Министерски съвет Портал за обществени консултации

Актове на Министерския съвет

Наименование на законопроекта

Закон за виното и спиртните напитки


Пореден номер в програмата

1


Вносител

Министерство на земеделието и храните


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 18


Цели, основни положения и очаквани резултати

Изготвянето на нов Закон за виното и спиртните напитки (ЗВСН), с който се отменя досега действащия, се налага с оглед привеждане на националното законодателство в съответствие с правото на Европейския съюз.

Цели:

Определяне на ясни и ефикасни правила в лозаро-винарския сектор, осигуряващи равновесие между търсенето и предлагането, е цел на новия ЗВСН. Създаването на условия за предотвратяване на измамни практики и постигане на прозрачност на пазара и честна конкуренция при производството на спиртни напитки, гроздо- и винопроизводството са други цели на законопроекта.

Основни положения:

Проектът на нов ЗВСН ще регулира по по-ефективен начин отношенията, свързани с производство, получаване, преработка, етикетиране, търговия и контрол на лозаро-винарски продукти и спиртни напитки. С проекта се предвижда осигуряване на безпрепятствено провеждане на политиката в лозаро-винарския сектор, производствения потенциал и контрола по спазването ѝ, както и в областта на спиртните напитки, като са отразени и отправените препоръки на Европейската комисия.

Очаквани резултати:

1. Създаване на по-добра конкурентна среда на винопроизводителите;

2. Снижаване до минимум на условията, водещи до неравнопоставеност и прекомерна административна тежест за гроздо- и винопроизводителите, както и за производителите на спиртни напитки;

3. Гарантиране на по-ефикасен контрол и защита на потребителите.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за ограничаване изменението на климата


Пореден номер в програмата

2


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 150


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Създаване на хармонизирана правна рамка за въвеждане на механизъм за подпомагане на предприятията от индустриални отрасли и подотрасли, изложени на значителен риск от „изтичане на въглерод“, поради индиректните разходи за емисии в крайните цени на електрическата енергия. Схемата за държавна помощ за компенсиране на неприетите разходи ще се реализира чрез издаването на Наредба по чл. 10а от министъра на икономиката и ще се прилага след нотифицирането й от ЕК. За целта ще бъдат използвани 25% от приходите, генерирани от продажба чрез търг на квоти емисии на парникови газове, които постъпват във фонд „Сигурност на енергийната система“ (ФСЕС).

След нотифицирането на схемата около 190 предприятия ще могат да кандидатстват за получаване на финансова помощ. В резултат ще се минимизират рисковете от преместване на производствата им в трети страни, ще се подобрят конкурентоспособността, инвестиционния климат и икономическото доверие към страната. 


Необходими промени в други закони

 Във връзка с въвеждане на механизма и правилата за дейността на ФСЕС се налагат допълнения в Закона за енергетиката в ПЗР на проекта на Закон за допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата. 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за биологичното разнообразие


Пореден номер в програмата

3


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 147


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Усъвършенстване на нормативната уредба чрез прецизиране на отделни разпоредби, облекчаване на административните процедури и хармонизиране на закона с новите промени в регламентите на Европейския съюз, свързани с търговията със застрашени видове.

Доразвиване на разпоредбите на закона и уточняване на компетенциите на отговорните ведомства, във връзка с прилагането на Протокола от Нагоя за достъп до генетични ресурси и справедливо и равноправно разпределение на ползите, произтичащи от тяхното използване, към Конвенция за биологичното разнообразие.

Привеждане в съответствие на терминологията в Директивата за опазване на дивите птици и закона.

Актуализиране на нормативната уредба във връзка с изпълнение на РМС № 704 от 5 октомври 2018 г. за приемане на мерки за трансформация на модела на административното обслужване.


Необходими промени в други закони

Да


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за българското гражданство


Пореден номер в програмата

4


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Предотвратяване на възможни злоупотреби в производството по придобиване на българско гражданство. 


Необходими промени в други закони

Не                                                


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за публичното предлагане на ценни книжа


Пореден номер в програмата

5


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 171


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Въвеждане на изискванията на Директива 2017/828 на Европейския парламент и на Съвета от 17 май 2017 г. за изменение на Директива 2007/36/ЕО по отношение на насърчаването на дългосрочната ангажираност на акционерите;

Създаване на гаранции за предоставянето на информация с оглед на упражняването на правата на акционерите и тяхното идентифициране от страна на публичното дружество. В тази връзка се очаква да се подобрят практиките за корпоративно управление и възможностите за контрол на акционерите спрямо дейността на дружеството.

Въвеждане на нови правни фигури (упълномощен съветник), което ще създаде допълнителна възможност за участие на лица със специални познания в процеса на формиране на решения относно публичното дружество. 


Необходими промени в други закони

Да


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България


Пореден номер в програмата

6


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 70


Цели, основни положения и очаквани резултати

 1. Въвеждане на мерки на национално ниво за прилагане на Регламент (ЕС) 2017/352 за създаване на рамка за предоставянето на пристанищни услуги и общи правила за финансовата прозрачност на пристанищата.

2.Усъвършенстване на нормативната уредба на регистрацията на пристанища, пристанищни терминали и специализирани пристанищни обекти, както и на пристанищни оператори, с оглед изпълнение на мерки № 98 и 116 от Приложение № 1 към т. 1, буква „а“ от РМС № 704 от 2018 г. за приемане на мерки за трансформация на модела на административно обслужване.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране


Пореден номер в програмата

7


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 169


Цели, основни положения и очаквани резултати

Със законопроекта се цели съобразяване с Регламент (ЕС) 2017/1131 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 година относно фондовете на паричния пазар и констатирани пречки в хода на прилагането му и с разпоредбите на действащия Закон за пазарите на финансови инструменти.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

Закон за дружествата със специална инвестиционна цел и дружествата, секюритизиращи вземания


Пореден номер в програмата

8


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 170


Цели, основни положения и очаквани резултати

Този законопроект цели да уреди отношенията, свързани с инвестиции в недвижими имоти и вземания посредством дружества, получили лиценз за извършване на дейност като дружества със специална инвестиционна цел, учредяването, дейността и прекратяването им, както и отношенията, свързани със секюритизация на вземания съгласно Регламент (ЕС) 2017/2402 и изискванията към дружествата, които ще извършват секюритизация.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за пазарите на финансови инструменти


Пореден номер в програмата

9


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Със законопроекта се цели въвеждане на мерки в националното законодателство, чрез които да се улесни прилагането на Регламент (ЕС) № 909/2014. Промените имат за цел и да се въведат предвидени в Директива (ЕС) 2015/849 минимални санкции и мерки, които следва да бъдат наложени/приложени спрямо инвестиционните посредници, както и действащия закон да се приведе в съответствие с изискванията на Делегиран регламент (ЕС) 2017/575. Ще бъдат отстранени съществуващите неясноти и противоречия при прилагането на разпоредбите на закона по отношение на поднадзорните лица, както и ще се отстранят установените от Европейската комисия пропуски при транспониране на Директива 2014/65/ЕС. Отстраняване на установени пропуски по прилагането до момента.


Необходими промени в други закони

 Закон за публичното предлагане на ценни книжа и пакет други закони, като промените са продиктувани от необходимостта да се създадат условия за прилагането на Регламент (ЕС) № 909/2014 от гледна точка на ясно дефиниране на правомощията на националните компетентни органи по прилагането му и отстраняване на установени пропуски по прилагането до момента.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2019


Наименование на законопроекта

Закон за ратифициране на Споразумение за изменение и допълнение на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Румъния относно презгранични операции Air Policing


Пореден номер в програмата

10


Вносител

Министерство на отбраната


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Регламентиране на презгранични операции (ПГО) във въздушните пространства на Република България и Румъния от самолети от страни членки на НАТО в условия на действаща мисия по усилване използването в мирно време на самолети – изтребители с цел осигуряване неприкосновеността на определено въздушно пространство (мисия усилен Air Policing).


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за автомобилните превози


Пореден номер в програмата

11


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Постигане на съответствие с действащото законодателство – Закона за движението по пътищата, Закона на ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, Закона за електронното управление. Нормативно регламентиране на услуги, които към момента не са регламентирани, което от своя страна ще доведе до повишаване на качеството на услугите, осъществяване на контрол и осигуряване на безопасност по пътищата, отворени за обществено ползване. Повишаване на качеството на извършваната контролна и административнонаказателна дейност. Предотвратяване и преустановяване на административните нарушения и/или на вредните последици от тях.


Необходими промени в други закони

Закон за движението  по пътищата


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за обществените поръчки


Пореден номер в програмата

12


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Разпоредбите на Директива 2014/24/ЕС и на Директива 2014/25/ЕС са въведени в Закона за обществените поръчки (ЗОП) през 2016 г. Службите на ЕК са направили преглед на ЗОП, в резултат на който е установено несъответствие на закона с изисквания на директивите относно условията за прилагане на изключението, свързано с възлагане на поръчки между субекти в публичния сектор (т.нар. вътрешно (in-house) възлагане).

Със законопроекта се цели осигуряване на пълно съответствие на условията за прилагане на изключението, регламентирано в ЗОП, с изискванията на Директива 2014/24/ЕС и Директива 2014/25/ЕС.

Процедура за нарушение № 2018/2268 по описа на Европейската комисия. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за защита на класифицираната информация


Пореден номер в програмата

13


Вносител

Министерство на отбраната


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 

Целта на предлагания законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ)  е изработването на законова уредба и усъвършенстване на съществуващата във връзка с осъществяването на задачите и дейностите на Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ), на ръководителите на организационните единици и на служителите по сигурността на информацията, а така също усъвършенстване на уредбата по видовете сигурност на класифицираната информация и запълване на съществуващите празноти. Това, от една страна, ще подпомогне за постигане на основната цел на ЗЗКИ, а именно –  недопускане на нерегламентиран достъп до класифицирана информация – а от друга ще способства за:

1. По-ефективно изпълнение на правомощията на ДКСИ в областта на обучението за работа с класифицирана информация;

2. Подобряване на контрола върху организационните единици, техните ръководители и служителите по сигурността на информацията;

3. Постигане на точна отчетност на документите и материалите, съдържащи класифицирана информация;

4. Оптимизиране на работата на служителите по сигурността на информацията;

5. Подобряване на процедурата по проучване за надеждност за достъп до ниво „Поверително“;

6. Оптимизиране на сроковете за извършване на процедурата по проучване за надеждност, на сроковете на валидност на разрешенията за достъп до класифицирана информация и на дейностите, извършвани от проучващите органи в хода на проучването;

7. По-ефективно изпълнение на задължения и правомощия на задължени по ЗЗКИ субекти;

8. Постигане на актуалност на отделни аспекти на индустриалната сигурност спрямо съвременното развитие на обществените отношения;

9. Коректност и прецизност на използваната в ЗЗКИ терминология по индустриална и криптографска сигурност;

10. Ограничаване на възможността за възникване на ситуация, която би довела до компрометиране на криптографската сигурност или сигурността на Комуникационните и информационните системи;

11. Облекчаване на процедурите по издаване на разрешения за достъп до класифицирана информация на служителите по криптографска сигурност в организационните единици;

12. Подобряване на документалната и физическата сигурност на класифицираната информация;

13. По-пълно и ефективно прилагане на административнонаказателната отговорност, съобразено със съвременните икономически условия.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за корпоративното подоходно облагане


Пореден номер в програмата

14


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 112


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Със законопроекта се предвижда въвеждане в националното законодателство на разпоредбите на Директива (ЕС) 2016/1164 на Съвета за установяване на правила срещу практиките за избягване на данъци, които пряко засягат функционирането на вътрешния пазар (Директива 2016/1164) и на Директива 2017/952 на Съвета за изменение на Директива (ЕС) 2016/1164 по отношение на несъответствията при хибридни образувания и инструменти, включващи трети държави (Директива 2017/952).

