Доброволният национален преглед прави оценка на напредъка на Република България по всяка една от 17-те Цели на ООН за устойчиво развитие, групирани в три измерения – икономическо, социално и екологично. Всички държави членки на ООН са поели ангажимент за изготвянето на периодични доброволни национални прегледи, с цел анализиране на напредъка по изпълнението на Целите на ООН за устойчиво развитие и набелязването на допълнителни мерки, които следва да бъдат предприети, с оглед постигането на по-ефективни резултати.
Подготовката на документа позволи всеобхватен преглед на политиките на всички министерства в изпълнение на Дневния ред 2030 на ООН за устойчиво развитие. Набелязани са предизвикателства, по които е необходимо да бъдат взети допълнителни мерки и разработени конкретни политики, с цел постигане на добри показатели в различните области на устойчивото развитие.
Прегледът отчита важния принос и перспективите на широк кръг заинтересовани страни – неправителствени организации, частния сектор, академичните среди, младежите, местното управление.
Резултатите от прегледа ще бъдат представени по време на Политическия форум на високо равнище на Икономическия и социален съвет на ООН (7-16 юли 2020 г., Ню Йорк).
Дневният ред за устойчиво развитие до 2030 г. е приет от Общото събрание на ООН през септември 2015 г. и представлява план за действие, насочен към хората, планетата и постигането на просперитет. Неговият основен принцип е „никой да не бъде изоставен“, т.е. всички действия по изпълнението му трябва да отчитат специфичните нужди на всички групи в обществото, с особено внимание към уязвимите.
Министерство на външните работи
Адрес: София, София 1040, ул. Александър Жендов 2
Електронна поща: Priemna@mfa.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Фондация „С.Е.Г.А. – Старт за ефективни граждански алтернативи“ работи за изграждане на капацитет на различни нива, промяна на нагласи и подобряване на политики за социално включване на общности в неравностойно положение. Активно работи в областта на сътрудничеството за развитие, устойчивото развитие, в това число и Целите на ООН за устойчиво развитие, както и по теми, свързани и с глобалното образование.
Похвално е, че пет години след приемането на Целите на ООН за устойчиво развитие правителството се подготвя да представи Първия национален доброволен преглед пред Политическия форум на високо равнище на Икономическия и социален съвет на ООН (7-16 юли 2020 г., Ню Йорк).
В прегледа са засегнати структурни проблеми, които страната ни трябва да реши, както и в по-голяма степен данни за един или друг напредък в изпълнението на Целите за устойчиво развитие.
Удовлетворени сме, че е спазено изискването да се докладва по спазване на основния принцип от Програмата на ООН за устойчиво развитие, а именно „никой да не бъде изоставен“ и по-специално за потребностите на представителите на ромската етническа група.
Участвали сме в поредица от дискусии, организирани от неправителствения сектор, по изпълнението на Целите на ООН за устойчиво развитие и винаги сме поставяли въпроса за необходимостта от ясен ангажимент на правителството спрямо изпълнението на ЦУР на национално равнище. Полагали сме усилия за популяризиране на ЦУР сред българската общественост.
По повод публичното обсъждане на Първия национален доброволен преглед искаме ясно да заявим, че е нужно да се изгради подходяща координация между всички заинтересовани страни, за да се предприема целенасочена политика и да се постига по-добра отчетност за напредъка.
В тази връзка оценяваме положително направеното на стр. 106-107 стр. от документа предложение „да се създаде работна група към Координационния комитет за управление, наблюдение, контрол и отчитане на изпълнението на Национална програма за развитие: България 2020, с определени звена за контакт по въпросите на устойчивото развитие от всяко едно ведомство, което членува в комитета“.
Фондация „С.Е.Г.А. – Старт за ефективни граждански алтернативи“ работи за изграждане на капацитет на различни нива, промяна на нагласи и подобряване на политики за социално включване на общности в неравностойно положение. Активно работи в областта на сътрудничеството за развитие, устойчивото развитие, в това число и Целите на ООН за устойчиво развитие, както и по теми, свързани и с глобалното образование.
Похвално е, че пет години след приемането на Целите на ООН за устойчиво развитие правителството се подготвя да представи Първия национален доброволен преглед пред Политическия форум на високо равнище на Икономическия и социален съвет на ООН (7-16 юли 2020 г., Ню Йорк).
В прегледа са засегнати структурни проблеми, които страната ни трябва да реши, както и в по-голяма степен данни за един или друг напредък в изпълнението на Целите за устойчиво развитие.
Удовлетворени сме, че е спазено изискването да се докладва по спазване на основния принцип от Програмата на ООН за устойчиво развитие, а именно „никой да не бъде изоставен“ и по-специално за потребностите на представителите на ромската етническа група.
Участвали сме в поредица от дискусии, организирани от неправителствения сектор, по изпълнението на Целите на ООН за устойчиво развитие и винаги сме поставяли въпроса за необходимостта от ясен ангажимент на правителството спрямо изпълнението на ЦУР на национално равнище. Полагали сме усилия за популяризиране на ЦУР сред българската общественост.
По повод публичното обсъждане на Първия национален доброволен преглед искаме ясно да заявим, че е нужно да се изгради подходяща координация между всички заинтересовани страни, за да се предприема целенасочена политика и да се постига по-добра отчетност за напредъка.
В тази връзка оценяваме положително направеното на стр. 106-107 стр. от документа предложение „да се създаде работна група към Координационния комитет за управление, наблюдение, контрол и отчитане на изпълнението на Национална програма за развитие: България 2020, с определени звена за контакт по въпросите на устойчивото развитие от всяко едно ведомство, което членува в комитета“.
Фондация „Подслон за човечеството“ / Habitat for Humanity Bulgaria от стартиране на своята дейност през 2001г., популяризира идеята за адекватните жилищни условия като основно човешко право и работи за активизиране съзнанието на обществото и отговорността на институциите в посока премахване на жилищната бедност. В този смисъл, коментарите, които следват по-долу имат за фокус представянето на България в изпълнението на целите на ООН за устойчиво развитие, свързани с подобряване на жилищните условия. Позволяваме си и един общ коментар по документа - за всяка от 17-те кратко формулирани глобални цели има поставени конкретни цели, в които се казва какво, колко и докога се ангажират да постигнат държавите, в т.ч и България. В този смисъл, прегледът на изпълнението би следвало да показва напредъка по конкретните цели и индикаторите за тях, приети от ООН https://unstats.un.org/sdgs/indicators/indicators-list/ Още повече, че в указанията за оценка на напредъка в постигането на целите се препоръчва:
По темата за подобряване на жилищните условия отношение имат няколко цели: Глобална цел 1 Изкореняване на бедността (вкл. жилищната бедност), Цел 7 Достъпна и чиста енергия (вкл. енергийна ефективност на жилищните сгради) и Глобална цел 11 Устойчиви градове и общности.
Към Цел 1, формулираната конкретна цел 1.4. гласи:
Одобрените от ООН индикатори за измерване на напредъка по тази конкретна цел са:
Към цел 11 са поставени 10 конкретни цели, като първата от тях 11.1 гласи:
Одобреният от ООН индикатор за измерване на напредъка в тази цел е:
В този смисъл, от представения документ не се разбира какви са били стойностите на тези индикатори преди приемането на Дневен ред 2030, към м. септември 2015г., и къде е България сега, т.е. има ли бездомни, обитават ли се неадекватни жилища, незаконни жилища и такива с неустановен статут, има ли достъп до базови услуги (водоснабдяване, канализация, електричество и т.н.), има ли гетоизирани квартали, какъв дял от населението живее в тях, а също постигнат ли е напредък в решаването им и какви са планираните стъпки.
Действително, през 2017-2018г. бе направен проект на Национална жилищна стратегия, но и до момента тази стратегия не е приета, не са разписани програми за нейното изпълнение. На практика страната ни няма дългосрочна жилищна политика, която да гарантира подобряване на жилищните условия към 2030г.
В допълнение, на стр. 33 е записано, че „При реновиране на жилищни сгради се дава приоритет на икономически необлагодетелстваните райони и на социално уязвимите групи.“ - твърдение, което не отговаря на практиката при финансирането на проекти от Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради.
В заключение, бихме препоръчали предложения за обществени консултации документ да се преработи по начин, който обективно показва напредъка на страната в постигането на поставените цели, на база одобрените индикатори за тях.
Фондация „Подслон за човечеството“ / Habitat for Humanity Bulgaria от стартиране на своята дейност през 2001г., популяризира идеята за адекватните жилищни условия като основно човешко право и работи за активизиране съзнанието на обществото и отговорността на институциите в посока премахване на жилищната бедност. В този смисъл, коментарите, които следват по-долу имат за фокус представянето на България в изпълнението на целите на ООН за устойчиво развитие, свързани с подобряване на жилищните условия. Позволяваме си и един общ коментар по документа - за всяка от 17-те кратко формулирани глобални цели има поставени конкретни цели, в които се казва какво, колко и докога се ангажират да постигнат държавите, в т.ч и България. В този смисъл, прегледът на изпълнението би следвало да показва напредъка по конкретните цели и индикаторите за тях, приети от ООН https://unstats.un.org/sdgs/indicators/indicators-list/ Още повече, че в указанията за оценка на напредъка в постигането на целите се препоръчва:
По темата за подобряване на жилищните условия отношение имат няколко цели: Глобална цел 1 Изкореняване на бедността (вкл. жилищната бедност), Цел 7 Достъпна и чиста енергия (вкл. енергийна ефективност на жилищните сгради) и Глобална цел 11 Устойчиви градове и общности.
Към Цел 1, формулираната конкретна цел 1.4. гласи:
Одобрените от ООН индикатори за измерване на напредъка по тази конкретна цел са:
Към цел 11 са поставени 10 конкретни цели, като първата от тях 11.1 гласи:
Одобреният от ООН индикатор за измерване на напредъка в тази цел е:
В този смисъл, от представения документ не се разбира какви са били стойностите на тези индикатори преди приемането на Дневен ред 2030, към м. септември 2015г., и къде е България сега, т.е. има ли бездомни, обитават ли се неадекватни жилища, незаконни жилища и такива с неустановен статут, има ли достъп до базови услуги (водоснабдяване, канализация, електричество и т.н.), има ли гетоизирани квартали, какъв дял от населението живее в тях, а също постигнат ли е напредък в решаването им и какви са планираните стъпки.
Действително, през 2017-2018г. бе направен проект на Национална жилищна стратегия, но и до момента тази стратегия не е приета, не са разписани програми за нейното изпълнение. На практика страната ни няма дългосрочна жилищна политика, която да гарантира подобряване на жилищните условия към 2030г.
В допълнение, на стр. 33 е записано, че „При реновиране на жилищни сгради се дава приоритет на икономически необлагодетелстваните райони и на социално уязвимите групи.“ - твърдение, което не отговаря на практиката при финансирането на проекти от Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради.
В заключение, бихме препоръчали предложения за обществени консултации документ да се преработи по начин, който обективно показва напредъка на страната в постигането на поставените цели, на база одобрените индикатори за тях.
20.02.2020
05.03.2020
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
От името на Фондация "Карин Дом" искаме да споделим, че съставянето на първия Доброволен национален преглед е изключително важно за България!
на разположение сме за да подпомогнем и вкспертно, и комуникационно при нужда и желаем успех на всички ангажирани в процеса!
От името на Фондация "Карин Дом" искаме да споделим, че съставянето на първия Доброволен национален преглед е изключително важно за България!
на разположение сме за да подпомогнем и вкспертно, и комуникационно при нужда и желаем успех на всички ангажирани в процеса!