Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица бе публикуван в съответствие с чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА) за обществено обсъждане на 05.12.2017 г. В резултат на постъпилите предложения проектът на наредба е коригиран,като с оглед на съдебната практика (Решение № 5921 от 12.05.2017 на Върховния административен съд на Република България - петчленен състав - II колегия) и спазването на посочените в ЗНА принципи е необходимо стартиране на нова обществена консултация по проекта.
Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Наредбата не предвижда правен механизъм за защита правата на експерта в случаите, когато експертизата е изготвена предадена и приета от възложител, но от негова страна размера на възнаграждението се намалява необосновано. Това важи особено в случаите, когато възложител е първоинстанционен съд, а вещото лице на практика не може да оспорва, тъй като не е страна в процеса. Липсват разписани процедури за обжалване на актовете на възложителя, с които се накърняват правата на вещото лице. Това е често срещан проблем, особено когато се дава много кратък срок за изготвяне на експертизи и вещото лице се налага да работи в почивни и празнични дни за да успее да изготви становището си.
Наредбата не предвижда правен механизъм за защита правата на експерта в случаите, когато експертизата е изготвена предадена и приета от възложител, но от негова страна размера на възнаграждението се намалява необосновано. Това важи особено в случаите, когато възложител е първоинстанционен съд, а вещото лице на практика не може да оспорва, тъй като не е страна в процеса. Липсват разписани процедури за обжалване на актовете на възложителя, с които се накърняват правата на вещото лице. Това е често срещан проблем, особено когато се дава много кратък срок за изготвяне на експертизи и вещото лице се налага да работи в почивни и празнични дни за да успее да изготви становището си.
Предвид високоотговорната дейност на вещите лица в съдебното производство и разделението на властите, гарантирано от Конституцията на Република България, както и предвид порочната практика в някои институции на централната и местната изпълнителна власт в съдебните производства като вещи лица да участват служители на общински и държавни структури, е необходимо да се въведе изрична забрана за участие в съдебното производство като вещи лица на служители по трудово правоотношение в структури на изпълнителната власт.
Предвид високоотговорната дейност на вещите лица в съдебното производство и разделението на властите, гарантирано от Конституцията на Република България, както и предвид порочната практика в някои институции на централната и местната изпълнителна власт в съдебните производства като вещи лица да участват служители на общински и държавни структури, е необходимо да се въведе изрична забрана за участие в съдебното производство като вещи лица на служители по трудово правоотношение в структури на изпълнителната власт.
Въпросът с възнагражденията на вещите лица е гореща точка в Наредбата.
Не може всички вещи лица да подлежат на една и съща ставка за възнаграждение. Има експертизи, които са елементарни, но има и такива, които са сложни. Кой е този експерт, който ще определи и ще засече, колко часа е отнела експертизата на вещото лице?
Ще дам пример. Аз съм преводач, и ако ми възложат експертиза на една страница превод - дали е верен или не, дали е пълен или не, това ще ми отнеме един час, за което ще получа 15,30 лева като вещо лице. Седя си в къщи, превеждам, сравнявам и готово. Но какво е положението вищо лице, което трябва да направи техницеска екпертиза на влакова катастрофа през зимата? Отива на място, мръзне като куче, рови се в мърсотия, оклепва се с масла, мери, смята и какво ли не. Та нима неговия труд също се равнява на моя - по 15,30 лева на час? Нима неговия труд се равнява на труда на колегата му, който оценява стойността на счупен телефон или стойността на откраднато кожено портмоне или равностойността на внесени без деклариране 15000 евро по курса на деня?
Крайно време е управляващите да разберат, че вещите лица не могат да бъдат поставяни под един и същ знаменател.
Експертизите трябва да бъдат разпределени в групи, и всяка група да има определено възнаграждение предвид сложността и.
Същата грешка правят и спрямо преводачите. В Наредбата за съдебните преводачи възнаграждението е 15 лева на час за всякакъв език, било то английски или монголски. И както споменах преди малко - въпроса с ДДС-то. Много от преводачите, както и вещите лица са регистрирани по ДДС. Кой поема размера на ДДС? Вещото лице/преводача или органа, който го е назначил? Все пак това са 20%
Въпросът с възнагражденията на вещите лица е гореща точка в Наредбата.
Не може всички вещи лица да подлежат на една и съща ставка за възнаграждение. Има експертизи, които са елементарни, но има и такива, които са сложни. Кой е този експерт, който ще определи и ще засече, колко часа е отнела експертизата на вещото лице?
Ще дам пример. Аз съм преводач, и ако ми възложат експертиза на една страница превод - дали е верен или не, дали е пълен или не, това ще ми отнеме един час, за което ще получа 15,30 лева като вещо лице. Седя си в къщи, превеждам, сравнявам и готово. Но какво е положението вищо лице, което трябва да направи техницеска екпертиза на влакова катастрофа през зимата? Отива на място, мръзне като куче, рови се в мърсотия, оклепва се с масла, мери, смята и какво ли не. Та нима неговия труд също се равнява на моя - по 15,30 лева на час? Нима неговия труд се равнява на труда на колегата му, който оценява стойността на счупен телефон или стойността на откраднато кожено портмоне или равностойността на внесени без деклариране 15000 евро по курса на деня?
Крайно време е управляващите да разберат, че вещите лица не могат да бъдат поставяни под един и същ знаменател.
Експертизите трябва да бъдат разпределени в групи, и всяка група да има определено възнаграждение предвид сложността и.
Същата грешка правят и спрямо преводачите. В Наредбата за съдебните преводачи възнаграждението е 15 лева на час за всякакъв език, било то английски или монголски. И както споменах преди малко - въпроса с ДДС-то. Много от преводачите, както и вещите лица са регистрирани по ДДС. Кой поема размера на ДДС? Вещото лице/преводача или органа, който го е назначил? Все пак това са 20%
Обичайното заплащане на експертен труд в РБългария е 50 лв. на час без ДДС. Ако искаме съдилищата и гражданите да получават качествени експертизи това трябва да е заплащането на вещите лица. Същото важи и за заплащането на оценителите.
Обичайното заплащане на експертен труд в РБългария е 50 лв. на час без ДДС. Ако искаме съдилищата и гражданите да получават качествени експертизи това трябва да е заплащането на вещите лица. Същото важи и за заплащането на оценителите.
Един от основните проблеми в Наредбата е възнаграждението.
Считам, че трябва ясно да се определи дали възнаграждението от 3% е с включено ДДС или не.
Спрямо сега определената минимална работна заплата от 510 лева, то възнаграждението на вещото лизе е 15,30 лева. Но дали тези 15,30 лева са с ДДС или без. Някои финансови служби считат, че възнаграждението от 15,30 е с включено ДДС, което намалява размера му с 20%, а именно 12,75 лева, но има и такива, които считат, че 15,30 е биз ДДС, което е 18,36 лева.
Считам, че е много важно да се определи със или без ДДС е определеното възнаграждение от 3% от минималната работна заплата.
Един от основните проблеми в Наредбата е възнаграждението.
Считам, че трябва ясно да се определи дали възнаграждението от 3% е с включено ДДС или не.
Спрямо сега определената минимална работна заплата от 510 лева, то възнаграждението на вещото лизе е 15,30 лева. Но дали тези 15,30 лева са с ДДС или без. Някои финансови служби считат, че възнаграждението от 15,30 е с включено ДДС, което намалява размера му с 20%, а именно 12,75 лева, но има и такива, които считат, че 15,30 е биз ДДС, което е 18,36 лева.
Считам, че е много важно да се определи със или без ДДС е определеното възнаграждение от 3% от минималната работна заплата.
След като се урежда явяването на служители на Министерството на вътрешните работи (МВР) за изслушване на изготвената експертиза, защо остава неуредено явяването на служителите на Прокуратурата на Република България, служителите на Агенцията по вписванията и други вещи лица на служебни правоотношения по специални закони.
След като се урежда явяването на служители на Министерството на вътрешните работи (МВР) за изслушване на изготвената експертиза, защо остава неуредено явяването на служителите на Прокуратурата на Република България, служителите на Агенцията по вписванията и други вещи лица на служебни правоотношения по специални закони.
Уважаеми,
Редакцията на чл. 7 ще внесе правен абсурд при необходимост от назначаване на независим оценител за вещо лице при изготвяне на оценителна експертиза наприер (изключително честа експертиза при корпоративните дела). От изискванията към вещите лица са премахнати специализираните знания, които се доказват при оценителите със "Сертификат за оценителска правоспособност", издаден от КНОБ.
Веднага привеждам пример: кое вещо лице ще има право да прави оценителна експертиза за определяне на пазарна цена на акции/дялове например? - Професор по финанси? Магистър по финанси с 5 год. стаж? Независим оценител със сертификат за оценителска правоспособност за оценка на финансови активи? ОТГОВОР: Независимият оценител, който по закон (ЗНО) има правата да прави подобни оценителни експертизи НЯМА ДА ИМА ПРАВО ДА БЪДЕ НАЗНАЧАВАН! Същото важи и за оценителни експертизи за недвижими имоти, търговски предприятия и вземания, машини и съоръжения и всички други направления за оценка предвидени в ЗНО. ПОЛУЧАВА СЕ ПРАВЕН АБСУРД!
Моля да вземете предвид горното и да възстановите специализираните знания, доказани със законов сертификат. Това е изключително важно, за да не се блокира съдебната система!
Предложение за допълнение на чл. 7 - да се допълни т. 7 (по същата логика, както е в т. 6 за съдебните лекари, а именно:
Чл. 7, т. 7 - е независим оценител, притежаващ сертификат за оценителска правоспособност, издаден от Камара на Независимите Оценители в България (КНОБ)
Уважаеми,
Редакцията на чл. 7 ще внесе правен абсурд при необходимост от назначаване на независим оценител за вещо лице при изготвяне на оценителна експертиза наприер (изключително честа експертиза при корпоративните дела). От изискванията към вещите лица са премахнати специализираните знания, които се доказват при оценителите със "Сертификат за оценителска правоспособност", издаден от КНОБ.
Веднага привеждам пример: кое вещо лице ще има право да прави оценителна експертиза за определяне на пазарна цена на акции/дялове например? - Професор по финанси? Магистър по финанси с 5 год. стаж? Независим оценител със сертификат за оценителска правоспособност за оценка на финансови активи? ОТГОВОР: Независимият оценител, който по закон (ЗНО) има правата да прави подобни оценителни експертизи НЯМА ДА ИМА ПРАВО ДА БЪДЕ НАЗНАЧАВАН! Същото важи и за оценителни експертизи за недвижими имоти, търговски предприятия и вземания, машини и съоръжения и всички други направления за оценка предвидени в ЗНО. ПОЛУЧАВА СЕ ПРАВЕН АБСУРД!
Моля да вземете предвид горното и да възстановите специализираните знания, доказани със законов сертификат. Това е изключително важно, за да не се блокира съдебната система!
Предложение за допълнение на чл. 7 - да се допълни т. 7 (по същата логика, както е в т. 6 за съдебните лекари, а именно:
Чл. 7, т. 7 - е независим оценител, притежаващ сертификат за оценителска правоспособност, издаден от Камара на Независимите Оценители в България (КНОБ)
Член 8 би могъл да има следния текст или текстът да е със следният смисъл: създава се централен регистър на вещите лица в България, за нуждите на съдебната система. В регистъра се включват всички вещите лица в България за нуждите на всички видове съдилища и за всички съдебни райони. Регистърът съдържа следната информация за вещите лица: трите имена, адрес, телефон, и-мейл и др.под, образование, специалност, трудов и професионален стаж, др.под. полезна информация при избора му за възлагане на експертизи, в кои райони от територията на РБългария може да работи. Кой поддържа регистъра /като институция/. Как става включването в регистъра /когато регистъра е електронен включването на вещи лица в него може да става много по-често от веднъж в годината/. Всеки съд да поддържа списък с експерти и скъпо, тромаво и нерационално. Освен това експертите ставаме все по-малко и по-малко, а нови експерти се изграждан с бавни темпове.
Член 8 би могъл да има следния текст или текстът да е със следният смисъл: създава се централен регистър на вещите лица в България, за нуждите на съдебната система. В регистъра се включват всички вещите лица в България за нуждите на всички видове съдилища и за всички съдебни райони. Регистърът съдържа следната информация за вещите лица: трите имена, адрес, телефон, и-мейл и др.под, образование, специалност, трудов и професионален стаж, др.под. полезна информация при избора му за възлагане на експертизи, в кои райони от територията на РБългария може да работи. Кой поддържа регистъра /като институция/. Как става включването в регистъра /когато регистъра е електронен включването на вещи лица в него може да става много по-често от веднъж в годината/. Всеки съд да поддържа списък с експерти и скъпо, тромаво и нерационално. Освен това експертите ставаме все по-малко и по-малко, а нови експерти се изграждан с бавни темпове.
Предвижданите промени в $13 за чл. 22 от Наредбата, относно заплащането на допълнително възнаграждение на вещите лица при явяване в съда за изслушване, защита, допълнителни въпроси и евентуално приемане на заключението на съответната експертиза, при което се предлага да бъдат лишени от правото да получават допълнително възнаграждение вещите лица служители в МВР, се явява форма на дискриминация спрямо останалите вещи лица, от една страна, а от друга поставя МВР в привилегировано положение /присвоявайки си тези персонални възнаграждения/ спрямо работодателите на вещите лица извън МВР!
Предвижданите промени в $13 за чл. 22 от Наредбата, относно заплащането на допълнително възнаграждение на вещите лица при явяване в съда за изслушване, защита, допълнителни въпроси и евентуално приемане на заключението на съответната експертиза, при което се предлага да бъдат лишени от правото да получават допълнително възнаграждение вещите лица служители в МВР, се явява форма на дискриминация спрямо останалите вещи лица, от една страна, а от друга поставя МВР в привилегировано положение /присвоявайки си тези персонални възнаграждения/ спрямо работодателите на вещите лица извън МВР!
Поради съществените изменения и допълнения на наредбата, се налага ново вписване на всички вещи лица и включването на срока за това в преходните разпоредби на наредбата.
Поради съществените изменения и допълнения на наредбата, се налага ново вписване на всички вещи лица и включването на срока за това в преходните разпоредби на наредбата.
27.04.2018
27.05.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
С предложеният проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, се въвеждат по-високи изисквания към квалификацията на специалистите, вписвани като вещи лица.
Притежаването на специфичните познания и опит, необходими при изготвяне на експертизи в областта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството, могат да се удостоверят единствено от съответните професионални организации, а именно Камара на архитектите в България и Камара на инженерите в инвестиционното проектиране. Тези организации разполагат и с механизми за налагане на дисциплинарни наказания, в случай на недобросъвестно изпълнение на професионалните ангажименти от страна на техните членове.
Поради това, считаме че е необходимо да се въведат допълнителни условия, на които следва да отговарят вещите лица, извършващи експертизи в областта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството, с оглед гарантиране на компетентна и независима експертна оценка, за която вещото лице да носи и отговорност.
В тази връзка даваме следните предложения за изменение и допълнение на Наредба № 2 за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица:
С въвеждането на посочените условия Камарата на архитектите в България и Камара на инженерите в инвестиционното проектиране биха били в състояние да обезпечат участието на отговорни вещи лица с висок професионализъм и доказана експертна компетентност в областта на устройственото планиране, инвестиционно проектиране и строителството, които ефективно да подпомагат органите в провеждането на безпристрастно и независимо съдебно, досъдебно и изпълнително производство.
Предложените промени ще съдействат за засилване на доверието на обществото в правораздавателната дейност, основана на професионално издържани съдебни експертизи.
С предложеният проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, се въвеждат по-високи изисквания към квалификацията на специалистите, вписвани като вещи лица.
Притежаването на специфичните познания и опит, необходими при изготвяне на експертизи в областта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството, могат да се удостоверят единствено от съответните професионални организации, а именно Камара на архитектите в България и Камара на инженерите в инвестиционното проектиране. Тези организации разполагат и с механизми за налагане на дисциплинарни наказания, в случай на недобросъвестно изпълнение на професионалните ангажименти от страна на техните членове.
Поради това, считаме че е необходимо да се въведат допълнителни условия, на които следва да отговарят вещите лица, извършващи експертизи в областта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството, с оглед гарантиране на компетентна и независима експертна оценка, за която вещото лице да носи и отговорност.
В тази връзка даваме следните предложения за изменение и допълнение на Наредба № 2 за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица:
С въвеждането на посочените условия Камарата на архитектите в България и Камара на инженерите в инвестиционното проектиране биха били в състояние да обезпечат участието на отговорни вещи лица с висок професионализъм и доказана експертна компетентност в областта на устройственото планиране, инвестиционно проектиране и строителството, които ефективно да подпомагат органите в провеждането на безпристрастно и независимо съдебно, досъдебно и изпълнително производство.
Предложените промени ще съдействат за засилване на доверието на обществото в правораздавателната дейност, основана на професионално издържани съдебни експертизи.