Предложеното допълнение с проекта на Постановление на Министерския съвет има за цел прецизиране на разпоредбата на т. 5.2 , буква „б“ от Единна процедура за осигуряване на средства за заплащане на данък върху добавената стойност и/или митни сборове на бенефициенти по проекти, финансирани съгласно Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за икономическа, техническа и съответна друга помощ.С предложеното допълнение се предлага разширяване на кръга на лицата, които могат да се възползват от клаузите в Споразумението, като това са предимно юридически лица извършващи дейност в областта на образованието, културата и здравеопазването. По този начин с предложената промяна ще се постигне равнопоставеност между икономическите оператори извършващи облагаеми и освободени доставки по смисъла на Закон за данък върху добавената стойност (ЗДДС), изпълняващи проекти финосирани със средства по фондове от Споразумението.
Отговорна дирекция: | "Данъчна политика" |
---|---|
E-mail: | taxpolicy@minfin.bg |
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Механизмът на възстановяване е напълно неподходящ за лицата, извършващи облагаеми и освободени доставки, тъй като възстановената по реда на Единната процедура сума няма да кореспондира на частта от данъка, съответстващ на освободените доставки, тъй като тази част зависи от бъдещо годишно преизчисляване на коефициента за частичен данъчен кредит и от бъдещи корекции на ползвания данъчен кредит. Горепосочените разпоредби също така създават опасност от това, след като някаква сума бъде възстановена по реда на Единната процедура, тя да трябва бъде коригирана и платена обратно в бюджета, при което не се постига никакво реално възстановяване. При това механизмът, предлаган в проекта за Постановление, изобщо не взема предвид спецификите на частичния данъчен кредит.
В тази връзка, предлаганият проект за Постановление, освен че е неефективен и противен на целите си, е и изключително административно затрудняващ и ще повиши значително административната тежест за лицата, извършващи облагаеми и освободени доставки.
Механизмът на възстановяване е напълно неподходящ за лицата, извършващи облагаеми и освободени доставки, тъй като възстановената по реда на Единната процедура сума няма да кореспондира на частта от данъка, съответстващ на освободените доставки, тъй като тази част зависи от бъдещо годишно преизчисляване на коефициента за частичен данъчен кредит и от бъдещи корекции на ползвания данъчен кредит. Горепосочените разпоредби също така създават опасност от това, след като някаква сума бъде възстановена по реда на Единната процедура, тя да трябва бъде коригирана и платена обратно в бюджета, при което не се постига никакво реално възстановяване. При това механизмът, предлаган в проекта за Постановление, изобщо не взема предвид спецификите на частичния данъчен кредит.
В тази връзка, предлаганият проект за Постановление, освен че е неефективен и противен на целите си, е и изключително административно затрудняващ и ще повиши значително административната тежест за лицата, извършващи облагаеми и освободени доставки.
С настоящото бихме искали да изложим позицията на Американски колеж в София относно проекта за Постановление, както следва:
1. На първо място, проектът за Постановление влиза в противоречие с разпоредбата на чл. 173 от ЗДДС. Според последната разпоредба, за доставки, които са освободени от данък върху добавената стойност по силата на международни договори, по които Република България е страна, ратифицирани и обнародвани по съответния ред, се прилага нулева ставка на данъка. Разпоредбата на чл. 173 от ЗДДС се прилага за всички международни договори, включително за Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за икономическа, техническа и съответна друга помощ. Както се вижда от проекта за Постановление, с него се цели да бъде заменена нулевата ставка на ДДС със система на възстановяване на данъка за всички лица, включително и за тези, които извършват независима икономическа дейност, включваща освободени доставки. Тази концепция противоречи на разпоредбата на чл. 173 от ЗДДС, която не предвижда система на възстановяване на ДДС, а изисква императивно прилагането на нулева ставка на ДДС.
С настоящото бихме искали да изложим позицията на Американски колеж в София относно проекта за Постановление, както следва:
1. На първо място, проектът за Постановление влиза в противоречие с разпоредбата на чл. 173 от ЗДДС. Според последната разпоредба, за доставки, които са освободени от данък върху добавената стойност по силата на международни договори, по които Република България е страна, ратифицирани и обнародвани по съответния ред, се прилага нулева ставка на данъка. Разпоредбата на чл. 173 от ЗДДС се прилага за всички международни договори, включително за Споразумението между правителството на Република България и правителството на Съединените американски щати за икономическа, техническа и съответна друга помощ. Както се вижда от проекта за Постановление, с него се цели да бъде заменена нулевата ставка на ДДС със система на възстановяване на данъка за всички лица, включително и за тези, които извършват независима икономическа дейност, включваща освободени доставки. Тази концепция противоречи на разпоредбата на чл. 173 от ЗДДС, която не предвижда система на възстановяване на ДДС, а изисква императивно прилагането на нулева ставка на ДДС.
05.02.2018
18.02.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет