Проектът на Национална стратегия за дългосрочна грижа има за цел създаване на условия за независим и достоен живот за възрастните хора и хората с увреждания чрез подобряване на достъпа до социални услуги и тяхното качество, разширяване на мрежата на тези услуги в страната, деинституционализация, както и насърчаване на взаимодействието между здравните и социалните услуги.
Проектът на Националната стратегия за дългосрочна грижа съдържа концептуална рамка за развитие на дългосрочната грижа в България, която се основава на актуалното състояние на услугите за възрастни хора и хора с увреждания и ключовите предизвикателства в сектора. Ключовите мерки за реализация на целите в областта на политиката за развитие на дългосрочната грижа са структурирани в няколко основни направления: разширяване достъпа до социални услуги, подобряване на тяхното качество и насърчаване взаимодействието между здравни, социални и обучителни услуги; насърчаване процеса на деинституционализация на възрастните хора и хората с увреждания, настанени в специализирани институции; насърчаване процеса на деинституционализация на здравните грижи; осигуряване на подкрепа за лицата и специалистите, полагащи грижи за възрастните хора и хората с увреждания; повишаване на ефективността и подобряване механизмите за финансиране на услугите.
Изпълнението на Стратегията ще се осъществи посредством разработването и прилагането на План за действие за нейното изпълнение, който ще се приеме от Министерския съвет и в който ще се включат конкретните мерки, проектите и дейностите, както и отговорните за тяхното изпълнение институции, сроковете, размера и източниците на финансиране.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
14.11.2013
28.11.2013
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Пълният текст на коментара може да бъде изтеглен тук: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=cGlhbWF0ZXIub3JnfHRoZWluc3Rpc3R1dGV8Z3g6NGJiZTJkZDBiZTdjZTVmNQ
ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОЕКТО-СТРАТЕГИЯТА ЗА ДЪЛГОСРОЧНА ГРИЖА
28.11.2013
Във връзка с проекто-стратегията за дългосрочна грижа, представяме на Вашето внимание предложенията на Националната мрежа за подкрепа на възрастните хора, представени от фондация Пиа Матер. Мрежата обединява доставчици на социални услуги от цялата страна, които работят на терен и ежедневно предоставят социални услуги на възрастни хора.
Считаме, че предложеният проект на Стратегия не включва визия за реформиране на сектора по отношение на разпределяне на Ролите на участниците в сектора, Модела на финансиране и Цялостната логика на интервенция (погрешен акцент върху деинституционализацията, вместо към услуги в домашна среда).
Анализите и предложенията за промени, който представяме на Вашето внимание, са структурирани в няколко раздела, който включват както следва:
1. Концепция за реформиране на сектора за дългосрочни грижи
2. Анализ и Разпределение на ролите между участниците в социалния сектор
3. Демаркация на моделите за финансиране в социалния сектор
4. Предложение на въвеждане на Ваучерен модел за финансиране
1. Концепция за реформиране на сектора за дългосрочни грижи
Концепцията е изготвена и подкрепена от Националната мрежа за подкрепа на възрастните хора.
I. Осигуряване на качествени социални услуги от гледна точка на получателя:
1. Широк достъп до социални услуги
2. Социални услуги, адекватни на потребностите
3. Развитие на услугите в домашна среда, а не институционални услуги или параинституционални услуги (например малък групов дом)
4. Услугите за възрастни хора трябва да осигуряват подпомогната самостоятелност, а не патерналистично отношение
5. Минимално доплащане за предоставените услуги
6. Свободен избор на социална услуга и доставчик
7. Предоставяне на услугите от обучени специалисти по определен стандарт
8. Осигуряване на превантивни социални услуги
II. Създаване на предпоставки за качествени социални услуги чрез реформиране на модела на взаимодействие между участниците в сектора на дългосрочните грижи
1. Разпределение на ролите на участниците в социалния сектор по принципа на балансиране и контрол
2. Преминаване от декларирано качество на услугите от единствен "утвърден" доставчик към качество от гледна точка на получателя
3. Конкуренция между доставчиците на социални услуги като предпоставка за осигуряване на качествени социални услуги
4. Въвеждане на Модел за финансиране на социални услуги, който прилага на практика принципа "парите следват клиента" (Ваучерен модел), като алтернатива на моделите за финансиране, при които "парите следват организацията" (делегирани дейности, договаряне и публично-частно партньорство)
5. Развитие на социалното предприемачество в сектора на дългосрочните грижи - активиране на множество доставчици на социални услуги, осигуряване на устойчивост за тяхното развитие, което да замести проектното финансиране, включване на уязвими групи в предоставянето на социални услуги (дълготрайно безработни и др.)
2. Анализ и Разпределение на ролите между участниците в социалния сектор
Социалните услуги за възрастни хора и за хора с увреждания се заплащат изцяло от техния получател. Защо това е така, при положение, че всеки работещ внася с години социални и здравни осигуровки и социалното министерство изразходва стотици милиони за социални услуги?
Това е така, защото не съществува модел, по който държавата или общините да покрият напълно или поне частично разходите за социални услуги за възрастни хора и хора с увреждания.
Към средата на 2013 г. може да се направи следното обобщение на предлаганите социални услуги, за които получателите не заплащат или заплащат символични такси:
1. Съществуват няколко програми за социални услуги (асистент за независим живот, личен асистент и др.), които се финансират по ОП РЧР, като целта е да се осигури заетост на безработни лица и те се насочват към предоставянето на социални услуги. Фокусът е осигуряване на заетост, а социалните услуги са следствие
2. Към много от общините има изградени общински предприятия за домашен патронаж, които предимно доставят храна по домовете, но не и услуги от социални асистенти
3. Две схеми пак по ОП РЧР осигуриха финансиране за период от 1-2 години на 150 общини, които да предоставят социални услуги от асистенти чрез общинските предприятия за домашен патронаж
4. МТСП, МЗ и БЧК апробират в област Враца дейността на 4 здравно-социални центъра
Съществуващите към момента достъпни социални услуги се предлагат от държавата или от общини като в голяма степен не съответстват на социални услуги, от които имат нужда потребителите.
Необходими са промени, като нашето предложение е да бъде въведен Ваучерен модел за финансиране на социални услуги за възрастни хора и хора с увреждания.
Пълният текст на коментара може да бъде изтеглен тук: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=cGlhbWF0ZXIub3JnfHRoZWluc3Rpc3R1dGV8Z3g6NGJiZTJkZDBiZTdjZTVmNQ
ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОЕКТО-СТРАТЕГИЯТА ЗА ДЪЛГОСРОЧНА ГРИЖА
28.11.2013
Във връзка с проекто-стратегията за дългосрочна грижа, представяме на Вашето внимание предложенията на Националната мрежа за подкрепа на възрастните хора, представени от фондация Пиа Матер. Мрежата обединява доставчици на социални услуги от цялата страна, които работят на терен и ежедневно предоставят социални услуги на възрастни хора.
Считаме, че предложеният проект на Стратегия не включва визия за реформиране на сектора по отношение на разпределяне на Ролите на участниците в сектора, Модела на финансиране и Цялостната логика на интервенция (погрешен акцент върху деинституционализацията, вместо към услуги в домашна среда).
Анализите и предложенията за промени, който представяме на Вашето внимание, са структурирани в няколко раздела, който включват както следва:
1. Концепция за реформиране на сектора за дългосрочни грижи
2. Анализ и Разпределение на ролите между участниците в социалния сектор
3. Демаркация на моделите за финансиране в социалния сектор
4. Предложение на въвеждане на Ваучерен модел за финансиране
1. Концепция за реформиране на сектора за дългосрочни грижи
Концепцията е изготвена и подкрепена от Националната мрежа за подкрепа на възрастните хора.
I. Осигуряване на качествени социални услуги от гледна точка на получателя:
1. Широк достъп до социални услуги
2. Социални услуги, адекватни на потребностите
3. Развитие на услугите в домашна среда, а не институционални услуги или параинституционални услуги (например малък групов дом)
4. Услугите за възрастни хора трябва да осигуряват подпомогната самостоятелност, а не патерналистично отношение
5. Минимално доплащане за предоставените услуги
6. Свободен избор на социална услуга и доставчик
7. Предоставяне на услугите от обучени специалисти по определен стандарт
8. Осигуряване на превантивни социални услуги
II. Създаване на предпоставки за качествени социални услуги чрез реформиране на модела на взаимодействие между участниците в сектора на дългосрочните грижи
1. Разпределение на ролите на участниците в социалния сектор по принципа на балансиране и контрол
2. Преминаване от декларирано качество на услугите от единствен "утвърден" доставчик към качество от гледна точка на получателя
3. Конкуренция между доставчиците на социални услуги като предпоставка за осигуряване на качествени социални услуги
4. Въвеждане на Модел за финансиране на социални услуги, който прилага на практика принципа "парите следват клиента" (Ваучерен модел), като алтернатива на моделите за финансиране, при които "парите следват организацията" (делегирани дейности, договаряне и публично-частно партньорство)
5. Развитие на социалното предприемачество в сектора на дългосрочните грижи - активиране на множество доставчици на социални услуги, осигуряване на устойчивост за тяхното развитие, което да замести проектното финансиране, включване на уязвими групи в предоставянето на социални услуги (дълготрайно безработни и др.)
2. Анализ и Разпределение на ролите между участниците в социалния сектор
Социалните услуги за възрастни хора и за хора с увреждания се заплащат изцяло от техния получател. Защо това е така, при положение, че всеки работещ внася с години социални и здравни осигуровки и социалното министерство изразходва стотици милиони за социални услуги?
Това е така, защото не съществува модел, по който държавата или общините да покрият напълно или поне частично разходите за социални услуги за възрастни хора и хора с увреждания.
Към средата на 2013 г. може да се направи следното обобщение на предлаганите социални услуги, за които получателите не заплащат или заплащат символични такси:
1. Съществуват няколко програми за социални услуги (асистент за независим живот, личен асистент и др.), които се финансират по ОП РЧР, като целта е да се осигури заетост на безработни лица и те се насочват към предоставянето на социални услуги. Фокусът е осигуряване на заетост, а социалните услуги са следствие
2. Към много от общините има изградени общински предприятия за домашен патронаж, които предимно доставят храна по домовете, но не и услуги от социални асистенти
3. Две схеми пак по ОП РЧР осигуриха финансиране за период от 1-2 години на 150 общини, които да предоставят социални услуги от асистенти чрез общинските предприятия за домашен патронаж
4. МТСП, МЗ и БЧК апробират в област Враца дейността на 4 здравно-социални центъра
Съществуващите към момента достъпни социални услуги се предлагат от държавата или от общини като в голяма степен не съответстват на социални услуги, от които имат нужда потребителите.
Необходими са промени, като нашето предложение е да бъде въведен Ваучерен модел за финансиране на социални услуги за възрастни хора и хора с увреждания.