Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

22.01.2018 г. 21.02.2018 г. Неактивна

Номер на консултация

3188-K

Област на политика

Образование

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г. бяха извършени изменения и допълнения в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), свързани основно с финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. В съответствие с извършените промени в ЗПУО  бяха направени и произтичащите от тях изменения и допълнения в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование.

С предлаганите промени ще бъде усъвършенстван моделът на финансиране на системата на предучилищното и училищното образование и ще бъдат създадени допълнителни предпоставки за повишаване на образователните резултати на детските градини и училищата, за по-ефективна работата с деца и ученици от уязвими групи, за подобряване на достъпа до качествено предучилищно и училищно образование и за намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система. 

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Против Предложение за промяна на чл. 57 от e_iliewa

Здравейте,

Бих искала да изразя категоричното си несългасие с предложението за промяна на чл.57, което предлага: В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :

1.     В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“

2.     Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:

„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява  чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“

Смятам, че ако се приеме този текст:

1. ще се узакони надплановият прием на до 5 деца в група, което само по себе си е в разрез с предписанията на наредбата за здравните изисквания към групите и помещенията

2. ще липсват каквито и да е законови механизми и лостове, за да се "мотивира" общината да планира строителство на нови детски градини или разширяване/надстрояване на вече съществуващите, като по този начин групите с размер от 30+ деца ще останат постоянно явление в детските градини. Това от своя страна ще доведе до редица други проблеми като задълбочаване на проблемите с привлекателността на професията, неприемливи нива на шум и стрес в групите както за персонала, така и за децата. 

Надявам се мнението ми да бъде взето предвид.

 

 

Против Предложение за промяна на чл. 57 от e_iliewa

Здравейте,

Бих искала да изразя категоричното си несългасие с предложението за промяна на чл.57, което предлага: В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :

1.     В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“

2.     Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:

„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява  чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“

Смятам, че ако се приеме този текст:

1. ще се узакони надплановият прием на до 5 деца в група, което само по себе си е в разрез с предписанията на наредбата за здравните изисквания към групите и помещенията

2. ще липсват каквито и да е законови механизми и лостове, за да се "мотивира" общината да планира строителство на нови детски градини или разширяване/надстрояване на вече съществуващите, като по този начин групите с размер от 30+ деца ще останат постоянно явление в детските градини. Това от своя страна ще доведе до редица други проблеми като задълбочаване на проблемите с привлекателността на професията, неприемливи нива на шум и стрес в групите както за персонала, така и за децата. 

Надявам се мнението ми да бъде взето предвид.

 

 

Яна Николова 04.02.2018 16:58
Предложение за промяна на чл. 57 от Наредбата за финансиране на институциите
При обсъждането на предложението на ДОЦ. Д-Р ТОДОР ЧОБАНОВ, ЗАМЕСТНИК - КМЕТ НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА, за промяна на чл. 57, моля, да се вземе предвид, че за него липсва оценка за въздействието. 
Наличната единна информационна система за прием на деца в детски градини в гр. София е ИСОДЗ. Моето обективно мнение, базирано на данните в ИСОДЗ, е че след като се направи оценка колко деца ще могат да се възползват от прием, ако бройката в групите бъде завишена с 5, ще се окаже че няма да е съществен, или ще е в райони където не е нужен:
 
1.  Според Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини чл. 10 (5)  гласи, че "Общата площ на помещенията спалня и занималня трябва да осигурява най-малко 4 m2 на всяко дете".
 
1.1. За повече от 25 деца до 30 в група, детското заведение трябва да разполага с помещения - спалня и занималня  с обща площ 104-120 m2. Има ли такива градини и колко са?
 
1.2. Това не е ново изискване. И в момента има групи с 30 деца, които се отглеждат в помещения - спалня и занималня  с обща площ 65-70 m2.
 
