Министерски съвет Портал за обществени консултации

Консултационен документ по проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

23.10.2018 г. 22.11.2018 г. Неактивна

Номер на консултация

3772-K

Област на политика

Правосъдие и вътрешни работи

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

Министърът на правосъдието организира обществена консултация по реда на Глава втора, раздел V от Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието по бъдещия проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа. Обществената консултация се организира, като се канят всички заинтересовани физически и юридически лица да дадат предложения и коментари по Консултационния документ. Със законопроекта се предлагат нови за българското законодателство институти: на подкрепата при извършване на конкретни правни действия, подкрепеното вземане на решения и защитните мерки в ситуация на риск, съвместно вземане на решения, предварителна декларация и др. Уредени са и правомощията на органа по подкрепеното вземане на решения, който е кметът на общината. По същество се предлага въвеждането на комплекс от мерки, чрез които се оказва подкрепа на лица със затруднения (увреждания) да упражняват правата си самостоятелно.

Отговорна институция

Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Пакет основни документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

RIA 20.11.2018 13:24
Становище по консултационния документ по проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа

Във връзка с поставените на обществено обсъждане консултационен документ и структура на проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа, бихме желали да обърнем внимание на следното:

1. В консултационния документ е посочено, че обсъжданите материали са достъпни на Портала за обществено обсъждане, както и чрез линкове. При формулировката на въпросите в секция 3 „Въпроси за обсъждане“ се правят препратки към конкретни текстове от законопроекта и в скоби е посочено, че той е достъпен чрез линк. Такъв обаче не е предоставен нито в консултационния документ, нито в структурата на проекта, нито в описанието на обществената консултация на strategy.bg. По този начин заинтересованите страни и обществеността са поканени да коментират нещо, с което нямат възможност да се запознаят. Най-вероятно става дума за недоглеждане, довела до непълнота на документа, което до голяма степен обезсмисля обществената консултация като значително намалява прозрачността на процеса по изготвяне на законопроекта и създава.

2. Както правилно е отбелязано в консултационния документ, с оглед измененията на ЗНА от 2016 г., е необходимо изготвянето на цялостна предварителна оценка на въздействието. В тази връзка, бихме искали да подчертаем, че всеки от разглежданите варианти на действие следва да бъде възможен и реалистичен. Също така, вариантите не следва да бъдат ограничавани единствено в рамките на регулаторната намеса (например „Вариант 1 – Изготвяне на ЗИД“, „Вариант 2 – Изготвяне на изцяло нов закон“). Напротив, добрата практика изисква разглеждането на алтернативни на регулирането подходи, които биха могли да разрешат част или всички от идентифицираните проблеми и техните двигатели.

3. Накрая, предвид особеностите на областта на регулиране, в която би попаднала обсъжданата законова интервенция, считаме, че освен класическите групи въздействия – икономически, социални и екологични, в случая оценката на въздействието следва да разгледа и някои специфични въздействия, като ефектите от замисляната интервенция върху правата на човека и основните свободи, както и да бъде извършен задълбочен преглед на съответствието на предлаганите промени с ЕКПЧ  и практиката на ЕСПЧ.

Център за оценка на въздействието на законодателството

Становище по консултационния документ по проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа

Във връзка с поставените на обществено обсъждане консултационен документ и структура на проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа, бихме желали да обърнем внимание на следното:

1. В консултационния документ е посочено, че обсъжданите материали са достъпни на Портала за обществено обсъждане, както и чрез линкове. При формулировката на въпросите в секция 3 „Въпроси за обсъждане“ се правят препратки към конкретни текстове от законопроекта и в скоби е посочено, че той е достъпен чрез линк. Такъв обаче не е предоставен нито в консултационния документ, нито в структурата на проекта, нито в описанието на обществената консултация на strategy.bg. По този начин заинтересованите страни и обществеността са поканени да коментират нещо, с което нямат възможност да се запознаят. Най-вероятно става дума за недоглеждане, довела до непълнота на документа, което до голяма степен обезсмисля обществената консултация като значително намалява прозрачността на процеса по изготвяне на законопроекта и създава.

2. Както правилно е отбелязано в консултационния документ, с оглед измененията на ЗНА от 2016 г., е необходимо изготвянето на цялостна предварителна оценка на въздействието. В тази връзка, бихме искали да подчертаем, че всеки от разглежданите варианти на действие следва да бъде възможен и реалистичен. Също така, вариантите не следва да бъдат ограничавани единствено в рамките на регулаторната намеса (например „Вариант 1 – Изготвяне на ЗИД“, „Вариант 2 – Изготвяне на изцяло нов закон“). Напротив, добрата практика изисква разглеждането на алтернативни на регулирането подходи, които биха могли да разрешат част или всички от идентифицираните проблеми и техните двигатели.

3. Накрая, предвид особеностите на областта на регулиране, в която би попаднала обсъжданата законова интервенция, считаме, че освен класическите групи въздействия – икономически, социални и екологични, в случая оценката на въздействието следва да разгледа и някои специфични въздействия, като ефектите от замисляната интервенция върху правата на човека и основните свободи, както и да бъде извършен задълбочен преглед на съответствието на предлаганите промени с ЕКПЧ  и практиката на ЕСПЧ.

Център за оценка на въздействието на законодателството

Тодор Попов 14.11.2018 08:28
мнение по законопроекта като цяло

Изключително "интересно" да не използвам абсурдно предложение е, човек, който не е в състояние да се грижи за себе си, като не разбира смисъла на информацията или резултата от взетотот решение или връзката между тях ... да сключва договор, и сам да заявява мерки за подкрепа. 

 

мнение по законопроекта като цяло

Изключително "интересно" да не използвам абсурдно предложение е, човек, който не е в състояние да се грижи за себе си, като не разбира смисъла на информацията или резултата от взетотот решение или връзката между тях ... да сключва договор, и сам да заявява мерки за подкрепа. 

 

Писмо относно: Проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа

Във връзка с предоставената възможност на Централната избирателна комисия да направи коментари, предложения и становища по приложения консултационен документ и поставените в него въпроси за обсъждане изразяваме следното:

С § 9 от Преходните и заключителните разпоредби на проекта на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа се правят изменения в разпоредбите на Изборния кодекс, касаещи активното и пасивното избирателно право на гражданите на Република България. По-конкретно, в чл. 27, ал. 3, чл. 117, чл. 350, ал. 1 и 2, чл. 351, ал. 1 и 2, чл. 365, ал. 1, чл. 396, ал. 1 и 2, чл. 397, ал. 1 и 2, чл. 414, ал. 1 от Изборния кодекс се заличават думите „поставени под запрещение“, с което се дава възможност на лицата, поставени под запрещение, да имат право да гласуват във всички видове избори.

В т. 2 от Въпросника към консултационния документ се поставя въпросът конституционно допустимо ли е лица с психическа и интелектуална недостатъчност, в т.ч. и тези със сериозни затруднения по смисъла на чл. 5, ал. 2 от законопроекта, да се ползват от активното и пасивното избирателно право с оглед и на разпоредбата на чл. 42, ал. 1 и чл. 65, ал. 1 от Конституцията на Република България, с които се въвежда забрана за лицата, поставени под запрещение, да избират или да бъдат избирани.

Централната избирателна комисия е независим държавен орган за произвеждане на всички видове избори съгласно разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от Изборния кодекс. Правомощията на Централната избирателна комисия са изчерпателно уредени с нормата на чл. 57 от Изборния кодекс и я определят като правоприлагащ орган, който стриктно спазва българското законодателство при произвеждането на избори според точното му съдържание и смисъл.

Следва да се има предвид, че избирателното право е основно политическо право на гражданите в съвременното демократично общество и то се гарантира от Конституцията на Република България, чиито норми имат пряко действие и са от по-висока степен от нормите на Изборния кодекс.

Предвид горното считаме, че предложените изменения в Изборния кодекс трябва задължително да бъдат съобразени с Конституцията на Република България.

Писмо относно: Проект на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа

Във връзка с предоставената възможност на Централната избирателна комисия да направи коментари, предложения и становища по приложения консултационен документ и поставените в него въпроси за обсъждане изразяваме следното:

С § 9 от Преходните и заключителните разпоредби на проекта на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа се правят изменения в разпоредбите на Изборния кодекс, касаещи активното и пасивното избирателно право на гражданите на Република България. По-конкретно, в чл. 27, ал. 3, чл. 117, чл. 350, ал. 1 и 2, чл. 351, ал. 1 и 2, чл. 365, ал. 1, чл. 396, ал. 1 и 2, чл. 397, ал. 1 и 2, чл. 414, ал. 1 от Изборния кодекс се заличават думите „поставени под запрещение“, с което се дава възможност на лицата, поставени под запрещение, да имат право да гласуват във всички видове избори.

В т. 2 от Въпросника към консултационния документ се поставя въпросът конституционно допустимо ли е лица с психическа и интелектуална недостатъчност, в т.ч. и тези със сериозни затруднения по смисъла на чл. 5, ал. 2 от законопроекта, да се ползват от активното и пасивното избирателно право с оглед и на разпоредбата на чл. 42, ал. 1 и чл. 65, ал. 1 от Конституцията на Република България, с които се въвежда забрана за лицата, поставени под запрещение, да избират или да бъдат избирани.

Централната избирателна комисия е независим държавен орган за произвеждане на всички видове избори съгласно разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от Изборния кодекс. Правомощията на Централната избирателна комисия са изчерпателно уредени с нормата на чл. 57 от Изборния кодекс и я определят като правоприлагащ орган, който стриктно спазва българското законодателство при произвеждането на избори според точното му съдържание и смисъл.

Следва да се има предвид, че избирателното право е основно политическо право на гражданите в съвременното демократично общество и то се гарантира от Конституцията на Република България, чиито норми имат пряко действие и са от по-висока степен от нормите на Изборния кодекс.

Предвид горното считаме, че предложените изменения в Изборния кодекс трябва задължително да бъдат съобразени с Конституцията на Република България.

История

  • Начало на обществената консултация

    23.10.2018

  • Приключване на консултацията

    22.11.2018

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте