Проектът на Концепция за промени в националното законодателство, свързани с прилагането на чл. 9 „Достъпност“ от Конвенцията на ООН представлява преглед и анализ на действащите законови разпоредби и нормативни изисквания по отношение на осигуряването на достъпна архитектурна среда за хората с увреждания. Определени са мерки за подобряване и/или допълване на конкретни закони и наредби от законодателството на Република България в краткосрочен и в дългосрочен план. Целта е създаване на по-добра правна рамка с оглед подобряване на достъпността на средата в нашата страна за всички хора, не само за хората с увреждания, и създадаване на необходимите условия за изпълнение на изискванията на чл. 9 от Конвенцията, като на хората с увреждания се осигури достъпна архитектурна среда за равноправното им участие във всички аспекти на живота.
С концепцията са идентифицирани три основни направления, в които трябва да се вземат конкретни мерки за подобряване на нормативните изисквания и на механизмите за контрол. Това са: устройството на урбанизираните територии; инвестиционният процес при проектирането, строителството и въвеждането на строежите в експлоатация; осигуряването на достъпна архитектурна среда за съществуващи сгради и съоръжения в експлоатация.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
20.02.2014
06.03.2014
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Българската асоциация за лица с интелектуални затруднения подкрепя инициативата на Министерство на инвестиционното проектиране за разработване на Концепция за промени в националното законодателство, свързани с прилагането на чл. 9 „Достъпност” от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, по отношение на достъпността на архитектурната среда.
Считаме, че предприемането на стъпки за гарантиране на достъпна среда за хората с увреждания, е необходимо да бъде междусекторен процес, който обединява всички отговорни институции и заинтересовани страни. Това ще осигури решаване на проблемите относно достъпността, така както са предвидени в самия чл. 9 от Конвенцията.
Съгласно проекта на Обща препоръка на ООН по прилагането на чл. 9 от Конвенцията, осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания следва да обхваща също така и адаптиране във формат лесен за четене на информацията във връзка с предоставянето на публични и частни услуги, осигуряване на форми за подкрепа като асистенти и посредници, водачи, четци, професионалисти, владеещи алтернативна комуникация, използването на голям и лесно четим шрифт, снимков материал, знаци и пиктограми, изграждане на капацитет на държавните институции за комуникация с хора с интелектуални затруднения, с оглед осигуряването им на достъп до публични услуги и обществена информация (според посочените в чл. 9 стандарти). Без осигуряване на тези стандарти е невъзможно обезпечаването на другите права, посочени в Конвенцията.
Според нас по същество документът не съдържа мерки, които гарантират достъпност на информацията и комуникацията с държавни и местни институции и доставчици на обществени услуги. Не става ясно в кой документ на правителството ще бъдат изпълнени тези ангажименти.
Предлагаме Концепцията за достъпност съгласно чл. 9 от Конвенцията да включва и мерки за достъпна информация за хората с интелектуални затруднения – текстове в лесен за четене формат, пиктограми, въвеждане на алтернативна форма на комуникация. За целта, считаме че е необходимо в Концепцията да бъдат заложени мерки, които да предвиждат изменения във всички нормативни актове относно изискванията, на които трябва да отговаря информацията.
Българската асоциация за лица с интелектуални затруднения подкрепя инициативата на Министерство на инвестиционното проектиране за разработване на Концепция за промени в националното законодателство, свързани с прилагането на чл. 9 „Достъпност” от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, по отношение на достъпността на архитектурната среда.
Считаме, че предприемането на стъпки за гарантиране на достъпна среда за хората с увреждания, е необходимо да бъде междусекторен процес, който обединява всички отговорни институции и заинтересовани страни. Това ще осигури решаване на проблемите относно достъпността, така както са предвидени в самия чл. 9 от Конвенцията.
Съгласно проекта на Обща препоръка на ООН по прилагането на чл. 9 от Конвенцията, осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания следва да обхваща също така и адаптиране във формат лесен за четене на информацията във връзка с предоставянето на публични и частни услуги, осигуряване на форми за подкрепа като асистенти и посредници, водачи, четци, професионалисти, владеещи алтернативна комуникация, използването на голям и лесно четим шрифт, снимков материал, знаци и пиктограми, изграждане на капацитет на държавните институции за комуникация с хора с интелектуални затруднения, с оглед осигуряването им на достъп до публични услуги и обществена информация (според посочените в чл. 9 стандарти). Без осигуряване на тези стандарти е невъзможно обезпечаването на другите права, посочени в Конвенцията.
Според нас по същество документът не съдържа мерки, които гарантират достъпност на информацията и комуникацията с държавни и местни институции и доставчици на обществени услуги. Не става ясно в кой документ на правителството ще бъдат изпълнени тези ангажименти.
Предлагаме Концепцията за достъпност съгласно чл. 9 от Конвенцията да включва и мерки за достъпна информация за хората с интелектуални затруднения – текстове в лесен за четене формат, пиктограми, въвеждане на алтернативна форма на комуникация. За целта, считаме че е необходимо в Концепцията да бъдат заложени мерки, които да предвиждат изменения във всички нормативни актове относно изискванията, на които трябва да отговаря информацията.