Националната комуникационна стратегия на оперативните програми за програмен период 2014-2020 определя рамката за стратегическа комуникация за програмния период 2014-2020 г. като част от междуинституционалния процес на взаимодействие и основавайки се на насоките, залегнали в тази стратегия. НКС е разработена в съответствие с чл. 116 от Регламент 1303 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета.
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
26.09.2014
10.10.2014
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
3. Критерии за изпълнение
Критериите за изпълнение разчитат предимно на социологически проучвания, които могат да бъдат формални и да насърчават даването на положителни отговори. Посочените примерни въпроси („Какво е Вашето отношение към програма….?) нямат никаква информационна стойност и не е оправдано изразходването на публични средства за социологически проучвания с подобни въпроси. Необходима е повече конкретност и обвързване на проучванията с информацията, постъпваща от обратната връзка (на отделни места се говори за въпроси и отговори, но тази идея не е доразвита, а именно обратната връзка е важен инструмент, който ще повиши ефективността на оперативните програми).
Медийният мониторинг не осигурява критерий за оценка. Освен това сумите, изплатени по подобни договори (данни от АОП), надвишават значително действителните разходи за извършване на медиен мониторинг и контент анализ.
Този раздел трябва да бъде преработен, тъй като от индикаторите зависи преценката дали ефективно са похарчени десетки милиони евро.
4. Бюджет
В стратегията е спомената единственото сумата, предвидена за ОП „Добро управление” – 5 млн. евро за периода. Останалите суми - по оперативните програми, както и по програмите за земеделие и рибарство са неизвестни.
Липсата на тази важна информация затруднява почти до невъзможност оценката на мерките в стратегията. Твърдението, че средствата по ОП ще бъдат планирани самостоятелно, звучи неубедително, тъй като в стратегията на няколко места се обяснява, че ще има централен информационен офис, по-голяма координация и т.н.
Като следствие от горното липсва и разбивка на сумите по дейности, следователно не може да се направи оценка за финансовото осигуряване на всяка дейност.
Без тази информация обсъждането на стратегията е безсмислено, ето защо тя би трябвало да бъде изтеглена, допълнена и представена за повторно обществено обсъждане.
Според справка на в. Банкеръ общата сума е над 72 млн. евро. Прави впечатление, че средствата са определени като пропорция към бюджетите на съответните оперативни програми, без да отчитат специифични фактори. Така например ОП „Транспорт” ще разполага с 11 млн. евро, много повече отколкото ОПРЧР и ОП „Иновации и конкурентоспособност” - въпреки че последните две програми имат няколко пъти повече потенциални бенефициенти, до които трябва да достигне информацията, а ОП "Транспорт" на практика не се нуждае от реклама, PR и информационна кампания.
5. Бележки по отношение на оценката за първия програмен период
По време на първия програмен период бяха заложени над 84 млн. евро в изпълнение на мерките по комуникационната стратегия.
Отчитайки усвояването на тези средства, се дава справка по програми, но не и разбивка за видовете дейности. От текста не става ясно каква част от сумите е за информационните центрове, поддръжката интернет страниците на съответните оперативни програми, както и за служителите по информацията, и каква част – за медийни договори и за социологически проучвания пр.
Липсата на информацията за използваните инструменти прави невъзможно да се оцени колко ефективен е всеки един от тях.
Оценката за постигнатото е прекалено обща и пожелателна. Липсват потвърждаващи я факти. Например, не става ясно как е направен изводът: „Темата за структурните инструменти на ЕС е заела трайно място в обществено-политическата дискусия и представлява обект на постоянен медиен интерес с преобладаващо положителен или неутрално информативен тон на публикациите.” Или: „Регистрирано е подобрение по отношение на качеството на информацията – на достъпността, достоверността, полезността, конкретността и актуалността й”. Липсва информация за това кой, кога и чрез каква методология е регистрирал подобрението.
Също така се твърди, че е налице „Висока степен на удовлетвореност от проведените събития и използваните информационни материали от над 80% според данни от проведените проучвания”, без да са цитирани проучванията, мястото, времето и начина на провеждането им, както и без да има възможност за оценка на използваната методология.
Като добър пример може да се посочи публичният модул по ИСУН. Възможно е да се работи още по Ръководствата на бенефициента и особено по комуникацията в процеса на изпълнение на договорите, с цел да те да се направят по-ясни и да се избягват грешки.
Някои от препоръките (например консултиране на стратегически документи) се застъпват с други дейности, които не би следвало да са предмет на комуникационната стратегия
Съветвам да се преосмили и препоръката за създаване на” видео канал на СКФ в платформи за видео споделяне, включително във вариант с въпроси и отговори на основата на конкретни примери за добри практики и успешно изпълнени проекти”. Форматът въпроси и отговори предполага интерактивност, което е добра идея, но не се осигурява от видео платформите. Разходите за създаване на видео съдържание са твърде големи спрямо потенциалните ползи.
Иванина Манчева
10 октомври 2014 г.
3. Критерии за изпълнение
Критериите за изпълнение разчитат предимно на социологически проучвания, които могат да бъдат формални и да насърчават даването на положителни отговори. Посочените примерни въпроси („Какво е Вашето отношение към програма….?) нямат никаква информационна стойност и не е оправдано изразходването на публични средства за социологически проучвания с подобни въпроси. Необходима е повече конкретност и обвързване на проучванията с информацията, постъпваща от обратната връзка (на отделни места се говори за въпроси и отговори, но тази идея не е доразвита, а именно обратната връзка е важен инструмент, който ще повиши ефективността на оперативните програми).
Медийният мониторинг не осигурява критерий за оценка. Освен това сумите, изплатени по подобни договори (данни от АОП), надвишават значително действителните разходи за извършване на медиен мониторинг и контент анализ.
Този раздел трябва да бъде преработен, тъй като от индикаторите зависи преценката дали ефективно са похарчени десетки милиони евро.
4. Бюджет
В стратегията е спомената единственото сумата, предвидена за ОП „Добро управление” – 5 млн. евро за периода. Останалите суми - по оперативните програми, както и по програмите за земеделие и рибарство са неизвестни.
Липсата на тази важна информация затруднява почти до невъзможност оценката на мерките в стратегията. Твърдението, че средствата по ОП ще бъдат планирани самостоятелно, звучи неубедително, тъй като в стратегията на няколко места се обяснява, че ще има централен информационен офис, по-голяма координация и т.н.
Като следствие от горното липсва и разбивка на сумите по дейности, следователно не може да се направи оценка за финансовото осигуряване на всяка дейност.
Без тази информация обсъждането на стратегията е безсмислено, ето защо тя би трябвало да бъде изтеглена, допълнена и представена за повторно обществено обсъждане.
Според справка на в. Банкеръ общата сума е над 72 млн. евро. Прави впечатление, че средствата са определени като пропорция към бюджетите на съответните оперативни програми, без да отчитат специифични фактори. Така например ОП „Транспорт” ще разполага с 11 млн. евро, много повече отколкото ОПРЧР и ОП „Иновации и конкурентоспособност” - въпреки че последните две програми имат няколко пъти повече потенциални бенефициенти, до които трябва да достигне информацията, а ОП "Транспорт" на практика не се нуждае от реклама, PR и информационна кампания.
5. Бележки по отношение на оценката за първия програмен период
По време на първия програмен период бяха заложени над 84 млн. евро в изпълнение на мерките по комуникационната стратегия.
Отчитайки усвояването на тези средства, се дава справка по програми, но не и разбивка за видовете дейности. От текста не става ясно каква част от сумите е за информационните центрове, поддръжката интернет страниците на съответните оперативни програми, както и за служителите по информацията, и каква част – за медийни договори и за социологически проучвания пр.
Липсата на информацията за използваните инструменти прави невъзможно да се оцени колко ефективен е всеки един от тях.
Оценката за постигнатото е прекалено обща и пожелателна. Липсват потвърждаващи я факти. Например, не става ясно как е направен изводът: „Темата за структурните инструменти на ЕС е заела трайно място в обществено-политическата дискусия и представлява обект на постоянен медиен интерес с преобладаващо положителен или неутрално информативен тон на публикациите.” Или: „Регистрирано е подобрение по отношение на качеството на информацията – на достъпността, достоверността, полезността, конкретността и актуалността й”. Липсва информация за това кой, кога и чрез каква методология е регистрирал подобрението.
Също така се твърди, че е налице „Висока степен на удовлетвореност от проведените събития и използваните информационни материали от над 80% според данни от проведените проучвания”, без да са цитирани проучванията, мястото, времето и начина на провеждането им, както и без да има възможност за оценка на използваната методология.
Като добър пример може да се посочи публичният модул по ИСУН. Възможно е да се работи още по Ръководствата на бенефициента и особено по комуникацията в процеса на изпълнение на договорите, с цел да те да се направят по-ясни и да се избягват грешки.
Някои от препоръките (например консултиране на стратегически документи) се застъпват с други дейности, които не би следвало да са предмет на комуникационната стратегия
Съветвам да се преосмили и препоръката за създаване на” видео канал на СКФ в платформи за видео споделяне, включително във вариант с въпроси и отговори на основата на конкретни примери за добри практики и успешно изпълнени проекти”. Форматът въпроси и отговори предполага интерактивност, което е добра идея, но не се осигурява от видео платформите. Разходите за създаване на видео съдържание са твърде големи спрямо потенциалните ползи.
Иванина Манчева
10 октомври 2014 г.