Министерски съвет Портал за обществени консултации

Актове на Министерския съвет

Наименование на законопроекта

Закон за индустриалните паркове


Пореден номер в програмата

1


Вносител

Министерски съвет и неговата администрация


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Основните цели на проекта са четири – създаване на благоприятна среда за инвестиране в индустриални имоти и дейности, повишаване ефективността на икономическите оператори чрез освобождаването им от несвойствени действия и нетипични дейности, стимулиране на партньорства между икономически оператори и други институции (научни, образователни, професионални организации или професионалисти в обслужването на инвестиции), както и стимулиране на инвестиции с цел балансирано социално и икономическо развитие на регионите.

Чрез закона се уреждат основните субекти в системата на индустриалните паркове, минималните стандарти на работа и необходими действия за регистрация на индустриален парк, както и ред за инвестиране в такава система.

Очакван резултат са подобрени условия за развитие на индустриалната база в рамките на страната, както и привличане на повече инвестиции в областта на индустриалните имоти и дейности.


Необходими промени в други закони

Закон за автомобилните превози

 

Закон за държавната собственост

 

Закон за енергетиката

 

Закон за защитените територии

 

Закон за насърчаване на инвестициите

 

Закон за опазване на околната среда

 

Закон за регионалното развитие

 

Закон за устройство на територията

 

Закон за опазване на земеделските земи

 

Закон за горите


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за електронната търговия


Пореден номер в програмата

2


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Осигуряване прилагането на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2019/1150 на Европейския парламент (ЕП) и на Съвета от 20 юни 2019 година за насърчаване на справедливост и прозрачност за бизнес ползвателите на посредническите онлайн услуги. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за радиото и телевизията


Пореден номер в програмата

3


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 146


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Транспониране на разпоредбите на Директива (ЕС) 2018/1808 на Европейския парламент и на Съвета от 14 ноември 2018 година за изменение на Директива 2010/13/ЕС за координирането на някои разпоредби, установени в закони, подзаконови и административни актове на държавите членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги (Директива за аудиовизуалните медийни услуги), предвид променящите се пазарни условия.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за културното наследство


Пореден номер в програмата

4


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Предлага се за осигуряването на актуално наименование и териториално-устройствена защита на археологически резерват „Сборяново”, община Исперих, област Разград.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за защита от шума в околната среда


Пореден номер в програмата

5


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 150


Цели, основни положения и очаквани резултати

Привеждане в пълно съответствие на Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС) с нови разпоредби, изисквания и задължения, свързани с членството на Република България в Европейския съюз и произтичащи от промени в европейското законодателство в областта на околната среда, а именно: Регламент 2019/1010.

Засилване участието на обществеността и гарантиране достъпността на данните за шума в околната среда, и за неговите вредни за човешкото здраве ефекти чрез активно разпространяване на информацията на национално равнище в съответствие с Директива 2003/4/ЕО и с Директива 2007/2/ЕО (INSPIRE), посредством осигуряване на подходяща инфраструктура за обществен достъп, докладване и споделяне на данни между публичните органи.

Осигуряване на достатъчно време за провеждане на обществени консултации при изготвянето на плановете за действие към шумовите карти чрез отлагане с една година на срока за докладването им, като по този начин периодът между изготвянето на картите и на плановете се променя на две години. По този начин срокът на четвъртия кръг за преразглеждане или актуализиране на плановете за действие ще бъде отложен еднократно и ще бъде 18 юли 2024 г., след което - на всеки пет години.


Необходими промени в други закони

 Осигуряване прилагането в българското законодателство на Регламент (ЕС) 2019/1010 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юни 2019 г. относно привеждането в съответствие на задълженията за докладване в рамките на законодателството, свързано с околната среда, и за изменение на регламенти (ЕО) № 166/2006 и (ЕС) № 995/2010 на Европейския парламент и на Съвета, директиви 2002/49/ЕО, 2004/35/ЕО, 2007/2/ЕО, 2009/147/ЕО и 2010/63/ЕС на Европейския парламент и на Съвета, регламенти (ЕО) № 338/97 и (ЕО) № 2173/2005 на Съвета и Директива 86/278/ЕИО на Съвета.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети


Пореден номер в програмата

6


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 151


Цели, основни положения и очаквани резултати

Привеждане в пълно съответствие на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети (ЗОПОЕЩ) с нови изисквания, свързани с членството на Република България в Европейския съюз и произтичащи от промени в европейското законодателство в областта на околната среда, а именно: Регламент 2019/1010.

Въвеждане в ЗОПОЕЩ на измененията в Директива 2004/35/ЕО, съгласно член 3 на Регламент 2019/1010, а именно:

Въвеждане на нови срокове за предоставяне на информация по прилагане на директивата (30 април 2022г. и на всеки пет години след това), както и привеждане в съответствие на обхвата и формата на  информацията/данните, които трябва да се предоставят на ЕК, съобразно промените в Приложение VІ на Директивата, направени с член 3 на Регламента.

Процедура за нарушение № 2019/2271.


Необходими промени в други закони

 Осигуряване прилагането в българското законодателство на Регламент (ЕС) 2019/1010 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юни 2019 г. относно привеждането в съответствие на задълженията за докладване в рамките на законодателството, свързано с околната среда, и за изменение на регламенти (ЕО) № 166/2006 и (ЕС) № 995/2010 на Европейския парламент и на Съвета, директиви 2002/49/ЕО, 2004/35/ЕО, 2007/2/ЕО, 2009/147/ЕО и 2010/63/ЕС на Европейския парламент и на Съвета, регламенти (ЕО) № 338/97 и (ЕО) № 2173/2005 на Съвета и Директива 86/278/ЕИО на Съвета.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Наказателния кодекс


Пореден номер в програмата

7


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 181


Цели, основни положения и очаквани резултати

Пълно въвеждане на изискванията на Директива 2013/40/ЕС относно атаките срещу информационните системи.

 Процедура за нарушение № 2019/2240 за неизпълнение на задължения по Директива 2013/40/ЕС.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за обществените поръчки


Пореден номер в програмата

8


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Прецизиране на някои изисквания с цел осигуряване в пълнота на принципите на европейското законодателство по обществени поръчки по отношение на кръга на възложителите и случаите на допустими промени в хода на изпълнение на поръчките, както и в изпълнение на поети ангажименти в рамките на процедура за нарушение 2018/2268.

Преодоляване на празнота в нормативната уредба по някои въпроси, произтичащи от прилагане на електронната платформа по чл. 39а, ал.1 от закона.

Преодоляване на констатирани проблеми в практиката на възложителите, породени от празнота в нормативната уредба или недостатъчно прецизни разпоредби.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за концесиите


Пореден номер в програмата

9


Вносител

Министерски съвет и неговата администрация


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 7


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Осигуряване правилното транспониране на Директива 2014/23/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 година за възлагане на договори за концесия във връзка с процедура за нарушение № 2018/2268;

Прецизиране на уредбата за възлагане на концесии във връзка с констатирани в практиката проблеми, произтичащи от класифицирането на концесиите като концесии за ползване и във връзка с някои процедурни правила.


Необходими промени в други закони

Закон за водите

Закон за подземните богатства


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за регистър БУЛСТАТ


Пореден номер в програмата

10


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Адаптиране и съобразяване на някои разпоредби в закона в съответствие с принципите, свързани с обработването на личните данни, заложени в Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г., относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните, Регламент (ЕС) 2016/679).


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Семейния кодекс


Пореден номер в програмата

11


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Изпълнение на решения на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), постановени по обединени жалби „Л.Д. и П.К. срещу България” (№ 7949/11 и № 4552/13) и „Докторов срещу България” (жалба № 15074/08) във връзка с глава шеста „Произход” от Семейния кодекс. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Гражданския процесуален кодекс


Пореден номер в програмата

12


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Създаване на нормативна уредба за използването на видеоконференцията в гражданския и в административния процес, както и разширяване на възможностите за използване на видеоконференцията в наказателния процес. 


Необходими промени в други закони

АПК и НПК 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за съдебната власт


Пореден номер в програмата

13


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Създаване на нормативна уредба на автоматизираната информационна система „Единен регистър на вещите лица”, която ще съдържа данните, вписани в списъците на специалистите, утвърдени за вещи лица. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за електронните съобщения


Пореден номер в програмата

14


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 142


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Ще се въведат изискванията на Директива (ЕС) 2018/1972 за установяване на Европейски кодекс за електронни съобщения в националното законодателство.

Основната цел, която се поставя с проекта и резултатите, които се очакват от прилагането на закона, са: развитие на пазара на електронните съобщения; осигуряване на по-ефективно, ефикасно, хармонизирано и координирано използване на радиочестотния спектър; създаване на условия за изграждане и развитие на мрежи с много голям капацитет и на 5G мрежите; поддържане на условия за ефективна конкуренция; подобряване на защитата на интересите на гражданите и правата на крайните ползватели на електронни съобщителни услуги. 


Необходими промени в други закони

Да


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване


Пореден номер в програмата

15


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целта е актуализиране, разширяване и конкретизиране на нормативната уредба, като основните промени са:

 1. в областта на авиационната безопасност, включително с оглед  привеждането на НУ в съответствие с европейското законодателство. Измененията и допълненията в тази част са свързани с:

1.1. подаването на документи, следващи пряко от разпоредби на правото на ЕС;

1.2. определянето на компетентен орган по прилагането на Регламент (ЕС) № 376/2014 на Европейския парламент и на Съвета от април 2014 година за докладване, анализ и последващи действия във връзка със събития в гражданското въздухоплаване и за изпълнението на Регламент за изпълнение (ЕС)  № 2019/947 на Комисията от 24 май 2019 година  относно правилата и процедурите за експлоатация на безпилотни въздухоплавателни средства – ГД ГВА;

1.3. диференциране на обектите, на които могат да се изпълняват полети с оглед осигуряването на възможност част от сега действащите летателни площадки, които разполагат с ресурси за това, да могат да осъществяват обслужване на международни полети от общата авиация при спазване на изискванията за безопасност и сигурност в гражданското въздухоплаване;

1.4. оптимизиране на контрола върху дейността на операторите по наземно обслужване – предвижда се същите да разработват процедури, с които да гарантират спазването на съответните изисквания и стандарти за безопасност, като ГД ГВА ще осъществява надзор по спазването на тези процедури; отпада изискването за удостоверяване на експлоатационната годност поотделно на всяко съоръжение или система за наземно обслужване;

2. в областта на авиационната сигурност:

2.1. въвеждане на института на „познатия изпращач“ в изпълнение на Регламент № 300/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2008 година относно общите правила в областта на сигурността на гражданското въздухоплаване и за отмяна на Регламент (ЕО)  № 2320/2002, както и съгласно т. 6.4.1.2а) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2017/815 на Комисията от 12 май 2017 година за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 по отношение на изясняване, хармонизиране и опростяване на някои специфични мерки, свързани със сигурността във въздухоплаването;

2.2. въвеждането на основания за търсене на административнонаказателна отговорност за неизпълнението на конкретни действия по прилагането на изискванията в областта на сигурността при осъществяването на редица дейности в областта на сигурността в гражданското въздухоплаване, например от нововъведения субект - „познат изпращач“;

3. в областта на летищните такси – въвеждане на законово ниво на нови основания за събирането им, включително с оглед Решение №704/05.10.2018 г. на Министерския съвет за приемане на мерки за трансформация на модела на административното обслужване;

4. в областта на правата на пътниците – предвиждат се изменения и допълнения, свързани с обжалването на действията и бездействията на авиокомпаниите при предоставянето на услугата „превоз на пътници“. Цели се преодоляването на съществуващи нелоялни практики при заявяването на представителни правомощия за пътници с права, произтичащи от неизпълнение на задължения на въздушни превозвачи, съгласно Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 11 февруари 2004 година относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети, и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 295/91.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за кредитните институции


Пореден номер в програмата

16


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 173


Цели, основни положения и очаквани резултати

1. Транспониране на Директива (ЕС) 2019/878 на Европейския парламент и на Съвета от 20 май 2019 година за изменение на Директива 2013/36/ЕС по отношение на освободените субекти, финансовите холдинги, финансовите холдинги със смесена дейност, възнагражденията, надзорните мерки и правомощия и мерките за запазване на капитала.

2. Прецизиране и допълване на правната рамка.


Необходими промени в други закони

Закон за пазарите на финансови инструменти


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници


Пореден номер в програмата

17


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 174


Цели, основни положения и очаквани резултати

1. Транспониране на Директива (ЕС) 2019/879 на Европейския парламент и на Съвета от 20 май 2019 година за изменение на Директива 2014/59/ЕС по отношение на капацитета за поемане на загуби и рекапитализация на кредитните институции и инвестиционните посредници и на Директива 98/26/ЕО.

2. Прецизиране и допълване на правната рамка.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за данък върху добавената стойност


Пореден номер в програмата

18


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 115


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Необходимост от въвеждане на разпоредби в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) с оглед хармонизиране на българското данъчно законодателство с изискванията на европейските директиви:

Директива (ЕС) 2017/2455 на Съвета от 5 декември 2017 година за изменение на Директива 2006/112/ЕО и Директива 2009/132/ЕО по отношение на някои задължения, свързани с данъка върху добавената стойност, приложими при доставките на услуги и дистанционните продажби на стоки и Директива (ЕС) 2019/1995 на Съвета от 21 ноември 2019 година за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на разпоредбите, отнасящи се до дистанционните продажби на стоки и някои вътрешни доставки на стоки.

Разпоредбите на Директива 2017/2455 и Директива 2019/1995 целят подобряване функционирането на режима на ДДС в контекста на доставките на услуги и дистанционните продажби на стоки, и вноса на пратки с ниска стойност. Съгласно чл. 4, параграф 1 на Директива 2017/2455 и чл. 2 на Директива 2019/1995 държавите членки трябва да въведат изискванията на директивите не по-късно от 31 декември 2020 г., като приемат и публикуват съответните разпоредби от националното си данъчно законодателство в срок, в законовите, подзаконовите и административните разпоредби, необходими, за да се съобразят с членове 2 и 3 от настоящата директива. 

Предвид това, правилата на Директива 2018/1910 и Директива 2019/1995, които следва да бъдат прилагани в сила от 1 януари 2020 г., са по отношение на въвеждане на специални режими за услугите и за вътреобщностни дистанционни продажби на стоки и дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни и територии.

Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/2026 на Съвета от 21 ноември 2019 година за изменение на Регламент (ЕС) № 282/2011 по отношение на доставките на стоки или услуги, предоставяни за улеснение чрез електронен интерфейс, и специалните режими за данъчнозадължени лица, предоставящи услуги на данъчно незадължени лица, извършващи дистанционни продажби на стоки и някои вътрешни доставки на стоки.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за енергетиката


Пореден номер в програмата

19


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 130


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2019/692 относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ и Директива (ЕС) 2019/944 относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия.

Процедура за нарушение № 2020/0151.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за съдебната власт


Пореден номер в програмата

20


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Изграждане на единна информационна система на съдебното изпълнение в Република България чрез която информацията по движението на изпълнителните дела ще бъде централизирана в една база данни. 


Необходими промени в други закони

Закон за частните съдебни изпълнители 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за опазване на околната среда


Пореден номер в програмата

21


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целта на измененията е  отстраняване на идентифицирани проблеми в действащия към момента Закон за опазване на околната среда (ЗООС) и неговото приложение, водещи до необосновано забавяне и затруднения при осъществяване на дейностите по административно обслужване, административно регулиране и контрол на компетентната администрация; налагането на необоснованa финансовa тежест за възложителите на инвестиционни предложения; налагането на административна тежест за заявителите и титулярите на комплексно разрешително.

Целта е и постигане на пълно съобразяване на ЗООС с Директива 2010/75/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 24 ноември 2010 година относно емисиите от промишлеността (комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването), Директива 2011/92/ЕС относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда (изменена с Директива 2014/52/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година) и Директива 2012/18/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2012 година относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества, за изменение и последваща отмяна на Директива 96/82/ЕО на Съвета.

Поставя се и въпросът за  разширяване на обхвата на дейностите по оползотворяване на отпадъци, предмет на преценка за необходимостта от извършване на ОВОС.

Очаква се направените промени да доведат до подобряване на уредбата с цел усъвършенстване на законовия текст, оптимизация на засегнатите процедури и облекчаване на административното обслужване, постигане на по-високи нива на хармонизация с европейското законодателство, с цел повишаване публичността и отчетността на процесите и засилване ефективността на контролната дейност в административните структури.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2020


Наименование на законопроекта

Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021г.


Пореден номер в програмата

22


Вносител

Министерство на труда и социалната политика


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Със законопроекта се приема бюджетът на държавното обществено осигуряване за 2021 г. и се определят основните параметри в областта на осигуряването: минимални размери на пенсията за осигурителен стаж и възраст и паричното обезщетение за безработица, размер на обезщетението за отглеждане на малко дете, максимален месечен размер на осигурителния доход и др.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за митниците


Пореден номер в програмата

23


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Привеждане в съответствие и предприемане на мерки за изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) №260/2012 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на технически и бизнес изисквания за кредитни преводи и директни дебити в  евро и за изменение на Регламент (ЕО) 924/2009, насочени към премахване на разликите между национални и трансгранични плащания в рамките на единна зона за плащания в евро (SEPA), както и въвеждане на заплащането им посредством ПОС терминално устройство, както и създаване на правна регулация относно реда за обезпечаване на дължимия акциз в случаите на издадено от митническите органи разрешение за използване на общо обезпечение с намален размер или за освобождаване от обезпечение.


Необходими промени в други закони

Закон за ограничаване на плащанията в брой


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс


Пореден номер в програмата

24


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Идентифицирани са проблеми при прилагането на действащите разпоредби на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). В тази връзка възникна необходимост от усъвършенстване на нормативната уредба, регламентираща отделните административни производства в ДОПК, включително производствата по административно обслужване, данъчно-осигурителен контрол, фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, обезпечаване и събиране на публичните вземания.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2020


Наименование на законопроекта

Закон за държавния бюджет на Република България за 2021г. и Актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2021-2023г. като мотиви към него


Пореден номер в програмата

25


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Финансово осигуряване изпълнението на целите на политиките и приоритетите на правителството за 2021 г.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за държавната финансова инспекция


Пореден номер в програмата

26


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 С проекта се цели да се развие дейността на държавната финансова инспекция като независим, обективен и ефективен инструмент за осъществяване на последващ контрол за законосъобразност с цел подобряване на бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност и дейността по възлагането на обществени поръчки на проверяваните организации и лица, както и защита на публичните финансови интереси, с оглед:

Ø Обезпечаване на принципа за служебното начало, като се предвиди, че финансова инспекция може да се извършва и при установени от финансовите инспектори нарушения на нормативните актове, по които компетентност притежава АДФИ, в случаите, когато нарушенията не попадат в предметния обхват на издадена от директора на АДФИ заповед по чл. 16, ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ);

Ø Прецизиране на кръга от лица по чл. 23 от ЗДФИ, които могат да бъдат привличани към пълна имуществена отговорност;

Ø Гарантиране на законосъобразно приключване на процедурите по чл. 17 и чл. 22 от ЗДФИ и прецизиране на процесуалните правила, в това число и посочване на срок за извършване на допълнителната проверка по основателността на направените от начетените лица възражения и приложените доказателства, и на съставеното от финансовия инспектор заключение по акт за начет;

Актуализиране на размера на налаганото административно наказание за нарушения по чл. 32, ал.1, т. 1 от ЗДФИ, предвид обществената значимост на правоотношенията, които попадат в обхвата на осъществявания от АДФИ последващ външен контрол (всички правоотношения, свързани с прилагане на основните бюджетни закони – Закон за публичните финанси, Закон за държавния бюджет на Република България за съответната година, Закон за общинския дълг и др.).


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2020


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за чистотата на атмосферния въздух


Пореден номер в програмата

27


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Цели на законопроекта:

1. Предотвратяване на неспазването на чл.11, §1 и чл. 15, §1, ал.2 (Приложение III, т.1) от Регламент (ЕС) №517/2014.

2. Изпълнение на изискванията на Решение № 496 на Министерския съвет от 29.08.2017 г. за изпълнение на Решение № 338 на МС от 23.06.2017 г. за приемане на мерки за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за представяне на някои официални документи на хартиен носител и привеждане в съответствие на Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) с разпоредбите на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Закона за регистър БУЛСТАТ.

3. Усъвършенстване на прилагането на административнонаказателни разпоредби по отношение контрола на качеството на течните и твърдите горива.

4. Актуализиране на законодателството с цел ефективното му прилагане.

 

Основни положения и очаквани резултати от прилагането на проекта на ЗИД на ЗЧАВ:

1. Прекратяване на случаите на предоставяне на пазара, включително чрез продажба онлайн, на флуорсъдържащи парникови газове в бутилки за еднократна употреба и като резултат - спазване изискванията на европейското законодателство.

2. Намаляване на административната тежест върху:

-           чуждестранните лица, оператори на средни горивни инсталации от обхвата на Наредбата за ограничаване на емисиите на определени замърсители, изпускани в атмосферата от средни горивни инсталации и оператори на инсталации с употреба на разтворители от обхвата на Наредба № 7 от 21 октомври 2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в  околната среда, главно в атмосферния въздух, в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации (Наредба №7), чрез премахване на изискването за представяне на документ, издаден в съответствие с националното им законодателство, удостоверяващ правния им статус;

-           оператори, заявили издаване на разрешение за определени летливи органични съединения от обхвата на Наредба № 7, чрез премахване на изискването за документ за платена такса, когато плащането е извършено по електронен път, което ще съответства на изискванията на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Закона за регистър БУЛСТАТ.

3. Ще се усъвършенстват административнонаказателните разпоредби чрез ясни и прецизирани текстове по отношение на контрола на качеството на течните и твърдите горива.

4. Актуализирано законодателство чрез отмяна или корекция на някои остарели и неактуални разпоредби.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2020


Моля изчакайте