С Наредбата се въвеждат унифицирани изисквания (минимални задължителни изисквания) за определяне на съответните категории звезди към видовете туристически обекти: клас А - хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили; клас Б - семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги; и заведенията за хранене и развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове.
Основната цел на Наредбата е повишаване качеството на предлагания туристически продукт и информираността на потребителите на туристически услуги. Чрез въвеждане на унифицирани изисквания, на които трябва да отговарят местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения се цели осигуряване на комфорт, безопасност и сигурност на туристите при реализирането на нощувки и хранене в тях.
Минималните задължителни изисквания към видовете туристически обекти и по категории включват изисквания, групирани относно: 1. изграждане на обекта; 2. оборудване и обзавеждане; 3. обслужване; 4. предлагани туристически услуги; и 5. професионална и езикова квалификация на персонала в обекта.
Приемането на Наредбата ще спомогне за успешното прилагане на Закона за туризма (ЗТ) и ще създаде предпоставки за създаване нова актуална нормативна уредба, свързана с категоризацията на туристическите обекти, която отчита навлезлите съвременни технологии и иновативни решения в обектите и установените добри практики при тяхното управление.
Основанието за приемане на Наредбата е нормата на чл. 121, ал. 5 от ЗТ.
Наредбата за първи път поставя изисквания към новосъздадените със ЗТ (обн., ДВ, бр. 30 от 2013 г.) видове туристически обекти: апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости. В сравнение с Наредбата за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, приета на основание отменения Закон за туризма и действаща до момента, на основание § 14 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗТ, тази наредба е прецизирана от съществуващите архаични изисквания към някои от видовете туристически обекти, премахнати са част от изисквания, които към днешна дата са неактуални, създадени са нови такива, които отчитат реалната ситуация в момента в местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и тенденциите в предлагането.
Така, например:
Облекчени са изискванията към по-малките и с по-ниски категории обекти, с цел подпомагане на малкия и среден бизнес и са завишени изискванията към висококатегорийните хотели, свързани с осигуряване комфорта на туриста. За разлика от предходната наредба, сега например са фиксирани размерите на телевизорите в помещенията за нощуване, броя и вида на възглавниците, съдържанието на мини-бара, броя на кърпите в банята, предлагането на „Turn Down” обслужване и т.н. Разписани са и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за максимално преодоляване на архитектурно-социалните бариери при обслужване на хора с намалена подвижност. За първи път са разписани изисквания към менюто на закуската, към услугата „ол инклузив”, към менюто за румсървиза и др.
С наредбата по отношение на хотелите (за всички категории) се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции. Целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ в дадена ситуация.
Доста от действащи до момента изисквания, които са били актуални преди години, сега са заличени като критерии, напр. наличието на рецепцията на ключарник – скрит от погледа на клиента, предоставянето на ключ или магнитна карта за туристите, метална каса на рецепцията, врата с шпионка на стаите и други). Премахнати са изисквания, които във времето са показали, че са ненужни и не се ползват, като напр. термометър и барометър до главния вход, информационно табло, термометър, барометър (в близост до рецепцията), стойка за рекламно-информационни материали и т.н.).
По отношение на апартаментните туристически комплекси е преценена и съответно е предложена възможността за припокриване с изискванията към хотели, но е отчетена и спецификата им, която наложи тяхното отделяне като самостоятелен вид обект. По-специфичните изисквания към тях са свързани с изграждането на обекта, с оглед въвеждането на съставните му части в експлоатация като жилищни сгради.
Младежката аудитория, която основно ползва услугите на хостели, може да разчита, че ще получи следните услуги в тях (почистване на стаята, предоставяне на безплатна карта на града, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, дъска за гладене и ютия, сешоар, закуска, пране и гладене, достъп до интернет/Wi-Fi, вещи под наем (например велосипеди, хавлии и др.).
В Наредбата е обърнато по-специално внимание на къмпингите, както и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани/кемпери, палатки или с изградени бунгала. Изрично е включено изискване за ел. инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица (в т.ч. контакти за електрически бръсначки, мобилни устройства, за гладене и др.) Къмпинговата единица за палатки следва да има съответна маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м. (за къмпинг категория три звезди), 40 кв. м. (за две звезди) и 32 кв.м. (за една звезда). А къмпинговата единица за каравани, освен, че е маркирана, следва да е оборудвана с излази за вода и електричество.
С Наредбата се въвежда ред и по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения. Например: Броят на местата за сядане в прилежащите към морски и планински места за настаняване – клас А заведения за хранене и развлечения, където се предлага основното хранене на гостите, трябва да бъде равен на 30 % от общия брой стаи и/или апартаменти в мястото за настаняване. Времетраенето за изпълнението на поръчката зависи и от звездите на обекта, напр. поръчката за студени предястия, салати и аперитиви се изпълнява до 10 минути в заведенията "пет звезди" и "четири звезди" и до 15 минути в заведенията "три звезди" и"две звезди"; за останалите ястия и напитки - до 20 мин. За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории пък важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.
Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.
Очакваните резултати от приемането на Наредбата са създаване на ясни правила за работа от страна на хотелиери и ресторантьори и предлагане от тяхна страна на висококачествени туристически услуги, което от своя страна да спомогне за увеличаване приходите от туризъм и повишаване на броя на туристите в страната (български и чуждестранни).
Министерство на туризма
Адрес: София, гр. София, ул. „Съборна“ № 1
Електронна поща: tourism@tourism.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
14.07.2015
28.07.2015
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
http://komentator.bg/da-se-kategorizirash-ili-da-ne-se-kategorizirash-tova-e-vaprosat/
REM казва:
24.07.2015 в 15:06
Стига с тия категоризации, бе, хора! Всяка баба или дядо, които отворят бира-скара на село и хоп, да минем да ви категоризираме. Наблегнете на контрола върху храната и чистотата, а не се занимавайте с глупави категоризации да ми броите салфетките и картините по стените
ZK казва:
24.07.2015 в 10:04
Напълно съм съгласна,че трябва да отпадне категоризацията на заведенията за хранене. За мен най-важното нещо е санитарния контрол -чистота на залата за хранене, чистота в кухненския блок,наличие на необходимите хладилни камери и складови помещения. Ужасявам се от изнесените пред заведенията /дори и оставени до контейнерите за боклук/ отпадъци.Това не се контролира от „категоризацията“.
http://komentator.bg/da-se-kategorizirash-ili-da-ne-se-kategorizirash-tova-e-vaprosat/
REM казва:
24.07.2015 в 15:06
Стига с тия категоризации, бе, хора! Всяка баба или дядо, които отворят бира-скара на село и хоп, да минем да ви категоризираме. Наблегнете на контрола върху храната и чистотата, а не се занимавайте с глупави категоризации да ми броите салфетките и картините по стените
ZK казва:
24.07.2015 в 10:04
Напълно съм съгласна,че трябва да отпадне категоризацията на заведенията за хранене. За мен най-важното нещо е санитарния контрол -чистота на залата за хранене, чистота в кухненския блок,наличие на необходимите хладилни камери и складови помещения. Ужасявам се от изнесените пред заведенията /дори и оставени до контейнерите за боклук/ отпадъци.Това не се контролира от „категоризацията“.