Министерски съвет Портал за обществени консултации

Актове на Министерския съвет

Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, събирани в системата на Министерството на културата


Пореден номер в програмата

1


Вносител

Министерство на културата


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

  Промените в Тарифата се налагат вследствие на промени в ЗАПСП (обн., ДВ, бр. 28 от 29 март 2018 г.) Въведен е нов субект на колективно управление на права – търговски дружества, регистрирани по Търговския закон, които след регистрация по реда на ЗАПСП ще могат да извършват дейност по колективно управление на права. Наред с това, новият чл. 94д от ЗАПСП прецизира уредбата на видовете такси, като премахва изискването за заплащане на такса при заличаване на регистрация по желание на регистрираната организация и въвежда самостоятелна такава за издаване на удостоверение.

 


Законово основание за приемане

чл. 94 от ЗАПСП


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за ограничаване на емисиите на определени замърсители, изпускани в атмосферата от средни горивни инсталации


Пореден номер в програмата

2


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


Основни положения и очаквани резултати

 

1.         Въвеждане на основната част от изискванията на Директива (ЕС) 2015/2193 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 година за ограничаване на емисиите във въздуха на определени замърсители, изпускани от средни горивни инсталации чрез Наредба за ограничаване на емисиите в атмосферния въздух на определени замърсители, изпускани от средни горивни инсталации.

Очаквани резултати: Установяване на правила за контрол на емисиите от серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани във въздуха от средни горивни инсталации (СГИ). Ограничаване на емисиите на тези вещества в атмосферния въздух и намаляване на рисковете за здравето на хората и околната среда от тези емисии.

2.         Допълнение на Тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на околната среда и водите.  Целта е определяне на размер на таксите по чл. 9г, ал. 5, т. 3 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ);

3.         Изменения и допълнения в Наредбата за норми за допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в атмосферата от големи горивни инсталации. С измененията в Наредбата ще бъдат изпълнени изискванията на ЕК от извършената оценка на транспонирането на Глава III и Приложение V от Директива 2010/75/ЕС относно емисиите от промишлеността;

4.         Изменение и допълнение на Наредба за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол. Транспониране на част от изискванията на Директива (ЕС) 2015/1513 – чл.1, §7, т.“б“ (чл.8, §3 на Директива 98/70/ЕО относно качеството на бензиновите и дизеловите горива). Изменението се отнася до промяна на срока за докладване до Европейската комисия на националните данни за качеството на бензиновите и дизеловите горива за предходната календарна година от 30-ти юни на 31-ви август.


Законово основание за приемане

чл. 9г, ал. 1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ);

чл. 9в от ЗЧАВ;

чл. 8, ал. 1 от ЗЧАВ


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

05.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за плаването и граничния режим във вътрешните морски води, в териториалното море и във вътрешните водни пътища на Република България на български и чуждестранни яхти, лодки и други плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, както и извършване на водноатракционни услуги с тях


Пореден номер в програмата

3


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Намаляване на случаите на съгласуване със съответната дирекция „Морска администрация“,Военноморските сили и Главна дирекция „Гранична полиция“ на местоположението и границите на зоните за водноатракционни услуги, чрез премахване на изискването за ежегодно съгласуване и въвеждане на изискването това да се прави само при настъпили промени в местоположението или границите на зоната, при смяна на концесионера или наемателя на плажа и при смяна на подизпълнителя, на когото е възложено организирането на зоната за водноатракционни услуги.

Въвеждане на изискване за уведомяване (а не за съгласуване, както е в момента) при всички останали случаи на настъпили промени, свързани със зоната за извършване на водноатракционни услуги.

Създаване на нормативна възможност за откриване на зони за водноатракционни услуги на плажове, чиято дължина е по-малка от 300 м. Създаване на нормативна уредба на случаите, в които плавателните средства за спорт, туризъм и развлечение, неизвършващи международно плаване, се предоставят на беърбоут чартър за кратки периоди (от няколко часа до няколко дни).

 


Законово основание за приемане

чл. 5, ал. 4 и чл. 76а от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България  


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Постановление № 110 на Министерския съвет от 2010 г. за създаване на Съвет за развитие при Министерския съвет


Пореден номер в програмата

4


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Създаване на предпоставки за качествено и своевременно изпълнение на мярка 251 „Приемане на национална стратегия за развитие България 2030” от Цел 68 „Осигуряване на условия за висок, устойчив, балансиран и включващ икономически растеж” от Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017 - 2021 г.

 

 


Законово основание за приемане

Не


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

07.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на нормативни актове на Министерския съвет


Пореден номер в програмата

5


Вносител

Национален съвет по демографска политика


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Целите, които се поставят с проекта на Наредба за осъществяване на мониторинга, управлението и контрола на концесиите, са:

1)                 Правилно, ефикасно и еднакво прилагане на нормативната уредба за възлагане на концесии, чрез уреждането на подробни правила и процедури за мониторинг и контрол на прилагането на изискванията за възлагане на концесии, и за осигуряването на насоки за тяхното решаване и отстраняване.

2)                  Качествено управление на изпълнението на строителството и услугите, възлагани чрез концесии, и на изпълнението на концесионните договори, чрез осигуряване на правила за извършване от концедентите на мониторинг, управление и контрол на сключените концесионни договори.

3)                 Подобряване на контрола по изпълнението на сключените концесионни договори чрез унифициране на практиките по извършване на контрол от концедентите.

4)                  Ефективен и ефикасен контрол в областта на концесиите чрез въвеждане на правила за координиране, съгласуваност и обмен на информация между органите с функции в областта на мониторинга и контрола.

5)                 Добро управление на концесионната политика чрез създаването на правила за осъществяване на мониторинга и оценката на концесионната политика.

Основните положения и очакваните резултати от проекта на наредба са следните: Законът за концесиите изисква мониторингът да обхваща прилагането на изискванията за възлагане на концесии и изпълнението на сключените концесионни договори. Мониторингът за прилагане на изискванията за възлагане на концесии е определен съобразно неговия обхват и включва наблюдение, анализ и оценка относно наличието на системни проблеми. Този вид мониторинг следва да се извършва от дирекция от специализираната администрация на Министерския съвет, определена със заповед на министър-председателя, наричана от ЗК, съответно от наредбата „специализирана дирекция от АМС“. Вторият вид мониторинг – на сключените концесионни договори се извършва от министрите и кметовете на общини – всеки относно сключените от него концесионни договори. Редът за извършване на така определените от ЗК видове мониторинг са уредени в отделни раздели на глава втора от проекта на наредба. С проекта на наредба са определени обхватът на мониторинга и реда за неговото извършване, както и последиците от него.

С проекта на наредба е определен и обхватът на контрола, който се извършва от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Контролът е външен и независим, и обхваща изпълнението на определени концесионни договори. Контролът може да включва извършването както на планови проверки по план, одобрен от Министерския съвет, така и извънредни проверки по възлагане от Координационния съвет по концесиите.

Целта на одобряване на Тарифа за таксите, които се събират в производствата по глава шеста от Закона за концесиите пред Комисията за защита на конкуренцията и пред Върховния административен съд.е да се гарантира възможността за обжалване на процедурите за определяне на концесионер и да се покриват разходите на компетентните органи, направени в съответните производства. С проекта на тарифа се запазва досегашният размер на таксите, събирани за производства по жалби срещу актове по процедури за определяне на концесионер над европейския праг в размер 1700 лв. Не е предвидено диференциране на таксите според вида на концесията, както е понастоящем, тъй като времето за извършване на проучването по жалбата, съответно – за постановяване на акт по нея, не е обвързано с вида (с или без трансграничен интерес) и със сложността на концесията, а сложността на концесията не е обвързана със стойността на концесията. По отношение на таксите, събирани от Върховния административен съд, е предложено размерът им да се определя в размер 50 на сто от таксите, събирани от КЗК, аналогично на производствата по обжалване по реда на Закона за обществените поръчки.

 


Законово основание за приемане

чл. 44 от ЗК; чл.158, ал. 3, т. 4 и от § 6, т. 3 от ПЗР на ЗК


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Наредба за изискванията за етикетиране и предоставяне на стандартна информация за продукти, свързани с енергопотреблението, по отношение на консумацията на енергия и на други ресурси


Пореден номер в програмата

6


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


Основни положения и очаквани резултати

 

С Наредбата са въведени изискванията на Директива 2010/30/ЕС относно посочването на консумацията на енергия и на други ресурси от продукти, свързани с енергопотреблението.

На 28.07.2017 г. в ОФ на ЕС беше публикуван Регламент (ЕС) 2017/1369 за определяне на нормативна рамка за енергийно етикетиране и за отмяна на Директива 2010/30/ЕС.

Регламентът запазва целите и основните принципи на отменената Директива, като в същото време се създават нови възможности за подобряване на ефективността на процеса по енергийно етикетиране.

Тъй като регламентът е нормативен документ с пряко действие в държавите членки на ЕС се налага наредбата да бъде изменена. В нея трябва да останат само текстовете, които не са уредени в регламента, като в останалите случаи се реферира към разпоредбите на регламента.


Законово основание за приемане

чл. 12, т. 1 от Закона за защита на потребителите


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги


Пореден номер в програмата

7


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


Основни положения и очаквани резултати

 

Наредбата ще уреди условията и реда за въвеждането на изискванията на Директива (ЕС) 2016/2102 на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2016 г. относно достъпността на уебсайтовете и мобилните приложения на организациите от обществения сектор в националното законодателство. Въвеждайки директивата в българското законодателство, ще се подобри включването на всички граждани в цифровото общество, включително на хората с увреждания. С наредбата ще се определят условията и реда за прилагането на изключенията от задължения за достъпност на интернет страниците и мобилните приложения; за изготвянето и одобряването на оценката на прекомерна тежест и изисквания към нейното съдържание; изискванията към съдържанието и реда за публикуване на декларация за достъпност към съдържанието, реда и условията за представянето на докладите за наблюдение и контрол.

 


Законово основание за приемане

Закон за електронното управление


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

06.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение на Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“ към министъра на финансите


Пореден номер в програмата

8


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Проектът предвижда:

1. Предоставяне на възможност общата администрация на агенцията, организирана в дирекция „Финансово-стопанска и административна дейност“, да планира и организира внедряването на нови информационни и комуникационни технологии в агенцията и поддръжката на компютърната техника и програмно осигуряване. Чрез предлаганото изменение ще бъде обезпечено поддържането на  информационните и комуникационните технологии на агенцията, което към настоящия момент не е осигурено.

2.          Вътрешно преструктуриране чрез преминаване на функцията по извършване на специфични одитни дейности по програмите, съфинансирани от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм за период 2014-2021 г. от дирекция „Одити на средствата по териториално сътрудничество и други програми“ към дирекция „Одити на средствата по регионална политика“. В рамките на последната ще се обособят два отдела, като необходимият човешки ресурс се осигури чрез прехвърляне на щатни бройки от дирекция „Одити на средствата по социална политика и образование“ и дирекция „Одити на средствата по териториално сътрудничество и други програми“.  В Класификатора на длъжностите в администрацията, приет с Постановление № 129 на Министерския съвет от 2012 г. се предвижда допълване с нова длъжност „Началник на отдел в  Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС“, за която към момента липсва правно установена възможност. Чрез предлаганото изменение ще се осигури качествено и срочно изпълнение на одитните ангажименти, съгласно утвърдените одитни процедури, включително процедурите за контрол и осигуряване на качеството на одиторската работа.   


Законово основание за приемане

чл. 8, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

08.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за допълнение на Наредбата за реда за класифициране на растенията и веществата като наркотични


Пореден номер в програмата

9


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Поставяне под контрол на нови вещества в изпълнение на международните договори, по които Република България е страна и ограничаване на риска от злоупотреба с веществата чрез предотвратяване на трафика и разпространението им.


Законово основание за приемане

чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за разрешаване на дейностите по чл. 73, ал. 1 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите


Пореден номер в програмата

10


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Осигуряване на съответствие на нормативната уредба с чл. 36, ал.5 от АПК и чл. 5, ал. 4 от ЗОАРАКСД по отношение на осигуряване на данни за съдимостта на лицата и намаляване на административната тежест за заинтересованите страни. 


Законово основание за приемане

чл. 73, ал. 2 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за медицинската експертиза


Пореден номер в програмата

11


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Елиминиране на възможностите за субективизъм, постигане на висока обективност, прецизност и прозрачност при определяне на крайния процент на трайно намалената работоспособност/степен на увреждане, прилагане на еднакъв подход и осигуряване на обективна проследимост и ефективен контрол върху работата на органите на медицинската експертиза.

 


Законово основание за приемане

чл. 101, ал. 7 от Закона за здравето


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

04.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи


Пореден номер в програмата

12


Вносител

Министерство на здравеопазването


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Премахване на ограниченията при сформирането на териториалните експертни лекарски комисии, постигане на по-гъвкава организация в работата на комисиите, подпомагане на процеса на своевременно освидетелстване на нуждаещите се лица, намаляване времето за получаване на експертна оценка и намаляване на административната тежест за освидетелстваните лица.


Законово основание за приемане

чл. 73, ал. 2 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Списък на продуктите, свързани с отбраната, и Списък на изделията и технологиите с двойна употреба, които подлежат на контрол при внос


Пореден номер в програмата

13


Вносител

Министерство на икономиката и индустрията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Предложеното Постановление на Министерския съвет има за цел пълното привеждане на националното законодателство в съответствие с правото на Европейския съюз.


Законово основание за приемане

чл. 2, ал. 1 от Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за правилна и безопасна техническа експлоатация и поддръжка на елементите за вграждане, филтрацията и помпите към плувните басейни прилежащи към места за настаняване


Пореден номер в програмата

14


Вносител

Министерство на туризма


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

  Цели: Целта на наредбата е да се даде определение на понятието „плувен басейн“ и да се определят неговите видове. Наредбата ще е приложима само за елементите за вграждане, филтрацията и помпите към плувните басейни, монтирани в самостоятелни плувни басейни или плувни басейни, прилежащи към места за настаняване, в т.ч. към балнеолечебни (медикъл СПА) центрове, СПА центрове, уелнес центрове и таласотерапевтични центрове. С наредбата се регулират задълженията на собствениците на басейни и на лицата, които ги стопанисват. С наредбата се определят правомощията и контролните функции на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Очаквани резултати: Гаранция за качеството на елементите за вграждане, филтрацията и помпите към плувните басейни - прилежащи към места за настаняване; Защитени права на потребителите на плувните басейни; Ефективен контрол на работата на съоръженията и на обслужващия персонал; Гарантира сигурност и безопасност на ползвателите.

 


Законово основание за приемане

чл. 164 от Закона за туризма

Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за правилата и нормите за разполагане, проектиране и демонтаж на електронни съобщителни мрежи


Пореден номер в програмата

15


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията ,
Министерство на енергетиката


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията ,
Министерство на енергетиката


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Подобряване и прецизиране на националното законодателство по отношение на процедурите и изискванията при проектиране, разполагане, демонтаж на електронни съобщителни мрежи в съществуваща физическа инфраструктура в т.ч. на енергийни предприятия, използвана за предоставяне на услуги от обществен интерес по Закона за енергетиката.

Урегулиране на обществените отношения за ускорено разгръщане на високоскоростни, съвременни електрони съобщителни мрежи за пълноценно и всеобхватно задоволяване на потребностите на потребителите от разнообразни електронни съобщителни услуги.

 


Законово основание за приемане

чл. 63, ал. 5 от  Закона за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Тарифа за таксите, които се събират от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията


Пореден номер в програмата

16


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Чрез определянето и приемането на тарифата ще бъдат изпълнени разпоредбите на ЗЕСМФИ, като същевременно при определянето им ще бъдат спазени изискванията за разходоориентираност на тарифите.

Настоящата Тарифа № 5 трябва допълнително да се приведе в съответствие с разпоредбите на Закона за движението по пътищата и Закона за автомобилните превози. Основният проблем е липсата на нормативно определен размер на таксите, които се събират от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за предоставяни от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ услуги, съгласно измененията и допълненията на Закона за движение по пътищата и Закона за автомобилните превози.

 

Законово основание за приемане

Закон за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура

Закон за движението по пътищата

Закон за автомобилните превози


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Правилник за прилагане на Закона за държавните помощи


Пореден номер в програмата

17


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

С приемането на проекта на акт се очаква да се постигнат следните резултати, произтичащи от прилагането на ЗДП:

• Допълване на националните процедури;

• Гарантирането на достатъчен капацитет по планиране, разработване, уведомяване, управление, докладване и контрол на предоставянето на държавни и минимални помощи от страна на администраторите на помощ;

• Подобряване на механизма по координацията и контрола върху държавните помощи;

• Терминологично и практическо прецизиране на уредбата.

Очакваните резултати съответстват на европейската правна рамка в облостта на държавните помощи. Последната не е самостоятелен стратегически документ, а създава условията за реализация и съвместимост на националните мерки за изпълнение на общите за ЕС цели съобразно  Европа 2020 и в следващите периоди.

 

 

 

 


Законово основание за приемане

§ 4, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавните помощи


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

08.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

09.2018


Наименование на нормативния акт

ПМс за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти


Пореден номер в програмата

18


Вносител

Министерство на земеделието и храните


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

1. Постепенно и поетапно увеличаване на електронни търгове и конкурси при наличие на ясен нормативен регламент, с което се облекчава участието на кандидатите като се пести време и финансови средства.

2. Създаване на заинтересованост от страна на изпълнителите/купувачите на дървесина към повишаване на качеството на работа на горите, което е крачка в развитието на горската индустрия както в национален план, така и на регионално и местно ниво.

3. Облекчаване на административната тежест на кандидатите за възлагане на дейности и за продажба на дървесина чрез провеждане на бързи и леки процедури.

4. Подобряване качеството на нормативния документ.

 


Законово основание за приемане

чл. 95, ал. 1 от Закона за горите


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

07.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за намаляване на националните емисии на определени атмосферни замърсители


Пореден номер в програмата

19


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


Основни положения и очаквани резултати

 

Транспониране на основната част от изискванията на Директива (ЕС) 2016/2284 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2016 година за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители, чрез въвеждане на изисквания за нова Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха.

Очаквани резултати: Намаляване на емисиите на определени замърсители на въздуха към 2020г. и 2030г., спрямо базовата 2005г., което трябва да допринесе за постигане на нива на качество на въздуха, които не пораждат значителни отрицателни въздействия и рискове за човешкото здраве и околната среда.

 


Законово основание за приемане

чл.9ж от проекта на ЗИД на ЗЧАВ


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за определяне размера на линията на бедност за страната за 2019 г.


Пореден номер в програмата

20


Вносител

Министерство на труда и социалната политика


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Актуализиран размер на линията на бедността за страната за 2019 г.

Законово основание за приемане

Методика за определяне и актуализиране на линията на бедност - утвърдена с  ПМС № 345 от 2006 г.


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за документите, необходими за издаване на лицензи по Закона за хазарта


Пореден номер в програмата

21


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Липса на яснота относно необходимите документи за издаване на лицензи по Закона за хазарта (ЗХ).

1. По-детайлно регламентиране на изискуемите документи по производствата пред ДКХ.

2. Оптимизиране и ускоряване на процедурите по подаването и разглеждането на документи за издаване на лицензи по ЗХ.

3. Въвеждане на детайлизирани понятия и описания, което ще доведе до повишаване на отговорността на организаторите към изискванията за подаване на данни към сървърите на НАП и ДКХ и ще подобри процесите по осъществяване на контрол и регулация на дейността на лицата по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 14 от ЗХ.

4. Повишаване ефективността на административното обслужване от страна на ДКХ.

 


Законово основание за приемане

чл. 8, ал. 5 от Закона за хазарта


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки


Пореден номер в програмата

22


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

С приемането на акта се цели да се осигури подходяща нормативна рамка за въвеждане и прилагане на национална електронна платформа за възлагане на обществените поръчки в страната и поетапно преминаване към изцяло електронен възлагателен процес. Необходимо е правилата и изискванията на Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) да се съобразят с особеностите на провеждане на поръчките по електронен път. Осигуряват се условия за провеждане в максимална степен на принципите на публичност и прозрачност при възлагането и разходването на публични средства с обществени поръчки. Освен това, се цели да се постигне съкращаване на времето за подготовка и провеждане на процедурите, редуциране на отделените времеви и човешки ресурси при възложителите и намаляване на административната тежест за стопанските субекти.

 


Законово основание за приемане

чл. 8, ал. 2 от УПМСНА


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

10.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за устойчивост на биогоривата с отчитане на непреки промени в земеползването


Пореден номер в програмата

23


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Да


Основни положения и очаквани резултати

  • Ограничаване използването на биогорива, произведени от хранителни земеделски култури до 7 % от крайното енергопотребление в транспорта през 2020 г.;
  • Осигуряване постигането на референтна национална цел за минимално потребление на биогорива от „ново поколение“;
  • Установяване на задълженията на компетентните органи;
  • Сертифициращи системи, сертифициращи органи;
  • Изисквания за докладване на задължените физически и юридически лица.

Законово основание за приемане

Закон за енергията от възобновяеми източници

Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за реда за предоставяне на концесия за добив на минерална вода, изпълнението, изменението и прекратяването на концесионните договори


Пореден номер в програмата

24


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Създаване на специална правна уредба в областта на предоставянето на концесии за добив на минерални води – изключителна държавна собственост и публична общинска собственост.


Законово основание за приемане

чл. 47, ал. 1 от Закона за водите


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за реда и начина за включване на лабораториите в списъка по чл. 22, ал. 1, т. 8 от Закона за хазарта, за изискванията за изпитване на игрално оборудване и игрален софтуер и за реда за извършване на проверки


Пореден номер в програмата

25


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Лабораториите за изпитване на игрално оборудване и/или игрален софтуер на комуникационно оборудване са акредитирани за определен обхват, който включва обектите на изпитване и техническите стандарти, съгласно които се извършва изпитването и се изготвя заключението. В различните страни са приети документи с технически изисквания за изпитване на игралните съоръжения и игралния софтуер, които не са идентични с тези, които Държавната комисия по хазарта (ДКХ) е приела  на основание чл. 22, ал. 1, т. 7 от Закона за хазарта, на които трябва да отговарят игралното оборудване и игралния софтуер, за да могат да бъдат експлоатирани в Република България.

В Наредбата за реда и начина за включване на лабораториите в списъка по чл. 22, ал. 1, т. 8 от Закона за хазарта, за изискванията за изпитване на игрално оборудване и игрален софтуер и за реда за извършване на проверки (Наредбата) липсват изисквания към съдържанието на документите за изпитване, издадени от акредитираните лаборатории в частта, свързана с използваните технически стандарти за изпитване и заключение – респ. че са използвани и са спазени изискванията, приети от ДКХ. В момента български и чуждестранни лица заявяват за утвърждаване игрално оборудване и игрален софтуер с документи за изпитване, в които не фигурира становище, че са спазени приетите от ДКХ изисквания, а че са спазени други изисквания, приети от други юрисдикции.

Изпитването на игралното оборудване и игралния софтуер да се извършва от акредитирани лаборатории при спазване на приетите от ДКХ на основание чл.22, ал. 1, т. 7 от ЗХ технически изисквания, като резултатите и заключението да отразяват недвусмислено това. С това ще се гарантира, че на територията на Република България ще се експлоатира игрално оборудване и игрален софтуер, отговарящ на българските изисквания.

 


Законово основание за приемане

чл. 42, ал. 2 от Закона за хазарта


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за изменение и допълнение на Тарифа за таксите, които се събират по Закона за хазарта


Пореден номер в програмата

26


Вносител

Министерство на финансите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Държавната комисия по хазарта (ДКХ) извършва административна услуга - разглеждане на документи по подадено искане за извършване на промени по издаден лиценз при промяна на игралния софтуер за организиране на хазартни игри онлайн, за която не е предвидена такса, а за извършването на идентична услуга се заплаща такса.

В чл. 4 от сега действащата Тарифа не е прецизиран текстът относно дължимата такса за издаване на лиценз при условията на чл. 36, ал. 3 от ЗХ.   

Да се обхванат всички административни услуги, предоставени от ДКХ, като за тях бъдат определени такси.

Чрез уеднаквяване на подхода, когато услугата се предоставя по електронен път, таксата за предоставянето й да бъде по-ниска от съответната такса за същата административна услуга се стимулира електронното управление, което е свързано с пестене на време и усилия за обработване на необходимите документи. Намалява се също броят на документите на хартиен носител при организиране работния процес на администрацията и се рационализира съхраняването на документите.

 

 

 

 


Законово основание за приемане

чл. 30, ал. 1 от Закона за хазарта


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за зоните за защита на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване и на минералните води, предназначени за питейно-битово водоснабдяване и за водоснабдяване за производство на бутилирани води, за лечебни цели, за профилактика, за отдих и спорт


Пореден номер в програмата

27


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Създаване на регламент за определяне на защитни пояси около водовземни съоръжения за питейно-битово водоснабдяване и за минерални води и на охранителни зони в райони от водни тела в които има риск за количеството и качеството на водите. Определяне на мерките, които ще бъдат предвиждани за опазване на водите и намаляване на необходимостта от пречистването им.


Законово основание за приемане

чл. 135, ал. 1, т. 6 от Закона за водите 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

10.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

11.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за проучване, ползване и опазване на подземните води


Пореден номер в програмата

28


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Определяне на изискванията за опазване на подземните води като ценен природен ресурс и източник на вода за питейно-битово водоснабдяване на повече от 60 % от населените места в България. Създаване на регламент за прекратяване и ограничаване на прякото и непряко въвеждане на замърсители в подземните води. Създаване на регламент за разпределение на разполагаемите ресурси от подземни води за населението и за бизнеса и механизмите за незасягане на съществуващи права.

 


Законово основание за приемане

чл. 135, ал. 1, т. 2 от Закона за водите 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда


Пореден номер в програмата

29


Вносител

Министерство на околната среда и водите


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

 

Намаляване на излишната административна тежест посредством:  провеждане на обща процедура по задължителна ОВОС и/или комплексно разрешително и/или одобряване на доклад за безопасност; редуциране броя на изискваните документи от заявителите на административни услуги;  намаляване на общата продължителност на процедурите по реда на ЗООС с два или три пъти;  използване на въведените електронни административни услуги по ОВОС за общата процедура; ускоряване на процеса на разрешаване на икономически и производствени дейности за въвеждане в експлоатация на обекти, които подлежат на задължителна ОВОС и поне на една от процедурите за одобряване на доклад за безопасност и/или комплексно разрешително, в т.ч. за одобряването им по реда на специален закон, напр. Закона за устройство на територията. Отпадане на повторяеми етапи и действия от провеждане на три самостоятелни и последователни процедури по ОВОС, комплексно разрешително и доклад за безопасност, при тяхното съвместяване. Освобождаване на човешки, времеви и материален ресурс в администрациите. Въвеждане на подход за комплексна, кумулативна и цялостна оценка на въздействието на инвестиционните предложения по отношение на околната среда, човешко здраве, икономическа и социална търпимост.

 


Законово основание за приемане

чл. 101 на Закона за опазване на околната среда


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията


Пореден номер в програмата

30


Вносител

Министерство на туризма


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса и облекчаване изискванията по  режима на категоризиране на места за настаняване и заведения за хранене и развлечения, прилежащи и самостоятелни.  


Законово основание за приемане

  Съгласно  § 120 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за туризма (обн. ДВ, бр. 37 от 04.05.2018 г., в сила от 04.05.2018 г.) подзаконовите актове се привеждат в съответствие с разпоредбите на този закон в 6-месечен срок от влизането му в сила.

 


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

09.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за определяне на нов размер на минималната работна заплата за страната


Пореден номер в програмата

31


Вносител

Министерство на труда и социалната политика


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

Определяне на нов размер на минималната работна заплата за страната за 2019 година.


Законово основание за приемане

чл. 244, т. 1 от Кодекса на труда


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2018


Наименование на нормативния акт

ПМС за приемане на Наредба за определяне на условията и реда за предоставянето на достъп до информацията и форматите на данните, които се предоставят на Единната информационна точка


Пореден номер в програмата

32


Вносител

Министерство на транспорта и съобщенията


Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС

Не


Основни положения и очаквани резултати

С приемане на наредбата ще се създадат условия за ускорено разгръщане на високоскоростни електронни съобщителни мрежи, координиране за съвместно изграждане и ползване на физическа инфраструктура за разполагане на електронни съобщителни мрежи. Целта е в съответствие с актуализираната политика в областта на електронните съобщения на Република България за 2015 – 2018 г. и Закона за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура, с който се въвежда Директива 2014/61/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 15 май 2014 г. относно мерките за намаляване на разходите за разгръщане на високоскоростни електронни съобщителни мрежи (OB I 155). Законът изисква приемане на подзаконов нормативен акт за определяне на условията и реда за предоставяне на достъп до информацията и форматите на данните, които се предоставят на Единната информационна точка. Наредбата следва да уреди взаимоотношенията между заинтересованите лица при предоставяне на данни и форматът за тях, респ. получаване на достъп до базата данни. Базата данни ще се допълва и актуализира от собствениците на информацията в определени формати, което ще гарантира нейната пълнота и достоверност. 


Законово основание за приемане

Закон за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура


Изготвяне на цялостна оценка на въздействието (да/не)

Не


Месец на публикуване за обществени консултации


Месец на изпращане за предварително съгласуване

11.2018


Месец на внасяне в Министерския съвет

12.2018


Моля изчакайте