Планът е изготвен в изпълнение на чл. 6г, ал. 2, т. 1 от Постановление № 85 на Министерския съвет от 17.04.2007 г. за координация по въпросите на Европейския съюз.
Целта на Плана е да обобщи в структуриран формат основните мерки за подготовката на председателството и сроковете за изпълнение. За изпълнението на раздели от 1 до 4 на плана ще отговаря съответната междуведомствена тематична работна група съгласно Решение на Министерския съвет № 425/10.06.2015 г. За изпълнението на раздел 5 ще отговаря Съветът по европейските въпроси.
Планът е изготвен съобразно добрите практики на държави членки, които вече са реализирали ротационно председателство и/или са в напреднала фаза в организирането на такова. Мерките в плана са всеобхватни и насочени към всички аспекти на подготовката на едно ротационно председателство. Сроковете по мерките са съобразени с процесите на бюджетно планиране, технологичните процедури за осигуряване на външни изпълнители и процесите на преговорите в ЕС.
Планът е структуриран в 5 раздела:
1. Административен капацитет - количествено, качествено и системно подобряване;
2. Инфраструктура, логистика и сигурност;
3. Комуникационна стратегия и културна програма;
4. Финансиране и обществени поръчки;
5. Приоритети и Програма на Българското председателство.
Първият раздел включва 10 мерки, които са логически обвързани и надграждащи се една друга. Първата мярка предвижда да бъде набрана цялата необходима информация по отношение Съвета и подготвителните му органи, другите европейски и международни институции, което да доведе до идентифицирането на необходимия брой хора за подготовката на всички форуми и заседания. Втората мярка е в процес на изпълнение, като нейната цел е да оцени съществуващия административен капацитет по европейските въпроси и да изведе основните слабости и препоръки за целите на председателството. В резултат на третата мярка ще бъде сформиран поименно Екипът на председателството, включително по функционални групи. С изпълнението на следващите мерки от раздела ще бъдат оценени компетентностите на конкретните експерти, и на база извършената оценка, ще се изготви програма за обучения, която да се изпълнява до 2018 година.
Вторият раздел е с логистична насоченост и е свързан с идентифициране на нуждите, планиране и осигуряване на информационни и комуникационни технологии и техническо осигуряване, протоколно обслужване, конферентни сгради, транспортно обслужване, настаняване и кетъринг, както и гарантиране сигурността на събитията, които ще се състоят в страната.
Третият раздел е свързан с разработването и изпълнението на Комуникационна стратегия и Културна програма на Българското председателство. Именно тези два документа следва да дадат в по-голяма конкретика детайлите относно имиджа и представянето на България във вътрешен и външен план.
Четвъртият раздел е насочен към изготвянето и изпълнението на бюджетния план на председателството за периода 2016-2018 г. и плана за обществените поръчки за избор на външни изпълнители.
В рамките на петия раздел е предвидено да бъдат дефинирани приоритетите на Българското председателство, изготвянето на 18-месечната програма на триото Великобритания-Естония-България, програмата на Българското председателство и конкретните цели по всяко едно отворено досие, по което ще се водят преговори в ЕС през 2018 г. Процесът ще бъде координиран в рамките на Съвета по европейските въпроси.
Комуникационната стратегия и културната програма са от ключово значение за Председателството. Затова считаме, че насоките и целите на Стратегията трябва да бъдат прецизно и подробно описани в Плана (мярка 18.1). Тук трябва да бъде изрично посочена ролята и участието на гражданското общество за целите на Председателството, както и възможностите и механизмите за ангажирането на заинтересованите страни. Предвид важността на Стратегията, считаме, че срокът за нейното приемане (юни 2016 г.) е твърде далеч във времето. Опитът от предходни председателства подкрепя подобно твърдение. Според нас крайният срок за приемане на Стратегията трябва да бъде не по-късно от края на 2015г. или тогава проект на Стратегията да бъде публикуван и подложен на широко обществено обсъждане.
Очертаните цели на Културната програма са по-скоро технически и организационни, докато Председателството е уникален шанс за България да представи своята култура на останалата част от ЕС. Затова е и силно необходимо Културната програма да бъде подчинена на цялостна визия, концепция и конкретни послания – отново предмет на активно обсъждане и включване на представители на гражданкото общество, културните и арт среди.
Сроковете за определяне на бюджет на Председателството и провеждането на съответните обществени поръчки са обективни. В тази част от Плана обаче не са споменати никакви форми на финансов контрол и последващ одит, които са необходими, за да се отговори на стандартите за прозрачност на България и ЕС, очакванията на българските и европейските граждани, както и на заложените принципи на Председателството.
От особено значение е съответните институции да изготвят експертни насоки, становища и препоръки за приоритетните области на Председателството, което да послужи за основа за по-рационално и информирано решение от страна на политическата власт за най-добрите възможности за България и ЕС. Също така, считаме, че срокът за дефиниране на приоритетите е твърде продължителен (юни 2016 г.) за сметка на други елементи от подготовката, като следва непосредствено след приемането на Плана да започне дискусия по темата.
Нашето мнение е, че експертният диалог и работата по дефинирането на приоритетите трябва да започнат максимално бързо, като бъде въвлечено гражданското общество и представители на неправителствения сектор. Нашата организация вече планира изготвянето на експертна позиция относно дефинирането на приоритетите на председателството, последвано от редица инициативи в тази област и като продължение на вече инициираните от нас действия. През последната година blEUprint изготви свое становище за възможностите на българското председателство, както и организира специално публично събитие посветено на темата.
Оставаме на разположение за допълнителна информация.
С уважение,
Екипът на blEUprint
www.bleuprint.eu
contact@bleuprint.eu
Комуникационната стратегия и културната програма са от ключово значение за Председателството. Затова считаме, че насоките и целите на Стратегията трябва да бъдат прецизно и подробно описани в Плана (мярка 18.1). Тук трябва да бъде изрично посочена ролята и участието на гражданското общество за целите на Председателството, както и възможностите и механизмите за ангажирането на заинтересованите страни. Предвид важността на Стратегията, считаме, че срокът за нейното приемане (юни 2016 г.) е твърде далеч във времето. Опитът от предходни председателства подкрепя подобно твърдение. Според нас крайният срок за приемане на Стратегията трябва да бъде не по-късно от края на 2015г. или тогава проект на Стратегията да бъде публикуван и подложен на широко обществено обсъждане.
Очертаните цели на Културната програма са по-скоро технически и организационни, докато Председателството е уникален шанс за България да представи своята култура на останалата част от ЕС. Затова е и силно необходимо Културната програма да бъде подчинена на цялостна визия, концепция и конкретни послания – отново предмет на активно обсъждане и включване на представители на гражданкото общество, културните и арт среди.
Сроковете за определяне на бюджет на Председателството и провеждането на съответните обществени поръчки са обективни. В тази част от Плана обаче не са споменати никакви форми на финансов контрол и последващ одит, които са необходими, за да се отговори на стандартите за прозрачност на България и ЕС, очакванията на българските и европейските граждани, както и на заложените принципи на Председателството.
От особено значение е съответните институции да изготвят експертни насоки, становища и препоръки за приоритетните области на Председателството, което да послужи за основа за по-рационално и информирано решение от страна на политическата власт за най-добрите възможности за България и ЕС. Също така, считаме, че срокът за дефиниране на приоритетите е твърде продължителен (юни 2016 г.) за сметка на други елементи от подготовката, като следва непосредствено след приемането на Плана да започне дискусия по темата.
Нашето мнение е, че експертният диалог и работата по дефинирането на приоритетите трябва да започнат максимално бързо, като бъде въвлечено гражданското общество и представители на неправителствения сектор. Нашата организация вече планира изготвянето на експертна позиция относно дефинирането на приоритетите на председателството, последвано от редица инициативи в тази област и като продължение на вече инициираните от нас действия. През последната година blEUprint изготви свое становище за възможностите на българското председателство, както и организира специално публично събитие посветено на темата.
Оставаме на разположение за допълнителна информация.
С уважение,
Екипът на blEUprint
www.bleuprint.eu
contact@bleuprint.eu