Разпоредбите на Директива 2016/1164 и на Директива 2017/952 въвеждат общи минимални правила за прилагане от всички държави членки на Европейския съюз по отношение на данъчно задължените лица за корпоративен данък. Съгласно чл. 11 от Директива 2016/1164 държавите членки трябва да приемат и публикуват разпоредбите от националното си данъчно законодателство в срок до 31 декември 2018 г., като по отношение на разпоредбите на чл. 5 и чл. 9 от същата директива следва да бъдат въведени в срок до 31 декември 2019 г.

Съгласно чл. 2 на Директива 2017/952, разпоредбите на директивата трябва да бъдат приети в националното законодателство и публикувани в срок до 31 декември 2019 г. с изключение на тези, необходими за въвеждането на чл. 9а от Директива 2016/1164, срокът за които е 31 декември 2021 година.

Предвид това, минималното правило по Директива 2016/1164, което следва да бъде въведено в сила от 1 януари 2020 г., е:

·         Правило за данъчно облагане при напускане

 

Мерките по Директива 2017/952, които следва да са въведени в сила от 1 януари  2020 г., са:

·         Несъответствия при хибридни образувания и инструменти

·         Несъответствия при постоянното местопребиваване за данъчни цели.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за защита на потребителите


Пореден номер в програмата

15


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 163


Цели, основни положения и очаквани резултати

 С проекта се цели осигуряването на условия за прилагането на разпоредбите на:

-Регламент (ЕС) 2017/2394 относно сътрудничеството между националните органи, отговорни за прилагането на законодателството за защита на потребителите и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2006/2004 и на

-Регламент (ЕС) 2017/1128 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 г. за трансграничната преносимост на услугите за онлайн съдържание.

Новоприетият Регламент (ЕС) 2017/2934 отменя Регламент (ЕО) № 2006/2004  и има за цел въвеждането на по-ефикасни механизми за сътрудничество между националните органи, отговарящи за прилагане на законодателството за защита на потребителите, които да отговарят на предизвикателствата на цифровата икономика и развитието на трансграничната търговия на дребно в ЕС, както и постигането на по-високо ниво на защита на потребителите от нарушения, попадащи в обхвата на регламента, които вече са преустановени, но чиито вредни последици могат да продължат. Регламент (ЕС) 2017/2934 предвижда също така компетентните органи на държавите членки, отговарящи за прилагането на регламента, да разполагат с необходимия набор от правомощия за разследване и прилагане на законодателството, за да сътрудничат помежду си по-бързо и по-ефективно и да възпират търговците от извършване на нарушения, попадащи в обхвата на регламента.

С приемането на проектозакона се очаква постигането на следните положителни резултати:

-подобряване на административното сътрудничество между компетентните органи на държавите членки на ЕС, отговарящи за прилагане на законодателството за защита на потребителите;

-подобряване на условията за ефективно и еднакво прилагане на законодателството за защита на потребителите, което ще бъде от полза както за потребителите, така и за търговците, предлагащи стоки и услуги в повече от една държава членка на ЕС;

Повишаване нивото на защитата на потребителите на онлайн съдържание и др. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2019


Наименование на законопроекта

Закон за изпълнение на Регламент на Европейския парламент и на Съвета № 125/2019 относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание


Пореден номер в програмата

16


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Законопроектът ще отмени сега действащия Закон за изпълнение на Регламент на Съвета (ЕО) 1236/2005 относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание. В началото на 2019г. беше публикуван Регламент на Европейския парламент и на Съвета № 125/2019 относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание, с който се отменя Регламент 1236/2005. Регламентът е бил неколкократно и съществено изменян. С оглед постигане на яснота и рационалност, същият бе кодифициран.

