Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Концепция за осигуряване прилагането на чл. 9 от Конвенцията на ООН

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

20.02.2014 г. 06.03.2014 г. Неактивна

Номер на консултация

1127-K

Област на политика

Държавна администрация

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

Проектът на Концепция за промени в националното законодателство, свързани с прилагането на чл. 9 „Достъпност“ от Конвенцията на ООН представлява преглед и анализ на действащите законови разпоредби и нормативни изисквания по отношение на осигуряването на достъпна архитектурна среда за хората с увреждания. Определени са мерки за подобряване и/или допълване на конкретни закони и наредби от законодателството на Република България в краткосрочен и в дългосрочен план. Целта е създаване на по-добра правна рамка с оглед подобряване на достъпността на средата в нашата страна за всички хора, не само за хората с увреждания, и създадаване на необходимите условия за изпълнение на изискванията на чл. 9 от Конвенцията, като на хората с увреждания се осигури достъпна архитектурна среда за равноправното им участие във всички аспекти на живота.

            С концепцията са идентифицирани три основни направления, в които трябва да се вземат конкретни мерки за подобряване на нормативните изисквания и на механизмите за контрол. Това са: устройството на урбанизираните територии; инвестиционният процес при проектирането, строителството и въвеждането на строежите в експлоатация; осигуряването на достъпна архитектурна среда за съществуващи сгради и съоръжения в експлоатация.

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

С Т А Н О В И Щ Е на Българската асоциация за лица с интелектуални затруднения (БАЛИЗ)
Българската асоциация за лица с интелектуални затруднения подкрепя инициативата на Министерство на инвестиционното проектиране за разработване на Концепция за промени в националното законодателство, свързани с прилагането на чл. 9 „Достъпност” от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, по отношение на достъпността на архитектурната среда.

Считаме, че предприемането на стъпки за гарантиране на достъпна среда за хората с увреждания, е необходимо да бъде междусекторен процес, който обединява всички отговорни институции и заинтересовани страни. Това ще осигури решаване на проблемите относно достъпността, така както са предвидени в самия чл. 9 от Конвенцията.

Съгласно проекта на Обща препоръка на ООН по прилагането на чл. 9 от Конвенцията, осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания следва да обхваща също така и адаптиране във формат лесен за четене на информацията във връзка с предоставянето на публични и частни услуги, осигуряване на форми за подкрепа като асистенти и посредници, водачи, четци, професионалисти, владеещи алтернативна комуникация, използването на голям и лесно четим шрифт, снимков материал, знаци и пиктограми, изграждане на капацитет на държавните институции за комуникация с хора с интелектуални затруднения, с оглед осигуряването им на достъп до публични услуги и обществена информация (според посочените в чл. 9 стандарти). Без осигуряване на тези стандарти е невъзможно обезпечаването на другите права, посочени в Конвенцията.

Според нас по същество документът не съдържа мерки, които гарантират достъпност на информацията и комуникацията с държавни и местни институции и доставчици на обществени услуги. Не става ясно в кой документ на правителството ще бъдат изпълнени тези ангажименти.
Предлагаме Концепцията за достъпност съгласно чл. 9 от Конвенцията да включва и мерки за достъпна информация за хората с интелектуални затруднения – текстове в лесен за четене формат, пиктограми, въвеждане на алтернативна форма на комуникация. За целта, считаме че е необходимо в Концепцията да бъдат заложени мерки, които да предвиждат изменения във всички нормативни актове относно изискванията, на които трябва да отговаря информацията.
С Т А Н О В И Щ Е на Българската асоциация за лица с интелектуални затруднения (БАЛИЗ)
Българската асоциация за лица с интелектуални затруднения подкрепя инициативата на Министерство на инвестиционното проектиране за разработване на Концепция за промени в националното законодателство, свързани с прилагането на чл. 9 „Достъпност” от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, по отношение на достъпността на архитектурната среда.

Считаме, че предприемането на стъпки за гарантиране на достъпна среда за хората с увреждания, е необходимо да бъде междусекторен процес, който обединява всички отговорни институции и заинтересовани страни. Това ще осигури решаване на проблемите относно достъпността, така както са предвидени в самия чл. 9 от Конвенцията.

Съгласно проекта на Обща препоръка на ООН по прилагането на чл. 9 от Конвенцията, осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания следва да обхваща също така и адаптиране във формат лесен за четене на информацията във връзка с предоставянето на публични и частни услуги, осигуряване на форми за подкрепа като асистенти и посредници, водачи, четци, професионалисти, владеещи алтернативна комуникация, използването на голям и лесно четим шрифт, снимков материал, знаци и пиктограми, изграждане на капацитет на държавните институции за комуникация с хора с интелектуални затруднения, с оглед осигуряването им на достъп до публични услуги и обществена информация (според посочените в чл. 9 стандарти). Без осигуряване на тези стандарти е невъзможно обезпечаването на другите права, посочени в Конвенцията.

