С предвидените изменения и допълнения в Закона за рибарството и аквакултурите се цели по-прецизно и ефективно прилагане на общата политика в областта на рибарството и уреждане на отношенията, свързани със собствеността, организацията, управлението, ползването и опазването на рибните ресурси във водите на Република България, търговията с риба и други водни организми. Промените се налагат и с оглед необходимостта Закона за рибарството и аквакултурите да бъде съобразен с относимото европейско законодателство. Въвеждат се легални дефиниции и термини, използвани в рибарството и аквакултурите, тъй като в настоящия закон съществува нормативна празнота.
Отговорна структура:
дирекция „Обща политика в областта на рибарството“, МЗХГ
Електронен адрес:
opor@mzh.government.bg
Министерство на земеделието, храните и горите
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
директор на ИАРА, като в него вземат участие представители от всички заинтересовани лица и организации. Неговата основна функция е да управлява и контролира изразходването на средствата, постъпили във фонда по т. II.
Нашата позиция е да се създадат съответните нови разпоредби в ЗРА, с които Наредба № 22 от 10.12.2007 г. за реда за предоставяне управлението на рибните ресурси в изкуствени водни обекти - държавна собственост, на сдружения за любителски риболов да бъде отменена, поради неприлагането ѝ в продължение на няколко поредни години. Целта е облекчаване на реда за кандидатстване за управление на рибните ресурси от страна на сдруженията на любители риболовци.
Водоемите за любителски риболов, зоните за естествено възпроизводство и зоните за любителски риболов в язовирите следва да бъдат предоставени за безвъзмездно стопанисване в рибостопанско отношение на сдруженията по чл. 11 от ЗРА.
Считаме, че част от проблемите, свързани с неприложимостта на Наредба № 22 в процедурите по възлагането на управлението на рибните ресурси се отнасят до:
1) Високите критерии, поставени в наредбата – 500 души с членска карта и едногодишен билет за любителски риболов, което означава, че на това изискване могат да отговарят само няколко сдружения в страната, тъй като при изготвянето ѝ от ИАРА не беше взет под внимание фактът, че има любители риболовци членове на сдруженията, които съобразно финансовите си възможности са платили седмични, едномесечни или шестмесечни билети.
Една от основните причини почти да няма сдружения с такава членска маса е, че без да имат водоем, чиито рибни ресурси да стопанисват, те не могат да предложат условия за любителски риболов и съответно да привлекат достатъчно членове, за да отговорят на изискването на наредбата и да получат правото да кандидатстват за стопанисване.
директор на ИАРА, като в него вземат участие представители от всички заинтересовани лица и организации. Неговата основна функция е да управлява и контролира изразходването на средствата, постъпили във фонда по т. II.
Нашата позиция е да се създадат съответните нови разпоредби в ЗРА, с които Наредба № 22 от 10.12.2007 г. за реда за предоставяне управлението на рибните ресурси в изкуствени водни обекти - държавна собственост, на сдружения за любителски риболов да бъде отменена, поради неприлагането ѝ в продължение на няколко поредни години. Целта е облекчаване на реда за кандидатстване за управление на рибните ресурси от страна на сдруженията на любители риболовци.
Водоемите за любителски риболов, зоните за естествено възпроизводство и зоните за любителски риболов в язовирите следва да бъдат предоставени за безвъзмездно стопанисване в рибостопанско отношение на сдруженията по чл. 11 от ЗРА.
Считаме, че част от проблемите, свързани с неприложимостта на Наредба № 22 в процедурите по възлагането на управлението на рибните ресурси се отнасят до:
1) Високите критерии, поставени в наредбата – 500 души с членска карта и едногодишен билет за любителски риболов, което означава, че на това изискване могат да отговарят само няколко сдружения в страната, тъй като при изготвянето ѝ от ИАРА не беше взет под внимание фактът, че има любители риболовци членове на сдруженията, които съобразно финансовите си възможности са платили седмични, едномесечни или шестмесечни билети.
Една от основните причини почти да няма сдружения с такава членска маса е, че без да имат водоем, чиито рибни ресурси да стопанисват, те не могат да предложат условия за любителски риболов и съответно да привлекат достатъчно членове, за да отговорят на изискването на наредбата и да получат правото да кандидатстват за стопанисване.
В тази връзка нашето искане е 50% от средствата, набрани по реда на чл. 53, ал. 1, т. 2 от действащия ЗРА – таксите за издаване на билети за любителски риболов и т. 3 – събраните глоби, имуществени санкции и обезщетения в полза на държавата за нанесени вреди на рибата и другите водни организми, да бъдат включени в този фонд. По този начин ще се обезпечи финансирането на най-съществените задачи, свързани с управлението на водните обекти, а именно:
1) Ежегодното зарибяване на водоемите за любителски риболов с различните видове риби – за което считаме, че следва да се отделят 30% от средствата, събрани по гореописания ред;
2) 20% от събраните средства за останалите дейности:
1. Охрана на тези водоеми и рибните им ресурси особено при маловодие и по време на размножителния период на рибите;
2. Осъществяване на контрол по спазване на законността при извършване на любителския риболов;
3. Подпомагане на естественото възпроизводството на рибите чрез различните рибостопански мероприятия – залагане на изкуствени гнезда в язовирите, полагане на грижи за поддържане и направа на нови боища в реките, тяхната охрана и т. н.;
4. Благоустрояване на водоемите – залесяване на бреговете на водоемите, окосяване на тревните площи, направа на мостчета и т.н.
Аналогична е уредбата и в Закона за лова и опазване на дивеча и Правилника за неговото прилагане, в частност в чл. 53 от ЗЛОД и чл. 65 и 65а от ППЗЛОД, касаеща разпределянето на средствата от годишната вноска за ползване на дивеча, формирани от издадените разрешителни за ловуване.
I. Създаване на Обществен съвет
С цел по-прецизно и по-ефективно управление и опазване на рибните ресурси НЛРС-СЛРБ счита, че в проекта на ЗИД на ЗРА следва да бъде предвидена хипотезата, при която се създава Обществен съвет, като ясно бъдат регламентирани неговата структура, организация и функции. Според нас последният следва да бъде ръководен от изпълнителния
В тази връзка нашето искане е 50% от средствата, набрани по реда на чл. 53, ал. 1, т. 2 от действащия ЗРА – таксите за издаване на билети за любителски риболов и т. 3 – събраните глоби, имуществени санкции и обезщетения в полза на държавата за нанесени вреди на рибата и другите водни организми, да бъдат включени в този фонд. По този начин ще се обезпечи финансирането на най-съществените задачи, свързани с управлението на водните обекти, а именно:
1) Ежегодното зарибяване на водоемите за любителски риболов с различните видове риби – за което считаме, че следва да се отделят 30% от средствата, събрани по гореописания ред;
2) 20% от събраните средства за останалите дейности:
1. Охрана на тези водоеми и рибните им ресурси особено при маловодие и по време на размножителния период на рибите;
2. Осъществяване на контрол по спазване на законността при извършване на любителския риболов;
3. Подпомагане на естественото възпроизводството на рибите чрез различните рибостопански мероприятия – залагане на изкуствени гнезда в язовирите, полагане на грижи за поддържане и направа на нови боища в реките, тяхната охрана и т. н.;
4. Благоустрояване на водоемите – залесяване на бреговете на водоемите, окосяване на тревните площи, направа на мостчета и т.н.
Аналогична е уредбата и в Закона за лова и опазване на дивеча и Правилника за неговото прилагане, в частност в чл. 53 от ЗЛОД и чл. 65 и 65а от ППЗЛОД, касаеща разпределянето на средствата от годишната вноска за ползване на дивеча, формирани от издадените разрешителни за ловуване.
I. Създаване на Обществен съвет
С цел по-прецизно и по-ефективно управление и опазване на рибните ресурси НЛРС-СЛРБ счита, че в проекта на ЗИД на ЗРА следва да бъде предвидена хипотезата, при която се създава Обществен съвет, като ясно бъдат регламентирани неговата структура, организация и функции. Според нас последният следва да бъде ръководен от изпълнителния
В тази връзка с настоящото становище изразяваме своята принципна позиция в две основни направления, описани по-долу.