2. Липсва задължение данните в системата да се поддържат актуални;
 
3. Истиността на данните в системата са под въпрос - има внесени сигнали за констатирани нарушения и несъответствия между ИСОДЗ и текущо посещаващи деца общински детски заведения; има деца които вече посещатат дадена градина, но седят в списъците на чакащи клсиране;
 
Няма налични данни за необходимостта да се приеме предложението за промени на чл. 57 от Наредбата за финансиране на институциите.
 
Яна Николова
Предложение за промяна на чл. 57 от Наредбата за финансиране на институциите
При обсъждането на предложението на ДОЦ. Д-Р ТОДОР ЧОБАНОВ, ЗАМЕСТНИК - КМЕТ НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА, за промяна на чл. 57, моля, да се вземе предвид, че за него липсва оценка за въздействието. 
Наличната единна информационна система за прием на деца в детски градини в гр. София е ИСОДЗ. Моето обективно мнение, базирано на данните в ИСОДЗ, е че след като се направи оценка колко деца ще могат да се възползват от прием, ако бройката в групите бъде завишена с 5, ще се окаже че няма да е съществен, или ще е в райони където не е нужен:
 
1.  Според Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини чл. 10 (5)  гласи, че "Общата площ на помещенията спалня и занималня трябва да осигурява най-малко 4 m2 на всяко дете".
 
1.1. За повече от 25 деца до 30 в група, детското заведение трябва да разполага с помещения - спалня и занималня  с обща площ 104-120 m2. Има ли такива градини и колко са?
 
1.2. Това не е ново изискване. И в момента има групи с 30 деца, които се отглеждат в помещения - спалня и занималня  с обща площ 65-70 m2.
 
2. Липсва задължение данните в системата да се поддържат актуални;
 
3. Истиността на данните в системата са под въпрос - има внесени сигнали за констатирани нарушения и несъответствия между ИСОДЗ и текущо посещаващи деца общински детски заведения; има деца които вече посещатат дадена градина, но седят в списъците на чакащи клсиране;
 
Няма налични данни за необходимостта да се приеме предложението за промени на чл. 57 от Наредбата за финансиране на институциите.
 
Яна Николова
Елка Илиева 30.01.2018 11:55
Предложение за промяна на чл. 57 от Наредбата за финансиране на институциите

Във връзка с обществено обсъждане на проект на Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, приета с Постановление № 219 на Министерски съвет от 2017 г. (обн., ДВ, бр.81 от 2017 г. )  и с оглед недостига на свободни места в общинските детски градини  и детски ясли, предлагам следните изменения и допълнения в Наредбата :

         В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :

1.     В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“

2.     Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:

„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява  чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“

         Мотивите за предложените промени в наредбата са свързани с обективния недостиг на свободни места в общинските детски градини и най-вече в яслените групи на територията на Столична община.

 

ДОЦ. Д-Р ТОДОР ЧОБАНОВ

ЗАМЕСТНИК - КМЕТ НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА

Предложение за промяна на чл. 57 от Наредбата за финансиране на институциите

Във връзка с обществено обсъждане на проект на Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, приета с Постановление № 219 на Министерски съвет от 2017 г. (обн., ДВ, бр.81 от 2017 г. )  и с оглед недостига на свободни места в общинските детски градини  и детски ясли, предлагам следните изменения и допълнения в Наредбата :

         В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :

1.     В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“

2.     Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:

„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява  чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“

         Мотивите за предложените промени в наредбата са свързани с обективния недостиг на свободни места в общинските детски градини и най-вече в яслените групи на територията на Столична община.

 

ДОЦ. Д-Р ТОДОР ЧОБАНОВ

ЗАМЕСТНИК - КМЕТ НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА

Финансиране на училища, в които са записани ученици от ЦСОП

Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.

 

Финансиране на училища, в които са записани ученици от ЦСОП

Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.

 

Финансиране на училища, в които са записани ученици от ЦСОП

Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.

 

Финансиране на училища, в които са записани ученици от ЦСОП

Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.

 

Финансиране

Проблемът с финансирането не  е толкова сложен. Има толкова добри практики по света, които спокойно могат да се ползват. Освен това проблемът с финансирнаето е много голям. Има училища с малък брой ученици и делегираните бюджети не са добра алтернатива.

Много е просто да се види какъв е разходът на всяко училище по пера и на база тях да се дават и допълни средства за база, благоприятна среда, заплати, ремонти и т.н. Има училища със стари тоалетни от 80-те години, ова нормално ли е в 21 век, без библиотека, защото нямало пари за книги и т.н.  Не е нормално с парите, които се отпускат да прави всичко в рамките на бюджета за годината , понякога е невъзможно според мен.  Крайно е недостатъчно да се дава сума за ученик/ 1500 лв. ли е примерно/. За мен това не е нормално. Обществото, в това число родители и ученици искат качество- както на материална база, така и на кадри, които да обучават децата. Тези кадри да имат благоприятна среда, материална база и всичко необходимо, за да се справят в класната стая. Не е достатъчно само да си роден учител, трябват и условия, да не кажа че в някои училища такива липсват. Да не говорим за разградените дворове, в които вечер влиза кой ли не и сутрин е ужасно мръсно. Да не говорим, че самите дворове са толкова неприятни с тази асфалтова настилка, че ако недай си боже някой падне, так асе е ожулил, че думи нямам. И много, и много още.

Обърнете внимание на комплекса от неща.

С уважение, родител на бъдещ ученик

Финансиране

Проблемът с финансирането не  е толкова сложен. Има толкова добри практики по света, които спокойно могат да се ползват. Освен това проблемът с финансирнаето е много голям. Има училища с малък брой ученици и делегираните бюджети не са добра алтернатива.

Много е просто да се види какъв е разходът на всяко училище по пера и на база тях да се дават и допълни средства за база, благоприятна среда, заплати, ремонти и т.н. Има училища със стари тоалетни от 80-те години, ова нормално ли е в 21 век, без библиотека, защото нямало пари за книги и т.н.  Не е нормално с парите, които се отпускат да прави всичко в рамките на бюджета за годината , понякога е невъзможно според мен.  Крайно е недостатъчно да се дава сума за ученик/ 1500 лв. ли е примерно/. За мен това не е нормално. Обществото, в това число родители и ученици искат качество- както на материална база, така и на кадри, които да обучават децата. Тези кадри да имат благоприятна среда, материална база и всичко необходимо, за да се справят в класната стая. Не е достатъчно само да си роден учител, трябват и условия, да не кажа че в някои училища такива липсват. Да не говорим за разградените дворове, в които вечер влиза кой ли не и сутрин е ужасно мръсно. Да не говорим, че самите дворове са толкова неприятни с тази асфалтова настилка, че ако недай си боже някой падне, так асе е ожулил, че думи нямам. И много, и много още.

Обърнете внимание на комплекса от неща.

С уважение, родител на бъдещ ученик

Предложение за промяна на чл.54 и чл.61 от наредбата за финансиране

Здравейте,

Макар да не е застъпено в проекта за изменение и допълнение, бих искала да предложа за промяна чл. 54 и чл. 61, които регламентират начина на формиране на втора и трета група.  Предлагам текста им да се измени по следния начин:

Чл. 54. (1) Броят на групите в детските градини се определя в
началото на учебната година, като броят на децата в съответната
възрастова група се раздели на норматива за максимален брой на
децата съгласно приложение № 7.
(2) Втора и следваща група се образуват, при условие че
предходната група или предходните групи са формирани с
максималния брой деца, завишени с позволения брой деца според чл. 57 и е налице остатък, равен или по-голям от единица.
(3) При определяне на броя на групите при условията на ал. 2
децата се разпределят равномерно в тях.
 
Чл. 61. (1) Броят на паралелките в училищата се определя в
началото на учебната година, като броят на учениците от съответния
клас се раздели на норматива за максимален брой на учениците
съгласно приложение № 7.
(2) Втора и следваща паралелка се формират, при условие че
предходната паралелка или предходните паралелки са формирани с
максималния брой ученици, завишени с позволения брой деца според чл. 57 и е налице остатък, равен или по-голям от единица.
(3) При определянето на броя на паралелките по реда на ал. 2
учениците се разпределят равномерно в тях с изключение на
паралелките, в които се обучават ученици със специални
образователни потребности, в които броят на учениците може да е по-
малък от този в останалите паралелки.
(4) При определянето на броя на паралелките броят на учениците
в тях може да се завиши с до:
1. двама ученици в паралелките в начален етап, когато
паралелките са повече от една в клас; 
2. трима ученици в паралелките в начален етап, когато
паралелката е единствена в класа;
3. трима ученици в паралелките в прогимназиален, в първи и във
втори гимназиален етап.
(5) В особени случаи при определяне на броя на паралелките
броят на учениците в тях може да се завиши и над стойностите по ал.
4 след разрешение на министъра на образованието и науката по
мотивирано предложение на директора на училището.
 
Мотиви:
 
При сегашната формулировка на чл.54 и чл.61, Втора и следваща група/паралелка се формират, при условие че предходната група/паралелка или предходните групи/паралелки са формирани с
максималния брой ученици и е налице остатък, равен на минималния
брой ученици съгласно приложение № 7. Това обаче неминуемо води до надпланов прием във всички случай, когато са налице максималния брой ученици и е налице остатък, по-малък от минималния брой ученици съгласно приложение № 7.

Надявам се предложението ми да бъде взето предвид и да залегне в новата наредба.

Предложение за промяна на чл.54 и чл.61 от наредбата за финансиране

Здравейте,

Макар да не е застъпено в проекта за изменение и допълнение, бих искала да предложа за промяна чл. 54 и чл. 61, които регламентират начина на формиране на втора и трета група.  Предлагам текста им да се измени по следния начин:

Чл. 54. (1) Броят на групите в детските градини се определя в
началото на учебната година, като броят на децата в съответната
възрастова група се раздели на норматива за максимален брой на
децата съгласно приложение № 7.
(2) Втора и следваща група се образуват, при условие че
предходната група или предходните групи са формирани с
максималния брой деца, завишени с позволения брой деца според чл. 57 и е налице остатък, равен или по-голям от единица.
(3) При определяне на броя на групите при условията на ал. 2
децата се разпределят равномерно в тях.
 
Чл. 61. (1) Броят на паралелките в училищата се определя в
началото на учебната година, като броят на учениците от съответния
клас се раздели на норматива за максимален брой на учениците
съгласно приложение № 7.
(2) Втора и следваща паралелка се формират, при условие че
предходната паралелка или предходните паралелки са формирани с
максималния брой ученици, завишени с позволения брой деца според чл. 57 и е налице остатък, равен или по-голям от единица.
(3) При определянето на броя на паралелките по реда на ал. 2
учениците се разпределят равномерно в тях с изключение на
паралелките, в които се обучават ученици със специални
образователни потребности, в които броят на учениците може да е по-
малък от този в останалите паралелки.
(4) При определянето на броя на паралелките броят на учениците
в тях може да се завиши с до:
1. двама ученици в паралелките в начален етап, когато
паралелките са повече от една в клас; 
2. трима ученици в паралелките в начален етап, когато
паралелката е единствена в класа;
3. трима ученици в паралелките в прогимназиален, в първи и във
втори гимназиален етап.
(5) В особени случаи при определяне на броя на паралелките
броят на учениците в тях може да се завиши и над стойностите по ал.
4 след разрешение на министъра на образованието и науката по
мотивирано предложение на директора на училището.
 
Мотиви:
 
При сегашната формулировка на чл.54 и чл.61, Втора и следваща група/паралелка се формират, при условие че предходната група/паралелка или предходните групи/паралелки са формирани с
максималния брой ученици и е налице остатък, равен на минималния
брой ученици съгласно приложение № 7. Това обаче неминуемо води до надпланов прием във всички случай, когато са налице максималния брой ученици и е налице остатък, по-малък от минималния брой ученици съгласно приложение № 7.

Надявам се предложението ми да бъде взето предвид и да залегне в новата наредба.

История

  • Начало на обществената консултация

    22.01.2018

  • Приключване на консултацията

    21.02.2018

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте