Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за гарантиране на влоговете в банките

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

12.11.2014 г. 26.11.2014 г. Неактивна

Номер на консултация

1427-K

Област на политика

Финанси и данъчна политика

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

През пролетта на тази година беше приета Директива 2014/49/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година относно схемите за гарантиране на депозити „Директивата“. Директивата е обнародвана в „Официален вестник” на Европейския съюз на 12 юни 2014 г., като срокът за въвеждане на Директивата в законодателствата на държавите-членки е 3 юли 2015 г. Новата директива заменя Директива 94/19/ЕО относно схемите за гарантиране на депозити, изменена с Директива 2009/14/ЕО. С приемането на директива 2014/49/ЕС  се въвеждат правила за по-добра защита на вложителите в банки чрез постигането на унифицирани правила за гарантиране на влоговете в Общността, ясен обхват на гаранцията, по-кратки срокове за изплащане, подобрена обмяна на информация и строги изисквания за финансиране. Това ще доведе до укрепване на доверието на вложителите във финансовия сектор в държавите-членки на Европейския съюз,както и до осигуряване на по-голяма финансова стабилност в целия вътрешен пазар. Съгласно чл. 11, ал. 1 от Закона за нормативните актове, поради наличието на многобройни и важни промени, се предлага действащият Закон за гарантиране на влоговете в банките (ЗГВБ) да бъде отменен и заменен с нов закон. Независимо от това, в предложения законопроект са взети предвид разпоредбите на действащия закон, които са в синхрон с Директивата, като е променено само систематичното им място с оглед постигане на по-голяма последователност и яснота на уредбата. В заключение, следва да се има предвид, че поради стартирала процедура за нарушение № 2014/2240 по отношение неизпълнение на задълженията, произтичащи за Република България съгласно чл. 1, параграф 3 и чл. 10, параграф 1, първа алинея от Директива 94/19/ЕО относно схемите за гарантиране на депозити, изменена с Директива 2009/14/ЕО (които, както беше посочено,  Директива 2014/49/ЕС  отменя, но цитираните текстове остават инкорпорирани в новата Директива) и по отношение неспазване на чл. 63 от Договора за функционирането на Европейския съюз, Директивата трябва да бъде транспонирана в изключително кратък срок – от 1 януари 2015 г. Със законопроекта се постига пълно съответствие с Директива 2014/49/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година относно схемите за гарантиране на депозити, с изключение на разпоредбата на чл.14, ал. 6 от директивата, която  ще бъде въведена с приемането на вътрешни процедури и подписването на междуинституционални споразумения.

 

