Приемането на ръководството е в изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2014-2020, приета с Решение № 140 на Министерския съвет от 14 март 2014 г., и мярка 2 от Плана за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация за периода 2014 – 2015 г., приет с Решение № 302 на Министерския съвет от 15 май 2014 г. Оценката на въздействието е ключов инструмент за измерване на ефекта от въвеждане на нови регулации и осъществяване на политики. Приемането на това актуализирано ръководство ще доведе до подобряване на процеса по извършване на оценка на въздействието и въвеждане на стандартна практика в цялата администрация. Ръководството е предназначено основно за представителите на администрацията на централно и местно ниво, които изготвят оценки на въздействието на законодателството. Същото може да бъде ползвано за напътствия по основните насоки за извършване на оценки на въздействието в рамките на изпълнителната и законодателната власт в България, както на предложения за промени в националното или местното законодателство, така и на нерегулаторни мерки. Специфичен приоритет в ръководството е поставен върху анализа на въздействието на законодателните инициативи върху малките и средни предприятия (МСП-ТЕСТ).
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
03.07.2014
16.07.2014
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Ние от Центъра за оценка на въздействието на законодателството можем да си позволим да кажем, че новото Ръководство за извършване на оценка на въздействието на законодателството в Република България, 2014 г. е един от редките примери на акт, провеждащ интегрирано, обхватно и пълно политиката на смарт регулирането от ЕС в България просто защото изследваме тази материя от повече от 7 години.
Ръководството е едновременно умно, новаторско и супер актуално.
1. Умно – защото съумява да вземе най-доброто от британския модел и европейския подход, да го адаптира към българската среда и да го предаде в най-подходящите езикови форми. Така например вместо в него да се говори за политически избори (от англ. policy choices), опции на политики (от англ. policy options) и политически предложения (от англ. policy proposals) се употребяват изрази като възможности за действие, варианти на действие и предложения за актове.
2. Новаторско – защото за първи път в българската правна действителност и нормотворчество провежда нови подходи на мислене и законодателстване като този на вземането на решения, базирано на доказателства, налагането на обществените консултации като задължителен източник на информация преди вземането на решения, идеята за пропорционалност на обхвата и задълбочеността на анализа при оценката на въздействието, последващия мониторинг и оценяване на законодателството след определен период на негово действие и други.
3. Супер актуално – защото в деня, в който на портала за обществени консултации на МС беше обявено за обсъждане ръководството, пристигна новината, че ЕК също стартира обществена консултация относно преразглеждането на насоките на Комисията за оценка на въздействието, която ще продължи до края на м. септември: http://ec.europa.eu/smart-regulation/impact/consultation_2014/index_en.htm.
Ръководството за извършване на оценка на въздействието на законодателството в Република България, 2014 заслужава адмирации и трябва по-скоро да стана част от българското законодателство, която задължава властимащите преди да вземат каквото и да е решение по регулиране да доказват по прозрачен и обоснован начин пред обществото, че ползите от тях са повече от загубите и че чрез тях по оптимален начин се постига разрешаване на съответните проблеми в обществото.
Екип на Центъра за оценка на въздействието на законодателството.
Ние от Центъра за оценка на въздействието на законодателството можем да си позволим да кажем, че новото Ръководство за извършване на оценка на въздействието на законодателството в Република България, 2014 г. е един от редките примери на акт, провеждащ интегрирано, обхватно и пълно политиката на смарт регулирането от ЕС в България просто защото изследваме тази материя от повече от 7 години.
Ръководството е едновременно умно, новаторско и супер актуално.
1. Умно – защото съумява да вземе най-доброто от британския модел и европейския подход, да го адаптира към българската среда и да го предаде в най-подходящите езикови форми. Така например вместо в него да се говори за политически избори (от англ. policy choices), опции на политики (от англ. policy options) и политически предложения (от англ. policy proposals) се употребяват изрази като възможности за действие, варианти на действие и предложения за актове.
2. Новаторско – защото за първи път в българската правна действителност и нормотворчество провежда нови подходи на мислене и законодателстване като този на вземането на решения, базирано на доказателства, налагането на обществените консултации като задължителен източник на информация преди вземането на решения, идеята за пропорционалност на обхвата и задълбочеността на анализа при оценката на въздействието, последващия мониторинг и оценяване на законодателството след определен период на негово действие и други.
3. Супер актуално – защото в деня, в който на портала за обществени консултации на МС беше обявено за обсъждане ръководството, пристигна новината, че ЕК също стартира обществена консултация относно преразглеждането на насоките на Комисията за оценка на въздействието, която ще продължи до края на м. септември: http://ec.europa.eu/smart-regulation/impact/consultation_2014/index_en.htm.
Ръководството за извършване на оценка на въздействието на законодателството в Република България, 2014 заслужава адмирации и трябва по-скоро да стана част от българското законодателство, която задължава властимащите преди да вземат каквото и да е решение по регулиране да доказват по прозрачен и обоснован начин пред обществото, че ползите от тях са повече от загубите и че чрез тях по оптимален начин се постига разрешаване на съответните проблеми в обществото.
Екип на Центъра за оценка на въздействието на законодателството.