Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавната финансова инспекция

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

05.01.2021 г. 04.02.2021 г. Неактивна

Номер на консултация

5701-K

Област на политика

Финанси и данъчна политика

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално
Отговорна дирекция:Агенция за държавна финнасова инспекцияE-mail:adfi@adfi.minfin.bg

 

Отговорна институция

Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Гено Маринов 17.01.2021 20:17
Още мотиви за предложението за отмяна на чл. 32, ал. 1, т. 1 ЗДФИ

Конкретните състави на нарушения в съответните закони, формулирани на базата на анализ на практиката на АДФИ в последните 5-6 години, ще подобрят и качеството на административнонаказателните производства, образувани от органите на АДФИ, респ. законосъобразността на издаваните наказателни постановления за нарушения. Като конкретни резултати, ще се повиши процентът на административнонаказателните производства, които ще завършват с издадени наказателни постановления, както и процентът на потвърдените от съдилищата обжалвани пред тях наказателни постановления. 

Още мотиви за предложението за отмяна на чл. 32, ал. 1, т. 1 ЗДФИ

Конкретните състави на нарушения в съответните закони, формулирани на базата на анализ на практиката на АДФИ в последните 5-6 години, ще подобрят и качеството на административнонаказателните производства, образувани от органите на АДФИ, респ. законосъобразността на издаваните наказателни постановления за нарушения. Като конкретни резултати, ще се повиши процентът на административнонаказателните производства, които ще завършват с издадени наказателни постановления, както и процентът на потвърдените от съдилищата обжалвани пред тях наказателни постановления. 

Гено Маринов 17.01.2021 19:59
Мотиви за предложението за отмяна на чл. 32, ал. 1, т. 1 ЗДФИ

Съставът на нарушенията по чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ е правно и практически неадекватен, въпреки че съществува от м. февруари 1996 г. в ЗДФК (отм.), ЗДВФК (отм.) и пренесен в ЗДФИ. Например законодателят е приел Закона за публичните финанси в сила от 01.01.2014 г. само с един състав на административни нарушения (чл. 173), а за останалите нарушения на същия закон да се прилага заварения състав на чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ от 2006 г. При този подход не са информирани задължените лица, кои нарушения на съответния закон, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, са административни и какво наказание (размер на глоба и имуществена санкция) се налага в случай на извършването му. Освен това се дават необосновано големи правомощия на директора на АДФИ да определя от разнородни деяния, представляващи нарушения на нормативни актове, уреждащи бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, тяхната тежест, която законодателят трябва да запази за себе си. Алтернативният подход с няколко административно-наказателни разпоредби за първостепенните състави на нарушения и един общ състав за останалите (по примера от ЗМДТ, ЗДвП и др.) в съответния закон, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, превантивно ще намали в пъти административните нарушения на разпоредбите на тези закони, което от своя страна ще представлява по-добра защита на публичните средства от неправомерно разходване.

Мотиви за предложението за отмяна на чл. 32, ал. 1, т. 1 ЗДФИ

Съставът на нарушенията по чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ е правно и практически неадекватен, въпреки че съществува от м. февруари 1996 г. в ЗДФК (отм.), ЗДВФК (отм.) и пренесен в ЗДФИ. Например законодателят е приел Закона за публичните финанси в сила от 01.01.2014 г. само с един състав на административни нарушения (чл. 173), а за останалите нарушения на същия закон да се прилага заварения състав на чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ от 2006 г. При този подход не са информирани задължените лица, кои нарушения на съответния закон, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, са административни и какво наказание (размер на глоба и имуществена санкция) се налага в случай на извършването му. Освен това се дават необосновано големи правомощия на директора на АДФИ да определя от разнородни деяния, представляващи нарушения на нормативни актове, уреждащи бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, тяхната тежест, която законодателят трябва да запази за себе си. Алтернативният подход с няколко административно-наказателни разпоредби за първостепенните състави на нарушения и един общ състав за останалите (по примера от ЗМДТ, ЗДвП и др.) в съответния закон, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, превантивно ще намали в пъти административните нарушения на разпоредбите на тези закони, което от своя страна ще представлява по-добра защита на публичните средства от неправомерно разходване.

Гено Маринов 17.01.2021 13:32
Предложение по ЗИДЗДФИ

В основната част се създава § 11 със следния текст: § 11. В чл. 32, ал. 1, т. 1 се отменя.

Наименованието "Преходна разпоредба" става "Преходни разпоредби", а § 11 с предложения текст става § 12. Създава се § 13 със следния текст: § 13. Министърът на финансите поетапно в срок до 31.10.2021 г. изготвя и внася в министерски съвет законопроекти за изменения и допълнения на закони, уреждащи бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, в които се създават и/или допълват административно-наказателни разпоредби. Създава се § 14 със следния текст: § 14. § 11 влиза в сила от 01.01.2022 г.

Предложение по ЗИДЗДФИ

В основната част се създава § 11 със следния текст: § 11. В чл. 32, ал. 1, т. 1 се отменя.

Наименованието "Преходна разпоредба" става "Преходни разпоредби", а § 11 с предложения текст става § 12. Създава се § 13 със следния текст: § 13. Министърът на финансите поетапно в срок до 31.10.2021 г. изготвя и внася в министерски съвет законопроекти за изменения и допълнения на закони, уреждащи бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност, в които се създават и/или допълват административно-наказателни разпоредби. Създава се § 14 със следния текст: § 14. § 11 влиза в сила от 01.01.2022 г.

Мнение

С този Проект на Закон за измение и допълнение на Закона за държавната финансова инспекция се разширяват контролните финкции на Агенцията за държавна финансова инспекция. Създаването на независимо звено в агенцията, което да е пряко подчинено на директора й, ще допринесе за подобряване качеството на контрола и игнориране пристрастията на служителите на агенцията.

Мнение

С този Проект на Закон за измение и допълнение на Закона за държавната финансова инспекция се разширяват контролните финкции на Агенцията за държавна финансова инспекция. Създаването на независимо звено в агенцията, което да е пряко подчинено на директора й, ще допринесе за подобряване качеството на контрола и игнориране пристрастията на служителите на агенцията.

История

  • Начало на обществената консултация

    05.01.2021

  • Приключване на консултацията

    04.02.2021

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте