Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба № Н-18/2006 г.) е издадена на основание чл. 118 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), чл. 9, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица и чл. 10, ал. 4 от Закона за корпоративното подоходно облагане.
С предложения проект на Наредба № Н-18/2006 г. се предлага да се въведе изискване при извършване на продажби/зареждания на течни горива чрез електронна система с фискална памет (ЕСФП), във фискалния бон да се отпечатва информация за размера на данъка върху добавената стойност, акциза, продажната цена на горивото без акциз и без данък върху добавената стойност (нето стойност) и покупна цена на горивото без акциз и без данък върху добавената стойност (покупна стойност). Предлага се информацията да бъде изписвана на отделни редове по видове течни горива.
Предлаганата нормативна промяна се отнася, както за търговците на течни горива, така и за лицата, които извършват зареждания с течни горива за собствени нужди и регистрират и отчитат зарежданията чрез електронна система с фискална памет.
Целта на предложението е крайният потребител да бъде информиран за това каква част от платената от него сума за закупените течни горива представлява косвени данъци, както и каква е продажната стойност на горивата и стойността на тяхното придобиване от търговеца.
Доколкото от една страна търговията с течни горива е обект на специална регулация и мярката има за цел постигане на по-голяма прозрачност и детайлност на част от елементите на ценообразуване на съответния продукт, а от друга с предложения проект на наредба се създава преходен период за привеждане на дейността на лицата, използващи ЕСФП, в съответствие с предлаганите изисквания, се предвижда предложените промени в проекта на наредба да влязат в сила от деня на обнародването им в „Държавен вестник“.
С предложения проект на наредба се предвижда срокът за привеждане на дейността на лицата, използващи ЕСФП, в съответствие с предлаганите изисквания, да е до 28 февруари 2019 г.
Предлаганите промени в Наредба № Н-18/2006 г. ще засегнат задължените лица, използващи ЕСФП, като същите следва да направят разходи за привеждане в съответствие в размер приблизително на 200 лева на обект, изразяващо се в актуализиране на софтуера на системата.
Предложените промени в наредбата няма да доведат до допълнителни разходи за бюджета на Национална агенция за приходите.
Предложеният проект на акт няма да доведе до пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет. С проекта на наредба не се въвеждат норми на правото на Европейския съюз.
Отговорна дирекция:
„Данъчна политика”
E-mail:
taxpolicy@minfin.bg
Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Покупната цена на стоката не трябва да фигурира в бона. Ако се допусне сега за горивата, скоро може да стане практика и в другите браншове - не трябва да се допуска.
Покупната цена на стоката не трябва да фигурира в бона. Ако се допусне сега за горивата, скоро може да стане практика и в другите браншове - не трябва да се допуска.
И какво като разбере потребителят каква е търговската надценка на горивото? Това дали ще го направи по-малко беден??? Единствена цел е държавата в лицето на управляващите да излезе чиста от недоволството на потребителите от прекомерно високите цени на горивата.
И какво като разбере потребителят каква е търговската надценка на горивото? Това дали ще го направи по-малко беден??? Единствена цел е държавата в лицето на управляващите да излезе чиста от недоволството на потребителите от прекомерно високите цени на горивата.
Нарушава се основен принцип на свободното ценообразуване. Изваждат се на показ данни, които във всяка друга свера представляват търговска тайна. Правно казано, тази наредба нарушава закона за защита на конкуренцията:
"Чл. 37. (1) Забранява се узнаването, използването или разгласяването на производствена или търговска тайна в противоречие с добросъвестната търговска практика."
"Производствена или търговска тайна" са факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, за което те са взели необходимите мерки."
Закона е Акт със по-голяма правна стойност от наредба и ще завалят хиляди искове срещу Министерството. Това ще е голяма голяма грешка, особено когато поправката е сложена, за да удолетвори популистки интерес.
Нещо повече - тази поправка е предложена от НПО, но то няма да плати сметката ако това безобразие бъде въведено.
В последна реч, новите изменения на най-често променяната наредба ще ОСКЪПЯТ още смяната и донастройването на касовите апарати на тези над 3000 търговски обекта. Това е един вид скрит данък, който се повтаря периодически върху тази дейност!
Нарушава се основен принцип на свободното ценообразуване. Изваждат се на показ данни, които във всяка друга свера представляват търговска тайна. Правно казано, тази наредба нарушава закона за защита на конкуренцията:
"Чл. 37. (1) Забранява се узнаването, използването или разгласяването на производствена или търговска тайна в противоречие с добросъвестната търговска практика."
"Производствена или търговска тайна" са факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, за което те са взели необходимите мерки."
Закона е Акт със по-голяма правна стойност от наредба и ще завалят хиляди искове срещу Министерството. Това ще е голяма голяма грешка, особено когато поправката е сложена, за да удолетвори популистки интерес.
Нещо повече - тази поправка е предложена от НПО, но то няма да плати сметката ако това безобразие бъде въведено.
В последна реч, новите изменения на най-често променяната наредба ще ОСКЪПЯТ още смяната и донастройването на касовите апарати на тези над 3000 търговски обекта. Това е един вид скрит данък, който се повтаря периодически върху тази дейност!
21.11.2018
21.12.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Всички действия касаят един търговски обект:
На 25.11. шофьор носи стока с протокол за продажба
На 26.11. шофьор носи стока с втори протокол за продажба
На 27.11 шофьор носи стока и фактура, която включва в себе си първите два протокола и е допълнена със стоките, от последната продажба. Клиентът плаща и шофьора трябва да издаде фискален бон за плащането. Възникват следните въпроси:
А) Ако на 27.11. не се носеше стока, а се издаваше само фактура, трябва ли фактурата да има уникален номер на продажба?
Б) В описания случай, след като във фактурата има повече стоки, отколкото в двата протокола, естествено трябва да има уникален номер на продажба. Срещу този уникален номер на продажба каква сума трябва да има – общата сума на фактурата или само на стоките, които не са включени в другите два протокола?
В) По отношение на плащането – колко фискални бона трябва да се издадат – един, в който да се опишат всички уникални номера на продажба или за всяка продажба да се пусне отделен фискален бон? Второто по принцип ще забави много шофьорите, защото ще увеличи времето на престой при клиента.
Всички действия касаят един търговски обект:
На 25.11. шофьор носи стока с протокол за продажба
На 26.11. шофьор носи стока с втори протокол за продажба
На 27.11 шофьор носи стока и фактура, която включва в себе си първите два протокола и е допълнена със стоките, от последната продажба. Клиентът плаща и шофьора трябва да издаде фискален бон за плащането. Възникват следните въпроси:
А) Ако на 27.11. не се носеше стока, а се издаваше само фактура, трябва ли фактурата да има уникален номер на продажба?
Б) В описания случай, след като във фактурата има повече стоки, отколкото в двата протокола, естествено трябва да има уникален номер на продажба. Срещу този уникален номер на продажба каква сума трябва да има – общата сума на фактурата или само на стоките, които не са включени в другите два протокола?
В) По отношение на плащането – колко фискални бона трябва да се издадат – един, в който да се опишат всички уникални номера на продажба или за всяка продажба да се пусне отделен фискален бон? Второто по принцип ще забави много шофьорите, защото ще увеличи времето на престой при клиента.