Националният статистически инситут започна подготвка за изпълнение на ангажиментите на Република България по Регламент (ЕО) № 763/2008 на ЕП и на Съвета относно преброяване на населението и жилищния фонд с разработване на нормативната база на предстоящото преброяване през 2021 година.
Чрез обществената консултация се канят всички заинтересовани страни да дадат становища и коментари по Концепцията на законопроект за преброяване на населението и жилищния фонд през 2021 година.
Обществената консултация се открива за 30 дни, като стартира на 09 юли 2018 година.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
След като се запознахме с представения за обществено обсъждане Консултативен документ за Концепция на Законопроект за преброяване на населението и жилищния фонд 2021 година, споделяме следното предложение:
Относно (4.2): Информацията, която ще се събира по време на преброяването
За периода от началото на 1993 до 30 юни 2018 в България е предоставена международна закрила на 24,845 лица (13,324 със статут на бежанец и 11,521 с хуманитарен статут).
Понастоящем няма информация колко лица с предоставена международна закрила се намират в страната.
Считаме за необходимо и целесъобразно да бъде определен допълнителен признак за информацията, която ще се събира по време на преброяването по отношение на лицата, а именно: да се събира информация относно лицата с предоставена международна закрила в България и какъв е предоставеният им статут - бежански или хуманитарен.
При необходимост сме готови да аргументираме и защитим предложението си.
Кина Събева, Председател, Български съвет за бежанци и мигранти
След като се запознахме с представения за обществено обсъждане Консултативен документ за Концепция на Законопроект за преброяване на населението и жилищния фонд 2021 година, споделяме следното предложение:
Относно (4.2): Информацията, която ще се събира по време на преброяването
За периода от началото на 1993 до 30 юни 2018 в България е предоставена международна закрила на 24,845 лица (13,324 със статут на бежанец и 11,521 с хуманитарен статут).
Понастоящем няма информация колко лица с предоставена международна закрила се намират в страната.
Считаме за необходимо и целесъобразно да бъде определен допълнителен признак за информацията, която ще се събира по време на преброяването по отношение на лицата, а именно: да се събира информация относно лицата с предоставена международна закрила в България и какъв е предоставеният им статут - бежански или хуманитарен.
При необходимост сме готови да аргументираме и защитим предложението си.
Кина Събева, Председател, Български съвет за бежанци и мигранти
Предложения:
По т.4.1. Подкрепям идеята за референтна дата на преброяването да е през м. май, която се изрази на срещата в град Велико Търново. Мотивите за това са: неблагоприятните метеорологични условия през м. февруари; провеждане на избори през м.ноември; учебната година не е приключила; м. май предхожда отпускарските месеци и населението не е толкова мобилно.
По т.4.3. Методът да е комбиниран - електронно преброяване и хартиен въпросник. Периодът за електронното преброяване да е в рамките на не по-малко от 14 дни. Да има диапазон от два дни между електронното и традиционно преброяване. Персоналното интервю с хартиен въпросник също да е за период от 14 дни.
По т.4.5. Необходимо е освен изброените органи на преброяване да се допълни и отговорник на временно ситуиран център. В тези центрове ще може всеки да се преброи след края на традиционното преброяване. В малките населени места това може да се организира в читалище, училище, детска градина.
По т.4.9. Възнаграждението на преброителите да е формирано от твърдо гарантирано заплащане и ставки по дейности/на база предходно преброяване 2011/. За отдалечените труднодостъпни райони, махали и местности, общото възнаграждение по ставки може де увеличи с коефициент 1.5. Гарантираното заплащане трябва да е обвързано в гражданския договор с определени ангажименти и отговорности/може да са свързани с електронните кодове или въвеждане на хартиените въпросници/. Да се предвидят транспортни разходи за преброители, контрольори и придружители. Не е необходимо да се раздават сим карти на преброители и контрольори, защото всеки има мобилен телефон и никой няма да си махне картата от телефона, за да сложи новата карта или да търси друг апарат.
Финансовите трансфери за общините трябва да са по-големи по стойност в сравнение с предходното преброяване, защото много от дейностите/райониране, набиране на преброители, контрольори и резерви; обучения; раздаване на материали; приемане на извършената работа и организаране на транспорт/ са изнесени в общинските администрации. Те могат да се определят за година по алгоритъм на база 2% или 3% от броя населението на общината; възходяща скала в зависимост от броя на населението на общината; на база % от годишния бюджет на общината; териториален обхват на община.
Предложения:
По т.4.1. Подкрепям идеята за референтна дата на преброяването да е през м. май, която се изрази на срещата в град Велико Търново. Мотивите за това са: неблагоприятните метеорологични условия през м. февруари; провеждане на избори през м.ноември; учебната година не е приключила; м. май предхожда отпускарските месеци и населението не е толкова мобилно.
По т.4.3. Методът да е комбиниран - електронно преброяване и хартиен въпросник. Периодът за електронното преброяване да е в рамките на не по-малко от 14 дни. Да има диапазон от два дни между електронното и традиционно преброяване. Персоналното интервю с хартиен въпросник също да е за период от 14 дни.
По т.4.5. Необходимо е освен изброените органи на преброяване да се допълни и отговорник на временно ситуиран център. В тези центрове ще може всеки да се преброи след края на традиционното преброяване. В малките населени места това може да се организира в читалище, училище, детска градина.
По т.4.9. Възнаграждението на преброителите да е формирано от твърдо гарантирано заплащане и ставки по дейности/на база предходно преброяване 2011/. За отдалечените труднодостъпни райони, махали и местности, общото възнаграждение по ставки може де увеличи с коефициент 1.5. Гарантираното заплащане трябва да е обвързано в гражданския договор с определени ангажименти и отговорности/може да са свързани с електронните кодове или въвеждане на хартиените въпросници/. Да се предвидят транспортни разходи за преброители, контрольори и придружители. Не е необходимо да се раздават сим карти на преброители и контрольори, защото всеки има мобилен телефон и никой няма да си махне картата от телефона, за да сложи новата карта или да търси друг апарат.
Финансовите трансфери за общините трябва да са по-големи по стойност в сравнение с предходното преброяване, защото много от дейностите/райониране, набиране на преброители, контрольори и резерви; обучения; раздаване на материали; приемане на извършената работа и организаране на транспорт/ са изнесени в общинските администрации. Те могат да се определят за година по алгоритъм на база 2% или 3% от броя населението на общината; възходяща скала в зависимост от броя на населението на общината; на база % от годишния бюджет на общината; териториален обхват на община.
09.07.2018
09.08.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Обученията на преброители и контрольори да се провеждат в следната последователност:
Обученията на преброители и контрольори да се провеждат в следната последователност: