Договори за около 590 млн. лева ще бъдат сключени до края на 2008 г. по Оперативна програма „Транспорт". От тях над 485 млн. лв. е стойността на договорите за разширението на софийското метро, около 96 млн. лв. е прогнозната стойност за електрификацията и реконструкцията на жп линия „Свиленград - турска граница", а договорите по приоритетна ос „Техническа помощ" са на прогнозна стойност 8 млн. лв.
Днес в Министерството на транспорта се проведе Ден на отворените врати по оперативната програма. Лично министър Петър Мутафчиев и екипът на Управляващия орган отговаряха на въпросите на гражданите. Най-голям интерес беше проявен към изграждането на магистралите.
Министър Мутафчиев определи проекта за АМ „Струма” като най-сложния в оперативната програма. Изграждането на Лот 3 от магистралата – Симитли-Сандански, ще става през следващия програмен период след 2013 г. и това е съгласувано с Европейската комисия, обясни министърът на транспорта. Основната причина за отлагането е финансовата. При подготвянето в началото на 2006 г. на прогнозната цена за строителството не е било възможно да се предвиди ръстът на цените на строителството. През следващата година се очаква да бъдат сключени договори за изграждането на Лот 1, 2 и 4. Тяхната индикативна стойност е 600 млн. евро.
Контролът по изграждането на АМ „Люлин" от 30 октомври 2008 г. преминава в Министерството на транспорта. В момента екип от МТ се запознава с документацията по проекта. Предстои среща с ръководството на Национална агенция „Пътна инфраструктура" и с избрания изпълнител, за да бъдат набелязани мерките и да се премине в период на финансиране, т. е. срокът, в който изтича финансовият меморандум по ИСПА. В случай на закъснение при изпълнението на договора, ще бъдат потърсени неустойките от изпълнителя.
По отношение на магистралите „Хемус" и „Черно море" министърът разясни, че правителственото решение е да се проучат възможностите те да бъдат дадени на концесия или да бъдат финансирани с бюджетни средства. Двете магистрали не са предвидени за финансиране по ОП „Транспорт", тъй като съгласно целите на програмата приоритетно се изграждат отсечки по протежението на трансевропейските транспортни оси. Според министъра последните проучвания показват, че трафикът по АМ „Хемус" е достатъчно висок и проектът ще представлява интерес за потенциални концесионери. За АМ „Черно море" има вече одобрен идеен проект. Според министър Мутафчиев е необходимо изграждането на мост над Варненското езеро, за да бъде отклонен трафикът от града.
На въпрос за предстоящото изграждане на Интермодалния терминал на територията на София, ръководителят на Управляващия орган на ОП „Транспорт" Нели Йорданова посочи, че има готовност до края на годината да бъде завършен работният проект. Спазването на този срок е обвързано с експедитивността и спазването на сроковете от страна на Столична община и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В момента Столична община трябва да внесе одобрения Подробен устройствен план в МРРБ. Това действие е забавено с почти два месеца. Министър Петър Мутафчиев изрази позицията си за необходимост от тясно взаимодействие между отделните институции. Министерството на транспорта е отворено и готово да обсъжда възникналите проблеми на всички свои бенефициенти. Ние подкрепихме искането на Столична община и „Метрополитен" ЕАД за отпускането на 20 млн. лв. субсидия. Разчитаме, че Столична община ще има същото отношение към проектите на другите наши бенефициенти, каквото има Министерството на транспорта към проекта за разширение на софийското метро. Надявам се, че главният архитект на София и кметът на Столична община ще съдействат за създаването на една стройна система, за да се придвижват навреме документите за проекта, посочи Петър Мутафчиев.
В най-напреднала фаза е проектът за разширението на софийското метро в участъка от хотел „Хемус" до Централна жп гара и Централна автогара. Сключено е оперативно споразумение между Управляващия орган на ОП „Транспорт" и бенефициента „Метрополитен" ЕАД. Подписан е договор за инженерно-консултантските услуги на стойност 12 280 968 лв. Сключени са и два договора за строителство. Турската фирма „Доуш Иншаат Ве Тиджарет" АД е спечелила конкурса за проектиране и строителство на отсечката: пътен възел „Надежда", Централна жп гара, площад „Света Неделя", бул. „Патриарх Евтимий", с дължина 3,8 км и 4 метростанции. Стойността на договора е 329 133 000 лв. Обединение „Метро Трейс" беше класирано на първо място от тръжната комисия за проектирането и строителството на отсечката: „бул. „Патриарх Евтимий" - НДК - бул. „Черни връх" с дължина 2,6 км и 3 метростанции, в т. ч. завършването на изградените преди около 25 г. конструкции на участъка в района на НДК. Договорът е на стойност 141 960 000 лв. Очакваме проектирането на двете отсечки да приключи до края на тази година и да започне изграждането им, каза министър Мутафчиев. Прогнозите са проектът за разширение на метрото да бъде изпълнен до края на 2012 г.