С проекта на Постановление се предлага приемане на Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ). Съгласно Закона за социалните услуги (ЗСУ), обн., ДВ, бр. 24 от 2019 г., изм., бр. 101 от 2019 г. АКСУ е създадена като изпълнителна агенция към министъра на труда и социалната политика за осъществяване на контрол и мониторинг на предоставянето на социалните услуги. С Устройствения правилник се определя дейността, структурата, числеността на персонала и организацията на работата на агенцията.
АКСУ ще контролира спазването на стандартите за качество на социалните услуги и изискванията на закона, спазването на правата на потребителите и разходването на средства от държавния бюджет. В резултат от въведения със ЗСУ мониторинг на социалните услуги на национално ниво Агенцията за качеството на социалните услуги ще изготвя ежегоден анализ на състоянието и ефективността на услугите. Новата агенция има и функции, свързани с оказване на методическа подкрепа за спазване на нормативно определените стандарти и критерии за качество на социалните услуги и разработване на критерии за анализ на добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги, извършване на подбор на такива практики и предлагането им за утвърждаване на национално ниво. АКСУ ще лицензира частните доставчици на социални услуги, като ще може да извършва и проверки на място за проверка на посочени от кандидатите обстоятелства. Тя ще извършва проверки на местата, в които се предоставят и управляват социални услуги, в т.ч. и задължителна първа проверка на новосъздадена от община или новолицензирана от частен доставчик социална услуга (до 6 месеца от стартирането ѝ).
Агенцията се създава в рамките на щатната численост в системата на Министерството на труда и социалната политика, която включва и второстепенните разпоредители с бюджет. Предвижда се щатната численост на агенцията да е 79 души. Със създаването на АКСУ съществени функции на Държавната агенция за закрила на детето и Агенцията за социално подпомагане вече ще се изпълняват от новата агенция.
АКСУ ще се ръководи от изпълнителен директор. Структурата на агенцията ще включва обща администрация, организирана в една дирекция – „Административно-правно, финансово и информационно обслужване“ и специализирана администрация, обособена в една дирекция – дирекция „Контрол, мониторинг и лицензиране на социалните услуги“. В Устройствения правилник на агенцията са регламентирани функциите на главния секретар на агенцията, организацията на работата, функциите, свързани с финансовото управление и контрол, предоставянето на класифицирана информация, защитата на личните данни, гарантирането на мрежовата и информационна сигурност, както и правилата на организацията на работа при получаване на предложения и сигнали.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
* В оценката на въздействието основните групи заинтересовани страни освен частни доставчици на социални услуги трябва да са всички български граждани, включително семействата и близките на ползвателите на социални услуги.
** Като заинтересована страна съм против приемане на проект на Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги.
Първият ми мотив е приетото на 26 юли 2020 г. Решение във връзка с разискванията по питането на народните представители Искрен Веселинов и Александър Сиди към министъра на труда и социалната политика Деница Сачева относно фрагментирано законодателство в социалната политика:
„2. В срок от шест месеца Министерството на труда и социалната политика да представи в Народното събрание Проект на Кодекс за социална подкрепа, който да обедини в един нормативен акт цялостната държавна политика в тази сфера“.
С други думи, сега приемаме проект на Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги, който само след шест месеца ще бъде отменен с Проект на Кодекс за социална подкрепа. Това е, меко казано, неефективно.
Вторият ми мотив е приетият на 29 юли 2020 г. ЗИД на Закона за социалните услуги и по-специално следните изменения и допълнения в Преходните и заключителните разпоредби:
1. В § 31 се създава ал. 4:
„(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги становището по ал. 2, т. 3, буква „в“ се изготвя от Инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.
2. В § 39 се създават ал. 3 и 4:
„(3) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги председателят на Държавната агенция за закрила на детето осъществява контрола по спазване на стандартите за качество на социалните услуги за деца при досегашните условия и ред.
(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги инспекторатът към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане осъществява контрола по чл. 31, ал. 2 от Закона за социално подпомагане в редакцията до влизането в сила на закона при досегашните условия и ред.“
* В оценката на въздействието основните групи заинтересовани страни освен частни доставчици на социални услуги трябва да са всички български граждани, включително семействата и близките на ползвателите на социални услуги.
** Като заинтересована страна съм против приемане на проект на Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги.
Първият ми мотив е приетото на 26 юли 2020 г. Решение във връзка с разискванията по питането на народните представители Искрен Веселинов и Александър Сиди към министъра на труда и социалната политика Деница Сачева относно фрагментирано законодателство в социалната политика:
„2. В срок от шест месеца Министерството на труда и социалната политика да представи в Народното събрание Проект на Кодекс за социална подкрепа, който да обедини в един нормативен акт цялостната държавна политика в тази сфера“.
С други думи, сега приемаме проект на Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги, който само след шест месеца ще бъде отменен с Проект на Кодекс за социална подкрепа. Това е, меко казано, неефективно.
Вторият ми мотив е приетият на 29 юли 2020 г. ЗИД на Закона за социалните услуги и по-специално следните изменения и допълнения в Преходните и заключителните разпоредби:
1. В § 31 се създава ал. 4:
„(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги становището по ал. 2, т. 3, буква „в“ се изготвя от Инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.
2. В § 39 се създават ал. 3 и 4:
„(3) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги председателят на Държавната агенция за закрила на детето осъществява контрола по спазване на стандартите за качество на социалните услуги за деца при досегашните условия и ред.
(4) До приемането на Устройствения правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги инспекторатът към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане осъществява контрола по чл. 31, ал. 2 от Закона за социално подпомагане в редакцията до влизането в сила на закона при досегашните условия и ред.“
България трява да прекрати 'публично-частното' партньорство, заложено в целите за устойчиво развитие, поради очевидният конфликт на интереси, който съществува между финансистите и партньорите на много неправителствени организации и законите, които приемат в свой интерес, представени за интерес на обществото. Тяхното истерично настояване, че те не подлежат на демократичен контрол и трябва просто да им се доверим само защото много гръмко настояват и се представят за наши спасители и закрилници на най-слабите, говори само за това, че не са склонни да бъдат критикувани и налагат политиките си със или без информираното съгласие на обществото. Социалната държава гарантира минимума стандарт за най-уязвимите членове на обществото, а не неправителствените организации. Социалната държава се финансира от високи данъци за големия бизнес, а филантропокапитализма разрушава социалната държава, за да печели от приватизацията на социалната сфера. Филантропокапитализма не работи на същия принцип като социалната държава, защото се движи от частен интерес и не подлежи на демократичен контрол. Неправителствените организации с чуждо финансиране или с финансиране от местния бизнес се представят за истинския граждански субект, но допускат много тесен кръг от политики, идеи, закони и дебат и работят в сътрудничество с държавата като подменят суверена.
Всякакви доставчици на социални услуги са част от парадигмата за 'публично частно партньорство' на ООН и трябва да бъдат премахнати, поради горните причини.
България трява да прекрати 'публично-частното' партньорство, заложено в целите за устойчиво развитие, поради очевидният конфликт на интереси, който съществува между финансистите и партньорите на много неправителствени организации и законите, които приемат в свой интерес, представени за интерес на обществото. Тяхното истерично настояване, че те не подлежат на демократичен контрол и трябва просто да им се доверим само защото много гръмко настояват и се представят за наши спасители и закрилници на най-слабите, говори само за това, че не са склонни да бъдат критикувани и налагат политиките си със или без информираното съгласие на обществото. Социалната държава гарантира минимума стандарт за най-уязвимите членове на обществото, а не неправителствените организации. Социалната държава се финансира от високи данъци за големия бизнес, а филантропокапитализма разрушава социалната държава, за да печели от приватизацията на социалната сфера. Филантропокапитализма не работи на същия принцип като социалната държава, защото се движи от частен интерес и не подлежи на демократичен контрол. Неправителствените организации с чуждо финансиране или с финансиране от местния бизнес се представят за истинския граждански субект, но допускат много тесен кръг от политики, идеи, закони и дебат и работят в сътрудничество с държавата като подменят суверена.
Всякакви доставчици на социални услуги са част от парадигмата за 'публично частно партньорство' на ООН и трябва да бъдат премахнати, поради горните причини.
Моля за спазването на правата и на ДОСТОЙНСТВОТО на потребителите на услуги. Ако хората се чувстват унизени да подават молба, защото са "поставени" в ситуация на бедност, общините да развият иновативни модели за защита на достойнството на нуждаещите се.
Напасване на минималната пенсия според екзистенциалния минимум за живот в дадената община и правото на избор на потребителя на социална услуга сам от една страна сам да избере от кого и как да потреблява услугата.
Хората, които получават подкрепа например за изхранване, да имат право на избор дали да получават ваучери за храна за магазин, ваучери за ресторант или гостилница, опаковани хранителни продукти или доставка на храна по домовете. НО хората да не се принуждават директно или индиретно да изберат точно определена форма за подкрепа.
Моля за спазването на правата и на ДОСТОЙНСТВОТО на потребителите на услуги. Ако хората се чувстват унизени да подават молба, защото са "поставени" в ситуация на бедност, общините да развият иновативни модели за защита на достойнството на нуждаещите се.
Напасване на минималната пенсия според екзистенциалния минимум за живот в дадената община и правото на избор на потребителя на социална услуга сам от една страна сам да избере от кого и как да потреблява услугата.
Хората, които получават подкрепа например за изхранване, да имат право на избор дали да получават ваучери за храна за магазин, ваучери за ресторант или гостилница, опаковани хранителни продукти или доставка на храна по домовете. НО хората да не се принуждават директно или индиретно да изберат точно определена форма за подкрепа.
10.07.2020
09.08.2020
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
БРЦК се противопоставя решително на този Проект на ПМС за приемане на Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги.
Неправилно адресиране на целите и начините на действие на Агенцията
Правилникът създава възможности доставчиците на социални услуги да въведат на работа в новата агенция свои кадри с цел “по-леко” третиране на собствените им услуги.
БРЦК предлага постъпващите на работа в АКСУ да подпишат две декларации:
1. Че няма да извършват никаква политическа работа по време на работата си в АКСУ.
2. Че не са и няма да работят едновременно с работата си в АКСУ при доставчици на социални услуги или в мрежи с участници, които също са доставчици; че напускайки АКСУ няма да участват или да бъдат наемани в подобни структури.
БРЦК се противопоставя решително на този Проект на ПМС за приемане на Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги.
Неправилно адресиране на целите и начините на действие на Агенцията
Правилникът създава възможности доставчиците на социални услуги да въведат на работа в новата агенция свои кадри с цел “по-леко” третиране на собствените им услуги.
БРЦК предлага постъпващите на работа в АКСУ да подпишат две декларации:
1. Че няма да извършват никаква политическа работа по време на работата си в АКСУ.
2. Че не са и няма да работят едновременно с работата си в АКСУ при доставчици на социални услуги или в мрежи с участници, които също са доставчици; че напускайки АКСУ няма да участват или да бъдат наемани в подобни структури.