На 26 септември 2019 г. Народното събрание прие Закон за публичните предприятия (обн., ДВ, бр.79 от 08.10.2019 г.), с което стартира реформата в областта на управлението на публичните предприятия.
В § 3 от преходните и заключителни разпоредби на закона е предвидено в 6-месечен срок от влизането му в сила Министерският съвет да приеме правилник за неговото прилагане и да приведе в съответствие със закона подзаконовите нормативни актове.
В изпълнение на законовата делегация е разработен проект на Правилник за прилагане на Закона за публичните предприятия.
Информацията за публикуване съдържа проект на Правилник за прилагане на Закона за публичните предприятия и приложенията към него, както и: проект на ПМС; доклад на вносителя; Частична оценка на въздействието, Становище на дирекция „Модернизация на администрацията“ на МС.
Отговорна дирекция: | “Държавни помощи и реален сектор” |
---|---|
E-mail: | sars@minfin.bg |
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
20.02.2020
23.03.2020
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Предложеният проект на Правилник за прилагане на Закона за публичните предприятия възпроизвежда в голямата си част ПРУПДТДДУК, като не е допълнен с неуредените въпроси, за които все още има противоречива практика в различните министерства, но същевременно с това са добавени и нови разпоредби, чието изпълнение (в отделни области) ще създаде затруднения при тяхното практическо приложение.
Може би е добре Приложение №2 да се преработи основно, тъй като съгласно него, например, „когато за отчетното тримесечие е реализирана счетоводна печалба, при отчетена счетоводна загуба за предходното тримесечие се ползва критерият "Увеличаване на печалбата" – т.е. 2 бални единици.
Тази хипотеза може да се илюстрира със следния числов пример:
Ако за отчетното тримесечие (второ), предприятието е отчело печалба от 5 единици, при условие, че за предходнато (първо) тримесечие, резултатът е бил загуба от 80 единици, то кумулативният резултат за двете тримесечия (или за полугодието, с натрупване) не е печалба, а е загуба от 75 единици (макар и намалена спрямо 80-те единици) – но по така предложената методика ще се отчетат 2,0 бални единици.
Друга хипотеза, ако за отчетното (второ) тримесечие, предприятието е отчело печалба от 15 единици, при условие, че за предходнато (първо) тримесечие, резултатът е бил печалба от 5 единици, то кумулативният резултат за двете тримесечия (или за полугодието) е печалба от 20 единици (което всъщност представлява увеличаване/надграждане на печалбата/резултата) – няма изрично пояснение в проекта на Правилник за тази хопотеза, но е логично предприятието да определи 2,0 бални единици. Вижда се, че при две съвсем различни хипотези, ще бъдат определени един и същи („стимулиращи“) бални единици, което може би не е правилно (според мен).
Подробни предложения за изменения са изпратени на и-мейл: sars@minfin.bg, като са посочени мотиви и конкретни нови текстове или допълнения и е обърнато внимание на някои разминавания между отделните разпоредби и текстове, а също и при Приложенията.
Предложеният проект на Правилник за прилагане на Закона за публичните предприятия възпроизвежда в голямата си част ПРУПДТДДУК, като не е допълнен с неуредените въпроси, за които все още има противоречива практика в различните министерства, но същевременно с това са добавени и нови разпоредби, чието изпълнение (в отделни области) ще създаде затруднения при тяхното практическо приложение.
Може би е добре Приложение №2 да се преработи основно, тъй като съгласно него, например, „когато за отчетното тримесечие е реализирана счетоводна печалба, при отчетена счетоводна загуба за предходното тримесечие се ползва критерият "Увеличаване на печалбата" – т.е. 2 бални единици.
Тази хипотеза може да се илюстрира със следния числов пример:
Ако за отчетното тримесечие (второ), предприятието е отчело печалба от 5 единици, при условие, че за предходнато (първо) тримесечие, резултатът е бил загуба от 80 единици, то кумулативният резултат за двете тримесечия (или за полугодието, с натрупване) не е печалба, а е загуба от 75 единици (макар и намалена спрямо 80-те единици) – но по така предложената методика ще се отчетат 2,0 бални единици.
Друга хипотеза, ако за отчетното (второ) тримесечие, предприятието е отчело печалба от 15 единици, при условие, че за предходнато (първо) тримесечие, резултатът е бил печалба от 5 единици, то кумулативният резултат за двете тримесечия (или за полугодието) е печалба от 20 единици (което всъщност представлява увеличаване/надграждане на печалбата/резултата) – няма изрично пояснение в проекта на Правилник за тази хопотеза, но е логично предприятието да определи 2,0 бални единици. Вижда се, че при две съвсем различни хипотези, ще бъдат определени един и същи („стимулиращи“) бални единици, което може би не е правилно (според мен).
Подробни предложения за изменения са изпратени на и-мейл: sars@minfin.bg, като са посочени мотиви и конкретни нови текстове или допълнения и е обърнато внимание на някои разминавания между отделните разпоредби и текстове, а също и при Приложенията.