С проекта се цели гарантиране на проследимостта и безопасността на храните, търгувани от разстояние, както и гарантиране предоставянето на информация на потребителите.
Отговорна структура:
дирекция „Политики по агрохранителната верига“, МЗХГ
Електронен адрес:
IDimitrova@mzh.government.bg
Министерство на земеделието, храните и горите
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Нека гледаме обективно, при положение, че този бизнес същестува от над 10 години в България и никога не е имало никакви съществени проблеми свързани със здравето на хората, въвеждането на здравна книжка е абсолютно ненужна допълнителна регулация.
В мотивите липсва каквато и да е обосновка защо се въвежда свръхрегулацията за здравна книжка.
Предложението ми е здравната книжка за доставчиците изцяло да отпадне като изискване, тъй като е абсолютно необоснова свръхрегулация на търговска дейности, в която не са констатирани сериозни проблеми с години. Освен всичко друго, при настоящата епидемия е крайно невъзможно да се гарантира, че който и да е човек не е заразен с коронавирус в даден момент, което в огромна степен абсолютно обезсмисля тази държавна регулация.
Нека гледаме обективно, при положение, че този бизнес същестува от над 10 години в България и никога не е имало никакви съществени проблеми свързани със здравето на хората, въвеждането на здравна книжка е абсолютно ненужна допълнителна регулация.
В мотивите липсва каквато и да е обосновка защо се въвежда свръхрегулацията за здравна книжка.
Предложението ми е здравната книжка за доставчиците изцяло да отпадне като изискване, тъй като е абсолютно необоснова свръхрегулация на търговска дейности, в която не са констатирани сериозни проблеми с години. Освен всичко друго, при настоящата епидемия е крайно невъзможно да се гарантира, че който и да е човек не е заразен с коронавирус в даден момент, което в огромна степен абсолютно обезсмисля тази държавна регулация.
Считам, че следва да има изключение от изискването за лични здравни книжки за лицата, извършващи доставки на храни при търговия с храни от разстояние (чл. 7, ал. 1 от проекта).
Ако тези доставки се осъществяват от представители на доставчик на услуги и/или фирма за куриерски или пощенски услуги (такива възможности са заложени в чл.2, ал. 2 и в чл.5, ал.4 и 5), то тогава тези доставчици ще взимат предварително опаковани храни от обектите, отговарящи на всички изисквания по чл. 6 - да бъдат опаковани в обекта съгласно европейските стандарти и по начин, който ги предпазва от замърсяване. Реално те просто ще доставят пакета от обекта до крайния клиент, без да имат какъвто и да било досег с храната. В този смисъл, изискването за лична здравна книжка за всеки куриер е допълнителна пречка повече фирми и лица да се включат в този процес и по този начин ненужно се ограничава кръгът от лица, които могат да осъществяват доставки на храни при търговия с храни от разстояние, а от там - конкуренцията и цената заплащана от крайния потребител.
Естествено, в случаите, когато тези доставки се извършват от служители на обектите, приготвящи храната, те така или иначе притежават лични здравни книжки. Т.е. премахването на задължителното изискване за лични здравни книжки за всички в наредбата, няма да промени режима за лицата, работещи в обектите, приготвящи храна.
Считам, че следва да има изключение от изискването за лични здравни книжки за лицата, извършващи доставки на храни при търговия с храни от разстояние (чл. 7, ал. 1 от проекта).
Ако тези доставки се осъществяват от представители на доставчик на услуги и/или фирма за куриерски или пощенски услуги (такива възможности са заложени в чл.2, ал. 2 и в чл.5, ал.4 и 5), то тогава тези доставчици ще взимат предварително опаковани храни от обектите, отговарящи на всички изисквания по чл. 6 - да бъдат опаковани в обекта съгласно европейските стандарти и по начин, който ги предпазва от замърсяване. Реално те просто ще доставят пакета от обекта до крайния клиент, без да имат какъвто и да било досег с храната. В този смисъл, изискването за лична здравна книжка за всеки куриер е допълнителна пречка повече фирми и лица да се включат в този процес и по този начин ненужно се ограничава кръгът от лица, които могат да осъществяват доставки на храни при търговия с храни от разстояние, а от там - конкуренцията и цената заплащана от крайния потребител.
Естествено, в случаите, когато тези доставки се извършват от служители на обектите, приготвящи храната, те така или иначе притежават лични здравни книжки. Т.е. премахването на задължителното изискване за лични здравни книжки за всички в наредбата, няма да промени режима за лицата, работещи в обектите, приготвящи храна.
В текущата наредба тотално са игнорирани интересите на най-малките производители, които поради тоталното дългогодишно неглижиране от страна на официалните власти(липса на законова рамка, дефиниции) са притиснати да работят в сивия сектор. Така поставената нова наредба по никакъв начин не влияе положително върху атмосферата нужна за развитието на най-малкия производител или старт-ъп. Днес повече от всякога преди е време да се стимулира, а не да се пречи всячески на най-малките.
За да се избегне стимулацията и разширяването на сивия сектор, а напротив - да се стимулира излизането на светло на най-малките давам следното..
В текущата наредба тотално са игнорирани интересите на най-малките производители, които поради тоталното дългогодишно неглижиране от страна на официалните власти(липса на законова рамка, дефиниции) са притиснати да работят в сивия сектор. Така поставената нова наредба по никакъв начин не влияе положително върху атмосферата нужна за развитието на най-малкия производител или старт-ъп. Днес повече от всякога преди е време да се стимулира, а не да се пречи всячески на най-малките.
За да се избегне стимулацията и разширяването на сивия сектор, а напротив - да се стимулира излизането на светло на най-малките давам следното..
Възразявам срещу проекта и конкретно :
1. По смисъла и прилагането на чл. 6, в който накърнявате правата на търговеца на храни / доставчика/, чрез въвеждане на крайно недоказуеми изисквания по отношение на опаковането, материалите на опаковката и начина на опаковането , визирани в ал. 2 и ал. 3 на чл. 6., Цитирате европейски регламент с множество изисквания, който би следвало да прилагате може би само за търговци , регистрирани по ДДС, условно казано, а иначе по народному -много едри търговци. За избягване на този дискриманиционен елемент по отношение на дребните търговци , предлагам да създадете ал.4 /нова/ , към чл. 6 , " Доставчика на храни на разстояние, МОЖЕ да изисква от изпращача на храни до краен потребител , декларация по образец за съответствие на пратката с изискването на ал.1,2 и 3., с което се счита , че отговорността за пратката за съответствието и с чл. 6 , е на изпращача.
2. Да отпадне изцяло изискването за притежание на лични здравни книжки на лицата по смисъла на чл. 7 ал.1 , като незаконосъобразно и абсурдно. Все едно всеки един клиент на който и да е магазин да има такава здравна книжка, защото може да пипне някоя опаковка на някоя стока . Съответно да отпадне и ал.2 на чл. 7.
Възразявам срещу проекта и конкретно :
1. По смисъла и прилагането на чл. 6, в който накърнявате правата на търговеца на храни / доставчика/, чрез въвеждане на крайно недоказуеми изисквания по отношение на опаковането, материалите на опаковката и начина на опаковането , визирани в ал. 2 и ал. 3 на чл. 6., Цитирате европейски регламент с множество изисквания, който би следвало да прилагате може би само за търговци , регистрирани по ДДС, условно казано, а иначе по народному -много едри търговци. За избягване на този дискриманиционен елемент по отношение на дребните търговци , предлагам да създадете ал.4 /нова/ , към чл. 6 , " Доставчика на храни на разстояние, МОЖЕ да изисква от изпращача на храни до краен потребител , декларация по образец за съответствие на пратката с изискването на ал.1,2 и 3., с което се счита , че отговорността за пратката за съответствието и с чл. 6 , е на изпращача.
2. Да отпадне изцяло изискването за притежание на лични здравни книжки на лицата по смисъла на чл. 7 ал.1 , като незаконосъобразно и абсурдно. Все едно всеки един клиент на който и да е магазин да има такава здравна книжка, защото може да пипне някоя опаковка на някоя стока . Съответно да отпадне и ал.2 на чл. 7.
Сецифичните изисквания са заложени в предстоящите технологии "Интегрирани Комплекси за биологично производство, беритба и доставка на плодове и зеленуци за прясна консумация"(Земеделие4.0)
Изпълнителен директор на асоциация АГРОРОБОТИКА
Марин Мидилев
Сецифичните изисквания са заложени в предстоящите технологии "Интегрирани Комплекси за биологично производство, беритба и доставка на плодове и зеленуци за прясна консумация"(Земеделие4.0)
Изпълнителен директор на асоциация АГРОРОБОТИКА
Марин Мидилев
31.12.2020
14.01.2021
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Изискването доставчиците/куриерите да са със здравни книжки е напълно излишно. Такова изискване, ако изобщо, то нищожно повишава безопасността, а значително затруднява намирането на куриери/доставчици. Това много реално затруднява организирането на доставките и затова немалко и ненужно вдига цената на доставките.
Не просто излищно, а недълновидно и дори неморално е изкуствено да се затрудняват и вдигат цените на доставките на стоки от първа необходимост особено в период, в който цялото общество има остра нужда от такива доставки.
Идеята една важна дейност да се регулира е добра. Но това има смисъл да се прави по разумен начин. Умението да регулираш дейност, е сходна на това да регулираш лагер, който се върти. Ако отпуснеш много, лагерът започва да хлопа. Ако натегнеш много, лагерът започва да хрупти. И двете водят до нелеп край.
Да се знае поименно кой е доставчикът/куриерът. Това е разбираемо. Но за храна, която е надлежно пакетирана да търсиш доставчик/куриер със здравна книжка е повече от излишно и само изкуствено вдига цената на доставката.
Доставките на храна се характеризират с пикови натоварвания от по няколко часа в денонощието, защото хората масово се хранят или искат да получат хранителни продукти в едно и също време. В такива моменти са нужни много доставчици/куриери, а в останалите часове от деня няма работа за тях.
Това е причината по цял свят, за доставчиците/куриерите на храна това да не е основно занимание, а работа за няколко часа в седмицата, защото са студенти или работят основно друго. Дори ако си доставчик/куриер на пълен работен ден, то нищожна част от доставките ти са на храна.
Наистина, няма смисъл доставчиците/куриерите на надлежно пакетирана храна да имат здравни книжки. Това само сериозно затруднява организацията на дейността и ненужно вдига цената на доставката. Не само по време на карантина, а и в мирно време заради забързаното ежедневие, доставката на храна е вече услуга от първа необходимост. Регулирайте я. Следете я. Но не я оскъпявайте излишно. Направете доставката на храна по уредена, но и достъпна.
Изискването доставчиците/куриерите да са със здравни книжки е напълно излишно. Такова изискване, ако изобщо, то нищожно повишава безопасността, а значително затруднява намирането на куриери/доставчици. Това много реално затруднява организирането на доставките и затова немалко и ненужно вдига цената на доставките.
Не просто излищно, а недълновидно и дори неморално е изкуствено да се затрудняват и вдигат цените на доставките на стоки от първа необходимост особено в период, в който цялото общество има остра нужда от такива доставки.
Идеята една важна дейност да се регулира е добра. Но това има смисъл да се прави по разумен начин. Умението да регулираш дейност, е сходна на това да регулираш лагер, който се върти. Ако отпуснеш много, лагерът започва да хлопа. Ако натегнеш много, лагерът започва да хрупти. И двете водят до нелеп край.
Да се знае поименно кой е доставчикът/куриерът. Това е разбираемо. Но за храна, която е надлежно пакетирана да търсиш доставчик/куриер със здравна книжка е повече от излишно и само изкуствено вдига цената на доставката.
Доставките на храна се характеризират с пикови натоварвания от по няколко часа в денонощието, защото хората масово се хранят или искат да получат хранителни продукти в едно и също време. В такива моменти са нужни много доставчици/куриери, а в останалите часове от деня няма работа за тях.
Това е причината по цял свят, за доставчиците/куриерите на храна това да не е основно занимание, а работа за няколко часа в седмицата, защото са студенти или работят основно друго. Дори ако си доставчик/куриер на пълен работен ден, то нищожна част от доставките ти са на храна.
Наистина, няма смисъл доставчиците/куриерите на надлежно пакетирана храна да имат здравни книжки. Това само сериозно затруднява организацията на дейността и ненужно вдига цената на доставката. Не само по време на карантина, а и в мирно време заради забързаното ежедневие, доставката на храна е вече услуга от първа необходимост. Регулирайте я. Следете я. Но не я оскъпявайте излишно. Направете доставката на храна по уредена, но и достъпна.