Наредбата за приобщаващото образование е приета с Постановление № 232 на Министерския съвет от 2017 г. (обн., ДВ, бр. 86 от 2017 г.). С наредбата се определя държавният образователен стандарт за приобщаващото образование по чл. 22, ал. 2, т. 7 от Закона за предучилищното и училищното образование. Наредбата урежда обществените отношения, свързани с осигуряване на приобщаващото образование на децата и учениците в системата на предучилищното и училищното образование, както и дейността на институциите в тази система за предоставяне на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците.
Необходимостта от изменение и допълнение на Наредбата за приобщаващото образование се налага поради някои трудности, които възникват при прилагането ѝ.
Наредбата регламентира дейностите за обща и допълнителна подкрепа съобразно индивидуалните потребности на всяко дете и ученик и предоставянето им от учители и други педагогически специалисти (психолози, педагогически съветници, логопеди), както и от специалисти (социални работници, кинезитерапевти, и др.), но ги обременява административно, което затруднява ефективното им предоставяне. Административната тежест е във връзка с воденето на някои документи, свързани с дейностите за обща и допълнителна подкрепа.
Установена е и необходимост от въвеждане на нови регламенти, свързани със заниманията по интереси в училищата и с кариерните консултанти в центровете за подкрепа за личностно развитие, както и с увеличаване на часовете за обучение чрез допълнителни модули за деца, които не владеят български език, през неучебното време, допълнително обучение по български език и по други учебни предмети като част от общата подкрепа за личностно развитие в учебни дни и в неучебно време, увеличаване на часовете за дейности от общата подкрепа за целите на превенцията на насилието и преодоляването на проблемното поведение на учениците в неучебно време и др.
Основните изменения и допълнения, предвиждани в Наредбата за приобщаващото образование са по отношение на:
владеят български език, през неучебното време – стават с обща продължителност от 10 до 20 астрономически часа;
Предлаганите промени, свързани с Наредбата за приобщаващото образование, ще намалят ограниченията пред достъпа до качествено предучилищно и училищно образование в контекста на приобщаващото образование чрез подкрепа за личностно развитие на децата и учениците. Това ще спомогне за увеличаване на обхвата и за задържането на децата и учениците в задължителна предучилищна и училищна възраст в системата на предучилищното и училищното образование. Измененията и допълненията ще допринесат за осъществяването на реформата в предучилищното и училищното образование в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование.
Промените в Наредбата са в синхрон и с приоритетите, заложени в действащата национална стратегическа рамка на предучилищното и училищното образование, свързани с повишаване на обхвата на децата и учениците в предучилищното и училищното образование и с намаляване дела на отпадналите от училище и преждевременно напусналите училище.
В Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“, приета с Постановление № 289 на Министерския съвет от 2016 г. (обн., ДВ, бр. 89 от 2016 г.), в чл. 11 се правят изменения и допълнения, свързани с възможността студентите в педагогическите специалности преди провеждане на текущата педагогическа практика, обучаващите се да предоставят информация в електронен вид, свързана с населеното място, в което желаят да упражняват професия, въз основа на придобитата професионална квалификация „учител“. Информацията от електронната платформа ще се използва за изготвяне на национална карта на педагогическите специалисти.
С проектът на акт се предлагат изменения и допълнения в приетата с ПМС № 219 от 5.10.2017 г., обн., ДВ, бр. 81 от 10.10.2017 г., изм. и доп., бр. 31 от 10.04.2018 г., в сила от 1.01.2018 г. Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, свързани с подпомагането на храненето на децата в задължително предучилищно образование и на учениците от I до IV клас в държавните и в общинските детски градини, училищата и центровете за специална образователна подкрепа и с финансирането на дейностите по обща подкрепа за личностно развитие чрез занимания по интереси, организирани от държавните и общинските училища.
Предлагат се и изменения и допълнения в правилата за разпределение на средствата за работа с деца и ученици от уязвими групи и условията и редът за определяне на броя на паралелките и броя на учениците в тях, свързани с оптимизиране на съществуващите регламенти.
С предложените промени за подпомагането на храненето на децата в задължително предучилищно образование и на учениците от I до IV клас се цели да се отговори на обществените очаквания и да се осигури по-пълноценно и балансирано хранене на децата и учениците в съответствие с различните им потребности и съобразно спецификата на отделните образователни институции, както и да се даде възможност на обществените съвети към образователните институции, в чиито състави има и родители, да изразят мнението си при избора на вида закуска за децата и учениците. Решението за този избор ще може да се взима от педагогическите съвети в държавните и в общинските детски градини, училищата и центровете за специална образователна подкрепа.
За осъществяване на политиките, свързани с обща подкрепа за придобиване на ключовите компетентности на учениците, за допълнително развитие на творческите и спортните им способности извън включените в задължителната училищна подготовка, се предвижда осигуряване на целеви средства от държавния бюджет за финансиране на заниманията по интереси по смисъла на чл. 181 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Заниманията по интереси ще се организират в съответствие с желанието на родителите на децата и учениците, на самите ученици, спецификата на заниманията и възможностите на училището. С предложените промени ще се даде и възможност на първостепенните разпоредители с бюджет, финансиращи общинските училища да се включат в организиране на изяви на общинско ниво и в подпомагането на дейностите.
В резултат на действието на предлаганите промени ще се намали административната тежест за директорите и педагогическите специалисти в детските градини и училищата.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
29.10.2018
28.11.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
ЦМЕДТ „Амалипе” приветства предложените промени в Наредбата за приобщаващото образование и Наредбата за финансирането, тъй като те дават устойчивост на успешния опит, натрупан в рамките на проект „Твоят час”. Особено положителен е фактът, че се предоставя възможност училищата да делегират на НПО провеждането на част от извънкласните дейности, както и на средства за работа с уязвими групи: това ще повиши ефективността на инвестицията и ще отвори училищата и детските градини към външната среда.
В същото време и в двете Наредби са необходими допълнителни промени, като:
1. В Наредбата за приобщаващото образование:
1.1. Ал. 3 от чл.20 да бъде допълнена с „интеркултурното” и да се трансформира като „Чрез заниманията по интереси се развива интегрирането на ключовите компетентности, възпитанието в ценности, патриотичното, гражданското, здравното, интеркултурното и екологичното възпитание, насърчаването на иновациите и креативното мислене на децата и учениците.“.
Аргументация: Стандартът за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование полага четирите компонента като равнопоставени. Необходимостта от широкото въвеждане на интеркултурно образование е обективно обусловена от високия процент на деца и ученици от етническите малцинства и нуждите от формиране на толерантност и междукултурни компетенции;
1.2. Чл. 21 (2) да бъде допълнен с „Интеркултурно образование” и да се трансформира като „Заниманията по интереси се организират приоритетно в тематичните направления: „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“, „Технологии“, „Изкуства и култура“, „Гражданско образование“, „Интеркултурно образование”, „Екологично образование и здравословен начин на живот“, „Спорт“.”
Аргументация: виж по-горе
1.3. Чл. 21 (7) да бъде променена на „(7) Външните за училището физически и юридически лица провеждат не по-малко от 10 на сто от организираните занимания по интереси в училището”
Аргументация: Предложените 5 % са ниска стойност, за да бъде гарантирано реалното участие на външни доставчици. За по-малките училища те не покриват дори една извънкласна дейност
1.4. Чл. 21 да бъде допълнен с нова алинея: „Училищата могат да реализират междуучилищни занимания по интереси за насърчаване на толерантността и взаимното опознаване на ученици от различни етноси и групи.”
Аргументация: Понастоящем в много училища се обучават деца само от един етнос, които обективно не взаимодействат с ученици от други етноси. При голяма част от тези училища, това е обусловено от обективни географски и демографски фактори: в съответното населено място живеят млади хора само от един етнос. За да бъде насърчено взаимното опознаване на ученици от различни етноси и групи са необходими занимания по интереси, в които да участват ученици от различни училища. За много от децата и младежите това е единственият начин за непосредствено взаимодействие с връстниици от други етноси и социални групи
1.5. Към чл. 21 д, ал. 2 „Програмата за заниманията по интереси включва:” да бъде допълнено „7. Междуучилищни занимания по интереси за насърчаване на толерантността и взаимното опознаване на ученици от различни етноси и групи”
Същото да бъде допълнено и към чл. 21 е;
2. В Наредбата за финансирането:
2.1. Към чл. 16б да бъде допълнена алинея, регламентираща процента разходи за материали
Аргументация: Това бе добра практика от проект „Твоят час”, която е добре да бъде продължена
ЦМЕДТ „Амалипе” приветства предложените промени в Наредбата за приобщаващото образование и Наредбата за финансирането, тъй като те дават устойчивост на успешния опит, натрупан в рамките на проект „Твоят час”. Особено положителен е фактът, че се предоставя възможност училищата да делегират на НПО провеждането на част от извънкласните дейности, както и на средства за работа с уязвими групи: това ще повиши ефективността на инвестицията и ще отвори училищата и детските градини към външната среда.
В същото време и в двете Наредби са необходими допълнителни промени, като:
1. В Наредбата за приобщаващото образование:
1.1. Ал. 3 от чл.20 да бъде допълнена с „интеркултурното” и да се трансформира като „Чрез заниманията по интереси се развива интегрирането на ключовите компетентности, възпитанието в ценности, патриотичното, гражданското, здравното, интеркултурното и екологичното възпитание, насърчаването на иновациите и креативното мислене на децата и учениците.“.
Аргументация: Стандартът за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование полага четирите компонента като равнопоставени. Необходимостта от широкото въвеждане на интеркултурно образование е обективно обусловена от високия процент на деца и ученици от етническите малцинства и нуждите от формиране на толерантност и междукултурни компетенции;
1.2. Чл. 21 (2) да бъде допълнен с „Интеркултурно образование” и да се трансформира като „Заниманията по интереси се организират приоритетно в тематичните направления: „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“, „Технологии“, „Изкуства и култура“, „Гражданско образование“, „Интеркултурно образование”, „Екологично образование и здравословен начин на живот“, „Спорт“.”
Аргументация: виж по-горе
1.3. Чл. 21 (7) да бъде променена на „(7) Външните за училището физически и юридически лица провеждат не по-малко от 10 на сто от организираните занимания по интереси в училището”
Аргументация: Предложените 5 % са ниска стойност, за да бъде гарантирано реалното участие на външни доставчици. За по-малките училища те не покриват дори една извънкласна дейност
1.4. Чл. 21 да бъде допълнен с нова алинея: „Училищата могат да реализират междуучилищни занимания по интереси за насърчаване на толерантността и взаимното опознаване на ученици от различни етноси и групи.”
Аргументация: Понастоящем в много училища се обучават деца само от един етнос, които обективно не взаимодействат с ученици от други етноси. При голяма част от тези училища, това е обусловено от обективни географски и демографски фактори: в съответното населено място живеят млади хора само от един етнос. За да бъде насърчено взаимното опознаване на ученици от различни етноси и групи са необходими занимания по интереси, в които да участват ученици от различни училища. За много от децата и младежите това е единственият начин за непосредствено взаимодействие с връстниици от други етноси и социални групи
1.5. Към чл. 21 д, ал. 2 „Програмата за заниманията по интереси включва:” да бъде допълнено „7. Междуучилищни занимания по интереси за насърчаване на толерантността и взаимното опознаване на ученици от различни етноси и групи”
Същото да бъде допълнено и към чл. 21 е;
2. В Наредбата за финансирането:
2.1. Към чл. 16б да бъде допълнена алинея, регламентираща процента разходи за материали
Аргументация: Това бе добра практика от проект „Твоят час”, която е добре да бъде продължена