Министерски съвет Портал за обществени консултации

Актове на Министерския съвет

Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за енергетиката


Пореден номер в програмата

1


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 142


Цели, основни положения и очаквани резултати

Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2019/692 относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ и Директива (ЕС) 2019/944 относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия.

Процедура за нарушение № 2020/0151.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за горите


Пореден номер в програмата

2


Вносител

Министерство на земеделието и храните


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

1. Да се създаде ред в Закона за горите (ЗГ) за извършването на инженерно-геоложки и хидрогеоложки проучвания в горски територии за общата устойчивост на територията и пригодността ѝ за строителство, както и за безопасна експлоатация на съществуващи обекти на транспортната техническа инфраструктура (пътища, жп линии, водостоците, мостовете, виадуктите, естакадите, надлезите, подлезите, тунелите и др.).

2. Намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса при провеждане на процедури за учредяване на право на ползване по реда на ЗГ чрез намаляване на броя на документите.

3. Преодоляване на проблема при учредяване право на ползване в горски територии за устройване на постоянни пчелини в рамките на един ден и намаляване на административната тежест за заявителя.

4. Регламентиране на ред в ЗГ за извършване на неотложни аварийно-възстановителни работи в горски територии.

5. Регламентиране в ЗГ на ясни правила за изготвяне и одобряване на проекти за рекултивация на нарушени територии в поземлени имоти в горски територии.

6. Регламентиране в ЗГ заплащането на таксата за одобряване (утвърждаване) от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите (ИАГ) на проектите за рекултивация на поземлени имоти в горски територии, определена с Тарифата за таксите, които се събират в системата на ИАГ по Закона за горите и по Закона за държавните такси.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за генетично модифицирани организми


Пореден номер в програмата

3


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 161


Цели, основни положения и очаквани резултати

В българското законодателство се въвеждат промените в законодателството на ЕС, направени с Директива (ЕС) 2018/350 на Комисията за изменение на Директива 2001/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на оценката на риска за околната среда от ГМО и в изпълнение на поети ангажименти в рамките на процедура за нарушение № 2019/0303. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Наказателния кодекс


Пореден номер в програмата

4


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 196


Цели, основни положения и очаквани резултати

Пълното въвеждане на изискванията на Директива 2011/93/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011 г. относно борбата със сексуалното насилие и със сексуалната експлоатация на деца, както и с детската порнография и за замяна на Рамково решение 2004/68/ПВР на Съвета (OB, L 335/1 от 17 декември 2011 г.; попр., OB, L 18/7 от 21 януари 2012 г.), както и в изпълнение на поети ангажименти в рамките на процедура за нарушение № 2019/2136. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за признаване, изпълнение и постановяване на актове за обезпечаване на имущество


Пореден номер в програмата

5


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 197


Цели, основни положения и очаквани резултати

Въвеждане на мерки за осигуряване на прилагането на Регламент (ЕС) 2018/1805 на Европейския парламент и на Съвета от 14 ноември 2018 г. относно взаимното признаване на актове за обезпечаване и конфискация. 


Необходими промени в други закони

Закон за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции

Закон за Националната агенция за приходите

Данъчно –осигурителен процесуален кодекс 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за движението по пътищата


Пореден номер в програмата

6


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 5 и 74


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Подобряване на разпоредбите за одобряване на типа и надзор на пазара на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за тях, чрез въвеждане на мерки за осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) 2018/858.

Определяне на реда за предоставяне от производителите или техните упълномощени представители в страната на техническата информация, необходима за извършването на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/621.

Определяне на ограничения за използване на подвижните аеродинамични елементи на превозните средства и съставите от превозни средства в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/1916.

Привеждане в съответствие на условията за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство с изискванията на Директива (ЕС) 2006/126.

Намаляване на административната тежест по отношение на изискванията към водачите, извършващи обществен превоз, по отношение изискванията за упражняване на професията.

Повишаване на безопасността на движението по пътищата и опазването на здравето на хората и околната следа. 


Необходими промени в други закони

Закон за автомобилните превози 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за енергетиката


Пореден номер в програмата

1


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 142


Цели, основни положения и очаквани резултати

Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2019/692 относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ и Директива (ЕС) 2019/944 относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия.

Процедура за нарушение № 2020/0151.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за горите


Пореден номер в програмата

2


Вносител

Министерство на земеделието и храните


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

1. Да се създаде ред в Закона за горите (ЗГ) за извършването на инженерно-геоложки и хидрогеоложки проучвания в горски територии за общата устойчивост на територията и пригодността ѝ за строителство, както и за безопасна експлоатация на съществуващи обекти на транспортната техническа инфраструктура (пътища, жп линии, водостоците, мостовете, виадуктите, естакадите, надлезите, подлезите, тунелите и др.).

2. Намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса при провеждане на процедури за учредяване на право на ползване по реда на ЗГ чрез намаляване на броя на документите.

3. Преодоляване на проблема при учредяване право на ползване в горски територии за устройване на постоянни пчелини в рамките на един ден и намаляване на административната тежест за заявителя.

4. Регламентиране на ред в ЗГ за извършване на неотложни аварийно-възстановителни работи в горски територии.

5. Регламентиране в ЗГ на ясни правила за изготвяне и одобряване на проекти за рекултивация на нарушени територии в поземлени имоти в горски територии.

6. Регламентиране в ЗГ заплащането на таксата за одобряване (утвърждаване) от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите (ИАГ) на проектите за рекултивация на поземлени имоти в горски територии, определена с Тарифата за таксите, които се събират в системата на ИАГ по Закона за горите и по Закона за държавните такси.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за генетично модифицирани организми


Пореден номер в програмата

3


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 161


Цели, основни положения и очаквани резултати

В българското законодателство се въвеждат промените в законодателството на ЕС, направени с Директива (ЕС) 2018/350 на Комисията за изменение на Директива 2001/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на оценката на риска за околната среда от ГМО и в изпълнение на поети ангажименти в рамките на процедура за нарушение № 2019/0303. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Наказателния кодекс


Пореден номер в програмата

4


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 196


Цели, основни положения и очаквани резултати

Пълното въвеждане на изискванията на Директива 2011/93/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011 г. относно борбата със сексуалното насилие и със сексуалната експлоатация на деца, както и с детската порнография и за замяна на Рамково решение 2004/68/ПВР на Съвета (OB, L 335/1 от 17 декември 2011 г.; попр., OB, L 18/7 от 21 януари 2012 г.), както и в изпълнение на поети ангажименти в рамките на процедура за нарушение № 2019/2136. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за признаване, изпълнение и постановяване на актове за обезпечаване на имущество


Пореден номер в програмата

5


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 197


Цели, основни положения и очаквани резултати

Въвеждане на мерки за осигуряване на прилагането на Регламент (ЕС) 2018/1805 на Европейския парламент и на Съвета от 14 ноември 2018 г. относно взаимното признаване на актове за обезпечаване и конфискация. 


Необходими промени в други закони

Закон за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции

Закон за Националната агенция за приходите

Данъчно –осигурителен процесуален кодекс 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за движението по пътищата


Пореден номер в програмата

6


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 5 и 74


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Подобряване на разпоредбите за одобряване на типа и надзор на пазара на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за тях, чрез въвеждане на мерки за осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) 2018/858.

Определяне на реда за предоставяне от производителите или техните упълномощени представители в страната на техническата информация, необходима за извършването на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/621.

Определяне на ограничения за използване на подвижните аеродинамични елементи на превозните средства и съставите от превозни средства в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/1916.

Привеждане в съответствие на условията за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство с изискванията на Директива (ЕС) 2006/126.

Намаляване на административната тежест по отношение на изискванията към водачите, извършващи обществен превоз, по отношение изискванията за упражняване на професията.

Повишаване на безопасността на движението по пътищата и опазването на здравето на хората и околната следа. 


Необходими промени в други закони

Закон за автомобилните превози 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

12.2020


Месец на внасяне в Министерския съвет

01.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране


Пореден номер в програмата

7


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 189


Цели, основни положения и очаквани резултати

 1. Транспониране на изискванията на Директива (ЕС) 2019/1160 на Европейския парламент и на Съвета от 20 юни 2019 г. за изменение на Директива 2009/65/ЕО и Директива 2011/61/ЕС по отношение на трансграничната дистрибуция на предприятия за колективно инвестиране.

2. Създаване на условия за прилагането на:

- Регламент (ЕС) 2019/2088 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 г. относно оповестяването на информация във връзка с устойчивостта в сектора на финансовите услуги и

- Регламент (ЕС) 2019/1156 на Европейския парламент и на Съвета от 20 юни 2019 г. за улесняване на трансграничната дистрибуция на предприятия за колективно инвестиране и за изменение на регламенти (ЕС) № 345/2013, (ЕС) № 346/2013 и (ЕС) № 1286/2014.


Необходими промени в други закони

Кодекс за застраховането

 

Кодекс за социално осигуряване

 

Закон за пазарите на финансови инструменти

 

Закон за Комисията за финансов надзор


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

02.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за българските лични документи


Пореден номер в програмата

8


Вносител

Министерство на външните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 178


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целта на изменението е да бъде прецизиран кръгът от субекти, за които е налице законово основание за издаването на дипломатически и/или служебен паспорт. Категорията лица да бъде уредена единствено на законово ниво в Закона за българските лични документи (ЗБЛД), като за служебните паспорти ще се добави нова редакция на чл. 38, ал.1, т. 2 за длъжностите, имащи право на този вид документи. По този начин ще се избегне дублиране на текстовете за категориите лица по чл. 5 от Наредбата за условията и реда за издаване на дипломатически и служебни паспорти от Министерството на външните работи, както е в момента.  

Необходимо е изменение в ЗБЛД, касаещо въвеждане на правно основание за уреждане на реда за издаване на дипломатически паспорти в наредбата по чл. 47а, където в момента са посочени само служебните паспорти, но не и дипломатическите.

В допълнителните разпоредби на ЗБЛД е необходимо въвеждането на легална дефиниция на понятието „външнополитически задачи“ по смисъла на закона, която към момента е много обща и позволява разширително тълкуване с цел получаване на дипломатически и/или служебен паспорт.

С цел повишаване на сигурността и минимизиране на възможността от злоупотреби е необходимо при подаване на заявления за издаване на български лични документи чрез автоматизираната система на МВнР без използване на квалифициран електронен подпис по реда на чл. 18а от ЗБЛД е необходимо заявителят да посочи достатъчно данни, които да служат за неговата първоначална идентификация. С оглед на постигане на тези цели следва да бъдат допълнени разпоредбите на чл. 26, чл. 38, чл. 39б, чл. 41, чл. 47а и допълнителните разпоредби на ЗБЛД.

Осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) 2019/1157.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за пазарите на финансови инструменти


Пореден номер в програмата

9


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 190


Цели, основни положения и очаквани резултати

 1. Въвеждане в националното законодателство на изискванията на:

- Директива (ЕС) 2019/2034 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 г. относно пруденциалния надзор върху инвестиционните посредници и за изменение на директиви 2002/87/EО, 2009/65/EО, 2011/61/EС, 2013/36/ЕС, 2014/59/EС и 2014/65/ЕС;

- Директива (ЕС) 2019/878 на Европейския парламент и на Съвета от 20 май 2019 г. за изменение на Директива 2013/36/ЕС по отношение на освободените субекти, финансовите холдинги, финансовите холдинги със смесена дейност, възнагражденията, надзорните мерки и правомощия и мерките за запазване на капитала;

- Директива (ЕС) 2019/2177 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2019 г. за изменение на Директива 2009/138/ЕО относно започването и упражняването на застрахователна и презастрахователна дейност (Платежоспособност II), Директива 2014/65/ЕС относно пазарите на финансови инструменти и Директива (ЕС) 2015/849 за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма.

2. Създаване на условия за прилагането: на Регламент (ЕС) 2019/2033 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 г. относно пруденциалните изисквания за инвестиционните посредници и за изменение на регламенти (ЕС) № 1093/2010, (ЕС) № 575/2013, (ЕС) № 600/2014 и (ЕС) № 806/2014.


Необходими промени в други закони

Кодекс за застраховането

 

Закон за Комисията за финансов надзор


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД за Закон за покритите облигации


Пореден номер в програмата

10


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 184


Цели, основни положения и очаквани резултати

Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2019/2162 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 г. относно емитирането на покрити облигации и публичния надзор върху тях и за изменение на директиви 2009/65/ЕО и 2014/59/ЕС.


Необходими промени в други закони

Закон за ипотечните облигации

 

Закон за банковата несъстоятелност

 

Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за енергията от възобновяеми източници


Пореден номер в програмата

11


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 141


Цели, основни положения и очаквани резултати

Транспониране на изискванията на Директива (ЕС) 2018/2001 от 11 декември 2018 г. за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници, с което ще се осигури постигане на националната цел за 27,09% дял на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия до 2030 г., както и на задължителната цел за сектор Транспорт. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за защита от домашното насилие


Пореден номер в програмата

12


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Усъвършенстване на законодателството и регламентиране на комплекс от мерки, целящи създаване на надеждна, ефективна защита и гаранция за опазване на живота, здравето и правата на лицата в риск от домашно насилие.

Институционално надграждане с цел превенция и защита от домашното насилие.

Законопроектът предвижда създаването на Национална комисия за превенция и защита от домашното насилие като специализиран, постоянно действащ, колегиален орган за осъществяване на държавната политика по превенция и защита от домашното насилие. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за опазване на околната среда


Пореден номер в програмата

13


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 164


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целите, които се поставят с предложения законопроект, са свързани с оптимизиране на процедурите глава седма от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и постигане на по-високи нива на хармонизация с европейското законодателство с цел повишаване публичността и отчетността на процесите и засилване ефективността на контролната дейност в административните структури и изпълнение на поети ангажименти в рамките на процедури за нарушение № 2020/2224 и № 2019/2271. Едновременно с това с проекта на ЗИД на ЗООС се цели и:

- изпълнение на препоръките и бележките на Европейската комисия (ЕК) (процедура за нарушение № 2020/2224) относно неизпълнение на задълженията на България по някои разпоредби от Директива 2012/18/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2012 г. относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества, за изменение и последваща отмяна на Директива 96/82/ЕО на Съвета (СЕВЕЗО III);

- изпълнение на мерките в законодателството по представени съображения от ЕК (процедура за нарушение № 2019/2271 (С(2019)) 6664 final) относно транспонирането на някои от разпоредбите на Директива 2010/75/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 24 ноември 2010 г. относно емисиите от промишлеността (комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването);

- съответствие с изискванията на Директива 2011/92/ЕС относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда (изменена с Директива 2014/52/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г.);

- изпълнение на мярка 90 от Актуализираната стратегия за развитие на електронното управление в Република България (2019 – 2023 г.) поддържането на съществуващия Регистър на регистрираните по EMAS организации в България да се уреди със закон;

- повишаване ефикасността на административното обслужване, административното регулиране и на контролната администрация на регионално ниво.

Очакванията са за постигане на пълно съответствие на изискванията на европейското законодателство (Директива 2011/92/ЕС, Директива 2012/18/ЕС и Директива 2010/75/ЕС) с националното законодателство - глава шеста и глава седма от ЗООС.

Също така в законопроекта са направени изменения и допълнения с оглед преглед на разпоредбите по глава седма от ЗООС, от гледна точка на опита по прилагането им. С това ще се постигне отстраняване на констатирани пропуски и подобряване на предвидените в закона процедури по глава седма от ЗООС, повишаване на публичността, прецизиране (уеднаквяване) на използваните в ЗООС понятия и формулировки с тези на действащата европейска и национална нормативна уредба, в т.ч. и отразяване изменението на цитирания Регламент (ЕО) № 765/2008 с Регламент (ЕС) 2019/1020, касаещи надзора на пазара.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България


Пореден номер в програмата

14


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 78


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2019/883 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 г. относно пристанищните приемни съоръжения за предаване на отпадъци от кораби, за изменение на Директива 2010/65/ЕС и за отмяна на Директива 2000/59/ЕО. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Валутния закон


Пореден номер в програмата

15


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Привеждане на националното законодателство в съответствие с европейското законодателство в областта на контрола на паричните средства, които се внасят в Съюза или се изнасят от него.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за водите


Пореден номер в програмата

16


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Проектът има за цел подобряване на законодателната рамка във връзка с регламентирането на условията и реда за определяне на държавна такса за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири. В случая няма законово регламентиращ текст в Закона за водите (ЗВ), с който да е указано, че за предоставянето на услугите по чл. 34, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние (НУРОТБЕЯССОКТС), за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири, се заплащат такси в размери, определени с тарифа, одобрена от Министерския съвет, а съгласно чл. 60, ал. 1 от Конституцията на Република България, гражданите са длъжни да заплащат данъци и такси, единствено, когато същите са установени със закон. Необходимо е да се предвиди определянето на държавна такса за заплащане на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услуга по извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири и съоръженията към тях. Съгласно точка 7 на чл. 34, ал. 2 от НУРОТБЕЯССОКТС е регламентирано прилагането на заверено копие на документ за заплатена държавна такса за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири и съоръженията към тях по искане на собствениците им. Практически това е неприложимо, поради факта, че в ЗВ не е посочен източникът за определяне размера на „държавна такса за издаване на разрешение“. В Тарифа № 11 за таксите, които се събират в системата на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) по Закона за държавните такси, са определени таксите за дейностите, които извършва  ДАМТН в своите специализирани дирекции, в частност Главна дирекция „Надзор над язовирните стени и съоръженията към тях“ (създадена с изменение и допълнение на ЗВ от 2015 г. ДВ бр. 58 от 31 юли 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.). В нея не е посочен размерът на таксата за извеждане от експлоатация или ликвидация. Тъй като за определянето на такси е задължително обхват и размер на същите да са нормативно определени - обхватът на услугите, подлежащи на заплащане, да са определени със закон, а размерът на таксата на всяка услуга да е определен по тарифа, е необходимо да се извърши промяна, като се посочи в ЗВ тарифата, която определя размера на държавна такса за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Търговския закон


Пореден номер в програмата

17


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Проектът цели въвеждане на по-гъвкава правна форма за нов тип акционерно дружество  -  “Договорно акционерно дружество” (ДАД).  Проектът предвижда намаляване на началните разходи по регистриране на новото дружество; улесняване на възможностите за привличане и задържане на висококвалифицирани специалисти, които да могат да придобиват акции от дружеството при определени, предварително договорени условия; по-голяма гъвкавост на органите на управление на дружеството и създаване на условия за по-бързо и по-лесно прехвърляне на акции, чрез възможността ДАД да бъде и с променлив капитал.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за чистотата на атмосферния въздух


Пореден номер в програмата

18


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 165


Цели, основни положения и очаквани резултати

 1. Предотвратяване на неспазването на чл.11, §1 и чл. 15, §1, ал.2 (Приложение III, т.1) от Регламент (ЕС) № 517/2014.

2. Привеждане в съответствие с разпоредбите на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Закона за регистър БУЛСТАТ, както и изпълнение на Решение №338/23.06.2017 г.

3. Усъвършенстване на прилагането на административнонаказателни разпоредби по отношение контрола на качеството на течните и твърдите горива.

4. Предвиждане на мерки по прилагането на Регламент (ЕС) 2019/1020.

5. Чрез Преходни и заключителни разпоредби се правят изменения и допълнения на разпоредби на Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ), касаещи течните горива. По този начин ще бъдат уеднаквени разпоредбите на ЗЕВИ с направените изменения на Закона за чистотата на атмосферния въздух (обн., ДВ, бр. 81 от 2019 г.) и Наредбата за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол (обн., ДВ, бр. 75 от 2020 г.).

6. Актуализиране на законодателството с цел ефективното му прилагане.


Необходими промени в други закони

Закон за енергията от възобновяеми източници


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване


Пореден номер в програмата

19


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 77


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целта е актуализиране, разширяване и конкретизиране на приложимата уредба. Основните положения са:

1. Очаква се през първата половина на 2021 г. да влезе в сила нова уредба (съгласно документи на ICAO и Европейската комисия), за въздушно пространство – U – клас. Вследствие на това ще е необходимо да се измени и допълни Законът за гражданското въздухоплаване относно доставчиците на обслужване на безпилотни въздухоплавателни средства (системи). Целта е да се доразвие уредбата за безпилотните въздухоплавателни системи, съобразно актуалната уредба на ЕС и препоръките на ICAO.

2. Необходими са изменения в чл. 16о от закона, свързани с прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/1583 на Комисията от 25 септември 2019 г. за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 за установяване на подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването по отношение на мерките за киберсигурност и Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/103 на Комисията от 23 януари 2019 г. за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 по отношение на изясняване, хармонизиране и опростяване, както и укрепване на някои специфични мерки, свързани със сигурността на въздухоплаването. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за българските лични документи


Пореден номер в програмата

8


Вносител

Министерство на външните работи


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 178


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целта на изменението е да бъде прецизиран кръгът от субекти, за които е налице законово основание за издаването на дипломатически и/или служебен паспорт. Категорията лица да бъде уредена единствено на законово ниво в Закона за българските лични документи (ЗБЛД), като за служебните паспорти ще се добави нова редакция на чл. 38, ал.1, т. 2 за длъжностите, имащи право на този вид документи. По този начин ще се избегне дублиране на текстовете за категориите лица по чл. 5 от Наредбата за условията и реда за издаване на дипломатически и служебни паспорти от Министерството на външните работи, както е в момента.  

Необходимо е изменение в ЗБЛД, касаещо въвеждане на правно основание за уреждане на реда за издаване на дипломатически паспорти в наредбата по чл. 47а, където в момента са посочени само служебните паспорти, но не и дипломатическите.

В допълнителните разпоредби на ЗБЛД е необходимо въвеждането на легална дефиниция на понятието „външнополитически задачи“ по смисъла на закона, която към момента е много обща и позволява разширително тълкуване с цел получаване на дипломатически и/или служебен паспорт.

С цел повишаване на сигурността и минимизиране на възможността от злоупотреби е необходимо при подаване на заявления за издаване на български лични документи чрез автоматизираната система на МВнР без използване на квалифициран електронен подпис по реда на чл. 18а от ЗБЛД е необходимо заявителят да посочи достатъчно данни, които да служат за неговата първоначална идентификация. С оглед на постигане на тези цели следва да бъдат допълнени разпоредбите на чл. 26, чл. 38, чл. 39б, чл. 41, чл. 47а и допълнителните разпоредби на ЗБЛД.

Осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) 2019/1157.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за пазарите на финансови инструменти


Пореден номер в програмата

9


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 190


Цели, основни положения и очаквани резултати

 1. Въвеждане в националното законодателство на изискванията на:

- Директива (ЕС) 2019/2034 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 г. относно пруденциалния надзор върху инвестиционните посредници и за изменение на директиви 2002/87/EО, 2009/65/EО, 2011/61/EС, 2013/36/ЕС, 2014/59/EС и 2014/65/ЕС;

- Директива (ЕС) 2019/878 на Европейския парламент и на Съвета от 20 май 2019 г. за изменение на Директива 2013/36/ЕС по отношение на освободените субекти, финансовите холдинги, финансовите холдинги със смесена дейност, възнагражденията, надзорните мерки и правомощия и мерките за запазване на капитала;

- Директива (ЕС) 2019/2177 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2019 г. за изменение на Директива 2009/138/ЕО относно започването и упражняването на застрахователна и презастрахователна дейност (Платежоспособност II), Директива 2014/65/ЕС относно пазарите на финансови инструменти и Директива (ЕС) 2015/849 за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма.

2. Създаване на условия за прилагането: на Регламент (ЕС) 2019/2033 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 г. относно пруденциалните изисквания за инвестиционните посредници и за изменение на регламенти (ЕС) № 1093/2010, (ЕС) № 575/2013, (ЕС) № 600/2014 и (ЕС) № 806/2014.


Необходими промени в други закони

Кодекс за застраховането

 

Закон за Комисията за финансов надзор


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД за Закон за покритите облигации


Пореден номер в програмата

10


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 184


Цели, основни положения и очаквани резултати

Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2019/2162 на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 г. относно емитирането на покрити облигации и публичния надзор върху тях и за изменение на директиви 2009/65/ЕО и 2014/59/ЕС.


Необходими промени в други закони

Закон за ипотечните облигации

 

Закон за банковата несъстоятелност

 

Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

02.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

03.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за енергията от възобновяеми източници


Пореден номер в програмата

11


Вносител

Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 141


Цели, основни положения и очаквани резултати

Транспониране на изискванията на Директива (ЕС) 2018/2001 от 11 декември 2018 г. за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници, с което ще се осигури постигане на националната цел за 27,09% дял на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия до 2030 г., както и на задължителната цел за сектор Транспорт. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за защита от домашното насилие


Пореден номер в програмата

12


Вносител

Министерство на правосъдието


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Усъвършенстване на законодателството и регламентиране на комплекс от мерки, целящи създаване на надеждна, ефективна защита и гаранция за опазване на живота, здравето и правата на лицата в риск от домашно насилие.

Институционално надграждане с цел превенция и защита от домашното насилие.

Законопроектът предвижда създаването на Национална комисия за превенция и защита от домашното насилие като специализиран, постоянно действащ, колегиален орган за осъществяване на държавната политика по превенция и защита от домашното насилие. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за опазване на околната среда


Пореден номер в програмата

13


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 164


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целите, които се поставят с предложения законопроект, са свързани с оптимизиране на процедурите глава седма от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и постигане на по-високи нива на хармонизация с европейското законодателство с цел повишаване публичността и отчетността на процесите и засилване ефективността на контролната дейност в административните структури и изпълнение на поети ангажименти в рамките на процедури за нарушение № 2020/2224 и № 2019/2271. Едновременно с това с проекта на ЗИД на ЗООС се цели и:

- изпълнение на препоръките и бележките на Европейската комисия (ЕК) (процедура за нарушение № 2020/2224) относно неизпълнение на задълженията на България по някои разпоредби от Директива 2012/18/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2012 г. относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества, за изменение и последваща отмяна на Директива 96/82/ЕО на Съвета (СЕВЕЗО III);

- изпълнение на мерките в законодателството по представени съображения от ЕК (процедура за нарушение № 2019/2271 (С(2019)) 6664 final) относно транспонирането на някои от разпоредбите на Директива 2010/75/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 24 ноември 2010 г. относно емисиите от промишлеността (комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването);

- съответствие с изискванията на Директива 2011/92/ЕС относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда (изменена с Директива 2014/52/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г.);

- изпълнение на мярка 90 от Актуализираната стратегия за развитие на електронното управление в Република България (2019 – 2023 г.) поддържането на съществуващия Регистър на регистрираните по EMAS организации в България да се уреди със закон;

- повишаване ефикасността на административното обслужване, административното регулиране и на контролната администрация на регионално ниво.

Очакванията са за постигане на пълно съответствие на изискванията на европейското законодателство (Директива 2011/92/ЕС, Директива 2012/18/ЕС и Директива 2010/75/ЕС) с националното законодателство - глава шеста и глава седма от ЗООС.

Също така в законопроекта са направени изменения и допълнения с оглед преглед на разпоредбите по глава седма от ЗООС, от гледна точка на опита по прилагането им. С това ще се постигне отстраняване на констатирани пропуски и подобряване на предвидените в закона процедури по глава седма от ЗООС, повишаване на публичността, прецизиране (уеднаквяване) на използваните в ЗООС понятия и формулировки с тези на действащата европейска и национална нормативна уредба, в т.ч. и отразяване изменението на цитирания Регламент (ЕО) № 765/2008 с Регламент (ЕС) 2019/1020, касаещи надзора на пазара.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Да


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България


Пореден номер в програмата

14


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 78


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2019/883 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 г. относно пристанищните приемни съоръжения за предаване на отпадъци от кораби, за изменение на Директива 2010/65/ЕС и за отмяна на Директива 2000/59/ЕО. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Валутния закон


Пореден номер в програмата

15


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

Привеждане на националното законодателство в съответствие с европейското законодателство в областта на контрола на паричните средства, които се внасят в Съюза или се изнасят от него.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

03.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

04.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за водите


Пореден номер в програмата

16


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Проектът има за цел подобряване на законодателната рамка във връзка с регламентирането на условията и реда за определяне на държавна такса за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири. В случая няма законово регламентиращ текст в Закона за водите (ЗВ), с който да е указано, че за предоставянето на услугите по чл. 34, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние (НУРОТБЕЯССОКТС), за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири, се заплащат такси в размери, определени с тарифа, одобрена от Министерския съвет, а съгласно чл. 60, ал. 1 от Конституцията на Република България, гражданите са длъжни да заплащат данъци и такси, единствено, когато същите са установени със закон. Необходимо е да се предвиди определянето на държавна такса за заплащане на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услуга по извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири и съоръженията към тях. Съгласно точка 7 на чл. 34, ал. 2 от НУРОТБЕЯССОКТС е регламентирано прилагането на заверено копие на документ за заплатена държавна такса за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири и съоръженията към тях по искане на собствениците им. Практически това е неприложимо, поради факта, че в ЗВ не е посочен източникът за определяне размера на „държавна такса за издаване на разрешение“. В Тарифа № 11 за таксите, които се събират в системата на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) по Закона за държавните такси, са определени таксите за дейностите, които извършва  ДАМТН в своите специализирани дирекции, в частност Главна дирекция „Надзор над язовирните стени и съоръженията към тях“ (създадена с изменение и допълнение на ЗВ от 2015 г. ДВ бр. 58 от 31 юли 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.). В нея не е посочен размерът на таксата за извеждане от експлоатация или ликвидация. Тъй като за определянето на такси е задължително обхват и размер на същите да са нормативно определени - обхватът на услугите, подлежащи на заплащане, да са определени със закон, а размерът на таксата на всяка услуга да е определен по тарифа, е необходимо да се извърши промяна, като се посочи в ЗВ тарифата, която определя размера на държавна такса за извеждане от експлоатация или ликвидация на язовири.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

05.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Търговския закон


Пореден номер в програмата

17


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Проектът цели въвеждане на по-гъвкава правна форма за нов тип акционерно дружество  -  “Договорно акционерно дружество” (ДАД).  Проектът предвижда намаляване на началните разходи по регистриране на новото дружество; улесняване на възможностите за привличане и задържане на висококвалифицирани специалисти, които да могат да придобиват акции от дружеството при определени, предварително договорени условия; по-голяма гъвкавост на органите на управление на дружеството и създаване на условия за по-бързо и по-лесно прехвърляне на акции, чрез възможността ДАД да бъде и с променлив капитал.


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за чистотата на атмосферния въздух


Пореден номер в програмата

18


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 165


Цели, основни положения и очаквани резултати

 1. Предотвратяване на неспазването на чл.11, §1 и чл. 15, §1, ал.2 (Приложение III, т.1) от Регламент (ЕС) № 517/2014.

2. Привеждане в съответствие с разпоредбите на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Закона за регистър БУЛСТАТ, както и изпълнение на Решение №338/23.06.2017 г.

3. Усъвършенстване на прилагането на административнонаказателни разпоредби по отношение контрола на качеството на течните и твърдите горива.

4. Предвиждане на мерки по прилагането на Регламент (ЕС) 2019/1020.

5. Чрез Преходни и заключителни разпоредби се правят изменения и допълнения на разпоредби на Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ), касаещи течните горива. По този начин ще бъдат уеднаквени разпоредбите на ЗЕВИ с направените изменения на Закона за чистотата на атмосферния въздух (обн., ДВ, бр. 81 от 2019 г.) и Наредбата за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол (обн., ДВ, бр. 75 от 2020 г.).

6. Актуализиране на законодателството с цел ефективното му прилагане.


Необходими промени в други закони

Закон за енергията от възобновяеми източници


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

01.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2021


Наименование на законопроекта

ЗИД на Закона за гражданското въздухоплаване


Пореден номер в програмата

19


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


№ в Плана за действие

Мярка № 77


Цели, основни положения и очаквани резултати

 Целта е актуализиране, разширяване и конкретизиране на приложимата уредба. Основните положения са:

1. Очаква се през първата половина на 2021 г. да влезе в сила нова уредба (съгласно документи на ICAO и Европейската комисия), за въздушно пространство – U – клас. Вследствие на това ще е необходимо да се измени и допълни Законът за гражданското въздухоплаване относно доставчиците на обслужване на безпилотни въздухоплавателни средства (системи). Целта е да се доразвие уредбата за безпилотните въздухоплавателни системи, съобразно актуалната уредба на ЕС и препоръките на ICAO.

2. Необходими са изменения в чл. 16о от закона, свързани с прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/1583 на Комисията от 25 септември 2019 г. за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 за установяване на подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването по отношение на мерките за киберсигурност и Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/103 на Комисията от 23 януари 2019 г. за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 по отношение на изясняване, хармонизиране и опростяване, както и укрепване на някои специфични мерки, свързани със сигурността на въздухоплаването. 


Необходими промени в други закони

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2021


Месец на внасяне в Министерския съвет

06.2021


Моля изчакайте