения в рамките на ЕС. Така ще се гарантира балансирана политика по отношение на защита на правата на потребителите и на доставчиците на тези услуги.

 

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за българските лични документи


Пореден номер в програмата

22


Вносител

Министерство на външните работи ,
Министерство на вътрешните работи


Вносител

Министерство на външните работи ,
Министерство на вътрешните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Проектът цели подобряване на административното обслужване и намаляване на административната тежест при предоставянето на услуги по издаване и получаване на български лични документи в страната и чужбина чрез:

-въвеждане на възможност български личен документ да бъде получен извън страната лично чрез използване на пощенска или куриерска услуга;

-създаване на нова възможност за подаване на заявления за подмяна на български лични документи чрез автоматизирана информационна система за електронни услуги на Министерството на вътрешните работи;

-намаляване на сроковете за издаване на български лични документи при подадено в чужбина заявление;

-въвеждане на срок на валидност на паспортите от 10 години, като същевременно се запазва и възможността за издаване на паспорт с 5-годишна валидност.

 

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2017


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори


Пореден номер в програмата

23


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Предложеният законопроект има за цел постигане на яснота при прилагането на административнонаказателните разпоредби и осигуряване на прозрачност в извършвания от държавата контрол върху дейностите с посочените вещества в изпълнение на ангажиментите на страната ни по прилагането на Конвенция за забрана на разработването, производството, натрупването и употребата на химическо оръжие и за неговото унищожаване.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за културното наследство


Пореден номер в програмата

24


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Необходимо е въвеждането на специализирана процедура по извършване на оценка на въздействие на недвижими културни ценности от световно значение, съобразно международните изисквания. В документ WHC/17/41.COM/7B.Add, приет от Комитета за световно наследство на 2 юни 2017 г по отношение на „Старинен град Несебър“, е констатирано, че ако политиката, основана на оценка на въздействието, не бъде незабавно въведена в националното законодателство с оглед на недопускане на неподходящи разработки, инвестиционни проекти и други, съществува потенциална опасност по отношение изключителната световна стойност на обекта, съгласно параграф 179 от Ръководните насоки за прилагането на Конвенцията за опазване на световното и културното наследство. Необходими са промени, свързани с прилагането на чл. 84, ал.1 и 2 от закона, като въвеждане на правно основание за приемане на подзаконов акт за регламентиране на процедурата и взаимодействието между компетентните органи, предоставящи административната услуга и въвеждане на единен подход при определяне на таксите за предоставяната административна услуга.

 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2019


Наименование на законопроекта

Закон за дружествата със специална инвестиционна цел и дружествата, секюритизиращи вземания


Пореден номер в програмата

25


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 170


Цели, основни положения и очаквани резултати

Законът следва да уреди както отношенията, свързани с инвестиции в недвижими имоти и вземания посредством дружества, получили лиценз за извършване на дейност като дружества със специална инвестиционна цел, учредяването, дейността и прекратяването им, така и отношенията, свързани със секюритизация на вземания съгласно Регламент (ЕС) 2017/2402 и изискванията към дружествата, които ще извършват секюритизация.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2019


Наименование на законопроекта

Закон за Националния архивен фонд


Пореден номер в програмата

26


Вносител

Министерство на отбраната


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Подобряване на правната рамка, уреждаща организацията, управлението и дейността на архивите в България и привеждането й в съответствие със съвременните условия, с цел обезпечаване и усъвършенстване на механизмите на регулиране и по-висока ефективност на хоризонталната политика „Национален архивен фонд“. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

Закон за физическите лица и мерките за подкрепа


Пореден номер в програмата

27


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Законопроектът е отговор на изискванията на Конвенцията за правата на хората с увреждания (КПХУ) държавата да разработи механизми за подкрепа за самостоятелно упражняване на права от всички хора, включително тези с увреждания, за да могат те да действат равнопоставено на другите в съответствие със своята воля, ценности, предпочитания и да правят личен избор. Със законопроекта се поставят две основни цели:

- Развиване на мерки за подкрепа, гарантиращи, че лицата, които имат затруднения при извършване на конкретни правни действия, ще получат необходимата подкрепа за упражняване самостоятелно на правата си, според тяхната воля и предпочитания, без заместване на волята им;

- Предвиждане на гаранции и предпазни мерки, за да бъде едновременно постигнато зачитане на желанието и личния избор на всяко лице, предпазването му в ситуации на сериозен риск от необратимо увреждане и защита на интересите на третите лица.

 


Необходими промени в други закони

Ще се уточнят на по-късен етап.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

Закон за отклоняване от наказателно производство и налагане на възпитателни мерки на непълнолетни лица


Пореден номер в програмата

28


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

С проекта се предлага  реформа на институционалната рамка в областта на детското правосъдие с цел  насърчаване законосъобразното поведение на непълнолетните лица, които са в конфликт със закона и обезпечаване на подкрепа за интегрирането им в обществото чрез налагане на възпитателни мерки и включването им в подходящи възпитателни програми. Законопроектът има за цел да насърчи законосъобразното поведение на непълнолетните лица, които са в конфликт със закона и те да получат подкрепа за интегрирането им в обществото чрез налагане на възпитателни мерки и включването им в подходящи възпитателни програми. В съответствие с международните стандарти се урежда нова система от мерки, които да гарантират вторична и третична превенция. Предвижда се отмяна на Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и ясно дефиниране на разликата между наказание и възпитателна мярка.  


Необходими промени в други закони

Ще се уточнят на по-късен етап.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване


Пореден номер в програмата

29


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта е актуализиране, разширяване и конкретизиране на уредбата.

Основните положения са:

1. Въвеждане на института на „познат изпращач“, в съответствие с Регламент (ЕО) № 300/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2008 г. относно общите правила в областта на сигурността на гражданското въздухоплаване и за отмяна на Регламент (ЕО) 2015/1998 на Комисията от 5 ноември 2015 г. за установяване подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването.

2. Въвеждане на разпоредби, свързани с прилагането на Приложение 9 към Конвенцията за международното гражданско въздухоплаване – „Опростяване на процедурите в гражданското въздухоплаване“.

Очакван резултата е създаване на хармонизирана с изискванията на ЕС и стандартите на ИКАО уредба;

  3. Въвеждане на разпоредби в  изпълнение на препоръките на Решение № 704/05.10.2018 г. на Министерския съвет. Очакваният резултат е постигане на съответствие с изискванията на ЗОАРАКСД. 


Необходими промени в други закони


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за автомобилните превози


Пореден номер в програмата

30


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Постигане на съответствие с действащото законодателство – Закона за движението по пътищата, ЗОАРАКСД, ЗЕУ. Нормативно регламентиране на услуги, които към момента не са регламентирани, което от своя страна ще доведе до повишаване на качеството на услугите, осъществяване на контрол и осигуряване на безопасност по пътищата, отворени за обществено ползване. Повишаване на качеството на извършваната контролна и административнонаказателна дейност. Предотвратяване и преустановяване на административните нарушения и/или на вредните последици от тях. 


Необходими промени в други закони

Закон за движението по пътищата


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2019


Моля изчакайте