Отговорна институция

Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Въпроси
Чл. 4. (12) .. Не са отговорни, ..ако не са виновни?! Изумително...кой ли са тези изброените, според мен всички във фонда, как така назначените в управлението и при вземане на решенията за управление на ресурса, наринат парите в неправилното място, породят и понесат загуби и си остават безотговорни, а къде е връзката с Чл 5 (1) ...губи се, трябвало да бъдат отговорни преди, а сега безкрайно безотговорни ами Чл. 7 т.2 ... то какво е, купили ДЦК от закъсала банка приятел, вдигнали ликвидността й, оправили я, за да си източат парите вип-те... или пък взели временно финансиране от приятелска банка, няма лошо ама на каква цена де .... е и това кво е, а аз май се обърках от новата деректова... дали превода й не е друг ...от оригинала?! Никой няма отговорност ... ама много си личи където е писано по директива и там където някой е гледал от тавана или по телефона са му диктували.... спирам ... спирам, че неразбирам ....
Въпроси
Чл. 4. (12) .. Не са отговорни, ..ако не са виновни?! Изумително...кой ли са тези изброените, според мен всички във фонда, как така назначените в управлението и при вземане на решенията за управление на ресурса, наринат парите в неправилното място, породят и понесат загуби и си остават безотговорни, а къде е връзката с Чл 5 (1) ...губи се, трябвало да бъдат отговорни преди, а сега безкрайно безотговорни ами Чл. 7 т.2 ... то какво е, купили ДЦК от закъсала банка приятел, вдигнали ликвидността й, оправили я, за да си източат парите вип-те... или пък взели временно финансиране от приятелска банка, няма лошо ама на каква цена де .... е и това кво е, а аз май се обърках от новата деректова... дали превода й не е друг ...от оригинала?! Никой няма отговорност ... ама много си личи където е писано по директива и там където някой е гледал от тавана или по телефона са му диктували.... спирам ... спирам, че неразбирам ....
Иван Асен 2 17.11.2014 20:29
Оценка на въздействието?
Къде ви е оценката на въздействието? Нали е политика на новото правителство?
Оценка на въздействието?
Къде ви е оценката на въздействието? Нали е политика на новото правителство?
Вие добре ли сте ?!
чл. 11, ал. 1, т. 4 е подготовка за абсолютна кражба на парите на хората, задължително иззети в полза на частни институции.
Вие няма да си седнете на трибуквието, докато Народа не излезе със сопите и да Ви счупи главите.
Този текст ако се приеме, ... След като пенсионерите останат без влоговете си в пенсионните фондове, част от които са кеш в банкови влогове за купуване на инвестиционни инструменти разрешени съгласно КСО, не ми се мисли какво ще стане физически с лицата предложили и приели текста за ограбването. Чл. 16, ал. 4 е пълен абсурд. Не трябва банката да се изключва, а да се задейства БНБ и да вкара квестори !!!!
Оставането чрез наредба да се прилага чл. 16 е опит за поставянето на основи за нов банков грабеж !!!
чл. 103, ал. 1, т. 7 във връзка с ал. 2 от ЗКИ, не дава гаранция, че банката няма да бъде фалирана/източена нарочно и после да се хвърли вината върху БНБ, а гражданите да са изключени от фонда за гарантиране на депозитите, нарочно от управителите на определена банка.
В Преходни и заключителни разпоредби следва да се запише, че за заварени процедури по отнемане на лиценз на банка, се прилагат текстовете от стария закон. Иначе с новия закон се опитвате да облагодетелствате лица от КТБ и Виктория.
Пътят към ада винаги е постлан с добри намерения, което и правите в момента.
Ще ядете бой !!!
Вие добре ли сте ?!
чл. 11, ал. 1, т. 4 е подготовка за абсолютна кражба на парите на хората, задължително иззети в полза на частни институции.
Вие няма да си седнете на трибуквието, докато Народа не излезе със сопите и да Ви счупи главите.
Този текст ако се приеме, ... След като пенсионерите останат без влоговете си в пенсионните фондове, част от които са кеш в банкови влогове за купуване на инвестиционни инструменти разрешени съгласно КСО, не ми се мисли какво ще стане физически с лицата предложили и приели текста за ограбването. Чл. 16, ал. 4 е пълен абсурд. Не трябва банката да се изключва, а да се задейства БНБ и да вкара квестори !!!!
Оставането чрез наредба да се прилага чл. 16 е опит за поставянето на основи за нов банков грабеж !!!
чл. 103, ал. 1, т. 7 във връзка с ал. 2 от ЗКИ, не дава гаранция, че банката няма да бъде фалирана/източена нарочно и после да се хвърли вината върху БНБ, а гражданите да са изключени от фонда за гарантиране на депозитите, нарочно от управителите на определена банка.
В Преходни и заключителни разпоредби следва да се запише, че за заварени процедури по отнемане на лиценз на банка, се прилагат текстовете от стария закон. Иначе с новия закон се опитвате да облагодетелствате лица от КТБ и Виктория.
Пътят към ада винаги е постлан с добри намерения, което и правите в момента.
Ще ядете бой !!!
Иван Иванов 12.11.2014 20:17
250 000 лв?
Защо се вдига гаранцията точно за тези случаи? За текущите влогове отнася ли се? За влоговете в КТБ отнася ли се? Къде са официалните мотиви на МФ, за да се видят причините за тази промяна? Кога е общественото обсъждане?
250 000 лв?
Защо се вдига гаранцията точно за тези случаи? За текущите влогове отнася ли се? За влоговете в КТБ отнася ли се? Къде са официалните мотиви на МФ, за да се видят причините за тази промяна? Кога е общественото обсъждане?

История

  • Начало на обществената консултация

    12.11.2014

  • Приключване на консултацията

    26.11.2014

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте