Република България е бенефициент на безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по Механизма за свързване на Европа (МСЕ) за периода 2014-2020 г. С цел осигуряване на ефективна координация между всички компетентни органи, ангажирани в процеса на подготовка и приоритизиране на проектите в сектор „Транспорт“, които да бъдат подавани за предоставяне на финансовата помощ по реда на горепосочения Регламент (ЕС) № 1316/2013 г., е прието Постановление № 76 на Министерския съвет от 4.04.2014 г. за създаване на Национален координационен механизъм за преглед на проектната готовност и приоритизиране на проектите в сектор „Транспорт“ по Регламент (ЕС) № 1316/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Механизъм за свързване на Европа (ПМС № 76), в изпълнение на което дейностите по приоритизиране и координиране на проектите по Механизма се осъществяват от работна група, председателствана от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) дава своето съгласие (валидира) подаването на проектните предложения по МСЕ, сектор „Транспорт“, на всички заинтересовани кандидати – както от, така и извън ресора на МТИТС – съгласно чл. 9 от Регламент (ЕС) № 1316/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Механизъм за свързване на Европа. В резултат от изпълнението на ПМС № 76, след обявените покани за набиране на проектни предложения по Механизма за свързване на Европа (МСЕ), сектор „Транспорт“, по годишните и многогодишните работни програми за 2014 и 2015 г., Република България получи одобрение за финансиране на 10 проекта за проучвателни и пилотни дейности и модернизация и рехабилитация на транспортна инфраструктура на национално ниво.
При изпълнението на одобрените за финансиране проекти по МСЕ е задължително да бъде спазена разпоредбата на чл. 22 „Отговорност на бенефициерите и на държавите членки“, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1316/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Механизъм за свързване на Европа (Регламента), съгласно която:
„Държавите-членки поемат техническото наблюдение и финансовия контрол на действията в тясно сътрудничество с Комисията и удостоверяват, че разходите, извършени по отношение на проекти или части от тях, са изплатени и че изплащането им е станало при спазване на съответните правила. Държавите членки могат да отправят искане за участие на Комисията в проверките и инспекциите на място“.
От предоставените от Европейската комисия (чрез Изпълнителната агенция за иновации и мрежи „Innovation and Networks Executive Agency (INEA)“ при Европейската комисия/ЕК) образци на изискуемите документи за отчитане изпълнението на одобрените за финансиране от МСЕ проекти – „Action Status Report (ASR)“, “Final report and Final Financial Statement” и „Certification of the Member State*In line with the terms of Art. 22 of the CEF Regulation”, както и от допълнителните пояснения на INEA, дадени по искане от МТИТС относно изискванията към системата за техническо наблюдение и финансов контрол, прилагана от страните членки спрямо бенефициентите по МСЕ в изпълнение на чл. 22 от Регламента става ясно, че определянето на органите и реда за изпълнението на задълженията на държавата-членка по чл. 22 от Регламента се решава единствено от държавата-членка.
Към настоящия момент няма установена нормативна рамка на национално ниво относно функциите по техническо наблюдение и финансов контрол на вече одобрените за финансиране и в етап на изпълнение проекти по Механизма за свързване на Европа в сектор „Транспорт“. С писмо с изх. № 03-00-530/02.08.2016 г. от МТИТС до дирекция „Централно координационно звено“ в Администрацията на Министерския съвет (ЦКЗ) и до Министерство на финансите са поискани разяснения в тази връзка, които са предоставени с писма (с изх. № 04.03-158/10.08.2016 г. от ЦКЗ и с изх. № 04-18-366/08.09.2016 г. от министъра на финансите). И двете администрации считат за целесъобразно и подкрепят изготвянето на съответно изменение и допълнение на ПМС № 76, с оглед определяне на институционалната рамка, в която да се осъществяват функциите на държавата-членка в сектор „Транспорт“, произтичащи от чл. 22 на Регламента, като ЦКЗ предлага цялостната организация по подготовката на нормативния акт да бъде поета от МТИТС, а Министерство на финансите да предоставя в рамките на своите компетентности методически насоки и указания по отношение осъществяване на функциите на държавата-членка, произтичащи от чл. 22 на Регламент (ЕС) № 1316/2013 г., след допълване на институционалната рамка за управление на проектите.
Във връзка с изложеното с § 6 от внесения за разглеждане от Министерския съвет проект на постановление се предлага допълване на институционалната рамка чрез възлагане на отговорността за осъществяване на техническото наблюдение и финансовия контрол от страната-членка България по МСЕ в сектор „Транспорт“ съгласно чл. 22, параграф 2 от Регламента, както следва:
По отношение предложената институционална рамка за управление на средствата по Механизма за свързване на Европа и по-конкретно при определяне на отговорните структури, които участват в бюджетирането и предоставянето на средствата на национално равнище за съ-финансиране на проектите, следва да се отбележи, че:
Що се отнася до функциите по техническо наблюдение и финансов контрол на одобрените проекти по МСЕ, сектор „Транспорт“, за които има подписани споразумения за безвъзмездно финансиране между бенефициента и Изпълнителна агенция „Иновации и мрежи“, тези функции са уредени в сключените оперативни споразумения с бенефициентите, в ресора на МТИТС. Функциите по техническо наблюдение и финансов контрол по проектите на всеки бенефициент включват:
Дирекцията, отговорна за осъществяване на функциите по техническо наблюдение и финансов контрол на проектите в рамките на МТИТС е дирекция „Координация на програми и проекти“.
Осигуряването на одитна функция за проектите, финансирани по МСЕ, се гарантира от разпоредбата на чл. 24.„Защита на финансовите интереси на Съюза“, параграф 2 от Регламента, съгласно която Европейската комисия и Европейската сметна палата са определени за органи, които извършват одити на документи и проверки на място на бенефициентите на безвъзмездни средства, на органите по изпълнението, изпълнителите и подизпълнителите. Регламентът не съдържа изисквания към националната система за управление и контрол относно структурата и взаимодействието на участниците в разходването на средствата по МСЕ, включително не съдържа изисквания за формиране на одитен орган на национално ниво, поради което и в проекта не се предвиждат разпоредби в тази насока. Още повече, че съгласно писмо с изх. № 04-18-366/08.09.2016 г. на министъра на финансите, ако националните органи имат необходимост от увереност, че разходите по проектите са изплатени, както и че изплащането им е станало при спазване на съответните правила, този ангажимент би могло да бъде възложен на звената за вътрешен одит на съответната организация, които имат изградени и действащи системи за вътрешен контрол, включващи контролни дейности/механизми за извършване на предварителен, текущ и последващ контрол на извършените разходи, които следва да се прилагат и по отношение на разходите по проекти, финансирани със средства на ЕС.
В допълнение, с проекта на постановление се правят уточнения, свързани с прилагането на установения с ПМС № 76 национален координационен механизъм за преглед на проектната готовност и приоритизиране на проектите в сектор „Транспорт“ по МСЕ, с цел ясно отграничаване на отговорната структура по МСЕ – дирекция „Координация на програми и проекти“ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
С предлагания проект не се въвеждат разпоредби от правото на Европейския съюз, поради което не се прилага справка за съответствие с правото на Европейския съюз.
Предлаганият проект не оказва пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет. Финансовата обосновка е приложена към проекта на постановление.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
12.01.2017
12.02.2017
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет