На основание чл. 31, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, внасям за разглеждане проект на Решение на Министерския съвет за Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г.
Навлизането на нови психоактивни вещества и по-засилената употреба на стимуланти и канабис предполагат разработването на насоки за лечение и рехабилитация, съобразени с видовете и начини на употреба на наркотици, включително и подходи, насочени към малолетни и непълнолетни. По данни от Национално представително проучване относно нагласи и употреба на психоактивни вещества сред общото население в България (на възраст 15-64 години), проведено през 2016 г., общо 11,2% (между 472 000 – 565 000 лица) от възрастното население са употребили поне веднъж в живота си някакво наркотично вещество. В сравнителен план делът на тези хора е по-висок от всички други предходни години, когато са правени подобни изследвания – 2005 г. (5,2%); 2007 г. (6,4%); 2008 г. (8,6%) и 2012 г. (8,3%).
Адрес за изпращане на становища и предложения: snikolova@mh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
На следващо място, ние като Национална мрежа за децата поставяме въпросът с функционирането на Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта (НИЛНАХ). В Плана за изпълнение на Стратегията е заложено в Стратегическа задача 1.2., Подзадача 1.2.4. Развитие и подобряване на функционирането на Национална телефонна линия за консултации и насочване по въпросите на зависимостта към наркотични вещества чрез въвеждане на иновативни методи и технологии за достигане до целевата група. За нас не става ясно дали се има предвид вече съществуващата НИЛНАХ или се цели изграждането и развитието на нова телефонна линия за консултиране и насочване, и какво се има предвид под „откриване на автоматична телефонна линия“. Притеснителни са и предвидените средства за нейното поддържане в размер на 3 600 лв. на година, което е крайно недостатъчно. Ние отправяме предложението да се инвестира във вече съществуващия и изграден ресурс, в лицето на НИЛНАХ, която функционира от 11 години (от 2008 г.), да се предвидят мерки за разширяване на нейната дейност: повече наети консултанти, което предпоставя по-високата успеваемост и навременно консултиране и насочване на нуждаещите се деца/лица, с поемане на обаждания от цялата страна, предвиждане на допълнителни надграждащи обучения за екипа, възможности за поддържане на големия набор от информационни канали, както и да бъдат заделени достатъчно средства, които да осигурят нейната устойчивост в годините напред. Според нас, телефонните линии, които предоставят специфична информация и консултиране, са най-лесният вход към съответните системи на публичния сектор – здраве, социална сфера и услуги, насочване, и др., включително представляват и ресурс за кризисна интервенция и навременни мерки за предотвратяване на фатални последици за живота и здравето на децата/възрастните в нужда. Още повече, че по тази специфична и болна за цялото ни общество тема липсват достатъчно специалисти, знание и ресурс за справяне с предизвикателствата на съвременния свят, пред които сме изправени.
Национална мрежа за децата винаги е заставала зад необходимостта от обучения – въвеждащи и надграждащи, чрез които да се инвестира в специалистите и съответно в повишаване на подкрепата и грижата, която те оказват. В тази връзка, за нас е от съществено значение развитието на услуги за децата, които употребяват наркотични вещества. Липсата на адекватни и качествени услуги поставя децата в още по-уязвима и рискова ситуация, която задълбочава тяхната изолация и невъзможност за справяне, застрашава техния живот и оцеляването им, образованието им. Настояваме за създаване на специализирани здравни и социални услуги и програми за ранна интервенция и лечение на деца и младежи, експериментиращи с и/или употребяващи наркотични вещества. Разкриването на специфични центрове за интегрирани медико-социални и образователни услуги на 3 принципа на терапевтични общности, където децата, въвлечени в злоупотреба и техните близки да имат възможност да получават продължителна и професионална подкрепа.
Зависимостта сред децата трябва да бъде разглеждана в по-широкия контекст на психичното здраве на децата, където детските психиатри липсват, психоаналитичната помощ и подкрепа е нерегламентирана и неясна. Необходимо е да се проведе национално изследване на детското психично здраве в България, което да проучи нуждите от услуги и програми за грижа, за разработване на цялостна политика, основана на доказателствата, за нуждата от необходимите специалисти и възможностите за цялостно покритие на страната.
Елиминирането на разпространението на наркотици сред децата става все по-предизвикателно за България. Значително трябва да бъде повишена работата на правоохранителните органи и правораздавателни органи за установяване на лицата, разпространяващи и склоняващи деца в употреба и разпространение на наркотици. Също така, от изключителна важност е да бъде подобрена координацията между институциите и училищата и правоохранителните органи, въвеждайки строги мерки в училищата и около тях, за да се предотврати ангажирането на малолетни и непълнолетни в разпространението им.
По повод подготовката на годишния доклад на Национална мрежа за децата „Бележник 2019: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?“ беше направена онлайн анкета, относно употребата на наркотични вещества сред деца. Според участвалите деца, 55 % от тях смятат, че броят на децата в България, които употребяват психоактивни вещества се увеличава. Децата разпознават като психоактивни вещества алкохол, цигари, наргилета, трева, гъби, хероин, кокаин. Много от тях познават други деца, които използват такива. Като най-често използвани посочват наргилето, цигарите и тревата. Според тях децата, които използват психоактивни вещества, знаят какви са рисковете, но не вярват, че ще се случи на тях. Започват да ги употребяват, защото виждат от родителите си или от свои приятели и компанията си.
На следващо място, ние като Национална мрежа за децата поставяме въпросът с функционирането на Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта (НИЛНАХ). В Плана за изпълнение на Стратегията е заложено в Стратегическа задача 1.2., Подзадача 1.2.4. Развитие и подобряване на функционирането на Национална телефонна линия за консултации и насочване по въпросите на зависимостта към наркотични вещества чрез въвеждане на иновативни методи и технологии за достигане до целевата група. За нас не става ясно дали се има предвид вече съществуващата НИЛНАХ или се цели изграждането и развитието на нова телефонна линия за консултиране и насочване, и какво се има предвид под „откриване на автоматична телефонна линия“. Притеснителни са и предвидените средства за нейното поддържане в размер на 3 600 лв. на година, което е крайно недостатъчно. Ние отправяме предложението да се инвестира във вече съществуващия и изграден ресурс, в лицето на НИЛНАХ, която функционира от 11 години (от 2008 г.), да се предвидят мерки за разширяване на нейната дейност: повече наети консултанти, което предпоставя по-високата успеваемост и навременно консултиране и насочване на нуждаещите се деца/лица, с поемане на обаждания от цялата страна, предвиждане на допълнителни надграждащи обучения за екипа, възможности за поддържане на големия набор от информационни канали, както и да бъдат заделени достатъчно средства, които да осигурят нейната устойчивост в годините напред. Според нас, телефонните линии, които предоставят специфична информация и консултиране, са най-лесният вход към съответните системи на публичния сектор – здраве, социална сфера и услуги, насочване, и др., включително представляват и ресурс за кризисна интервенция и навременни мерки за предотвратяване на фатални последици за живота и здравето на децата/възрастните в нужда. Още повече, че по тази специфична и болна за цялото ни общество тема липсват достатъчно специалисти, знание и ресурс за справяне с предизвикателствата на съвременния свят, пред които сме изправени.
Национална мрежа за децата винаги е заставала зад необходимостта от обучения – въвеждащи и надграждащи, чрез които да се инвестира в специалистите и съответно в повишаване на подкрепата и грижата, която те оказват. В тази връзка, за нас е от съществено значение развитието на услуги за децата, които употребяват наркотични вещества. Липсата на адекватни и качествени услуги поставя децата в още по-уязвима и рискова ситуация, която задълбочава тяхната изолация и невъзможност за справяне, застрашава техния живот и оцеляването им, образованието им. Настояваме за създаване на специализирани здравни и социални услуги и програми за ранна интервенция и лечение на деца и младежи, експериментиращи с и/или употребяващи наркотични вещества. Разкриването на специфични центрове за интегрирани медико-социални и образователни услуги на 3 принципа на терапевтични общности, където децата, въвлечени в злоупотреба и техните близки да имат възможност да получават продължителна и професионална подкрепа.
Зависимостта сред децата трябва да бъде разглеждана в по-широкия контекст на психичното здраве на децата, където детските психиатри липсват, психоаналитичната помощ и подкрепа е нерегламентирана и неясна. Необходимо е да се проведе национално изследване на детското психично здраве в България, което да проучи нуждите от услуги и програми за грижа, за разработване на цялостна политика, основана на доказателствата, за нуждата от необходимите специалисти и възможностите за цялостно покритие на страната.
Елиминирането на разпространението на наркотици сред децата става все по-предизвикателно за България. Значително трябва да бъде повишена работата на правоохранителните органи и правораздавателни органи за установяване на лицата, разпространяващи и склоняващи деца в употреба и разпространение на наркотици. Също така, от изключителна важност е да бъде подобрена координацията между институциите и училищата и правоохранителните органи, въвеждайки строги мерки в училищата и около тях, за да се предотврати ангажирането на малолетни и непълнолетни в разпространението им.
По повод подготовката на годишния доклад на Национална мрежа за децата „Бележник 2019: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?“ беше направена онлайн анкета, относно употребата на наркотични вещества сред деца. Според участвалите деца, 55 % от тях смятат, че броят на децата в България, които употребяват психоактивни вещества се увеличава. Децата разпознават като психоактивни вещества алкохол, цигари, наргилета, трева, гъби, хероин, кокаин. Много от тях познават други деца, които използват такива. Като най-често използвани посочват наргилето, цигарите и тревата. Според тях децата, които използват психоактивни вещества, знаят какви са рисковете, но не вярват, че ще се случи на тях. Започват да ги употребяват, защото виждат от родителите си или от свои приятели и компанията си.
ПОЗИЦИЯ на Национална мрежа за децата във връзка с публикуваната за обществено обсъждане Национална стратегия за борба с наркотиците и План за нейното изпълнение
Национална мрежа за децата приветства разработването на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023, както и Плана за нейното прилагане. Употребата на наркотици сред българските ученици е една от най-високите според проучването на ESPAD (European School Survey on Alcohol and Other Drugs) за период от 20 години в 48 европейски държави, което събира данни относно употребата на вещества сред 15 и 16-годишните и проследява тенденциите в отделните държави. В България незаконните вещества са смятани за найлеснодостъпни в цяла Европа. Съгласно изследването, в България 44% от запитаните посочват, че марихуаната е леснодостъпна, като по този показател единствено Чехия (50%) и Словения (45%) се нареждат пред България; 23% от българските ученици определят достъпа до амфетамини като лесен, а 17% - до метамфетамини. В същото време, ранното започване на употреба (под 13-годишна възраст) на амфетамин или метамфетамин е най-висока в България – 3%. Според оценките в същия доклад, 22% от учениците на възраст от 15 до 16 г. в България са опитвали канабис, докато 8,3% от младите хора на възраст от 15 до 34 г. са употребили през последните 12 месеца. Данните от национални изследвания сочат, че канабисът е най-често употребяваното незаконно психоактивно вещество сред младите хора в България.
„Да започнеш е по-лесно, отколкото да се откажеш – нужно е да се посещават „специални доктори“ или психолози, които да помогнат! Наркотиците са навсякъде около нас и всеки може да си вземе.“ Мнение на деца, проучване на Национална мрежа за децата
Изразяваме искрената си надежда, че с приемането на Националната стратегия и плана за нейното изпълнение, заложените принципи, цели и мерки ще доведат до ясно политическо лидерство в борбата с разпространението и употребата на наркотични вещества. Основната цел на националната стратегия е да задава рамката, да насочва, обединява и координира усилията както на публичните институции, така и на гражданското общество, което ние разпознаваме като стъпка напред в общите усилия за постигането на по-спокоен и сигурен свят за децата ни.
За нас, превантивната работа с децата е ключова дейност, която не следва да бъде подценявана. Приветстваме планираното въвеждане на национални превантивни програми за деца в 5-7 и 8-11 клас. Училищните програми следва да бъдат насочени към изграждане на индивидуални и групови умения за водене на здравословен начин на живот. Другата важна задача е свързана с развитие на форми на ангажираност на свободното време на децата чрез спорт, арт занимания, различни извънкласни дейности, достъп до култура, както и дейности, свързани с развитие на училището като общност. Превенцията следва да се утвърди като активен процес за повишаване на 2 информираността и разбирането на децата, възрастните и професионалистите за опасностите и вредите, както за самите деца, така и за цялото общество. Всички педагози, социални работници, психолози и хора, които работят с деца трябва да бъдат специално обучени за това как да работят в областта на превенцията и да насочват деца и родители към достъпни услуги, когато детето употребява или е зависимо. Необходимо е да има засилена кампания и специализирани програми за родители и възрастни на достъпен език, но достатъчно информативни, които да бъдат предоставяни безплатно в общността. Родителите трябва да бъдат подкрепени и насочвани към специализирани услуги за деца. Ясни са нуждите от разработване и прилагане на програми за родители, които да целят подобряване на комуникацията и отношенията с техните деца, особено в тийнейджърска възраст, когато децата са най-склонни към експериментиране, изразяване на принадлежност към групата и най-чувствителни към заобикалящия ги свят.
ПОЗИЦИЯ на Национална мрежа за децата във връзка с публикуваната за обществено обсъждане Национална стратегия за борба с наркотиците и План за нейното изпълнение
Национална мрежа за децата приветства разработването на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023, както и Плана за нейното прилагане. Употребата на наркотици сред българските ученици е една от най-високите според проучването на ESPAD (European School Survey on Alcohol and Other Drugs) за период от 20 години в 48 европейски държави, което събира данни относно употребата на вещества сред 15 и 16-годишните и проследява тенденциите в отделните държави. В България незаконните вещества са смятани за найлеснодостъпни в цяла Европа. Съгласно изследването, в България 44% от запитаните посочват, че марихуаната е леснодостъпна, като по този показател единствено Чехия (50%) и Словения (45%) се нареждат пред България; 23% от българските ученици определят достъпа до амфетамини като лесен, а 17% - до метамфетамини. В същото време, ранното започване на употреба (под 13-годишна възраст) на амфетамин или метамфетамин е най-висока в България – 3%. Според оценките в същия доклад, 22% от учениците на възраст от 15 до 16 г. в България са опитвали канабис, докато 8,3% от младите хора на възраст от 15 до 34 г. са употребили през последните 12 месеца. Данните от национални изследвания сочат, че канабисът е най-често употребяваното незаконно психоактивно вещество сред младите хора в България.
„Да започнеш е по-лесно, отколкото да се откажеш – нужно е да се посещават „специални доктори“ или психолози, които да помогнат! Наркотиците са навсякъде около нас и всеки може да си вземе.“ Мнение на деца, проучване на Национална мрежа за децата
Изразяваме искрената си надежда, че с приемането на Националната стратегия и плана за нейното изпълнение, заложените принципи, цели и мерки ще доведат до ясно политическо лидерство в борбата с разпространението и употребата на наркотични вещества. Основната цел на националната стратегия е да задава рамката, да насочва, обединява и координира усилията както на публичните институции, така и на гражданското общество, което ние разпознаваме като стъпка напред в общите усилия за постигането на по-спокоен и сигурен свят за децата ни.
За нас, превантивната работа с децата е ключова дейност, която не следва да бъде подценявана. Приветстваме планираното въвеждане на национални превантивни програми за деца в 5-7 и 8-11 клас. Училищните програми следва да бъдат насочени към изграждане на индивидуални и групови умения за водене на здравословен начин на живот. Другата важна задача е свързана с развитие на форми на ангажираност на свободното време на децата чрез спорт, арт занимания, различни извънкласни дейности, достъп до култура, както и дейности, свързани с развитие на училището като общност. Превенцията следва да се утвърди като активен процес за повишаване на 2 информираността и разбирането на децата, възрастните и професионалистите за опасностите и вредите, както за самите деца, така и за цялото общество. Всички педагози, социални работници, психолози и хора, които работят с деца трябва да бъдат специално обучени за това как да работят в областта на превенцията и да насочват деца и родители към достъпни услуги, когато детето употребява или е зависимо. Необходимо е да има засилена кампания и специализирани програми за родители и възрастни на достъпен език, но достатъчно информативни, които да бъдат предоставяни безплатно в общността. Родителите трябва да бъдат подкрепени и насочвани към специализирани услуги за деца. Ясни са нуждите от разработване и прилагане на програми за родители, които да целят подобряване на комуникацията и отношенията с техните деца, особено в тийнейджърска възраст, когато децата са най-склонни към експериментиране, изразяване на принадлежност към групата и най-чувствителни към заобикалящия ги свят.
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което НАСТОЯВАМ ДА КАЧИТЕ ТУК, за да могат всички хора да се запознаят с него!
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което НАСТОЯВАМ ДА КАЧИТЕ ТУК, за да могат всички хора да се запознаят с него!
Защо не публикувахте становището на БЛО и Liberty 420? На какъв принцип решавате кое да публикувате и кое не? Тъй като видимо не се избират най-добре аргументираните становища.
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420.
Защо не публикувахте становището на БЛО и Liberty 420? На какъв принцип решавате кое да публикувате и кое не? Тъй като видимо не се избират най-добре аргументираните становища.
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420.
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и че искате СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и че искате СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420! Качето го и спрете да си затваряте очите за очевидните неща! СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420! Качето го и спрете да си затваряте очите за очевидните неща! СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
В Плана за изпълнение на стратегията предлагаме да се направят следните промени:
- Мерките по Стратегическа задача 1.5. Развитие на програми и дейности в местата за лишаване от свобода да включват освен „корекционно-терапевтични дейности за предотвратяване и ограничаване на употребата на наркотични вещества“, също и мерки за намаляване на вредите и рехабилитация. Приветстваме заложеното „интензифициране на сътрудничеството с НПО“, но за него следва да се заложи бюджет, тъй като НПО не разполагат с такъв по подразбиране. Също така „разкриване на Държавна програма за лечение с агонисти и агонисти-антагонисти на лица зависими към опиоиди“ е необходимо да се заложи не само в затвора в гр. София, а във всички МЛС, където е установена нужда.
- В Стратегическа задача 1.6. Подобряване на достъпа до дейности и програми за намаляване на вредите от употребата на наркотични вещества следва да се прибавят програми за намаляване на вредите от неинжекционна употреба на вещества (стимуланти и нови психоактивни вещества). Също така смятаме, че тази стратегическа задача не е обезпечена с необходимия бюджет (например остойностяването от 40 лв. на клиент на година е крайно недостатъчно е не отговаря на международните стандарти и на реалните нужди).
С уважение,
Екип на Фондация „Инициатива за здраве“
В Плана за изпълнение на стратегията предлагаме да се направят следните промени:
- Мерките по Стратегическа задача 1.5. Развитие на програми и дейности в местата за лишаване от свобода да включват освен „корекционно-терапевтични дейности за предотвратяване и ограничаване на употребата на наркотични вещества“, също и мерки за намаляване на вредите и рехабилитация. Приветстваме заложеното „интензифициране на сътрудничеството с НПО“, но за него следва да се заложи бюджет, тъй като НПО не разполагат с такъв по подразбиране. Също така „разкриване на Държавна програма за лечение с агонисти и агонисти-антагонисти на лица зависими към опиоиди“ е необходимо да се заложи не само в затвора в гр. София, а във всички МЛС, където е установена нужда.
- В Стратегическа задача 1.6. Подобряване на достъпа до дейности и програми за намаляване на вредите от употребата на наркотични вещества следва да се прибавят програми за намаляване на вредите от неинжекционна употреба на вещества (стимуланти и нови психоактивни вещества). Също така смятаме, че тази стратегическа задача не е обезпечена с необходимия бюджет (например остойностяването от 40 лв. на клиент на година е крайно недостатъчно е не отговаря на международните стандарти и на реалните нужди).
С уважение,
Екип на Фондация „Инициатива за здраве“
С настоящото становище изказваме подкрепа за подготовката и приемането на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г. и предоставяме нашите предложения към представения за обществено обсъждане проект.
Подкрепяме съгласуването на стратегията с европейските стратегически документи и намираме за адекватни принципите на стратегията, особено прилагането на интегриран и балансиран подход и предприемането на мерки за публичност, прозрачност и отчетност, каквито според нас съществено липсваха при прилагането на последните стартегии по наркотиците. Много положително оценяваме предвиждането на комуникационна стратегия с цел преодоляване на обществените нагласи спрямо лицата от целевите групи.
За да бъдат реализирани заложените принципи, считаме че са нужни следните подобрения:
С настоящото становище изказваме подкрепа за подготовката и приемането на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г. и предоставяме нашите предложения към представения за обществено обсъждане проект.
Подкрепяме съгласуването на стратегията с европейските стратегически документи и намираме за адекватни принципите на стратегията, особено прилагането на интегриран и балансиран подход и предприемането на мерки за публичност, прозрачност и отчетност, каквито според нас съществено липсваха при прилагането на последните стартегии по наркотиците. Много положително оценяваме предвиждането на комуникационна стратегия с цел преодоляване на обществените нагласи спрямо лицата от целевите групи.
За да бъдат реализирани заложените принципи, считаме че са нужни следните подобрения:
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Ще си отворите ли очите, господа управляващи? Ще спрете ли да пишете закони в полза на вас и ваши спонсори? Животът е колело и всичко се връща. Мислете с главата си, а не с ръцете. Вие сте там, за да защитавате интересите на народа, а не на мафията!
Всички подкрепяме становището на Liberty 420!
Вземете под внимание мнението на обществото!
Краят на вашата олигархия е близо и кърви ще се леят от народен гняв вековен, събиран в евтини заглушители между абсурда, глада и немотията! Помнете, мислете, работете!
Ще си отворите ли очите, господа управляващи? Ще спрете ли да пишете закони в полза на вас и ваши спонсори? Животът е колело и всичко се връща. Мислете с главата си, а не с ръцете. Вие сте там, за да защитавате интересите на народа, а не на мафията!
Всички подкрепяме становището на Liberty 420!
Вземете под внимание мнението на обществото!
Краят на вашата олигархия е близо и кърви ще се леят от народен гняв вековен, събиран в евтини заглушители между абсурда, глада и немотията! Помнете, мислете, работете!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и Liberty420.Крайно време е за промяна,без предразсъдъци.Сегашните закони са абсурдни и нехуманни в сравнение с повечето страни в Европа! Декриминализация на конопа! Недопустимо е да се вкарват младежи в затвора заради няколко грама трева!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и Liberty420.Крайно време е за промяна,без предразсъдъци.Сегашните закони са абсурдни и нехуманни в сравнение с повечето страни в Европа! Декриминализация на конопа! Недопустимо е да се вкарват младежи в затвора заради няколко грама трева!
На 100% подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 !!!
На 100% подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 !!!
подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420, което НАСТОЯВАМ ДА КАЧИТЕ ТУК!
СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420, което НАСТОЯВАМ ДА КАЧИТЕ ТУК!
СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което НАСТОЯВАМ ДА КАЧИТЕ ТУК, за да могат всички хора да се запознаят с него!
СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което НАСТОЯВАМ ДА КАЧИТЕ ТУК, за да могат всички хора да се запознаят с него!
СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
ПОДКРЕПЯМ становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420. СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
ПОДКРЕПЯМ становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420. СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което искам ДА КАЧИТЕ за да могат всички хора да се запознаят с него!СВОБОДА ЗА КОНОПА!Крайно време е за промяна,без предразсъдъци.Сегашните закони са абсурдни и нехуманни в сравнение със съседките ни!
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което искам ДА КАЧИТЕ за да могат всички хора да се запознаят с него!СВОБОДА ЗА КОНОПА!Крайно време е за промяна,без предразсъдъци.Сегашните закони са абсурдни и нехуманни в сравнение със съседките ни!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и Liberty420.Крайно време е за промяна,без предразсъдъци.Сегашните закони са абсурдни и нехуманни в сравнение със съседките ни.
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и Liberty420.Крайно време е за промяна,без предразсъдъци.Сегашните закони са абсурдни и нехуманни в сравнение със съседките ни.
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420!
Смятам стратегията за борба с наркотиците за неадекватна и дори излишна в този си вид. Желая становището на горе изброените да бъде публикувано и внимателно разгледано от комисията по изготвяне на стратегията.
P.S. Публикувам сайта в https://plaintextoffenders.com/faq/non-devs. Моля, вземете мерки!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420!
Смятам стратегията за борба с наркотиците за неадекватна и дори излишна в този си вид. Желая становището на горе изброените да бъде публикувано и внимателно разгледано от комисията по изготвяне на стратегията.
P.S. Публикувам сайта в https://plaintextoffenders.com/faq/non-devs. Моля, вземете мерки!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и на Liberty420.Не е допустимо да не вземете предвид трудът им!
Ще има облаци около коня април месец е ясно,ама разберете че в тази насока има и отлични перспективи за земеделските райони. Конопът е уникален материал с безброй приложения(и то не мобилни)!
Не може да сте толкова облъчени!!!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и на Liberty420.Не е допустимо да не вземете предвид трудът им!
Ще има облаци около коня април месец е ясно,ама разберете че в тази насока има и отлични перспективи за земеделските райони. Конопът е уникален материал с безброй приложения(и то не мобилни)!
Не може да сте толкова облъчени!!!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и Liberty420. Апелирам за възможно нах-бързото му публикуване тук!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и Liberty420. Апелирам за възможно нах-бързото му публикуване тук!
Изцяло подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420
не съм съгласен и не одобрява, така наречената стратегия на държавата : Стратегия за наркотиците 2019-2023
Изцяло подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420
не съм съгласен и не одобрява, така наречената стратегия на държавата : Стратегия за наркотиците 2019-2023
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което искам ДА КАЧИТЕ за да могат всички хора да се запознаят с него!СВОБОДА ЗА КОНОПА!
Подкрепям становището на Българско Либертарианско Общество, което искам ДА КАЧИТЕ за да могат всички хора да се запознаят с него!СВОБОДА ЗА КОНОПА!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и искам СВОБОДА ЗА КОНОПА СЕГА!!!!!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и на Liberty420. Аз искам свобода за конопа!!!
Подкрепям становището на Българското Либертанско Общество и на Liberty420. Аз искам свобода за конопа!!!
Уважаеми г-н министър,
подкрепям становището на Сдружение "Фракарита България" като техен колега от години в областта на зависимостите. Изграждането на свързващо и поддържащо звено между потребители и помагащи в една много трудна област като зависимостите отнема години на развитие на ресурси -човешки професионален, технически, финансов и политически. Сдружение "Фракарита България" има това разработено и добре поддържано свързващо звено, а именно НИЛНАХ (Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта), и е добре държавата да подкрепи тази работеща структура, където вече има изградена платформа, обучен екип и достъп до информация в областта на превенцията, лечението и психосоциалната рехабилитация, както и база данни. Когато става въпрос за финансиране на програми, добре е да се прави и оценка на ефикасност, а безпорно колегите са полезни както на зависимите, техните близки и младите хора в риск, така и на професионалистите които от години оказват помощ в тази трудна област. Защото не всеки има смелостта да помага в област, която остава стигматизирана въпреки сменящите се политически сили. Надявам се с приемането на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г. Сдружение "Фракарита България" да получи необходимата финансова помощ за оцеляването си и ни като нация на зависими хора в най-широкия смисъл. Успех на всички, загрижени по темата!
С уважение,
Мая Михайлова - клиничен и консултативен психолог,
обучаващ се транзакционен аналитик в полето на психотерапията
"Физис" ЕООД - консултиране, обучение и психотерапия
Уважаеми г-н министър,
подкрепям становището на Сдружение "Фракарита България" като техен колега от години в областта на зависимостите. Изграждането на свързващо и поддържащо звено между потребители и помагащи в една много трудна област като зависимостите отнема години на развитие на ресурси -човешки професионален, технически, финансов и политически. Сдружение "Фракарита България" има това разработено и добре поддържано свързващо звено, а именно НИЛНАХ (Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта), и е добре държавата да подкрепи тази работеща структура, където вече има изградена платформа, обучен екип и достъп до информация в областта на превенцията, лечението и психосоциалната рехабилитация, както и база данни. Когато става въпрос за финансиране на програми, добре е да се прави и оценка на ефикасност, а безпорно колегите са полезни както на зависимите, техните близки и младите хора в риск, така и на професионалистите които от години оказват помощ в тази трудна област. Защото не всеки има смелостта да помага в област, която остава стигматизирана въпреки сменящите се политически сили. Надявам се с приемането на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г. Сдружение "Фракарита България" да получи необходимата финансова помощ за оцеляването си и ни като нация на зависими хора в най-широкия смисъл. Успех на всички, загрижени по темата!
С уважение,
Мая Михайлова - клиничен и консултативен психолог,
обучаващ се транзакционен аналитик в полето на психотерапията
"Физис" ЕООД - консултиране, обучение и психотерапия
В под-задача 1.1.5. е посочено, че по Програма за изпълнение на младежки дейности от Закона за хазарта ще се финансират проекти на НПО, насочени към разработване и прилагане на ефективни превантивни програми за млади хора срещу търсенето на наркотични вещества.
През последните години по тази финансираща програма бяха подкрепени много НПО, но по правило нито една от тях не е кандидатствала за одобрение, съгласно изискванията на Наредба № 6/11.04.2014 за условията и редът за осъществяване на програми за превенция на употребата на наркотични, издадена от Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката.
Това поставя двоен стандарт по отношение на други институции (ОСНВ/ПИЦ, лечебни заведения), които за да изпълняват превантивни си програми са минали през всички процедури описани в чл. 4 ал. 3 от гореспоменатата Наредба.
В тази връзка е необходимо МЗ (НЦОЗА) да поиска ММС да заложат механизъм в грантовата си програма, чрез който НПО може да получават финансиране на превантивни програми, насочени срещу търсенето на наркотични веществаmso-ansi-language:BG">, само ако имат съгласие за изпълнение, съгласно изискванията на Наредба № 6.
В под-задача 1.1.5. е посочено, че по Програма за изпълнение на младежки дейности от Закона за хазарта ще се финансират проекти на НПО, насочени към разработване и прилагане на ефективни превантивни програми за млади хора срещу търсенето на наркотични вещества.
През последните години по тази финансираща програма бяха подкрепени много НПО, но по правило нито една от тях не е кандидатствала за одобрение, съгласно изискванията на Наредба № 6/11.04.2014 за условията и редът за осъществяване на програми за превенция на употребата на наркотични, издадена от Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката.
Това поставя двоен стандарт по отношение на други институции (ОСНВ/ПИЦ, лечебни заведения), които за да изпълняват превантивни си програми са минали през всички процедури описани в чл. 4 ал. 3 от гореспоменатата Наредба.
В тази връзка е необходимо МЗ (НЦОЗА) да поиска ММС да заложат механизъм в грантовата си програма, чрез който НПО може да получават финансиране на превантивни програми, насочени срещу търсенето на наркотични веществаmso-ansi-language:BG">, само ако имат съгласие за изпълнение, съгласно изискванията на Наредба № 6.
Знанието спасява. В нашето общество има много заблуди относно какво е нужно да се направи, когато някой има голяма трудност след употреба на ПАВ. Националната информационна линия за наркотиците, алкохол и хазарт, може да спаси, да предпази и е много полезна, както за самия употребил, така и за неговите близки. Тази линия е нужна и полезна.
Знанието спасява. В нашето общество има много заблуди относно какво е нужно да се направи, когато някой има голяма трудност след употреба на ПАВ. Националната информационна линия за наркотиците, алкохол и хазарт, може да спаси, да предпази и е много полезна, както за самия употребил, така и за неговите близки. Тази линия е нужна и полезна.
В името ни психолог и гражданин, смятам че имаме нужда от Фракарита. Тя спомага за свързването на хора търсещи помощ към съответните организации. В смисъла на това да бъдем по-добро общество Фракарита е важна част от пъзела за справянето с проблеми свързани с българския народ.
В името ни психолог и гражданин, смятам че имаме нужда от Фракарита. Тя спомага за свързването на хора търсещи помощ към съответните организации. В смисъла на това да бъдем по-добро общество Фракарита е важна част от пъзела за справянето с проблеми свързани с българския народ.
Подкрепям становището на Сдружение "Фракарита България" и като гражданин и като професионалист.
Подкрепям становището на Сдружение "Фракарита България" и като гражданин и като професионалист.
Подкрепям становището на "Фракарита България" по повод Националната информационна линия не само като професионалист, но и като гражданин. Редица са хората, с които работя и общувам, чиято навременна първа помощ, информация и подкрепа, са получили именно чрез информационната линия за наркотиците, алкохола и хазарта. "Това е нашата Спешна помощ", споделят те. Не е лесно да направиш първата крачка да потърсиш подкрепа относно проблеми от този характер, а Информационната линия е едно 24 часово спешно звено, което подава ръка в тези моменти - консултира, насочва, подкрепя. Нека не стопираме тази трудоемка стъпка на зависимите и техните близки и семейства, защото понякога тя се явява трамплин към оцеляването.
С уважение:
Гергана Геооргиева
Клиничен психолог
Подкрепям становището на "Фракарита България" по повод Националната информационна линия не само като професионалист, но и като гражданин. Редица са хората, с които работя и общувам, чиято навременна първа помощ, информация и подкрепа, са получили именно чрез информационната линия за наркотиците, алкохола и хазарта. "Това е нашата Спешна помощ", споделят те. Не е лесно да направиш първата крачка да потърсиш подкрепа относно проблеми от този характер, а Информационната линия е едно 24 часово спешно звено, което подава ръка в тези моменти - консултира, насочва, подкрепя. Нека не стопираме тази трудоемка стъпка на зависимите и техните близки и семейства, защото понякога тя се явява трамплин към оцеляването.
С уважение:
Гергана Геооргиева
Клиничен психолог
Аз от години работя заедно с Националната информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта. В следствие на това през годините само в моя кабинет са получили успешно професионална помощ над 30 зависими. Ако се пресметне моя резултат в Пловдив представете си какъв е той в национален мащаб и преценете до колко е полезна и резултатна работата им.
Стоичко Миличин
МИЛИЧИН ЦЕНТЪР
0899487400
Аз от години работя заедно с Националната информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта. В следствие на това през годините само в моя кабинет са получили успешно професионална помощ над 30 зависими. Ако се пресметне моя резултат в Пловдив представете си какъв е той в национален мащаб и преценете до колко е полезна и резултатна работата им.
Стоичко Миличин
МИЛИЧИН ЦЕНТЪР
0899487400
Националният център за безопасен интернет, ръководен от Фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Асоциация Родители напълно подкрепя становището на "Фракарита България". През 14-те години на работа на Центъра за безопасен интернет през сигналите, които получаваме и наблюдаването на българското интернет пространство с тревога регистрираме все по-лесния достъп и по-широко разпространение на всякакви, и най-вече най-опасните дизайнерски наркотици сред децата и подрастващите. Освен съвместните усилия на институции и граждански сектор за превенция и борба с разпространението обаче не бива да си затваряме очите, че наркотиците все пак си намират път до много млади хора. Техният шанс да излязат от тази животозастрашаваща клопка е да се поддържа и развива мрежа от специализирани цетрове за превенция и терапия и държавата е длъжна да поеме отговорност за това.
С уважение,
Георги Апостолов, координатор
Националният център за безопасен интернет, ръководен от Фондация "Приложни изследвания и комуникации" и Асоциация Родители напълно подкрепя становището на "Фракарита България". През 14-те години на работа на Центъра за безопасен интернет през сигналите, които получаваме и наблюдаването на българското интернет пространство с тревога регистрираме все по-лесния достъп и по-широко разпространение на всякакви, и най-вече най-опасните дизайнерски наркотици сред децата и подрастващите. Освен съвместните усилия на институции и граждански сектор за превенция и борба с разпространението обаче не бива да си затваряме очите, че наркотиците все пак си намират път до много млади хора. Техният шанс да излязат от тази животозастрашаваща клопка е да се поддържа и развива мрежа от специализирани цетрове за превенция и терапия и държавата е длъжна да поеме отговорност за това.
С уважение,
Георги Апостолов, координатор
С уважение,
Светослав Кирилов,
Директор на Сдружение „Фракарита България“
Светлана Николова,
Координатор и експерт на Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта
С уважение,
Светослав Кирилов,
Директор на Сдружение „Фракарита България“
Светлана Николова,
Координатор и експерт на Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта
Доводи:
Доводи:
По отношение на тази подзадача отново ни изникват въпроси:
Удовлетворени сме да забележим, че в Стратегическа задача 1.3. е заложена Подзадача 1.3.1. Разширяване достъпността на лечение включително на лица под 18 години, в която има дейност за остойностяване на услугите на програми и служби за лечение и психосоциална рехабилитация. Досега остойностяване не е било правено, от което последствията са, че заложените средства за резиденциални и нерезиденциални програми за психосоциална рехабилитация както в предишната, така и в настоящата Стратегия, са крайно недостатъчни не само за оказването на качествени услуги, но и за да се запази самото съществуване на тези програми.
Уважаеми г-н Министър, положително е, че в обсъжданата Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г. отново е предвидено финансиране за Национална телефонна линия, макар то да е в значително по-малък размер от предвиденото (но и неотпуснато) финансиране в предишната Национална стратегия за борба с наркотиците 2014-2019 г. За нас е важно, че Държавата не се е отказала от предоставянето на тази необходима за цялото общество услуга.
Във връзка със зададените от нас по-горе въпроси, на които се надяваме да получим отговори, бихме искали да направим следното предложение:
По отношение на тази подзадача отново ни изникват въпроси:
Удовлетворени сме да забележим, че в Стратегическа задача 1.3. е заложена Подзадача 1.3.1. Разширяване достъпността на лечение включително на лица под 18 години, в която има дейност за остойностяване на услугите на програми и служби за лечение и психосоциална рехабилитация. Досега остойностяване не е било правено, от което последствията са, че заложените средства за резиденциални и нерезиденциални програми за психосоциална рехабилитация както в предишната, така и в настоящата Стратегия, са крайно недостатъчни не само за оказването на качествени услуги, но и за да се запази самото съществуване на тези програми.
Уважаеми г-н Министър, положително е, че в обсъжданата Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г. отново е предвидено финансиране за Национална телефонна линия, макар то да е в значително по-малък размер от предвиденото (но и неотпуснато) финансиране в предишната Национална стратегия за борба с наркотиците 2014-2019 г. За нас е важно, че Държавата не се е отказала от предоставянето на тази необходима за цялото общество услуга.
Във връзка със зададените от нас по-горе въпроси, на които се надяваме да получим отговори, бихме искали да направим следното предложение:
В същата Стратегическа задача 1.2. е предвидена и Подзадача 1.2.4. Развитие и подобряване на функционирането на Национална телефонна линия за консултации и насочване по въпросите на зависимостта към наркотични вещества чрез въвеждане на иновативни методи и технологии за достигане до целевата група.
В тази подзадача отново има неясноти:
В Стратегическа задача 1.1. Разработване и прилагане на превантивни програми за деца и млади хора, базирани на добри европейски практики е предвидена Подзадача 1.1.10. Разработване и осъществяване на програми за превенция на употребата на наркотици и нови психоактивни вещества чрез интернет, включително darknet. Една от дейностите на тази подзадача е развиване на онлайн консултации.
В същата Стратегическа задача 1.2. е предвидена и Подзадача 1.2.4. Развитие и подобряване на функционирането на Национална телефонна линия за консултации и насочване по въпросите на зависимостта към наркотични вещества чрез въвеждане на иновативни методи и технологии за достигане до целевата група.
В тази подзадача отново има неясноти:
В Стратегическа задача 1.1. Разработване и прилагане на превантивни програми за деца и млади хора, базирани на добри европейски практики е предвидена Подзадача 1.1.10. Разработване и осъществяване на програми за превенция на употребата на наркотици и нови психоактивни вещества чрез интернет, включително darknet. Една от дейностите на тази подзадача е развиване на онлайн консултации.
В тази връзка оценяваме положително, че е планирано въвеждането на национални превантивни програми (Задача 1.1, Подзадачи 1.1.1. и 1.1.2. в Плана за изпълнение) и на програми за селективна и индикативна превенция (Задача 1.2.). Предвидените обучения за професионалисти, които да осъществяват превантивни програми, също са крайно необходими, тъй като такива липсваха досега.
В Стратегическа задача 1.2. от Плана за изпълнение Разработване и прилагане на ефективни програми за селективна и индикативна превенция е предвидена Подзадача 1.2.3. Развитие на интернет - базирани програми за консултации и ранни интервенции, съгласно която е необходимо да се създат и/или адаптират съществуващи интерактивни материали за социалните мрежи с насоченост за отлагане на първа употреба и експериментиране.
От начина, по който са формулирани задачата и дейността, не става ясно какво точно се има предвид, а именно:
В тази връзка оценяваме положително, че е планирано въвеждането на национални превантивни програми (Задача 1.1, Подзадачи 1.1.1. и 1.1.2. в Плана за изпълнение) и на програми за селективна и индикативна превенция (Задача 1.2.). Предвидените обучения за професионалисти, които да осъществяват превантивни програми, също са крайно необходими, тъй като такива липсваха досега.
В Стратегическа задача 1.2. от Плана за изпълнение Разработване и прилагане на ефективни програми за селективна и индикативна превенция е предвидена Подзадача 1.2.3. Развитие на интернет - базирани програми за консултации и ранни интервенции, съгласно която е необходимо да се създат и/или адаптират съществуващи интерактивни материали за социалните мрежи с насоченост за отлагане на първа употреба и експериментиране.
От начина, по който са формулирани задачата и дейността, не става ясно какво точно се има предвид, а именно:
До г-н Кирил Ананиев,
Министър на здравеопазването
СТАНОВИЩЕ
на Сдружение „Фракарита България“
Относно: Проект на Решение на Министерския съвет за приемане на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г.
Уважаеми г-н Министър,
Представяме на Вашето внимание нашето становище, чрез което искаме да изразим своето мнение относно някои от задачите, заложени в проекта на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г., да зададем въпросите си и да предложим някои решения.
Сдружение „Фракарита България“ от 2003 г. работи в областта на психосоциалната рехабилитация на зависими лица чрез своята нерезиденциална програма „Солидарност“, а от 2008 г. нашата Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта осъществява информиране, консултиране и насочване към места за помощ за употребяващи и зависими лица чрез телефон и интернет. След няколкогодишен опит в областта на универсалната превенция, от 2017 г. Сдружението има и собствена програма за универсална превенция, която притежава съгласие за осъществяване, издадено от Национален център по наркомании. Това са сферите, в които организацията ни има сериозни експертни знания и опит, и заради това ще се спрем на някои от задачите от Стратегическа цел 1. Ограничаване на търсенето.
Посрещнахме положително публикацията на проекта на Националната стратегия и се надяваме, че тя ще започне да функционира преди края на 2019 г. Удовлетворени сме да забележим, че в ситуационния анализ са взети предвид тенденциите на нарастване на употребата на психоактивни вещества в България и недостатъчният експертен и финансов ресурс за справянето с този проблем не само на местно, но и на национално ниво.
До г-н Кирил Ананиев,
Министър на здравеопазването
СТАНОВИЩЕ
на Сдружение „Фракарита България“
Относно: Проект на Решение на Министерския съвет за приемане на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г.
Уважаеми г-н Министър,
Представяме на Вашето внимание нашето становище, чрез което искаме да изразим своето мнение относно някои от задачите, заложени в проекта на Национална стратегия за борба с наркотиците 2019-2023 г., да зададем въпросите си и да предложим някои решения.
Сдружение „Фракарита България“ от 2003 г. работи в областта на психосоциалната рехабилитация на зависими лица чрез своята нерезиденциална програма „Солидарност“, а от 2008 г. нашата Национална информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта осъществява информиране, консултиране и насочване към места за помощ за употребяващи и зависими лица чрез телефон и интернет. След няколкогодишен опит в областта на универсалната превенция, от 2017 г. Сдружението има и собствена програма за универсална превенция, която притежава съгласие за осъществяване, издадено от Национален център по наркомании. Това са сферите, в които организацията ни има сериозни експертни знания и опит, и заради това ще се спрем на някои от задачите от Стратегическа цел 1. Ограничаване на търсенето.
Посрещнахме положително публикацията на проекта на Националната стратегия и се надяваме, че тя ще започне да функционира преди края на 2019 г. Удовлетворени сме да забележим, че в ситуационния анализ са взети предвид тенденциите на нарастване на употребата на психоактивни вещества в България и недостатъчният експертен и финансов ресурс за справянето с този проблем не само на местно, но и на национално ниво.
17.09.2019
16.10.2019
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и настоявам то също да бъде качено и достъпно за всички! Свобода за конопа!
Подкрепям становището на Българско либертарианско общество и Liberty 420 и настоявам то също да бъде качено и достъпно за всички! Свобода за конопа!