Правно основание
чл. 195, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс във връзка с Решение № 10932 от 2018 г. по адм. дело № 3256/2017 г. по описа на Върховния административен съд (ВАС), с което се отменя разпоредбата на чл. 22, ал. 1, т. 2 и 12 от Тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“, потвърдено с Решение № 10834 от 11.07.2019 г. по адм. дело № 454/2019 г. на ВАС, петчленен състав, и като взе предвид следното: 1. В отменената разпоредба е определена такса, която се дължи за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски крайпътен обект и пътни връзки към него в обхвата на пътя и обслужващите зони по смисъла на § 1, т. 8 от Закона за пътищата (ЗП), съгласно която "Специално ползване на пътищата" е използването на пътищата за превозване на тежки и извънгабаритни товари или за осъществяване на други дейности в обхвата на пътя и в обслужващите зони, като: изграждане и експлоатация на търговски крайпътни обекти и на пътни връзки към тях, както и на площадки за оказване на пътна помощ и на пътни връзки към тях; изграждане и експлоатация на рекламни съоръжения; изграждане на нови и ремонт на съществуващи подземни и надземни линейни или отделно стоящи съоръжения и тяхната експлоатация в обхвата на пътя; временно ползване на части от пътното платно и земи в обхвата на пътя от други лица. Съгласно чл. 18 от ЗП специалното ползване на пътищата се осъществява с разрешение на собственика или на администрацията, управляваща пътя. 2. Търговското дружество „Шопов транс“ ООД, ЕИК 107548872 (ЕТ „Шопов-Христо Шопов“ към момента на издаване на Разрешение за специално ползване на пътищата № 1 от 30.11.2004 г.) е краен разпространител на петролни продукти чрез обект „Бензиностанция,газостанция, автомивка и търговия“ в гр. Габрово, ул. „Стефан Караджа“ № 101 в ПИ с идентификатор 14218.711.4, разположен в обслужващата зона на път II-44 – Обходен път Севлиево – Велико Търново – Севлиево – Габрово, километър 28+750 – дясно. С Разрешение № 01 от 30.11.2004 г. и Разрешение № 2 от 08.07.2001 г., издадени от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) чрез Областно пътно управление – гр. Габрово, на основание чл. 18, ал. 1 във връзка с чл. 26, ал. 3 от Закона за пътищата и чл. 11 от Наредбата за специално ползване на пътищата (НСПП) е разрешена експлоатацията на обект „Бензиностанция, газостанция, автомивка и търговия“ в гр. Габрово, ул. „Стефан Караджа“ № 101 в ПИ с идентификатор 14218.711.4, разположен в обслужващата зона на път II-44 – Обходен път Севлиево – Велико Търново – Севлиево – Габрово, километър 28+750 – дясно. Въз основа на издадените Разрешение № 01/30.11.2004 г. и Разрешение № 2/08.07.2011 г. за специално ползване на пътищата чрез експлоатация на търговски крайпътни обекти и пътни връзки към тях на ЕТ „Шопов-Христо Шопов“ и на „Шопов транс“ ООД са начислявани и събирани пътни такси по смисъла на глава втора, раздел II от НСПП. 3. С писмо с вх. № 0210-3 от 1 октомври 2019 г. от страна на „Шопов транс“ ООД е поискано от Министерския съвет да предприеме действия за възстановяване на заплатените от дружеството въз основа на издадените разрешения такси за специално ползване на пътищата за периода от 06.10.2009 г. до 26.04.2011 г. в размер 6063,00 лв. и за периода от 04.07.2011 г. до 07.04.2014 г. в размер 10 584,73 лв., начислявани и събирани по отменената разпоредба на чл. 22, ал. 1, т. 2 и 12 от Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“, тъй като същата е част от подзаконов нормативен акт, приет от Министерския съвет на Република България с Постановление № 219 от 5 септември 2008 г., по Протокол № 34 (т. 33), на редовно заседание на колективния орган, проведено на 4 септември 2008 г. Заплатените от „Шопов транс“ ООД такси не подлежат на възстановяване поради следното: 4.Съгласно Тълкувателно решение № 2 от 27 юни 2016 г. по тълкувателно дело № 2 от 2015 г. на Общото събрание на съдиите от I и II колегия на ВАС при прилагането на специалния ред по чл. 195, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс следва да се извърши преценка, свързана с „валидността на правоотношенията, възникнали в периода от приемането до отмяната на съответния акт, респективно обявяването му за нищожен; правата, придобити, изменени или погасени въз основа на отменения и обявения за нищожен подзаконов нормативен акт, и обезщетението за нарушени права от прилагането му за периода до отмяната или обявяването на акта за нищожен”. Следователно, като начало следва да се прецени дали и доколко прилагането на подзаконовия нормативен акт в периода на действието му е опорочило определени правоотношения и едва ако се установи такова опорочаване, се дължи изследване на въпроса относно обезщетяването на изправната страна. 5. Съгласно разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от ЗП специалното ползване на пътищата се осъществява с разрешение на собственика или на администрацията, управляваща пътя. В случая овластеното лице е Агенция „Пътна инфраструктура“, тъй като издадените в полза на „Шопов транс“ ООД разрешения за специално ползване на пътищата чрез експлоатация на търговски крайпътни обекти и пътните връзки към тях касаят път II – 44, който е второкласен републикански път. По смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗП републикански пътища са автомагистралите, скоростните пътища и пътищата от първи, втори и трети клас, съответно правото да събира такси за специално ползване на пътя е предоставено на Агенция „Пътна инфраструктура“. Както се посочва и в направеното от страна на „Шопов транс“ ООД искане, за периода от 06.10.2009 г. до 26.04.2011 г. и за периода от 04.07.2011 г. до 07.04.2014 г. на дружеството са начислявани и събирани такси за специално ползване на пътищата именно от овластената за това администрация по силата на действащите към онзи момент чл. 22, ал. 1, т. 1 и 12 от Тарифата за таксите, които се събират от АПИ (обн., ДВ, бр. 79 от 09.09.2008 г., в сила от 09.09.2008 г.). Таксите за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски крайпътен обект и пътни връзки към него се дължат от всяко лице по чл. 5, ал. 1 от Наредбата за специално ползване на пътищата, приета с Постановление № 179 на Министерския съвет от 2001 г. 6. Таксите за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски крайпътен обект са начислени и събрани от АПИ на валидно правно основание – чл. 18 от ЗП във връзка с чл. 26, ал. 3 от ЗП. Съответните такси са начислени на „Шопов транс“ ООД, като срещу тях АПИ е обезпечило достъпа до търговския крайпътен обект на дружеството. От разпоредбата на чл. 195, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс следва изводът, че за периода от приемането на подзаконовия нормативен акт (Тарифата) до неговото отменяне с влязло в сила съдебно решение този акт е законосъобразен и поражда валидни правни последици, като в този смисъл е и Тълкувателно решение № 2 от 27 юни 2016 г. по тълкувателно дело № 2 от 2015 г. на Общото събрание на съдиите от I и II колегия на Върховния административен съд. До отменянето на подзаконовия нормативен акт, съответно на разпоредба от него, същият поражда правни последици и съществуването на тези правни последици не се засяга от отмяната. Предвид разпоредбата на чл. 195, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, съгласно която подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение, то развилите се в периода на неговото действие правоотношения следва да се считат за законосъобразни. Пътните такси са начислявани и събирани на валидно правно основание от АПИ, като не са нарушавани права на „Шопов транс“ ООД. При така изложените мотиви