Семейните помощи са един от важните инструменти за подкрепа от държавата на семействата с деца. Основната цел на предлаганите изменения и допълнения в Закона за семейни помощи за деца е подобряване на ефективността и целенасочеността на семейното подпомагане. Специфичните цели са:
Промените целят финансовата подкрепа от страна на държавата да бъде по-добре насочена към детето основно чрез:
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
09.02.2015
23.02.2015
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Последните месеци е актуална тема социалното подпомагане на майките, в което число влиза и тази помощ, с която често се злоупотребява.
Освен предложените варианти за регулиране на тези злоупотреби бих желала да се вземе предвид факта, че в момента има несъответствие. Според закона за социалното подпомагане Чл. 8в. (Нов - ДВ, бр. 110 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г., изм., бр. 23 от 2009 г., в сила от 1.01.2009 г.) (1)“ Майка (осиновителка) студентка, учаща в редовна форма на обучение, има право на еднократна помощ за отглеждане на дете до навършване на една година“, но според Чл. 12. „Вземанията по този закон се погасяват в срок, както следва:
7. (нова - ДВ, бр. 23 от 2009 г., в сила от 1.01.2009 г.) шест месеца - за еднократната помощ за отглеждане на дете до навършване на една година от майка студентка, учаща в редовна форма на обучение, считано от края на месеца, през който е родено (осиновено) детето“. Т.е помощта е за гледане на дете до една гдина, но може да се вземе само преди да е навършило 6 месеца. Това също така принуждава много майки да кандидатстват фиктивно, защото така работещ законът служи само на майки родили между април и октомври, тъй като в повечето университети приемът е есенен. Т.е за една майка родила февруари и желаеща да запише бакалавър или магистър е ограничена да кандидатства в специалности и университети, в който няма перспектива да остане.
Моля наред с другите промени да бъде взето предвид и положението на майките родили в „неизгодната“ част от годината и да им се даде равен шанс да кандидатстват във всички университети, не само в тези обявили летен прием.
Последните месеци е актуална тема социалното подпомагане на майките, в което число влиза и тази помощ, с която често се злоупотребява.
Освен предложените варианти за регулиране на тези злоупотреби бих желала да се вземе предвид факта, че в момента има несъответствие. Според закона за социалното подпомагане Чл. 8в. (Нов - ДВ, бр. 110 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г., изм., бр. 23 от 2009 г., в сила от 1.01.2009 г.) (1)“ Майка (осиновителка) студентка, учаща в редовна форма на обучение, има право на еднократна помощ за отглеждане на дете до навършване на една година“, но според Чл. 12. „Вземанията по този закон се погасяват в срок, както следва:
7. (нова - ДВ, бр. 23 от 2009 г., в сила от 1.01.2009 г.) шест месеца - за еднократната помощ за отглеждане на дете до навършване на една година от майка студентка, учаща в редовна форма на обучение, считано от края на месеца, през който е родено (осиновено) детето“. Т.е помощта е за гледане на дете до една гдина, но може да се вземе само преди да е навършило 6 месеца. Това също така принуждава много майки да кандидатстват фиктивно, защото така работещ законът служи само на майки родили между април и октомври, тъй като в повечето университети приемът е есенен. Т.е за една майка родила февруари и желаеща да запише бакалавър или магистър е ограничена да кандидатства в специалности и университети, в който няма перспектива да остане.
Моля наред с другите промени да бъде взето предвид и положението на майките родили в „неизгодната“ част от годината и да им се даде равен шанс да кандидатстват във всички университети, не само в тези обявили летен прием.