Стратегията за развитие на държавната администрация 2014-2020 г. посочва дефицитите в стратегическото планиране на държавно ниво в България. Най-същественият сред тях е липсата на нормативна регламентация на законово или по-ниско ниво на процеса и стандартите при изготвянето, мониторинга и отчитането на стратегически документи.
Идентифицираните проблеми, свързани със състоянието на стратегическата рамка на Република България, са следните:
• раздробеност на рамката за развитие на национално ниво, която затруднява координацията между тях, мониторинга и отчитането им;
• повечето стратегическите документи не съответстват на стандартите на Методологията за стратегическо планиране;
• липса на обвързаност между националните секторни и регионалните стратегии за развитие;
• липсa на ясна връзка между програмата на правителството и стратегическите документи – практика е управленските програми да се приемат като самостоятелен стратегически документ, който не се базира на действащи дългосрочни национални стратегии;
• слаба обвързаност с бюджетната рамка – не са предвидени средства за изпълнението на редица стратегически документи. Липсва връзка между тях и процеса на планирането на бюджета;
• недостатъчна отчетност и контрол върху изпълнението на стратегическите документи – за голяма част от стратегическите документи никога не са отчитани;
• липса на капацитет за разработване на политики – все още редица документи се изготвят само с цел програмиране и усвояване на европейските средства.
Законопроектът съдържа:
- Дефиниция на стратегическо планиране
- Дефиниция на Националната стратегическа рамка
- Йерархия на стратегическите документи, като се посочва изрично кои стратегии се одобряват/приемат от Народното събрание
- Регламентация на единен документ, представящ дългосрочната визия за развитие на държавата – Национална програма за развитие България 2030
- Ограничаване на броя на стратегически документи – изчерпателно изброяване на секторни национални стратегии, със запазване на опция за приемане на други документи (национални програми) при спазване на стандартите, заложени в закона
- Регламентация във връзка с документите, чието приемане произтича от европейски актове
- Правила за разработването на стратегически документи
- Стандарти за структура и съдържание, вкл. индикатори за изпълнение
- Процедура за обществени консултации на проекта на документ, не по-къса от 2 месеца, включваща задължително обществено обсъждане на присъствен форум със заинтересованите страни
- Задължителна оценка на въздействието на стратегиите преди приемането им
- Осигуряване на прозрачност – провеждане на консултациите и публикуване на приетите стратегии на Портала за обществени консултации
- Норми за отчетност – ежегодни прегледи или междинни отчети, както и заключителен отчет на изпълнението
- Координация и контрол – чрез функции на нарочно звено в администрацията на Министерския съвет, както и посредством информационна система за текущ контрол, съдържаща всички стратегически документи, заедно с индикаторите за изпълнението им
- Правила за актуализиране на стратегическите документи.
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/25330/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/25330/
Предложенията са дадени на база предходния Коментар 1. Предлагам:
1. Вместо законопроект - поставете проблемните въпроси за обсъждане в рамките на Съвета за развитие.
2. Подготовете проекти на допълнения на постановления, като разширите отговорностите на Съвета за развитие (ПМС № 110/2010 г.) и на дирекция в МС.
Предложенията са дадени на база предходния Коментар 1. Предлагам:
1. Вместо законопроект - поставете проблемните въпроси за обсъждане в рамките на Съвета за развитие.
2. Подготовете проекти на допълнения на постановления, като разширите отговорностите на Съвета за развитие (ПМС № 110/2010 г.) и на дирекция в МС.
1. Разработването на Закона и правилника за неговото прилагане, както и времето за тяхното приемане води до негативни последици:
1. Разработването на Закона и правилника за неговото прилагане, както и времето за тяхното приемане води до негативни последици:
Почти всяко министерство си има звена за стратегическо планиране и това е логично .... специалистите знаят най-добре какво да се прави в съответния отрасъл. Централизиране на стратегическото планиране в МС само ще увеличи бюрокрацията. Този подход е от миналия век, когато към МФ имаше Агенция за стратегически анализи и прогнози с над 70 човека. Пак ли ще се връщаме към този етап, когато имаше много стратегия и слаб икономически растеж ? Точно когато вървим добре, не е необходимо да променяме правилата.
Почти всяко министерство си има звена за стратегическо планиране и това е логично .... специалистите знаят най-добре какво да се прави в съответния отрасъл. Централизиране на стратегическото планиране в МС само ще увеличи бюрокрацията. Този подход е от миналия век, когато към МФ имаше Агенция за стратегически анализи и прогнози с над 70 човека. Пак ли ще се връщаме към този етап, когато имаше много стратегия и слаб икономически растеж ? Точно когато вървим добре, не е необходимо да променяме правилата.
Положителен проект на Закон.
Предвид допълняемостта на всички посочени по-горе стратегически документи не е ли по целесъобразно да се разшири заглавието и обхвата на Националната стратегия за развитие на електронното управление.
Положителен проект на Закон.
Предвид допълняемостта на всички посочени по-горе стратегически документи не е ли по целесъобразно да се разшири заглавието и обхвата на Националната стратегия за развитие на електронното управление.
Вижте статията в Епицентър ( Рубрика "Обшество) "Харакири за правителството и триумф на бюрокрацията"
Вижте статията в Епицентър ( Рубрика "Обшество) "Харакири за правителството и триумф на бюрокрацията"
Вижте N90Y}1XraQr%S7
Вижте N90Y}1XraQr%S7
ХАРТА НА ОСНОВНИТЕ ПРАВА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Член 1
Човешко достойнство
Човешкото достойнство е ненакърнимо. То трябва да се зачита и защитава.
Причина - Поради особеностите и важността на правата и задълженията на народните представители, в България депутатите се ползват с имунитет с цел да им се осигури свобода и независимост при изпълнение на задачите им. (без коментар)
Повод - Завоалираната критика или критика в стил "Казвам ти дъще, сещай се снахо!" не e продуктивна и/или градивна днес. (наблюдаване, констатиране и мълчене с цел да не се накърни човешкото достойнство например на един некадърник, поставено лице, връзкар, наш човек, ваш човек, ухо, око, лобист, .. )
Възможно действие - Поради особеностите и важността на задълженията си, държавните служители в България при полагане на труд в обществен интерес, може ли да са с един вид "свален имунитет" относно ненакърнимостта на човешкото достойнство с цел да се осигури свобода и независимост за излагане на конструктивна критика над изпълнените и неизпълнени от тях обществено значими задачи.
Друго възможно действие - ...
Възможни резултати - ...
...
Междудругото, днес ученици масово получават слаби оценки на Национални външни оценявания, какъв е проблемът и родители да получат някоя друга лоша оценка за свършена или несвършена работа?!
ХАРТА НА ОСНОВНИТЕ ПРАВА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Член 1
Човешко достойнство
Човешкото достойнство е ненакърнимо. То трябва да се зачита и защитава.
Причина - Поради особеностите и важността на правата и задълженията на народните представители, в България депутатите се ползват с имунитет с цел да им се осигури свобода и независимост при изпълнение на задачите им. (без коментар)
Повод - Завоалираната критика или критика в стил "Казвам ти дъще, сещай се снахо!" не e продуктивна и/или градивна днес. (наблюдаване, констатиране и мълчене с цел да не се накърни човешкото достойнство например на един некадърник, поставено лице, връзкар, наш човек, ваш човек, ухо, око, лобист, .. )
Възможно действие - Поради особеностите и важността на задълженията си, държавните служители в България при полагане на труд в обществен интерес, може ли да са с един вид "свален имунитет" относно ненакърнимостта на човешкото достойнство с цел да се осигури свобода и независимост за излагане на конструктивна критика над изпълнените и неизпълнени от тях обществено значими задачи.
Друго възможно действие - ...
Възможни резултати - ...
...
Междудругото, днес ученици масово получават слаби оценки на Национални външни оценявания, какъв е проблемът и родители да получат някоя друга лоша оценка за свършена или несвършена работа?!
Може ли да регламентирате и образование, опит, способности и уменията на държа(в)ните служители, които получават в длъжностна си характеристика задание за стратегическо планиране.
Може ли да регламентирате и образование, опит, способности и уменията на държа(в)ните служители, които получават в длъжностна си характеристика задание за оценка на въздействието на стратегиите.
Може ли всички стратегически документи изготвени и оценени от служители, с образование, опит, способности и умения, неотговарящи на новия регламент, да бъдат преразгледани. С какви средства е заплатено изготвянето на тази проблемна група стратегически документи (общински, държавни, ЕС)? Колко от тях са изпълнени или се изпълняват към момента?
Благодарим Ви предварително.
Може ли да регламентирате и образование, опит, способности и уменията на държа(в)ните служители, които получават в длъжностна си характеристика задание за стратегическо планиране.
Може ли да регламентирате и образование, опит, способности и уменията на държа(в)ните служители, които получават в длъжностна си характеристика задание за оценка на въздействието на стратегиите.
Може ли всички стратегически документи изготвени и оценени от служители, с образование, опит, способности и умения, неотговарящи на новия регламент, да бъдат преразгледани. С какви средства е заплатено изготвянето на тази проблемна група стратегически документи (общински, държавни, ЕС)? Колко от тях са изпълнени или се изпълняват към момента?
Благодарим Ви предварително.
19.03.2019
18.04.2019
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
На първо място, бихме искали да изразим нашата подкрепа за приемането на Закон за стратегическото планиране. Считаме, че това е изключително важна стъпка във формулирането и систематизирането на дългосрочни цели и приоритети на държавната политика в отделните сектори на обществения живот и обвързването на държавния бюджет с Националната стратегическа рамка. Въвеждането на Единна информационна система на наблюдение и отчетност на стратегическите документи е също ключов механизъм за осигуряване на прозрачност и устойчивост.
Считаме, че в приложения Доклад за цялостна предварителна оценка на въздействието на проект на Закон за стратегическото планиране на Република България, би следвало в Раздел 1 „Описание на проблемите и въпросите, които се уреждат с проекта на нормативен акт“, да има по-обстоен анализ на съществуващата ситуация. Например, би могло да се приложи списък на съществуващите стратегически документи във всички обществени сфери, период на действие, основанието, на което са разработени, отговарящи за изпълнението им институции и т.н. Това би обосновало, както необходимостта от намаляване на броя на стратегическите документи, така и свеждането на предлаганите в приложението към закона стратегии до 4 приемани от НС и 19 приемани от МС.
В приложение към закона - Списък на националните стратегии на Република България, два ключови сектора на обществения живот са извън обхвата на списъка от стратегически документи: социалната политика и жилищната политика – два сектора, които са свързани с осигуряването на основни човешки права. Република България самостоятелно и като член на Европейския съюз е подписала редица международни споразумения, по които има задължения за изпълнение и спазване. Приетият през 2015г. Нов дневен ред на ООН, озаглавен „Трансформиране на нашия свят: Дневен ред 2030 за устойчиво развитие”, формулира 17 глобални цели за устойчиво развитие (SDG), включително SDG 11 „Трансформиране на градовете и населените места в приобщаващи, безопасни, стабилни и устойчиви центрове“ . Първата от поставените 10 конкретни цели към нея е: „До 2030 г. да се осигури достъп на всички до адекватни, безопасни и достъпни жилища и базови услуги и да се обновят гетата и бедняшките квартали.“ По време на третата конференция на ООН по въпросите на жилищната политика и устойчивото градско развитие (ХАБИТАТ III) през октомври 2016 г., бе приет Новият дневен ред за градовете. И в този документ се изтъква отговорността на държавите за обновяване и модернизация на рисковия жилищен фонд, вкл. гетата и незаконните селища. Известно е, че към момента степента на изпълнението на тези ангажименти е незадоволителна. Правото на достъп до жилище не е осигурено в българското законодателство. Десетилетия не се намира решение за незаконните строежи V-та категория, които са единствено жилище на обитателите, построени върху имоти общинска/държавна собственост, в квартали без регулация и съответно без базова инфраструктура. Решаването на тези проблеми изисква приемането на дългосрочна прагматична национална жилищна политика, подкрепена с целево финансиране.
В този смисъл, предлагаме в буква Б от Приложението към чл. 6, ал. 4, да се включат и национални стратегии касаещи жилищната политика и социалната политика.
На първо място, бихме искали да изразим нашата подкрепа за приемането на Закон за стратегическото планиране. Считаме, че това е изключително важна стъпка във формулирането и систематизирането на дългосрочни цели и приоритети на държавната политика в отделните сектори на обществения живот и обвързването на държавния бюджет с Националната стратегическа рамка. Въвеждането на Единна информационна система на наблюдение и отчетност на стратегическите документи е също ключов механизъм за осигуряване на прозрачност и устойчивост.
Считаме, че в приложения Доклад за цялостна предварителна оценка на въздействието на проект на Закон за стратегическото планиране на Република България, би следвало в Раздел 1 „Описание на проблемите и въпросите, които се уреждат с проекта на нормативен акт“, да има по-обстоен анализ на съществуващата ситуация. Например, би могло да се приложи списък на съществуващите стратегически документи във всички обществени сфери, период на действие, основанието, на което са разработени, отговарящи за изпълнението им институции и т.н. Това би обосновало, както необходимостта от намаляване на броя на стратегическите документи, така и свеждането на предлаганите в приложението към закона стратегии до 4 приемани от НС и 19 приемани от МС.
В приложение към закона - Списък на националните стратегии на Република България, два ключови сектора на обществения живот са извън обхвата на списъка от стратегически документи: социалната политика и жилищната политика – два сектора, които са свързани с осигуряването на основни човешки права. Република България самостоятелно и като член на Европейския съюз е подписала редица международни споразумения, по които има задължения за изпълнение и спазване. Приетият през 2015г. Нов дневен ред на ООН, озаглавен „Трансформиране на нашия свят: Дневен ред 2030 за устойчиво развитие”, формулира 17 глобални цели за устойчиво развитие (SDG), включително SDG 11 „Трансформиране на градовете и населените места в приобщаващи, безопасни, стабилни и устойчиви центрове“ . Първата от поставените 10 конкретни цели към нея е: „До 2030 г. да се осигури достъп на всички до адекватни, безопасни и достъпни жилища и базови услуги и да се обновят гетата и бедняшките квартали.“ По време на третата конференция на ООН по въпросите на жилищната политика и устойчивото градско развитие (ХАБИТАТ III) през октомври 2016 г., бе приет Новият дневен ред за градовете. И в този документ се изтъква отговорността на държавите за обновяване и модернизация на рисковия жилищен фонд, вкл. гетата и незаконните селища. Известно е, че към момента степента на изпълнението на тези ангажименти е незадоволителна. Правото на достъп до жилище не е осигурено в българското законодателство. Десетилетия не се намира решение за незаконните строежи V-та категория, които са единствено жилище на обитателите, построени върху имоти общинска/държавна собственост, в квартали без регулация и съответно без базова инфраструктура. Решаването на тези проблеми изисква приемането на дългосрочна прагматична национална жилищна политика, подкрепена с целево финансиране.
В този смисъл, предлагаме в буква Б от Приложението към чл. 6, ал. 4, да се включат и национални стратегии касаещи жилищната политика и социалната политика.