С проекта на Постановление на Министерския съвет (ПМС) се предлагат изменения на Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми, Наредба за условията и реда за издаване на комплексни разрешителни и Наредбата за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и ограничаване на последствията от тях. Проектът на ПМС е разработен във връзка с изпълнение на Решение на Министерския съвет (РМС) № 704/05.10.2018 г. за приемане на мерки за трансформация на административно обслужване. С него се изпълняват мерки на правителството за намаляване на административната и регулаторната тежест върху гражданите и бизнеса, както и приоритети от Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017 – 2021 г. Срокът за предложения и становища по проекта на нормативни актове е определен на 14 дни поради необходимостта от спазване на заложените условия по Решение на Министерския съвет (РМС) № 704/05.10.2018 г. за приемане на мерки за трансформация на административно обслужване. Срокът е продиктуван и от своевременното изпълнение на водената от Министерския съвет политика, указаните срокове за нейното изпълнение, както и за изпълнение на мерките от посоченото РМС.
Министерство на околната среда и водите
Адрес: София, София 1000, бул. Княгиня Мария Луиза № 22
Електронна поща: edno_gishe@moew.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Изложените в доклада мотиви за съкращаване на срока за обществени консултации от 30 дни на 14 дни са неясни и не обосновават съкращаването на срока. Съгласно чл.26, ал.4 на ЗАН подобно съкращаване на срока може да стане само при изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада. От доклада не е ясно защо измененията във въпросните нормативни актове следва да се считат за изключителни случай, предвид факта че Решение № 704 на МС е прието на 5 октомври 2018 г. и с него се определя срок от почти 6 месеца за внасяне в Министерския съвет на необходимите промени в съответните подзаконови нормативни актове.
В допълнение изменението на ЗООС е прието през м. ноември 2018 г., което означава че министерството на околната среда и водите е разполагало с достатъчно време да изготви минималните промени внесени в подзаконовите нормативни актове.
Следва да се отчете факта, че промените са минимални и това че компетентните дирекции в МОСВ не са изпълнили навреме задълженията си не следва да се счита за изключителен случай и това да е за сметка на времето, в което обществеността може да коментира нормативните промени.
Също така част от приложените становища на администрацията на МС не касаят въпросните промени.
Предложеният проект на ПМС не отговаря на изискванията за структуриране на изменение на нормативен акт съгласно Указ № 883 за прилагане на Закона за нopмaтивнитe aктoвe. Измененията в приложенията към наредбите са несъществени и повтарят в голяма степен съществуващи вече текстове, което затруднява идентифицирането на предложените промени и е подвеждащо по отношение на обема на внесените корекции/допълнения в нормативния акт.
Изложените в доклада мотиви за съкращаване на срока за обществени консултации от 30 дни на 14 дни са неясни и не обосновават съкращаването на срока. Съгласно чл.26, ал.4 на ЗАН подобно съкращаване на срока може да стане само при изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада. От доклада не е ясно защо измененията във въпросните нормативни актове следва да се считат за изключителни случай, предвид факта че Решение № 704 на МС е прието на 5 октомври 2018 г. и с него се определя срок от почти 6 месеца за внасяне в Министерския съвет на необходимите промени в съответните подзаконови нормативни актове.
В допълнение изменението на ЗООС е прието през м. ноември 2018 г., което означава че министерството на околната среда и водите е разполагало с достатъчно време да изготви минималните промени внесени в подзаконовите нормативни актове.
Следва да се отчете факта, че промените са минимални и това че компетентните дирекции в МОСВ не са изпълнили навреме задълженията си не следва да се счита за изключителен случай и това да е за сметка на времето, в което обществеността може да коментира нормативните промени.
Също така част от приложените становища на администрацията на МС не касаят въпросните промени.
Предложеният проект на ПМС не отговаря на изискванията за структуриране на изменение на нормативен акт съгласно Указ № 883 за прилагане на Закона за нopмaтивнитe aктoвe. Измененията в приложенията към наредбите са несъществени и повтарят в голяма степен съществуващи вече текстове, което затруднява идентифицирането на предложените промени и е подвеждащо по отношение на обема на внесените корекции/допълнения в нормативния акт.
26.02.2019
12.03.2019
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Становището може да бъде намерено тук: http://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2019/03/Stanovishte_OVOS_KR_Naredbi_ZZ_GP.pdf
Становището може да бъде намерено тук: http://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2019/03/Stanovishte_OVOS_KR_Naredbi_ZZ_GP.pdf