Настоящият законопроект е разработен от междуведомствена работна група, съпредседателствана от ДАНС и МВР, и има за цел привеждането на българското законодателство в пълно съответствие и постигането на ефективно прилагане изискванията на Директива (ЕС) 2015/849, международните стандарти, на Конвенцията на Съвета на Европа относно изпиране на пари, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпления и финансиране на тероризма (CETS 198), подписана във Варшава на 16.05.2005 г., както и на задължителни резолюции на Съвета за сигурност на Организацията на обединените нации.
Подходът за прилагане на мерките по законопроекта, съобразно установения риск, е значително по-гъвкав в сравнение с този в действащия ЗМИП и би позволил изключения при наличието на определените в законопроекта условия, свързани с по-нисък риск, определен на базата на обективни критерии.
Държавна агенция "Национална сигурност"
Адрес: София, гр.София; бул. Черни връх No 45; тел. 028147109;028147095 - връзки с обществеността;028147255-жалби, предложение и сигнали,028147951-мерки срещу изпирането на пари;факс 029632188;028147441
Електронна поща: dans@dans.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
10.05.2017
09.06.2017
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В директива (ЕС) 2015/849 на ЕП и Съвета от 20 май 2015 година никъде не се споменават НПО или политически партии. Включването им в законопроекта, съответно в чл.4, ал.28 и чл.4, ал.32 е в пряко нарушение на правото за сдружаване, гарантирано от Хартата за основните права на ЕС. Това е така, защото тези организации, които оперират с малко или никакъв персонал, а на доброволчески принцип, ще се натоварят с допълнителен и непропорционален товар от задължения, неприсъщ за дейността им, което ще ги затрудни в огромна степен и от там и самата свобода на здружаване ще бъде накърнена. В сега съществуващото законодателство има достатъчно гаранции, свързани с дейността и отчетността на ЮЛНС и политическите партии, така че да не се допуска пране на пари и финансиране на тероризма.
Настоявам тези две алинеи да се заличат от проекто закона.
С уважение,
Борил Гуринов
В директива (ЕС) 2015/849 на ЕП и Съвета от 20 май 2015 година никъде не се споменават НПО или политически партии. Включването им в законопроекта, съответно в чл.4, ал.28 и чл.4, ал.32 е в пряко нарушение на правото за сдружаване, гарантирано от Хартата за основните права на ЕС. Това е така, защото тези организации, които оперират с малко или никакъв персонал, а на доброволчески принцип, ще се натоварят с допълнителен и непропорционален товар от задължения, неприсъщ за дейността им, което ще ги затрудни в огромна степен и от там и самата свобода на здружаване ще бъде накърнена. В сега съществуващото законодателство има достатъчно гаранции, свързани с дейността и отчетността на ЮЛНС и политическите партии, така че да не се допуска пране на пари и финансиране на тероризма.
Настоявам тези две алинеи да се заличат от проекто закона.
С уважение,
Борил Гуринов