На първо място са изброени текстовете от проекта на ЗИД на ЗРА, против които НЛРС-СЛРБ твърдо възразява:
1. Не сме съгласни с предвиденото в § 12 от проекта на ЗИД на ЗРА изменение, което гласи, че в ал. 1 на чл. 15а думите „в реките, старите речни корита и“ се заменят с „във“.
На сдруженията, регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, следва да се възлага управлението на рибните ресурси в реките и старите речни корита, но поради неприложимостта на Наредба № 22 от 10.12.2007 г. за реда за предоставяне управлението на рибните ресурси в изкуствени водни обекти – държавна собственост, на сдружения за любителски риболов, това на практика не се осъществява. С отпадане на наредбата и опростяване на процедурата, сдруженията биха могли да полагат необходимите грижи за участъците от реките и речните корита с цел опазване и увеличаване на рибните ресурси.
2. Категорично се противопоставяме с предвидената в същия § 12, чл. 15а, ал. 2, т. 3 „зона за свободен достъп във водния обект, за която изисква само валиден билет за любителски риболов“. С така предложения текст се ощетяват правата на лицата, заплатили своя членски внос към сдружението, стопанисващо съответния водоем, което влага необходимите средства за зарибяването и поддържането му.
На второ място, с цел преодоляването на съществуващите нормативни празноти в действащия ЗРА, които не намират отражение и в настоящия законопроект, изразяваме своето становище за тяхното актуализиране и допълнение, по-конкретно в следните области:
I. Въвеждане на ясна дефиниция относно собствеността на рибния ресурс
НЛРС-СЛРБ счита, че в този проект на ЗИД на ЗРА, както и в досегашната законова база, не е ясно регламентиран фундаменталният въпрос чия собственост е рибният ресурс в
В тази връзка с настоящото становище изразяваме своята принципна позиция в две основни направления, описани по-долу.
На първо място са изброени текстовете от проекта на ЗИД на ЗРА, против които НЛРС-СЛРБ твърдо възразява:
1. Не сме съгласни с предвиденото в § 12 от проекта на ЗИД на ЗРА изменение, което гласи, че в ал. 1 на чл. 15а думите „в реките, старите речни корита и“ се заменят с „във“.
На сдруженията, регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, следва да се възлага управлението на рибните ресурси в реките и старите речни корита, но поради неприложимостта на Наредба № 22 от 10.12.2007 г. за реда за предоставяне управлението на рибните ресурси в изкуствени водни обекти – държавна собственост, на сдружения за любителски риболов, това на практика не се осъществява. С отпадане на наредбата и опростяване на процедурата, сдруженията биха могли да полагат необходимите грижи за участъците от реките и речните корита с цел опазване и увеличаване на рибните ресурси.
2. Категорично се противопоставяме с предвидената в същия § 12, чл. 15а, ал. 2, т. 3 „зона за свободен достъп във водния обект, за която изисква само валиден билет за любителски риболов“. С така предложения текст се ощетяват правата на лицата, заплатили своя членски внос към сдружението, стопанисващо съответния водоем, което влага необходимите средства за зарибяването и поддържането му.
На второ място, с цел преодоляването на съществуващите нормативни празноти в действащия ЗРА, които не намират отражение и в настоящия законопроект, изразяваме своето становище за тяхното актуализиране и допълнение, по-конкретно в следните области:
I. Въвеждане на ясна дефиниция относно собствеността на рибния ресурс
НЛРС-СЛРБ счита, че в този проект на ЗИД на ЗРА, както и в досегашната законова база, не е ясно регламентиран фундаменталният въпрос чия собственост е рибният ресурс в
Изх. № 295 / 24.09.2020 г.
ДО
Г-ЖА ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
Министър на земеделието, храните и горите
Г-Н ИВАЙЛО СИМЕОНОВ
Директор на дирекция „Обща политика
в областта на рибарството“, МЗХГ
СТАНОВИЩЕ
от Национално ловно-рибарско сдружение
„Съюз на ловците и риболовците в България“
Относно: Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите
Уважаема г-жо Танева,
Уважаеми г-н Симеонов,
След като се запозна с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, Национално ловно-рибарско сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България“ /НЛРС-СЛРБ/, в качеството си на пряко заинтересована страна и организация в обществена полза, представляваща интересите на повече от 50 000 любители риболовци, отчитаме сериозността и значимостта на предстоящите изменения и допълнения в областта на рибарството и отношенията, свързани със собствеността, управлението, ползването и опазването на рибните ресурси.
Изх. № 295 / 24.09.2020 г.
ДО
Г-ЖА ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
Министър на земеделието, храните и горите
Г-Н ИВАЙЛО СИМЕОНОВ
Директор на дирекция „Обща политика
в областта на рибарството“, МЗХГ
СТАНОВИЩЕ
от Национално ловно-рибарско сдружение
„Съюз на ловците и риболовците в България“
Относно: Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите
Уважаема г-жо Танева,
Уважаеми г-н Симеонов,
След като се запозна с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, Национално ловно-рибарско сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България“ /НЛРС-СЛРБ/, в качеството си на пряко заинтересована страна и организация в обществена полза, представляваща интересите на повече от 50 000 любители риболовци, отчитаме сериозността и значимостта на предстоящите изменения и допълнения в областта на рибарството и отношенията, свързани със собствеността, управлението, ползването и опазването на рибните ресурси.
„В реките, в които при извършване на любителски риболов е забранено задържането на улов от речна /балканска/ пъстърва /Salmo trutta fario/ (“Хвани и Пусни”) се забранява и задържането на всички останали пъстървови риби – американска (дъгова) пъстърва, сивен и липан.
Основанията ни за това предложение са следните:
Имайки предвид гореизложеното най-любезно Ви молим и от името на обединените риболовци с изкуствена муха и шнур да одобрите нашите предложения, които ще спомогнат за използването на рибните запаси по устойчив начин и ще спомогнат за опазването и защитата на речните местообитания. Ако решите да не приемете някои от предложенията ни Ви молим, на основание чл. 26, ал. 5 от Закона за нормативните актове за конкретна обосновка.
Копие от това писмо ще бъде качено и на портала за обществени консултации на Министерски Съвет.
15.09.2020 г.
гр. София
Председател на УС на Федерация на Мухарите в България: / Данчо Савов /
Председател на УС на Мухаро-Спининг клуб Огоста: / Николай Иванов /
„В реките, в които при извършване на любителски риболов е забранено задържането на улов от речна /балканска/ пъстърва /Salmo trutta fario/ (“Хвани и Пусни”) се забранява и задържането на всички останали пъстървови риби – американска (дъгова) пъстърва, сивен и липан.
Основанията ни за това предложение са следните:
Имайки предвид гореизложеното най-любезно Ви молим и от името на обединените риболовци с изкуствена муха и шнур да одобрите нашите предложения, които ще спомогнат за използването на рибните запаси по устойчив начин и ще спомогнат за опазването и защитата на речните местообитания. Ако решите да не приемете някои от предложенията ни Ви молим, на основание чл. 26, ал. 5 от Закона за нормативните актове за конкретна обосновка.
Копие от това писмо ще бъде качено и на портала за обществени консултации на Министерски Съвет.
15.09.2020 г.
гр. София
Председател на УС на Федерация на Мухарите в България: / Данчо Савов /
Председател на УС на Мухаро-Спининг клуб Огоста: / Николай Иванов /
„В реките, в които при извършване на любителски риболов е забранено задържането на улов от речна /балканска/ пъстърва /Salmo trutta fario/ (“Хвани и Пусни”) разрешения риболов може да се извършва само с една въдица (пръчка), само с изкуствена стръв (примамки), с монтирани до две единични куки без контра“
Основанията ни за това предложение са следните
https://flyfishing.bg/federation-of-bulgarian-fly-fishermen/promeni-zra
при различи видове риби, показват, че най-слабо травмиращ е риболовът с муха.
Нивото на смъртност може да варира в зависимост от вида кука, метода на риболов (примамката), температурата на водата, продължителността на борбата, времето за манипулиране и метода на освобождаване. Специалистите препоръчват някои техники, които могат да подобрят оцеляемостта на рибите, които се освобождават, като използването на единични куки; при манипулациите по освобождаването на рибата от кукичката тя да не се оставя на сухо; бързо връщане обратно във водоема. Въпреки негативните оценки по отношение на този вид риболов, степента на оцеляване на освободената риба определено е много по-висока, отколкото на събраните риби.
„В реките, в които при извършване на любителски риболов е забранено задържането на улов от речна /балканска/ пъстърва /Salmo trutta fario/ (“Хвани и Пусни”) разрешения риболов може да се извършва само с една въдица (пръчка), само с изкуствена стръв (примамки), с монтирани до две единични куки без контра“
Основанията ни за това предложение са следните
https://flyfishing.bg/federation-of-bulgarian-fly-fishermen/promeni-zra
при различи видове риби, показват, че най-слабо травмиращ е риболовът с муха.
Нивото на смъртност може да варира в зависимост от вида кука, метода на риболов (примамката), температурата на водата, продължителността на борбата, времето за манипулиране и метода на освобождаване. Специалистите препоръчват някои техники, които могат да подобрят оцеляемостта на рибите, които се освобождават, като използването на единични куки; при манипулациите по освобождаването на рибата от кукичката тя да не се оставя на сухо; бързо връщане обратно във водоема. Въпреки негативните оценки по отношение на този вид риболов, степента на оцеляване на освободената риба определено е много по-висока, отколкото на събраните риби.
Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 94 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 80 от 2009 г., доп. - ДВ, бр. 59 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г.) Министърът на земеделието, храните и горите възлага на сдруженията по чл. 11, ал. 1 управлението на рибните ресурси в реките, старите речни корита и водните обекти по чл. 3, ал. 1, т. 2 - държавна собственост, определени само за любителски риболов.
В мотивите към проекта на ЗИД на ЗРА се казва следното:
“За да се подпомогне опазването на речните местообитания и ограничаване на влиянието от човешката дейност отпада възможността за възлагане на управлението на рибните ресурси в реките и старите речни корита на сдружения, регистрирани при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. До момента не е възлагано управлението в нито една река или старо речно корито.”
Реките и старите речни корита трябва да останат в обхвата на чл. 15а по следните причини:
тогава липсват обективни причини за нуждата от тяхното премахване. Както е споменато и в мотивите за промяна , “До момента не е възлагано управлението в нито една река или старо речно корито”. Не намираме логика в твърдението, че премахването на възможността дружества с нестопанска цел (СНЦ) да управляват рибните ресурси в реките и старите речни корита ще доведе до “опазване на речните местообитания и ограничаване на влиянието от човешката дейност.” Реалността е точно обратната, когато определено СНЦ се грижи и носи отговорност за даден участък от река, рибните ресурси ще се пазят и увеличават, правилата за риболов (особено в реки в режим “Хвани-Пусни”) ще се спазват и съблюдават, и речното корито и бряг ще бъдат по-чисти. От 2-3 години имаме натрупан опит и конкретни примери доказващи горното твърдение, а именно:
Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 94 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 80 от 2009 г., доп. - ДВ, бр. 59 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г.) Министърът на земеделието, храните и горите възлага на сдруженията по чл. 11, ал. 1 управлението на рибните ресурси в реките, старите речни корита и водните обекти по чл. 3, ал. 1, т. 2 - държавна собственост, определени само за любителски риболов.
В мотивите към проекта на ЗИД на ЗРА се казва следното:
“За да се подпомогне опазването на речните местообитания и ограничаване на влиянието от човешката дейност отпада възможността за възлагане на управлението на рибните ресурси в реките и старите речни корита на сдружения, регистрирани при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. До момента не е възлагано управлението в нито една река или старо речно корито.”
Реките и старите речни корита трябва да останат в обхвата на чл. 15а по следните причини:
тогава липсват обективни причини за нуждата от тяхното премахване. Както е споменато и в мотивите за промяна , “До момента не е възлагано управлението в нито една река или старо речно корито”. Не намираме логика в твърдението, че премахването на възможността дружества с нестопанска цел (СНЦ) да управляват рибните ресурси в реките и старите речни корита ще доведе до “опазване на речните местообитания и ограничаване на влиянието от човешката дейност.” Реалността е точно обратната, когато определено СНЦ се грижи и носи отговорност за даден участък от река, рибните ресурси ще се пазят и увеличават, правилата за риболов (особено в реки в режим “Хвани-Пусни”) ще се спазват и съблюдават, и речното корито и бряг ще бъдат по-чисти. От 2-3 години имаме натрупан опит и конкретни примери доказващи горното твърдение, а именно:
ОТИВИМРАНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
oт
Федерация на Мухарите в България (ФМБ) с ЕИК: 831094393 - сдружение с нестопанска цел, обединяващо на доброволен принцип мухарски риболовни клубове- юридически лица, регистрирани по ЗЮЛНЦ. Дружеството се представлява от Данчо Савов, действащ в качеството си на председател. Телефон за връзка: +359 887 855 101, ел. поща: bg.fly.fed@gmail.com
и
Мухаро-Спининг Клуб Огоста с ЕИК: 205655990 – сдружение с нестопанска цел, грижещо се на абсолютно доброволен прицип за участъка от река Огоста в гр. Монтана. Дружеството се представлява от Николай Иванов, действащ в качеството си на председател на УС. Телефон за връзка: +359 877 355 107, ел. поща: mscogosta@abv.bg
Oтносно: Участие в обществените консултации по публикуван проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите.
УВАЖАЕМА Г-ЖО МИНИСТЪР ТАНЕВА,
УВАЖАЕМИ Г-Н НИКОЛОВ,
На първо място, бихме искали да Ви благодарим за отправената покана да се възползваме от правото дадено ни по чл. 26, ал. 3 от Закона за Нормативните Актове, в законовия срок, да участваме в обществените консултации по публикувания проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на проект на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за рибарството и аквакултурите (ЗРА).
Като сдружения обединяващи риболовци на изкуствена муха и спининг в България, предложенията ни за промяна на ЗРА са свързани основно с глава трета, раздел I и III от закона, а именно разпоредбите свързани с условията за реда и извършването на любителски риболов.
“България има много достъпни за гражданите естествени (реките, езерата, блатата, Черно море, р. Дунав) и изкуствени водоеми (основно язовирите), в които може да се практикува любителски риболов. Любителският риболов има важно социално значение за населението на България, тъй като представлява вид отдих и развлечение, който може удачно да бъде съчетаван с природен, селски и екологичен туризъм. Често той се практикува и като семеен спорт, практикуван за отдих и развлечение, което има важно значение за екологичното възпитание на децата.”1Ситуационен Анализ на Сектор Рибарство в България По тази причина броят на билетите за любителски риболов в страната като цяло ежегодно нараства и през 2019 година в регистъра на ИАРА е посочено, че има издадени 231 466 бр. билети. За сравнение, през 2010 година в регистъра на ИАРА има издадени 190 525 бр. билети – тоест за по-малко от 10 години имаме ръст на официално регистрираните любители риболовци с 21.5%.
Tрябва да се подчертае, че риболовците-любители в България и на много места по света представляват най-голямата и най-силно заинтересована група за опазване на рибите и водните екостистеми като цяло. “Рибарите са и много ценен източник на сведения. Те често са „живата памет“, съхранявайки и предавайки информация за видовете риби, населявали даден регион, техните размери и количество, поведение, екологични условия и промените, които са настъпили с времето. Ето защо много идеи или кампании за опазване или възстановяване на сладководните екосистеми се ръководят от хора, които са риболовци, и по този начин са развили по-тясна връзка с водните екосистеми.”1 По тази причина се надяваме, че ще разгледате и обсъдите нашите предложения и идеи сериозно
ОТИВИМРАНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
oт
Федерация на Мухарите в България (ФМБ) с ЕИК: 831094393 - сдружение с нестопанска цел, обединяващо на доброволен принцип мухарски риболовни клубове- юридически лица, регистрирани по ЗЮЛНЦ. Дружеството се представлява от Данчо Савов, действащ в качеството си на председател. Телефон за връзка: +359 887 855 101, ел. поща: bg.fly.fed@gmail.com
и
Мухаро-Спининг Клуб Огоста с ЕИК: 205655990 – сдружение с нестопанска цел, грижещо се на абсолютно доброволен прицип за участъка от река Огоста в гр. Монтана. Дружеството се представлява от Николай Иванов, действащ в качеството си на председател на УС. Телефон за връзка: +359 877 355 107, ел. поща: mscogosta@abv.bg
Oтносно: Участие в обществените консултации по публикуван проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите.
УВАЖАЕМА Г-ЖО МИНИСТЪР ТАНЕВА,
УВАЖАЕМИ Г-Н НИКОЛОВ,
На първо място, бихме искали да Ви благодарим за отправената покана да се възползваме от правото дадено ни по чл. 26, ал. 3 от Закона за Нормативните Актове, в законовия срок, да участваме в обществените консултации по публикувания проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на проект на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за рибарството и аквакултурите (ЗРА).
Като сдружения обединяващи риболовци на изкуствена муха и спининг в България, предложенията ни за промяна на ЗРА са свързани основно с глава трета, раздел I и III от закона, а именно разпоредбите свързани с условията за реда и извършването на любителски риболов.
“България има много достъпни за гражданите естествени (реките, езерата, блатата, Черно море, р. Дунав) и изкуствени водоеми (основно язовирите), в които може да се практикува любителски риболов. Любителският риболов има важно социално значение за населението на България, тъй като представлява вид отдих и развлечение, който може удачно да бъде съчетаван с природен, селски и екологичен туризъм. Често той се практикува и като семеен спорт, практикуван за отдих и развлечение, което има важно значение за екологичното възпитание на децата.”1Ситуационен Анализ на Сектор Рибарство в България По тази причина броят на билетите за любителски риболов в страната като цяло ежегодно нараства и през 2019 година в регистъра на ИАРА е посочено, че има издадени 231 466 бр. билети. За сравнение, през 2010 година в регистъра на ИАРА има издадени 190 525 бр. билети – тоест за по-малко от 10 години имаме ръст на официално регистрираните любители риболовци с 21.5%.
Tрябва да се подчертае, че риболовците-любители в България и на много места по света представляват най-голямата и най-силно заинтересована група за опазване на рибите и водните екостистеми като цяло. “Рибарите са и много ценен източник на сведения. Те често са „живата памет“, съхранявайки и предавайки информация за видовете риби, населявали даден регион, техните размери и количество, поведение, екологични условия и промените, които са настъпили с времето. Ето защо много идеи или кампании за опазване или възстановяване на сладководните екосистеми се ръководят от хора, които са риболовци, и по този начин са развили по-тясна връзка с водните екосистеми.”1 По тази причина се надяваме, че ще разгледате и обсъдите нашите предложения и идеи сериозно
СНЦ ФЕДЕРАЦИЯ НА МУХАРИТЕ В БЪЛГАРИЯ
гр. Велико Търново, ул. “Иларион Драгостинов” 11
Email: bg.fly.fed@gmail.com
СНЦ МУХАРО-СПИНИНГ КЛУБ ОГОСТА
гр. Монтана, бул. “Александър Стамболийски” 23
Email: mscogosta@abv.bg
ДO:
Г-ЖА ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
МИНИСТЪР НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО, ХРАНИТЕ И ГОРИТЕ
1000, гр. София, бул. “Христо Ботев” 55
СНЦ ФЕДЕРАЦИЯ НА МУХАРИТЕ В БЪЛГАРИЯ
гр. Велико Търново, ул. “Иларион Драгостинов” 11
Email: bg.fly.fed@gmail.com
СНЦ МУХАРО-СПИНИНГ КЛУБ ОГОСТА
гр. Монтана, бул. “Александър Стамболийски” 23
Email: mscogosta@abv.bg
ДO:
Г-ЖА ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
МИНИСТЪР НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО, ХРАНИТЕ И ГОРИТЕ
1000, гр. София, бул. “Христо Ботев” 55
25.08.2020
24.09.2020
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
2) Прехвърляне и вменяване на дейности (задължения) на сдруженията, на които е възложено управлението на рибните ресурси, които до този момент никога не са изпълнявани от държавния орган ИАРА в това число:
С настоящото становище заявяваме своите позиции и изразяваме готовност да се включим с представител в работна група за обсъждане на предложенията ни.
Инж. Васил Василев
/Председател на УС на НЛРС-СЛРБ/
2) Прехвърляне и вменяване на дейности (задължения) на сдруженията, на които е възложено управлението на рибните ресурси, които до този момент никога не са изпълнявани от държавния орган ИАРА в това число:
С настоящото становище заявяваме своите позиции и изразяваме готовност да се включим с представител в работна група за обсъждане на предложенията ни.
Инж. Васил Василев
/Председател на УС на НЛРС-СЛРБ/