Целта на предложения проект на Правилник за устройството, дейността и вътрешния ред на ЦКОДУХЗ е създаването на ясен регламент за структурата, основните дейности и услуги, които ще предлага този вид лечебно заведение, неговия вътрешен ред, управление и финансиране като юридическо лице на бюджетна издръжка, което се създава от държавата.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
· Участие на децата и родителите в оценката на нуждите и изготвянето на медико-социалния план
· Необходимост от прецизиране на начина на работа на мултидисциплинарният екип
· Участие на децата и родителите в оценката на нуждите и изготвянето на медико-социалния план
· Необходимост от прецизиране на начина на работа на мултидисциплинарният екип
II. Конкретни коментари
· Насочване към центъра и прием на детето
Организациите – членове на Национална мрежа за децата сигнализират за редица случаи, в които сега действащата система от дневни центрове не успява да отговори на нуждата на децата с усложнен здравословен статус - тежка епилепсия, хранене със сонда, шънтове и др. и е изключително важно да се уточни как и кой поема медицинската грижа за тези деца. Съгласуването на общ и споделен подход между МЗ и МТСП е необходимо и предвид приемането на Актуализирания план за действие в изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република в България“, в който се предвижда изграждането на още 16 Дневни центрове за деца с тежки увреждания и техните семейства, което е насочено към задоволяване на потребностите на общността от подобен род грижа.
·
II. Конкретни коментари
· Насочване към центъра и прием на детето
Организациите – членове на Национална мрежа за децата сигнализират за редица случаи, в които сега действащата система от дневни центрове не успява да отговори на нуждата на децата с усложнен здравословен статус - тежка епилепсия, хранене със сонда, шънтове и др. и е изключително важно да се уточни как и кой поема медицинската грижа за тези деца. Съгласуването на общ и споделен подход между МЗ и МТСП е необходимо и предвид приемането на Актуализирания план за действие в изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република в България“, в който се предвижда изграждането на още 16 Дневни центрове за деца с тежки увреждания и техните семейства, което е насочено към задоволяване на потребностите на общността от подобен род грижа.
·
Национална мрежа за децата е обединение на 137 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и съблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
I.Общи коментари
Национална мрежа за децата приветства усилията на Министерство на здравеопазването да осигури достъп до качествена медицинска и немедицинска грижа и услуги за децата с увреждания и хронични заболявания чрез регламентирането на Центровете за комплексно обслужване и насърчаването на мултидисциплинарен и интегриран подход в работата им.
Във връзка с предишно наше становище и препоръки към дефинициите по проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 49 от 2010 г. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи, с удовлетворение отбелязваме, че има ясно дефиниране на „дългосрочни грижи“ и стремеж за недопускане на „скрито“ институционално отглеждане на децата.
В същото време, прави впечатление, че в проекта на Правилник за дейността на Центровете никъде не се упоменава какъв следва да бъде капацитетът на дейността им в различните направления (амбулаторен и стационарен блок) и как финансирането им ще бъде обвързано с него и постигнатите резултати за децата и техните родители.
Считаме, че е необходимо да се проведе и дискусия относно възможността за това престоят на деца в стационарните блокове към Центровете да бъде удължен, както и механизъм за взимането на такова решение и проследяването на престоя и работата с децата в Центровете. Според нас следва да има външен контрол в случаите, в които се предлага удължаване на престоя, като това може да се осъществява от Регионалните здравни инспекции или друго изрично посочено ведомство.
Приветстваме факта, че се предвижда центровете да предоставят немедицински услуги в подкрепа на децата и семействата, каквито задължения са им вменени и по закон. Същевременно от описанието в чл. 10, ал. 2, нито от другите части на правилника, не става ясно какви точно ще са комплексните услуги, които ще се предлагат, на какъв принцип ще се определя тяхното използване и как ще става насочването към други образователни и социални услуги в общността. Според регламента на Закона за лечебните заведения, в центровете могат да бъдат предлагани услуги по реда на Закона за социално подпомагане, но не става ясно как ще се определя какви да бъдат те, как същите ще взаимодействат със социалната система и системата за закрила на детето и как ще става насочването към тях.
Функционалността на центровете, които предстои да бъдат разкрити, трябва да следва идентифицираните нужди на областта, в която те се намират. Такава е презумпцията на чл. 10, според който не всички дейности са задължителни за всяко ЦКО. Частта, посветена на устройството на сградите, обаче (чл. 5), предвижда задължително наличие на всеки един от изброените блокове. Необходимо е текстовете в тази част да бъдат изменени, за да стане ясно, че не всеки елемент е задължителен за всеки център.
Национална мрежа за децата е обединение на 137 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и съблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
I.Общи коментари
Национална мрежа за децата приветства усилията на Министерство на здравеопазването да осигури достъп до качествена медицинска и немедицинска грижа и услуги за децата с увреждания и хронични заболявания чрез регламентирането на Центровете за комплексно обслужване и насърчаването на мултидисциплинарен и интегриран подход в работата им.
Във връзка с предишно наше становище и препоръки към дефинициите по проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 49 от 2010 г. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи, с удовлетворение отбелязваме, че има ясно дефиниране на „дългосрочни грижи“ и стремеж за недопускане на „скрито“ институционално отглеждане на децата.
В същото време, прави впечатление, че в проекта на Правилник за дейността на Центровете никъде не се упоменава какъв следва да бъде капацитетът на дейността им в различните направления (амбулаторен и стационарен блок) и как финансирането им ще бъде обвързано с него и постигнатите резултати за децата и техните родители.
Считаме, че е необходимо да се проведе и дискусия относно възможността за това престоят на деца в стационарните блокове към Центровете да бъде удължен, както и механизъм за взимането на такова решение и проследяването на престоя и работата с децата в Центровете. Според нас следва да има външен контрол в случаите, в които се предлага удължаване на престоя, като това може да се осъществява от Регионалните здравни инспекции или друго изрично посочено ведомство.
Приветстваме факта, че се предвижда центровете да предоставят немедицински услуги в подкрепа на децата и семействата, каквито задължения са им вменени и по закон. Същевременно от описанието в чл. 10, ал. 2, нито от другите части на правилника, не става ясно какви точно ще са комплексните услуги, които ще се предлагат, на какъв принцип ще се определя тяхното използване и как ще става насочването към други образователни и социални услуги в общността. Според регламента на Закона за лечебните заведения, в центровете могат да бъдат предлагани услуги по реда на Закона за социално подпомагане, но не става ясно как ще се определя какви да бъдат те, как същите ще взаимодействат със социалната система и системата за закрила на детето и как ще става насочването към тях.
Функционалността на центровете, които предстои да бъдат разкрити, трябва да следва идентифицираните нужди на областта, в която те се намират. Такава е презумпцията на чл. 10, според който не всички дейности са задължителни за всяко ЦКО. Частта, посветена на устройството на сградите, обаче (чл. 5), предвижда задължително наличие на всеки един от изброените блокове. Необходимо е текстовете в тази част да бъдат изменени, за да стане ясно, че не всеки елемент е задължителен за всеки център.
На 26.10.2016г. Коалиция "Детство 2025" входира официално Становище по отношение на Правилника за устройството, дейността и вътрешния ред на Центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания, с входящ номер 48-00-63.
Поради технически ограничения, становището не може да бъде приложено към този коментар.
На 26.10.2016г. Коалиция "Детство 2025" входира официално Становище по отношение на Правилника за устройството, дейността и вътрешния ред на Центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания, с входящ номер 48-00-63.
Поради технически ограничения, становището не може да бъде приложено към този коментар.
17.10.2016
31.10.2016
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Изисквания към специалистите, работещи в Центровете
· Напускане на детето
31 октомври 2016 г.
Национална мрежа за децата
Изисквания към специалистите, работещи в Центровете
· Напускане на детето
31 октомври 2016 г.
Национална мрежа за децата