Предложения проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-8 от 2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица е свързан с необходимостта от привеждане на наредбата в съответствие с приетите промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО) и в Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя, които са направени съответно с § 3 и § 9 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2017 г. (ДВ бр. 98 от 2016 г.).
Отговорна дирекция: „Данъчна политика”E-mail: taxpolicy@minfin.bg
Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Прекъсване и възобновяване на осигуряването е възможно и когато трудовия договор не е прекратен.
От тази гледна точка може би е по-правилно да се премахне клетка 15.1 от декларация обр. 1 и да се добави деклариране на обстоятелствата по чл. 54б, ал. 3 от КСО в уведомлението по чл. 62, ал. 5 от КТ, което работодателя подава при прекратяване на трудовото правоотношение.
Прекъсване и възобновяване на осигуряването е възможно и когато трудовия договор не е прекратен.
От тази гледна точка може би е по-правилно да се премахне клетка 15.1 от декларация обр. 1 и да се добави деклариране на обстоятелствата по чл. 54б, ал. 3 от КСО в уведомлението по чл. 62, ал. 5 от КТ, което работодателя подава при прекратяване на трудовото правоотношение.
Принципно във файловия формат за подаване на данни за Декларация обр.1 е записано, че "Полетата от тип Number в случаите, в които нямат стойности, задължително трябва да бъдат попълнени във файловия формат с 0".
В новата точка 15.1 "Код за прекратяване на осигуряването" в Указания за попълване на декларация обр. 1 е предвидено да се попълва (допустима стойност) 0 - когато осигуряването е прекратено на основание, извън посочените в чл. 54б, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване.
Следователно стойността “0“ в случая е от значение и при не наличието на определените условия следва да остава полето празно, което води до противоречие с цитираното условие за файлов формат и ще доведе до затруднения при генерирането и подаването на информацията към НАП.
В тази връзка може да се обмисли промяна в кодовети, които се попълват в полето на т. 15.1 „Код за прекратяване на осигуряването“ да бъдат различни от нула числа примерно 1 и 2 и в случаите когато същото поле няма стойност, задължително да бъде попълнена 0 според изискванията за файловия формат.
Принципно във файловия формат за подаване на данни за Декларация обр.1 е записано, че "Полетата от тип Number в случаите, в които нямат стойности, задължително трябва да бъдат попълнени във файловия формат с 0".
В новата точка 15.1 "Код за прекратяване на осигуряването" в Указания за попълване на декларация обр. 1 е предвидено да се попълва (допустима стойност) 0 - когато осигуряването е прекратено на основание, извън посочените в чл. 54б, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване.
Следователно стойността “0“ в случая е от значение и при не наличието на определените условия следва да остава полето празно, което води до противоречие с цитираното условие за файлов формат и ще доведе до затруднения при генерирането и подаването на информацията към НАП.
В тази връзка може да се обмисли промяна в кодовети, които се попълват в полето на т. 15.1 „Код за прекратяване на осигуряването“ да бъдат различни от нула числа примерно 1 и 2 и в случаите когато същото поле няма стойност, задължително да бъде попълнена 0 според изискванията за файловия формат.
От новата т. 3 на чл. 3, ал. 3 (§ 1, т. 3, б. „а„ от проекта ) не става ясно как ще се коригира дакларация обр. № 6 след подадена нова декларация в срока по чл. 53, ал. 2 от ЗДДФЛ, която води до намаляване на декларираното задължение за ЗОВ. В този смисъл разпоредбата е необходимо да урежда и посочената хипотеза.
От новата т. 3 на чл. 3, ал. 3 (§ 1, т. 3, б. „а„ от проекта ) не става ясно как ще се коригира дакларация обр. № 6 след подадена нова декларация в срока по чл. 53, ал. 2 от ЗДДФЛ, която води до намаляване на декларираното задължение за ЗОВ. В този смисъл разпоредбата е необходимо да урежда и посочената хипотеза.
В проекта за наредба в приложение № 1 в забележките след т. 34 е записано:
Точка 34 не се попълва, когато в т. 12 “Вид осигурен” е попълнен някой от следните кодове: 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 22, 27, 28, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 96, 97, 98.
Вид осигурен 12 е предвиден за самоосигуряващи се лица. Тъй като тези лица имат право да изберат да се осигуряват и във фонд "Общо заболяване и майчинство" би трябвало както и до сега те да попълват т. 34 от Декларация обр. 1
В проекта за наредба в приложение № 1 в забележките след т. 34 е записано:
Точка 34 не се попълва, когато в т. 12 “Вид осигурен” е попълнен някой от следните кодове: 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 22, 27, 28, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 96, 97, 98.
Вид осигурен 12 е предвиден за самоосигуряващи се лица. Тъй като тези лица имат право да изберат да се осигуряват и във фонд "Общо заболяване и майчинство" би трябвало както и до сега те да попълват т. 34 от Декларация обр. 1
16.12.2016
30.12.2016
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
От декларация обр. 1 се премахват кл. 19 и 20, касаещи сумите за социално разходи тъй като върху тях ще се дължат осигуровки за всички фондове (включително и за фонд Общо заболяване и майчинство). Логично следствие е да се промени изчисляването на сумата на нетното възнаграждение, която се попълва в кл. 34. Тоест би следвало да се направи и промяна в Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, като в чл. 32 се отмени ал. 5.
От декларация обр. 1 се премахват кл. 19 и 20, касаещи сумите за социално разходи тъй като върху тях ще се дължат осигуровки за всички фондове (включително и за фонд Общо заболяване и майчинство). Логично следствие е да се промени изчисляването на сумата на нетното възнаграждение, която се попълва в кл. 34. Тоест би следвало да се направи и промяна в Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, като в чл. 32 се отмени ал. 5.