С проекта на постановление се цели привеждане на подзаконовата нормативна уредба в съответствие с измененията и допълненията в ЗОП, в сила от 1 януари 2020 г.
Основната част от промените са свързани с прилагането на централизираната национална платформа при възлагане на поръчките. В тази връзка са прецизиране на правилата за подаване на заявления и оферти, за работа на комисиите, за провеждане на процедурата конкурс за проект, както и при събирането на оферти с обява. Детайлизирана е събираната информация за осъществяване на мониторинг на обществените поръчки и за целите на изготвяне и изпращане на доклад до Европейската комисия.
С приемането на промени в ППЗОП се уреждат необходимите нормативни предпоставки за използване на централизираната електронна платформа при възлагане на обществени поръчки.
Отговорна администрация: Агенция по обществени поръчкиE-mail:p.dimitrova@aop.bg
Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
07.02.2020
08.03.2020
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
02.03.2020
Здравейте,
Коментар 1-относно параграф 31 от Проекта, касаещ чл. 57 - създаване на нова ал. 3 - отваряне на ценовите оферти
В хода на обучението за прилагане на ЦАИС се разбра, че след декриптиране на ценовите предложения се посочва само едно число. Това противоречи на изискването на ЗОП за "публичност и прозрачност" - чл. 2, ал. 1, т. 4 . Има тръжни процедури, в методиката на оценка на които участват повече от един ценови показатели - например, но не само при търг за инженеринг - участват цена за проектиране и цена за изпълнение на строителство, или в търг за строителство - текущ ремонт - ценовата оферта представлява таблица с единични цени, или в търг за строителство - съотношение между единични цени - около 20 бр. и т.н.
От практиката по прилагане на ЦАИС след 01.01.2020 се вижда, че в някои случаи се публикува сканирано копие на ценовата оферта. С това може да се реши посоченият по-горе проблем, но може да се създаде друг проблем. В съществуващите досега образци на ценови оферти, освен ценовите показатели,участващи в методиката за оценка, обикновено има и други ценови показатели /елементи на ценообразуване, в т.ч. % на печалба и др./, които не участват в методиката за оценка и в общия случай са конфиденциална информация за участника.
Предложение:
Коментар 2 - с отношение към чл. 111, ал. 10 и ал. 11 от ЗОП и чл. 69, т. 7 от ППЗОП - срок на гаранцията за изпълнение при обществена поръчка за строителство
Напоследък съществува практика възложителите да изискват срокът на гаранцията за изпъленние да е след приключване на на най-дългия гаранционен срок съгласно Наредба № 2/2003 г. плюс резерв от например 30 к.дни, като размерът на гаранцията се редуцира във времето по начин, указан в договора за изпълнение. Чл. 111 ал. 11 от ЗОП позволява такъв подход. При срок за изпълнение в строителството от около 3 г. и увеличените гаранционни срокове за съоръжения по магистрали /12 г., - 13 г. - ДВ бр. 89 от 12.11.209 г./ се оказва, че изискуемият срок на гаранцията за изпълнение става 13 г. -14 г. Този срок на гаранцията за изпълнение /банкова или като застраховка/ обикновено трудно се приема от банките или от застрахователите и започва един мъчителен и продължителен процес на преговори между възложител, участник, избран за изпълнител и финансовата институция, издаваща гаранцията за изпълнение. Участникът, избран за изпълнител не е виновен, че изискването на възложителя е неприемливо за издателя на гаранцията, но в крайна сметка е потърпевш. Имам опит, при който чрез механизма на разясненията в хода на тръжна процедура бе постигнато да има две отделни гаранции - гаранция за изпълнение и гаранция за гаранционен период, които се "застъпват" във времето и във всяка от тях има заложени времеви резерви, така че да бъде защитен публичният интерес- което впрочем бе обичайна практика.
Предложение: нормативно да се отрази запазването на обичайната практика да има отделна гаранция за изпълнение и отделна гаранция за гаранционен срок
Коментар 3 - с отношение към чл. 41 ал. 4 от ППЗОП- ЕЕДОП на обединението
Към чл. 41 ал. 4 от ППЗОП да се добавят пояснения кои са тези обстоятелства, свързани с критериите за подбор, относими към обединението, което не е юридическо лице и съответно представляващият обединението трябва да подаде ЕЕДОП на обединението за тези обстоятелства. Опитите чрез механизма на разясненията да се намери отговор на този въпрос са неуспешни - всеки път възложителят цитира, а не тълкува съответния текст от ППЗОП.
NB-Приложените коментари са единствено и само от мое име и не ангажират друго лице.
02.03.2020
Здравейте,
Коментар 1-относно параграф 31 от Проекта, касаещ чл. 57 - създаване на нова ал. 3 - отваряне на ценовите оферти
В хода на обучението за прилагане на ЦАИС се разбра, че след декриптиране на ценовите предложения се посочва само едно число. Това противоречи на изискването на ЗОП за "публичност и прозрачност" - чл. 2, ал. 1, т. 4 . Има тръжни процедури, в методиката на оценка на които участват повече от един ценови показатели - например, но не само при търг за инженеринг - участват цена за проектиране и цена за изпълнение на строителство, или в търг за строителство - текущ ремонт - ценовата оферта представлява таблица с единични цени, или в търг за строителство - съотношение между единични цени - около 20 бр. и т.н.
От практиката по прилагане на ЦАИС след 01.01.2020 се вижда, че в някои случаи се публикува сканирано копие на ценовата оферта. С това може да се реши посоченият по-горе проблем, но може да се създаде друг проблем. В съществуващите досега образци на ценови оферти, освен ценовите показатели,участващи в методиката за оценка, обикновено има и други ценови показатели /елементи на ценообразуване, в т.ч. % на печалба и др./, които не участват в методиката за оценка и в общия случай са конфиденциална информация за участника.
Предложение:
Коментар 2 - с отношение към чл. 111, ал. 10 и ал. 11 от ЗОП и чл. 69, т. 7 от ППЗОП - срок на гаранцията за изпълнение при обществена поръчка за строителство
Напоследък съществува практика възложителите да изискват срокът на гаранцията за изпъленние да е след приключване на на най-дългия гаранционен срок съгласно Наредба № 2/2003 г. плюс резерв от например 30 к.дни, като размерът на гаранцията се редуцира във времето по начин, указан в договора за изпълнение. Чл. 111 ал. 11 от ЗОП позволява такъв подход. При срок за изпълнение в строителството от около 3 г. и увеличените гаранционни срокове за съоръжения по магистрали /12 г., - 13 г. - ДВ бр. 89 от 12.11.209 г./ се оказва, че изискуемият срок на гаранцията за изпълнение става 13 г. -14 г. Този срок на гаранцията за изпълнение /банкова или като застраховка/ обикновено трудно се приема от банките или от застрахователите и започва един мъчителен и продължителен процес на преговори между възложител, участник, избран за изпълнител и финансовата институция, издаваща гаранцията за изпълнение. Участникът, избран за изпълнител не е виновен, че изискването на възложителя е неприемливо за издателя на гаранцията, но в крайна сметка е потърпевш. Имам опит, при който чрез механизма на разясненията в хода на тръжна процедура бе постигнато да има две отделни гаранции - гаранция за изпълнение и гаранция за гаранционен период, които се "застъпват" във времето и във всяка от тях има заложени времеви резерви, така че да бъде защитен публичният интерес- което впрочем бе обичайна практика.
Предложение: нормативно да се отрази запазването на обичайната практика да има отделна гаранция за изпълнение и отделна гаранция за гаранционен срок
Коментар 3 - с отношение към чл. 41 ал. 4 от ППЗОП- ЕЕДОП на обединението
Към чл. 41 ал. 4 от ППЗОП да се добавят пояснения кои са тези обстоятелства, свързани с критериите за подбор, относими към обединението, което не е юридическо лице и съответно представляващият обединението трябва да подаде ЕЕДОП на обединението за тези обстоятелства. Опитите чрез механизма на разясненията да се намери отговор на този въпрос са неуспешни - всеки път възложителят цитира, а не тълкува съответния текст от ППЗОП.
NB-Приложените коментари са единствено и само от мое име и не ангажират друго лице.