С цел процесуална икономия и повишаване ефективността, и намаляване на сроковете по събиране на дължими публични държавни вземания, с проекта се предлага отмяната на Раздел ІІІ от Глава двадесет и шеста от закона и с издаденото решение на митническия орган, с което се определя длъжника и размера на публичното държавно вземане, да се установява вземането.
В проекта изрично е предвидено решенията на митническите органи да подлежат на предварително изпълнение. Предвидено е обжалването на решението да не спира неговото изпълнение. Разписани са условия, при наличието на които изпълнението на решението може да бъде спряно по искане на заинтересованото лице от органа, който го е издал. В случаите, когато се установяват митническо задължение или други публични държавни вземания, изпълнението на решението може да бъде спряно, само ако бъде предоставено обезпечение в размер на главницата и лихвите.
Направените предложения са в съответствие с разпоредбите на чл. 7 и чл. 244 от Регламент (ЕИО) № 2913/92 на Съвета от 12.10.1992 г. относно създаване на Митнически кодекс на Общността.
Във връзка с изложеното, в проекта е направено предложение за изменение в чл. 209, ал. 2, т. 4 от ДОПК, като въз основа на издадено решение от митническите органи за досъбиране на дължими суми, се установяват митни сборове и други публични държавни вземания и решението подлежи на принудително изпълнение.
Предложена е промяна в чл. 211 от Закона за митниците, с цел прецизиране и определяне началния момент, от който се начислява от митническите органи лихва за забава за администрираните от тях публични държавни вземания. Уточнено е, че митническите органи начисляват и събират законната лихва върху размера на дължимите митни сборове и на другите публични държавни вземания от деня, следващ датата на възникване на задължението в случаите, когато задължението е възникнало на основание чл. 199, ал. 1, т. 3 - 9 и чл. 200, ал. 1, т. 3 или когато установяването на задължението произтича от последваща проверка или последващ контрол, извършени от митническите органи.
Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
27.11.2013
11.12.2013
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Във връзка с публикувания на сайта на Министерство на финансите за публично обсъждане проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за митниците, изпращаме кратко съвместно становище на петте компании от Иницитивата „Срещу незаконната търговия“ – Бритиш Американ Табако България, Булгатабак Холдинг, Импириъл Табако България, Джапан Табако България и Филип Морис България
Отн. § 29 – промени в чл. 233
Проектът предвижда размерът на глобата за митническа контрабанда на акцизни стоки да бъде променена, както следва: от определения към настоящия момент размер 200-250% от продажната цена на двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1000 лв., съответно 2000 лв. при повторно нарушение.
Принципно ние приветстваме размерът на глобите да бъде обвързан с размера на акциза. Също така и приветстваме да се увеличи тежестта на наказанията за дребните нарушения /до около 15 стека за цигарите/ поради предвидения минимален размер на глобата от 1000 лева, както и двойния размер /2000/ при повторно нарушение. Но сме обезпокоени от факта, че предложението ще доведе до значително намаляване на санкцията за митническа контрабанда на акцизни стоки (вкл. цигари и други тютюневи изделия), по-специално в случаи на митническа контрабанда в големи размери, когато тя е под стойността, попадаща в обхвата на понятието „големи размери“ на престъпления против митническия режим по Наказателния кодекс, а именно 70 минимални работни заплати. Според нас това са значителни нарушения, които са съществен генератор на незаконна търговия. Затова апелираме за преразглеждане на предложения размер на глобата за митническа контрабанда на акцизни стоки в посока замяна на „двойния размер на дължимия акциз“ с „тройния размер на дължимия акциз“.
Ние считаме, че така предложената промяна би могла да бъде в противоречие със заявената позиция на МФ, Агенция „Митници“ и МВР за засилване на борбата срещу контрабандата чрез засилване на правоприлагането. За нас остава неясна причината за подобна промяна и тъй като в Мотивите към Законопроекта не са представени аргументи по този въпрос, Ви молим за разяснение по промените предложени в чл. 233.
Вержиния Джевелекова,
Координатор на Инициативата "Срещу незаконната търговия" на компаниите Бритиш Американ Табако България, Булгатабак Холдинг, Импириъл Табако България, Джапан Табако България и Филип Морис България
Във връзка с публикувания на сайта на Министерство на финансите за публично обсъждане проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за митниците, изпращаме кратко съвместно становище на петте компании от Иницитивата „Срещу незаконната търговия“ – Бритиш Американ Табако България, Булгатабак Холдинг, Импириъл Табако България, Джапан Табако България и Филип Морис България
Отн. § 29 – промени в чл. 233
Проектът предвижда размерът на глобата за митническа контрабанда на акцизни стоки да бъде променена, както следва: от определения към настоящия момент размер 200-250% от продажната цена на двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1000 лв., съответно 2000 лв. при повторно нарушение.
Принципно ние приветстваме размерът на глобите да бъде обвързан с размера на акциза. Също така и приветстваме да се увеличи тежестта на наказанията за дребните нарушения /до около 15 стека за цигарите/ поради предвидения минимален размер на глобата от 1000 лева, както и двойния размер /2000/ при повторно нарушение. Но сме обезпокоени от факта, че предложението ще доведе до значително намаляване на санкцията за митническа контрабанда на акцизни стоки (вкл. цигари и други тютюневи изделия), по-специално в случаи на митническа контрабанда в големи размери, когато тя е под стойността, попадаща в обхвата на понятието „големи размери“ на престъпления против митническия режим по Наказателния кодекс, а именно 70 минимални работни заплати. Според нас това са значителни нарушения, които са съществен генератор на незаконна търговия. Затова апелираме за преразглеждане на предложения размер на глобата за митническа контрабанда на акцизни стоки в посока замяна на „двойния размер на дължимия акциз“ с „тройния размер на дължимия акциз“.
Ние считаме, че така предложената промяна би могла да бъде в противоречие със заявената позиция на МФ, Агенция „Митници“ и МВР за засилване на борбата срещу контрабандата чрез засилване на правоприлагането. За нас остава неясна причината за подобна промяна и тъй като в Мотивите към Законопроекта не са представени аргументи по този въпрос, Ви молим за разяснение по промените предложени в чл. 233.
Вержиния Джевелекова,
Координатор на Инициативата "Срещу незаконната търговия" на компаниите Бритиш Американ Табако България, Булгатабак Холдинг, Импириъл Табако България, Джапан Табако България и Филип Морис България