Интегрираните териториални инвестиции са нов и гъвкав инструмент за осъществяване на регионална политика в рамките на ЕС чрез интегрирани интервенции в рамките на предварително дефинирани територии през периода 2014-2020 г. Чрез него се цели постигането на комплексен положителен ефект в развитието на съответната територия, смекчаването на регионалните различия и по-ефективното усвояване на средствата от различните програми и инструменти за осъществяване на Европейската регионална политика чрез прилагането на интегриран подход в планирането и управлението на територията. Пилотният проект за прилагане на Интегрирани териториални инвестиции в България се предвижда да бъде осъществен в Северозападния район - това е най-бедният район, с най-нисък размер на БВП на глава от населението от районите в ЕС-27 през последните четири години, със силно проявени негативни демографски процеси. В тази връзка, именно Северозападният регион беше включен като пилотен за прилагане на интегрирани териториални инвестиции в изпратената към ЕК версия 3.0 от 21.08.2013 г. на Споразумението за партньорство. За подготовката на Стратегията беше привлечен екип на Софийския университет, който разполага с необходимия кадрови потенциал в областта на планирането и управлението на териториалните системи. Изготвянето на Стратегията за прилагането на ИТИ в СЗР е въз основа на проведени поредица от срещи на централно и местно ниво с всички заинтересовани страни, на които бяха дискутирани въпросите, свързани с проблемите на региона и тяхното адресиране в Стратегията. На базата на разработения към момента проект на Интегрирана стратегия са формулирани следните две стратегически цели: 1. Подобряване на конкурентоспособността на регионалната икономика чрез осигуряване на фокусирана подкрепа, отчитаща нейната специфика и потенциал; 2. Развитие и съхранение на човешките ресурси на района и създаване на благоприятна среда за живеене, чрез реализация на ключови за региона инфраструктурни инвестиции. Независимо от значителните проблеми в развитието на района през последните години, територията му притежава сравнителни предимства, ресурси и потенциали, които биха могли да се използват като ресурс за генериране на необходимия импулс за интензифициране на регионалното развитие и смекчаване на създадените различия по отношение степента на развитие спрямо останалата част от националното пространство. Въз основа на този потенциал горепосочените цели могат да бъдат постигнати чрез целенасочена подкрепа в следните три приоритетни области за въздействие с изявен териториален акцент на ниво общини: - Развитие на икономиката и стимулиране на предприемачеството; - Агробизнес; - Развитие на разнообразен туризъм. В допълнение на посочените три приоритетни тематични области са дефинирани и една хоризонтална приоритетна област за въздействие, без териториален акцент, която е насочена към всички общини в рамките на Северозападния район. - Развитие на човешките ресурси и създаване на благоприятна среда за живеене В ход е идентифицирането на ключови проекти, с реализацията на които да се даде силен тласък на развитието на региона и обръщане посоката на негативните тенденции по отношение на демографската ситуация и икономическото развитие. Предвижда се също така да бъдат разработени специализирани схеми по програмите, съ-финансирани със средства от ЕС като бъдат отчетени спецификите на бизнеса и земеделските стопанства в региона.
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
25.04.2014
25.05.2014
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
С оглед важността на стратегическият документ за постигане равновесие в регионалното развитие на СРЗ спрямо останалите региони в България, предлагаме към точка 8. „Индикативния списък проекти” да се добави: „Изграждане на туристическо пристанище със зърнен терминал в с. Байкал, община Долна Митрополия“.
Обосновка на гореизложеното предложение:
Община Долна Митрополия е разположена в Централна Северна България и се намира в Северозападния район от ниво 2. Тя е втората по големина. като обработваема площ, община в рамките на Област Плевен, като заема площ от 674 814 декара. Икономическото развитие на община Долна Митрополия следва тенденциите, установени в района и областта. По приходи от дейността си тя изостава след община Плевен и община Белене, като се нарежда до Кнежа, Червен бряг и Левски.
Обработваемата земя в землищата на община Долна Мирополия към 2013 г. е 422 957 дка, което е 62.66% от общата площ на общината. Тази стойност за областта е 86 %. Наблюдава се тревожна тенденция на намаляване на обработваемата площ спрямо 2000 г. със 12 449 дка. Това налага вземане на мерки за стимулиране на селското стопанство.
Покачват се също и средните добиви от декар, като пшеницата от 345 тона от декар през 2004 нараства на 451 тона през 2011/2012 г. Добивите от царевица също се покачват като за 2011/2012 г. достигат до 408 тона/дка (в сравнение с 389 през 2004 г.). Добивите на слънчоглед също се растат. Като година с добри добиви от всички култури
Потенциал за развитието на туризма в общината представляват природните и културни обекти на територията на общината. Природни забележителности са местността “Лагера“, “Ореша“ , “Парка“ в село Оряховица, а природозащитени обекти са вкаменели дървета в близост до река Искър и вкаменели стебла в местността “Калето“ в село Ставерци. Привлекателна е природата в село Байкал, което се намира на брега на р. Дунав и се характеризира с изключително голямо биоразноообразие и има условия за плаж. С. Байкал е на около 2 км. от Улпия Ескус, което предопределя туристическият облик в културно-исторически план на цялата местност.. Там се намира и пристанищна инфраструктура, която има нужда от инвестиции, но представя нови възможности за развитието на туризма. В село Байкал съществува място, предвидено за строеж на нова вилна зона, има изграден къмпинг по линия на международната регата “Тит“ от Шварцвалд до Силистра по река Дунав. В някои населени места на общината са открити останки от антични некрополи, антични селища – в местността Сухия геран, югоизточно от с. Божурица са намерени отделни отрязъци от римски път, за който се твърди, че е пътят, свързвал Ескус с Филипопол – Карпатите с Бяло море и е минавал през Ад Пута / Рибен/ с Сторгозия / Плевен/.
След поредица от консултации с експертни лица недвусмислено се установи благоприятното разположение на речното крайбрежие при с. Байкал за изграждане на специализирана пристанищна инфраструктура. Голяма част от терена предвиден за изграждане на пристанището е собствен имот на Община Долна Митрополия.
От всичко гореописано е видно, че Община Долна Митрополия е една от най-големите земеделските общини с решаваща роля не само за Плевенска област, а и за целият СРЗ. Изграждането на туристическо пристанище със зърнен терминал, ще благоприятства развитието на двата сектора /туризъм и земеделие/ в регион СРЗ, които са ключови за икономическото развитие и са с дълголетна история и доказани икономически връзки между контрагентите, което ще увеличи общата добавена стойност на предложената стратегия за развитие на СЗР.
Изграждане на туристическо пристанище със зърнен терминал и с прилежащи складови площи при с. Байкал ще стимулира развитието на туризма и земеделието в СРЗ с оглед повишаване добавената стойност на продукцията и затваряне цикъла на агробизнес и туризъм като цяло.Индикативната стойност на предложеният проект е приблизително 20 млн. евро и е с индикативен период на изпълнение 36 месеца.Изграждането на туристическо пристанище при с. Байкал е в естествена взаимообвързаност с предложеният проект за Вия Траяна, в който е включена и община Долна Митрополия, още повече когато се предвижда да има зърнен терминал, какъвто към момента липсва в целият СРЗ.С наличие на пристанище от гореописания тип ще се допринесе и за намаляване замърсяването на въздуха, чрез намаляване употребата на конвенционален превоз и засилване употребата на речен транспорт. Не на последно място е предоставянето на възможност за изграждане пристанище със зърнен терминал, което не е пряка частна собственост, което ще осигури в голяма степен независимост на родните зърнопроизводители от традиционните износители (прекупвачи) на зърно, както и ще предостави възможност за намаляване транспортните разходи, което ще благоприятства общото икономическо развитие на сектора и целият СРЗ.
С оглед важността на стратегическият документ за постигане равновесие в регионалното развитие на СРЗ спрямо останалите региони в България, предлагаме към точка 8. „Индикативния списък проекти” да се добави: „Изграждане на туристическо пристанище със зърнен терминал в с. Байкал, община Долна Митрополия“.
Обосновка на гореизложеното предложение:
Община Долна Митрополия е разположена в Централна Северна България и се намира в Северозападния район от ниво 2. Тя е втората по големина. като обработваема площ, община в рамките на Област Плевен, като заема площ от 674 814 декара. Икономическото развитие на община Долна Митрополия следва тенденциите, установени в района и областта. По приходи от дейността си тя изостава след община Плевен и община Белене, като се нарежда до Кнежа, Червен бряг и Левски.
Обработваемата земя в землищата на община Долна Мирополия към 2013 г. е 422 957 дка, което е 62.66% от общата площ на общината. Тази стойност за областта е 86 %. Наблюдава се тревожна тенденция на намаляване на обработваемата площ спрямо 2000 г. със 12 449 дка. Това налага вземане на мерки за стимулиране на селското стопанство.
Покачват се също и средните добиви от декар, като пшеницата от 345 тона от декар през 2004 нараства на 451 тона през 2011/2012 г. Добивите от царевица също се покачват като за 2011/2012 г. достигат до 408 тона/дка (в сравнение с 389 през 2004 г.). Добивите на слънчоглед също се растат. Като година с добри добиви от всички култури
Потенциал за развитието на туризма в общината представляват природните и културни обекти на територията на общината. Природни забележителности са местността “Лагера“, “Ореша“ , “Парка“ в село Оряховица, а природозащитени обекти са вкаменели дървета в близост до река Искър и вкаменели стебла в местността “Калето“ в село Ставерци. Привлекателна е природата в село Байкал, което се намира на брега на р. Дунав и се характеризира с изключително голямо биоразноообразие и има условия за плаж. С. Байкал е на около 2 км. от Улпия Ескус, което предопределя туристическият облик в културно-исторически план на цялата местност.. Там се намира и пристанищна инфраструктура, която има нужда от инвестиции, но представя нови възможности за развитието на туризма. В село Байкал съществува място, предвидено за строеж на нова вилна зона, има изграден къмпинг по линия на международната регата “Тит“ от Шварцвалд до Силистра по река Дунав. В някои населени места на общината са открити останки от антични некрополи, антични селища – в местността Сухия геран, югоизточно от с. Божурица са намерени отделни отрязъци от римски път, за който се твърди, че е пътят, свързвал Ескус с Филипопол – Карпатите с Бяло море и е минавал през Ад Пута / Рибен/ с Сторгозия / Плевен/.
След поредица от консултации с експертни лица недвусмислено се установи благоприятното разположение на речното крайбрежие при с. Байкал за изграждане на специализирана пристанищна инфраструктура. Голяма част от терена предвиден за изграждане на пристанището е собствен имот на Община Долна Митрополия.
От всичко гореописано е видно, че Община Долна Митрополия е една от най-големите земеделските общини с решаваща роля не само за Плевенска област, а и за целият СРЗ. Изграждането на туристическо пристанище със зърнен терминал, ще благоприятства развитието на двата сектора /туризъм и земеделие/ в регион СРЗ, които са ключови за икономическото развитие и са с дълголетна история и доказани икономически връзки между контрагентите, което ще увеличи общата добавена стойност на предложената стратегия за развитие на СЗР.
Изграждане на туристическо пристанище със зърнен терминал и с прилежащи складови площи при с. Байкал ще стимулира развитието на туризма и земеделието в СРЗ с оглед повишаване добавената стойност на продукцията и затваряне цикъла на агробизнес и туризъм като цяло.Индикативната стойност на предложеният проект е приблизително 20 млн. евро и е с индикативен период на изпълнение 36 месеца.Изграждането на туристическо пристанище при с. Байкал е в естествена взаимообвързаност с предложеният проект за Вия Траяна, в който е включена и община Долна Митрополия, още повече когато се предвижда да има зърнен терминал, какъвто към момента липсва в целият СРЗ.С наличие на пристанище от гореописания тип ще се допринесе и за намаляване замърсяването на въздуха, чрез намаляване употребата на конвенционален превоз и засилване употребата на речен транспорт. Не на последно място е предоставянето на възможност за изграждане пристанище със зърнен терминал, което не е пряка частна собственост, което ще осигури в голяма степен независимост на родните зърнопроизводители от традиционните износители (прекупвачи) на зърно, както и ще предостави възможност за намаляване транспортните разходи, което ще благоприятства общото икономическо развитие на сектора и целият СРЗ.