Със законопроекта се определят процедурите и необходимите документи за издаване на разрешения за износ, внос, брокерски услуги, транзит и техническа помощ на стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание; Генерално разрешение на Съюза за износ на определени видове износ и общо разрешение по отношение на стоки, определени в Регламент № 125/2019.

Въвеждането на общо разрешени е с цел ограничаване на административната тежест за износителите, като компетентните органи имат правото да издадат общо разрешение за всички пратки с лекарствени продукти от износителя до конкретен краен потребител за определен период.

Генерално разрешение на Съюза за износ е прието с цел създаване на единен конкурентно способен пазар и да се гарантира поставянето при равни условия на всички износители на Съюза, когато изнасят определен тип стоки, описани в Регламент 125/2019, за определени местоназначения като в същото време се гарантира високо ниво на сигурност и спазване на международните задължения.

Въведените мерки в регламента са с цел предотвратяване на случаите, при които тези дейности допринасят за използването на стоките, с които те са свързани, за прилагане на смъртно наказание или на изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2019


Наименование на законопроекта

Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020г.


Пореден номер в програмата

17


Вносител

Министерство на труда и социалната политика


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Със законопроекта се приема бюджетът на държавното обществено осигуряване за 2020 г. и се определят основните параметри в областта на осигуряването: минимални размери на пенсията за осигурителен стаж и възраст и паричното обезщетение за безработица, размер на обезщетението за отглеждане на малко дете, максимален месечен размер на осигурителния доход и др.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс


Пореден номер в програмата

18


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 111


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Със законопроекта се предвижда въвеждане в националното законодателство на разпоредбите на Директива (ЕС) 2018/822 на Съвета от 25 май 2018 година за изменение на Директива 2011/16/ЕС по отношение на задължителния автоматичен обмен на информация в областта на данъчното облагане, свързана с подлежащите на оповестяване трансгранични договорености. Директивата изисква данъчните посредници и консултанти, а в определени случи и самите данъкоплатци, да оповестяват договорености за потенциално агресивно данъчно планиране. Държавите членки трябва периодично да обменят помежду си информацията за тези договорености.

Република България трябва в срок до 31 декември 2019 г. да приведе националното си законодателство в съответствие с разпоредбите на директивата.

С приемането на промените, предложени в проекта на Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, се предвижда постигането на следните основни цели:

·         Привеждане на националното законодателство в съответствие с правото на Европейския съюз;

·         Данъчните органи ще получават изчерпателна и относима информация за договорености за потенциално агресивно данъчно планиране, чрез която ще могат да отстранят пропуските в нормативната уредба, като приемат необходимото законодателство или като извършват подходящи оценки на риска и данъчни одити;

·         Ще се противодейства на пренасочването на облагаема печалба на някои данъкоплатци към юрисдикции с по-благоприятни данъчни режими и ще се предотврати свиването на облагаемата данъчна основа;

·         Постигане на по-добро административно сътрудничество между данъчните администрации на страните членки на Съюза;

·         Повишаване на доверието на данъчно задължените лица в данъчната система с оглед насърчаване на доброволното спазване на данъчното законодателство и въздържането им от използване на схеми за агресивно данъчно планиране.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2019


Наименование на законопроекта

Закон за държавния бюджет на Република България за 2020 г. и Актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2020-2022 г. като мотиви към него


Пореден номер в програмата

19


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Целта на законопроекта е финансово осигуряване изпълнението на целите на политиките и приоритетите на правителството за 2020 г.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за културното наследство


Пореден номер в програмата

20


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 С предлаганите изменения и допълнения се цели да бъдат преразгледани разпоредби, свързани с функции на Инспектората по опазване на културното наследство, свързани с прилагане на аварийни –временни мерки за обезопасяване на недвижими културни ценности, с приемане на археологически проучвания и с дейности на нумизматични дружества и на търговци на културни ценности. Необходими са промени, свързани с уведомяването при аварийни ситуации, свързани с недвижими културни ценности, както и с организацията на дейността на комисията по чл. 72 от закона.

Необходимо е въвеждане на дефиниция за фалшификат, както и други изменения, свързани с дейността на търговците на културни ценности, като въвеждане на задължение за информиране на купувачите на културни ценности в случаите на износ и др. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2019


Наименование на законопроекта

Закон за възпитателните мерки спрямо лицата, извършили като непълнолетни престъпление или административно нарушение


Пореден номер в програмата

21


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Изграждане на политика, която да предотврати общественоопасното и виктимогенно поведение на децата;

Осигуряване на ефективна високо специализирана защита на техните права и законни интереси, включително хуманна и законосъобразна корекция на поведенческите им отклонения, индивидуално съобразена с най-добрия интерес на детето в условия на правна сигурност и стабилен правов ред. 


Необходими промени в други закони

Да


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване


Пореден номер в програмата

22


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целта е актуализиране, разширяване и конкретизиране на приложимата уредба.

Основните положения са:

1. Въвеждане на  института на „познат изпращач“, в съответствие с Регламент (ЕО) № 300/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2008 година относно общите правила в областта на сигурността на гражданското въздухоплаване и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2320/2002 и Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 на Комисията от 5 ноември 2015 година за установяване на подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването.

2. Въвеждане на разпоредби, свързани с прилагането на Приложение 9 към Конвенцията за международното гражданско въздухоплаване - „Опростяване на процедурите в гражданското въздухоплаване“.

Очаквани резултат е създаване на хармонизирана с изискванията на ЕС и стандартите на ИКАО уредба;

3. Въвеждане на разпоредби в изпълнение на препоръките на РМС № 704/05.10.2018 г.

Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за енергийната ефективност


Пореден номер в програмата

23


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 124


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Ще се гарантира постигане на заложените цели в областта на климата и енергетиката до 2020 г., както и в периода до 2030 г., с перспектива до 2050 г.

Ще бъдат изпълнение ангажиментите за страната ни в рамките на Европейската политика в областта на енергетиката. Въвеждане на изискванията на Директива (ЕС) 2018/844 и на Директива (ЕС) 2018/2002.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2019


Наименование на законопроекта

Закон за собствеността, поземлените отношения и опазването на земеделските земи


Пореден номер в програмата

24


Вносител

Министерство на земеделието и храните


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 21


Цели, основни положения и очаквани резултати

Изготвяне на единен нормативен акт, който да уреди регулацията на обществените отношения в земеползването на земеделските земи в Република България.

Процедура за нарушение № 2015/2018 по описа на Европейската комисия. 


Необходими промени в други закони

Ще се уточнят на по-късен етап


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2019


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за лечебните растения


Пореден номер в програмата

25


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Актуализиране на нормативната уредба във връзка с изпълнение на РМС № 704 от 5 октомври 2018 г. за приемане на мерки за трансформация на модела на административното обслужване. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2019


Наименование на законопроекта

Закон за изменение и допълнение на Валутния Закон


Пореден номер в програмата

26


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Със законопроекта се цели привеждане на националното законодателство в съответствие с европейското законодателство в областта на контрола на пари в брой, които се внасят и изнасят от Европейския съюз. С предложените промени разпоредбите на Валутния закон ще бъдат приведени в съответствие с разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1889/2005 и с практиката на Съда на Европейския съюз в областта на административнонаказателните разпоредби при неизпълнение на задължението за деклариране по чл. 3 от същия регламент


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2019


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2019


Моля изчакайте