Според нас по същество документът не съдържа мерки, които гарантират достъпност на информацията и комуникацията с държавни и местни институции и доставчици на обществени услуги. Не става ясно в кой документ на правителството ще бъдат изпълнени тези ангажименти.
Предлагаме Концепцията за достъпност съгласно чл. 9 от Конвенцията да включва и мерки за достъпна информация за хората с интелектуални затруднения – текстове в лесен за четене формат, пиктограми, въвеждане на алтернативна форма на комуникация. За целта, считаме че е необходимо в Концепцията да бъдат заложени мерки, които да предвиждат изменения във всички нормативни актове относно изискванията, на които трябва да отговаря информацията.
Относно съществуващите обекти
Съгласно концеприята предписанията за обекти, получили разрешителни за ползване по Наредба № 1 от 2003 г. следва да имат не задължителен, а стимулиращ ефект. Считам, че много ясно трябва да се разграничат отговорностите на ползвателите на сгради, получили разрешение за ползване по реда на същата тази наредба като изричен текст и да не съществува никакво двусмислие в закона и основание за предприемане на производства по закона за защита от дискриминация. Очевидно е, че обекти с площ до 10-15 квадратни метра, получили разрешение за ползване като търговски обект /каквито представляват повечето квартални гаражи, преустроени като магазини, апартаменти в жилищни кооперации , преустроени в магазини/ и др. подобни, не могат да отговорят на изискванията за достъпна архитектурна среда по смисъла на ЗУТ, тъй като в подобна квадратура след разполагане на търговското обзавеждане и стоката е невъзможен достъп на колички , в т.ч. и на детски колички. При положение, че законът е допуснал съществуването на подобни обекти, то трябва да ги освободи от отговорността им за създаване на достъпна архитектурна среда, каквато очевидно е невъзможна при зададеностите на строителството. Това трябва да бъде разписано недвусмислено, тъй като доста често безработни майки злоупотребяват с това право и предявяват претенции пред Комисията за защита от дискриминация, която от своя страна задейства процедура и тормози малките фирми по представяне на документи в този смисъл. Абсолютно трябва да се забрани нормативно за в бъдеще гаражите да бъдат преустройвани на търговски обекти и да им се променя предназначението, но съществуващите обекти трябва да бъдат уредени законово по отношение на тези изисквания. Наличието на текстове като може би, нямат задължителен характер и прочие, които дават възможност да се вихри въобръжението на административни и контролни органи често преминават в произвол над дребни търговци. Ангажимент на държавата е да осигури защитата на всеки интерес и на всички субекти, не само на държавната администрация
Относно съществуващите обекти
Съгласно концеприята предписанията за обекти, получили разрешителни за ползване по Наредба № 1 от 2003 г. следва да имат не задължителен, а стимулиращ ефект. Считам, че много ясно трябва да се разграничат отговорностите на ползвателите на сгради, получили разрешение за ползване по реда на същата тази наредба като изричен текст и да не съществува никакво двусмислие в закона и основание за предприемане на производства по закона за защита от дискриминация. Очевидно е, че обекти с площ до 10-15 квадратни метра, получили разрешение за ползване като търговски обект /каквито представляват повечето квартални гаражи, преустроени като магазини, апартаменти в жилищни кооперации , преустроени в магазини/ и др. подобни, не могат да отговорят на изискванията за достъпна архитектурна среда по смисъла на ЗУТ, тъй като в подобна квадратура след разполагане на търговското обзавеждане и стоката е невъзможен достъп на колички , в т.ч. и на детски колички. При положение, че законът е допуснал съществуването на подобни обекти, то трябва да ги освободи от отговорността им за създаване на достъпна архитектурна среда, каквато очевидно е невъзможна при зададеностите на строителството. Това трябва да бъде разписано недвусмислено, тъй като доста често безработни майки злоупотребяват с това право и предявяват претенции пред Комисията за защита от дискриминация, която от своя страна задейства процедура и тормози малките фирми по представяне на документи в този смисъл. Абсолютно трябва да се забрани нормативно за в бъдеще гаражите да бъдат преустройвани на търговски обекти и да им се променя предназначението, но съществуващите обекти трябва да бъдат уредени законово по отношение на тези изисквания. Наличието на текстове като може би, нямат задължителен характер и прочие, които дават възможност да се вихри въобръжението на административни и контролни органи често преминават в произвол над дребни търговци. Ангажимент на държавата е да осигури защитата на всеки интерес и на всички субекти, не само на държавната администрация

История

  • Начало на обществената консултация

    20.02.2014

  • Приключване на консултацията

    06.03.2014

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте