Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г. бяха извършени изменения и допълнения в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), свързани основно с финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. В съответствие с извършените промени в ЗПУО бяха направени и произтичащите от тях изменения и допълнения в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование.
С предлаганите промени ще бъде усъвършенстван моделът на финансиране на системата на предучилищното и училищното образование и ще бъдат създадени допълнителни предпоставки за повишаване на образователните резултати на детските градини и училищата, за по-ефективна работата с деца и ученици от уязвими групи, за подобряване на достъпа до качествено предучилищно и училищно образование и за намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Във връзка с обществено обсъждане на проект на Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, приета с Постановление № 219 на Министерски съвет от 2017 г. (обн., ДВ, бр.81 от 2017 г. ) и с оглед недостига на свободни места в общинските детски градини и детски ясли, предлагам следните изменения и допълнения в Наредбата :
В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :
1. В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“
2. Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:
„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“
Мотивите за предложените промени в наредбата са свързани с обективния недостиг на свободни места в общинските детски градини и най-вече в яслените групи на територията на Столична община.
ДОЦ. Д-Р ТОДОР ЧОБАНОВ
ЗАМЕСТНИК - КМЕТ НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА
Във връзка с обществено обсъждане на проект на Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, приета с Постановление № 219 на Министерски съвет от 2017 г. (обн., ДВ, бр.81 от 2017 г. ) и с оглед недостига на свободни места в общинските детски градини и детски ясли, предлагам следните изменения и допълнения в Наредбата :
В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :
1. В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“
2. Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:
„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“
Мотивите за предложените промени в наредбата са свързани с обективния недостиг на свободни места в общинските детски градини и най-вече в яслените групи на територията на Столична община.
ДОЦ. Д-Р ТОДОР ЧОБАНОВ
ЗАМЕСТНИК - КМЕТ НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА
Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.
Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.
Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.
Принципно одобрявам новия начин на финансиране. Иновативно е това с образованието на родителите, логично и свързано с децата им и нуждата от допълнителни услуги за осигуряване на тяхното благоденствие в училище. Не става ясно обаче как ще се финансират училищата, в които са записани ученици от центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/. Тези ученици не се обучават в училището, а в центъра, но цялата бумащина, с извинение, минава през училището - от документите за записване до документите за завършване на клас. Трябва да се регулират финансовите взаимоотношения между приемните училища и ЦСОП с тази Наредба.
Проблемът с финансирането не е толкова сложен. Има толкова добри практики по света, които спокойно могат да се ползват. Освен това проблемът с финансирнаето е много голям. Има училища с малък брой ученици и делегираните бюджети не са добра алтернатива.
Много е просто да се види какъв е разходът на всяко училище по пера и на база тях да се дават и допълни средства за база, благоприятна среда, заплати, ремонти и т.н. Има училища със стари тоалетни от 80-те години, ова нормално ли е в 21 век, без библиотека, защото нямало пари за книги и т.н. Не е нормално с парите, които се отпускат да прави всичко в рамките на бюджета за годината , понякога е невъзможно според мен. Крайно е недостатъчно да се дава сума за ученик/ 1500 лв. ли е примерно/. За мен това не е нормално. Обществото, в това число родители и ученици искат качество- както на материална база, така и на кадри, които да обучават децата. Тези кадри да имат благоприятна среда, материална база и всичко необходимо, за да се справят в класната стая. Не е достатъчно само да си роден учител, трябват и условия, да не кажа че в някои училища такива липсват. Да не говорим за разградените дворове, в които вечер влиза кой ли не и сутрин е ужасно мръсно. Да не говорим, че самите дворове са толкова неприятни с тази асфалтова настилка, че ако недай си боже някой падне, так асе е ожулил, че думи нямам. И много, и много още.
Обърнете внимание на комплекса от неща.
С уважение, родител на бъдещ ученик
Проблемът с финансирането не е толкова сложен. Има толкова добри практики по света, които спокойно могат да се ползват. Освен това проблемът с финансирнаето е много голям. Има училища с малък брой ученици и делегираните бюджети не са добра алтернатива.
Много е просто да се види какъв е разходът на всяко училище по пера и на база тях да се дават и допълни средства за база, благоприятна среда, заплати, ремонти и т.н. Има училища със стари тоалетни от 80-те години, ова нормално ли е в 21 век, без библиотека, защото нямало пари за книги и т.н. Не е нормално с парите, които се отпускат да прави всичко в рамките на бюджета за годината , понякога е невъзможно според мен. Крайно е недостатъчно да се дава сума за ученик/ 1500 лв. ли е примерно/. За мен това не е нормално. Обществото, в това число родители и ученици искат качество- както на материална база, така и на кадри, които да обучават децата. Тези кадри да имат благоприятна среда, материална база и всичко необходимо, за да се справят в класната стая. Не е достатъчно само да си роден учител, трябват и условия, да не кажа че в някои училища такива липсват. Да не говорим за разградените дворове, в които вечер влиза кой ли не и сутрин е ужасно мръсно. Да не говорим, че самите дворове са толкова неприятни с тази асфалтова настилка, че ако недай си боже някой падне, так асе е ожулил, че думи нямам. И много, и много още.
Обърнете внимание на комплекса от неща.
С уважение, родител на бъдещ ученик
Здравейте,
Макар да не е застъпено в проекта за изменение и допълнение, бих искала да предложа за промяна чл. 54 и чл. 61, които регламентират начина на формиране на втора и трета група. Предлагам текста им да се измени по следния начин:
Надявам се предложението ми да бъде взето предвид и да залегне в новата наредба.
Здравейте,
Макар да не е застъпено в проекта за изменение и допълнение, бих искала да предложа за промяна чл. 54 и чл. 61, които регламентират начина на формиране на втора и трета група. Предлагам текста им да се измени по следния начин:
Надявам се предложението ми да бъде взето предвид и да залегне в новата наредба.
22.01.2018
21.02.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Здравейте,
Бих искала да изразя категоричното си несългасие с предложението за промяна на чл.57, което предлага: В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :
1. В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“
2. Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:
„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“
Смятам, че ако се приеме този текст:
1. ще се узакони надплановият прием на до 5 деца в група, което само по себе си е в разрез с предписанията на наредбата за здравните изисквания към групите и помещенията
2. ще липсват каквито и да е законови механизми и лостове, за да се "мотивира" общината да планира строителство на нови детски градини или разширяване/надстрояване на вече съществуващите, като по този начин групите с размер от 30+ деца ще останат постоянно явление в детските градини. Това от своя страна ще доведе до редица други проблеми като задълбочаване на проблемите с привлекателността на професията, неприемливи нива на шум и стрес в групите както за персонала, така и за децата.
Надявам се мнението ми да бъде взето предвид.
Здравейте,
Бих искала да изразя категоричното си несългасие с предложението за промяна на чл.57, което предлага: В настоящия чл. 57 да се направят следните промени :
1. В основният текст на чл.57 да се заличат думите „с изключение на броя на децата в яслени групи“
2. Да се създаде ал. 2 със следното съдържание:
„Ал. 2 За общините с недостиг на свободни места в детските градини, броят на децата в групите може да бъде завишен над определения по ал. 1, с до 5 деца в група, по решение на общинския съвет и при условие че са спазени изискванията на Наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини. Недостигът на свободни места се установява чрез наличието на единна информационна система за прием на деца в детски градини.“
Смятам, че ако се приеме този текст:
1. ще се узакони надплановият прием на до 5 деца в група, което само по себе си е в разрез с предписанията на наредбата за здравните изисквания към групите и помещенията
2. ще липсват каквито и да е законови механизми и лостове, за да се "мотивира" общината да планира строителство на нови детски градини или разширяване/надстрояване на вече съществуващите, като по този начин групите с размер от 30+ деца ще останат постоянно явление в детските градини. Това от своя страна ще доведе до редица други проблеми като задълбочаване на проблемите с привлекателността на професията, неприемливи нива на шум и стрес в групите както за персонала, така и за децата.
Надявам се мнението ми да бъде взето предвид.