С проекта се предлага:
- актуализиране на функциите на отделни звена във връзка с настъпили промени в нормативната уредба в българското и европейското законодателство, премахване на дублиращи функции и отпадане на функции, които не са актуални;
- разделяне и преобразуване на структурни звена и преразпределяне на функции за повишаване на ефикасността при изпълнение на възложените задачи и усъвършенстване на работните процеси;
- осъществяване на процесуално представителство и от юрисконсулти от други дирекции в министерството.
Отговорна структура:
дирекция „Човешки ресурси“, МЗХГ
Електронен адрес:
EShopova@mzh.government.bg
Министерство на земеделието, храните и горите
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Изначално проектът, а и сега действащия устройствен правилник, е в тежко противоречие с названието на министерството и неговите функции. Причините да твърдя това са следните:
По устройствен правилник, чл. 3, ал.1:
Министърът на земеделието, храните и горите, наричан по-нататък "министърът", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на земеделието, селските райони, горското и ловното стопанство, рибарството и аквакултурите и провежда държавната политика за безопасността на храните в съответствие с действащото законодателство.
Но по същият тоя правилник, в частта за „Специализирана администрация“, тези функции не са отразени в цялост, ако въобще може да се говори за някакво отразяване.
Тези проблеми водят до цялостната дезорганизация на МЗХГ, което от своя страна става предпоставка за избухване на множество скандали. Като може би най-всеобхватен и видим е ситуацията с африканска чума по свинете, която демонстрира липсата на всякаква координация и административен капацитет в министерството. Липсата на административен капацитет доведе до вземане/не вземане на работещи превантивни мерки. Огромният брой нерегистрирани стопанства, поради липсата на всякакъв контрол, доведоха до необходимостта да се изплащат обезщетения на нарушители на закона. Липсата на координация с местните власти и представителите на други министерства като МВР, доведоха до неинформираност на обществото, а от там и до прояви на гражданско неподчинение.
Поради гореизложеното, ви призовавам да не приемате този правилник и да се изготви изцяло нов, в който да се отразят значението на отделните задачи поставени на МЗХГ.
Изначално проектът, а и сега действащия устройствен правилник, е в тежко противоречие с названието на министерството и неговите функции. Причините да твърдя това са следните:
По устройствен правилник, чл. 3, ал.1:
Министърът на земеделието, храните и горите, наричан по-нататък "министърът", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на земеделието, селските райони, горското и ловното стопанство, рибарството и аквакултурите и провежда държавната политика за безопасността на храните в съответствие с действащото законодателство.
Но по същият тоя правилник, в частта за „Специализирана администрация“, тези функции не са отразени в цялост, ако въобще може да се говори за някакво отразяване.
Тези проблеми водят до цялостната дезорганизация на МЗХГ, което от своя страна става предпоставка за избухване на множество скандали. Като може би най-всеобхватен и видим е ситуацията с африканска чума по свинете, която демонстрира липсата на всякаква координация и административен капацитет в министерството. Липсата на административен капацитет доведе до вземане/не вземане на работещи превантивни мерки. Огромният брой нерегистрирани стопанства, поради липсата на всякакъв контрол, доведоха до необходимостта да се изплащат обезщетения на нарушители на закона. Липсата на координация с местните власти и представителите на други министерства като МВР, доведоха до неинформираност на обществото, а от там и до прояви на гражданско неподчинение.
Поради гореизложеното, ви призовавам да не приемате този правилник и да се изготви изцяло нов, в който да се отразят значението на отделните задачи поставени на МЗХГ.
Предлагам да се допишат задълженията по отношение на поддържане и актуализиране на публичните регистри, които следва да са достъпни на сайта на МЗХГ.
Предложение е във връзка с тяхната актуалност, начин на ползване и достъпност. Направени проверки показват, че тези регистри не са актуални към дата на справка а към историческа дата, което не предоставя актуална информация.
При търсене в мрежата на "регистър на издадените от министъра удостоверения за съответствие с качествените характеристики на млечните продукти по БДС" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на площите, засети с генетично модифицирани растения" същият не излиза с връзка на сайта на МЗХГ, а на http://www.publicregisters.info/r/Registyr_na_ploshtite_zaseti_s_genetichno/106119/ , като данните са актуални към 2011г.
При търсене в мрежата на "регистър на сдруженията за напояване" във връзка с чл. 22 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на производителите на земеделски продукти и храни с географски означения" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на производителите на земеделски продукти и храни с традиционно специфичен характер" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на лицата, които осъществяват контрол за съответствие на продуктите и храните с географски означения и с традиционно специфичен характер" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на производителите на земеделски продукти и храни, за които се използва незадължителният термин за качество "планински продукт"" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на издадените разрешения, както и регистър на издадените лицензии" във връзка с чл. 42 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на лицата, които притежават разрешение от Министерския съвет за промишлена обработка на тютюн съгласно Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия" във връзка с чл. 42 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на лицата, които притежават разрешение за изкупуване на суров тютюн" във връзка с чл. 42 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на първите изкупвачи на мляко" във връзка с чл. 44 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на кланиците, извършващи задължителна класификация съгласно чл. 58а, ал. 5 ЗПООПЗПЕС, и на класификаторите, завършили курс за класификация на кланични трупове от говеда, свине и овце, съгласно чл. 58б, ал. 7 ЗПООЗПЕС" във връзка с чл. 44 същият не излиза с връзка с ползване.
В текста на чл. 41, т. 27, буква "г" "производителите на земеделски продукти и храни, за които се използва незадължителният термин за качество "планински продукт".поддържа публичен електронен регистър на производителите на земеделски продукти и храни, за които се използва терминът за качество "планински продукт"" последния абзац за втория регистър трябва да се отдели в отделна буква.
Предлагам да се допишат задълженията по отношение на поддържане и актуализиране на публичните регистри, които следва да са достъпни на сайта на МЗХГ.
Предложение е във връзка с тяхната актуалност, начин на ползване и достъпност. Направени проверки показват, че тези регистри не са актуални към дата на справка а към историческа дата, което не предоставя актуална информация.
При търсене в мрежата на "регистър на издадените от министъра удостоверения за съответствие с качествените характеристики на млечните продукти по БДС" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на площите, засети с генетично модифицирани растения" същият не излиза с връзка на сайта на МЗХГ, а на http://www.publicregisters.info/r/Registyr_na_ploshtite_zaseti_s_genetichno/106119/ , като данните са актуални към 2011г.
При търсене в мрежата на "регистър на сдруженията за напояване" във връзка с чл. 22 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на производителите на земеделски продукти и храни с географски означения" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на производителите на земеделски продукти и храни с традиционно специфичен характер" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на лицата, които осъществяват контрол за съответствие на продуктите и храните с географски означения и с традиционно специфичен характер" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на производителите на земеделски продукти и храни, за които се използва незадължителният термин за качество "планински продукт"" същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на издадените разрешения, както и регистър на издадените лицензии" във връзка с чл. 42 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на лицата, които притежават разрешение от Министерския съвет за промишлена обработка на тютюн съгласно Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия" във връзка с чл. 42 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на лицата, които притежават разрешение за изкупуване на суров тютюн" във връзка с чл. 42 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на първите изкупвачи на мляко" във връзка с чл. 44 същият не излиза с връзка с ползване.
При търсене в мрежата на "регистър на кланиците, извършващи задължителна класификация съгласно чл. 58а, ал. 5 ЗПООПЗПЕС, и на класификаторите, завършили курс за класификация на кланични трупове от говеда, свине и овце, съгласно чл. 58б, ал. 7 ЗПООЗПЕС" във връзка с чл. 44 същият не излиза с връзка с ползване.
В текста на чл. 41, т. 27, буква "г" "производителите на земеделски продукти и храни, за които се използва незадължителният термин за качество "планински продукт".поддържа публичен електронен регистър на производителите на земеделски продукти и храни, за които се използва терминът за качество "планински продукт"" последния абзац за втория регистър трябва да се отдели в отделна буква.
Предлагам да се допишат задълженията на дирекциите по отношение на осигуряване на публичност на изготвени становища, доклади и статистически данни, които имат връзка със земеделски стопани, съд, други министерства и ЕК.
Всички такива актове да бъдат публично достъпни на сайта на МЗХГ чрез подходяща, разбираема и лесна за ползване не структура, като се дава възможност за бързо търсене и предлед на документите с възможност за търсене в тях. Публикуваните документи предлагам да се подписват с електронен подпис за гарантиране на тяхната идентичност с ползваните в МЗХГ и ясна отговорност за това на публикувалия ги служител.
Предлагам да се вменят задължения на директиите да поддържат частта с публичност на документите на сайта на МЗХГ.
Като пример за осигуряване на публичност е публикуване на сайта на МЗХГ на:
1) отчета по чл. 14, ал. 6
2) годишен доклад по чл. 15, ал. 4, т. 10
3) доклад по чл. 16, т. 12 и други подобни
Предлагам да се допишат задълженията на дирекциите по отношение на осигуряване на публичност на изготвени становища, доклади и статистически данни, които имат връзка със земеделски стопани, съд, други министерства и ЕК.
Всички такива актове да бъдат публично достъпни на сайта на МЗХГ чрез подходяща, разбираема и лесна за ползване не структура, като се дава възможност за бързо търсене и предлед на документите с възможност за търсене в тях. Публикуваните документи предлагам да се подписват с електронен подпис за гарантиране на тяхната идентичност с ползваните в МЗХГ и ясна отговорност за това на публикувалия ги служител.
Предлагам да се вменят задължения на директиите да поддържат частта с публичност на документите на сайта на МЗХГ.
Като пример за осигуряване на публичност е публикуване на сайта на МЗХГ на:
1) отчета по чл. 14, ал. 6
2) годишен доклад по чл. 15, ал. 4, т. 10
3) доклад по чл. 16, т. 12 и други подобни
05.09.2019
07.10.2019
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
?
?