С промените в Закона за данък върху добавената стойност, обнародвани в Държавен вестник, бр. 104 от 2020 г., считано от 12 декември 2020 г., лицата, отчитащи продажбите чрез фискален бон и използващи софтуер за управление на продажбите си, вече не са задължени да ползват само софтуер, включен в публичния списък на НАП. Новата редакция на закона дава възможност на лицата да изберат, по собствено усмотрение и преценка, дали да използват за управлението на продажбите си в търговски обект софтуер, включен в публичния списък на НАП. Законът предвиди редът за избор и отказ от него, изискванията към лицата, избрали да ползват такъв софтуер, към производителите/разпространителите му и към софтуера да се определят с Наредба № Н-18/2006 г. Също така, за да бъде включен даден софтуер в публичния списък на НАП, неговият производител/разпространител трябва да е декларирал за него съответните данни и обстоятелства.
Освен промените, произтичащи от редакцията на чл. 118 от ЗДДС, с проекта се предлагат и промени, касаещи лицата, ползващи електронни системи с фискална памет (ЕСФП).
Останалата част от предлаганите промени са свързани с работата на междуведомствената комисия и с прецизиране на разпоредби на наредбата.
Отговорна дирекция: | Данъчна политика |
---|---|
E-mail: | taxpolicy@minfin.bg |
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
С решение на ВАС 14406София, 20.11.2020 са отменени чл. 3, ал. 16, чл. 16, ал. 3, чл. 38, ал. 4, чл. 52б, чл. 52 г, чл. 52д, чл. 52и, чл. 52к, ал. 2, чл. 52н и Приложение № 34 и 35 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. В сегашният прокт за изменение се правят промени в вече отменени текстове. Предложението е да се отменят горепосочените тектове и да се въведат нови в съотвествие с измениенията в ЗДДС. По отношение на списъка дефиниран в Приложение № 34 и 35 е необхдимо да се добави текст, че се прехвърлят старият регистър, тъй като съда е отменил елемените му, т.е. съдържанието.
С решение на ВАС 14406София, 20.11.2020 са отменени чл. 3, ал. 16, чл. 16, ал. 3, чл. 38, ал. 4, чл. 52б, чл. 52 г, чл. 52д, чл. 52и, чл. 52к, ал. 2, чл. 52н и Приложение № 34 и 35 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. В сегашният прокт за изменение се правят промени в вече отменени текстове. Предложението е да се отменят горепосочените тектове и да се въведат нови в съотвествие с измениенията в ЗДДС. По отношение на списъка дефиниран в Приложение № 34 и 35 е необхдимо да се добави текст, че се прехвърлят старият регистър, тъй като съда е отменил елемените му, т.е. съдържанието.
Много информация се събра във връзка с Наредба Н18 и СУПТО. Моля за инфромация, кога полсено ( или пред последно) влиза в сила Наредбата с всеики (къммомента налични промени:
1. Една дата беше 28.02.2021 г
2. Друга дата е 30.04.2021 г.
Защо е необходимо да има списък на ОДОБРЕНИ от НАП Софтуери и да съществуват и НЕОДОБРЕНИ от НАП Софтуери, след като може да се работи и в единия и другоя случай. Може би е добре да се премахне наличието на списък, той за какво е, след като може да се работи и със Софтуер (СУПТО), невключен в списъка?
Много информация се събра във връзка с Наредба Н18 и СУПТО. Моля за инфромация, кога полсено ( или пред последно) влиза в сила Наредбата с всеики (къммомента налични промени:
1. Една дата беше 28.02.2021 г
2. Друга дата е 30.04.2021 г.
Защо е необходимо да има списък на ОДОБРЕНИ от НАП Софтуери и да съществуват и НЕОДОБРЕНИ от НАП Софтуери, след като може да се работи и в единия и другоя случай. Може би е добре да се премахне наличието на списък, той за какво е, след като може да се работи и със Софтуер (СУПТО), невключен в списъка?
Текст:
§ 8. В чл. 26 се правят следните допълнения:
Текст:
§ 8. В чл. 26 се правят следните допълнения:
Въпреки, че текущите предложения такива текстове не са заложени, бих искал да обясня няколко ситуации за които е необходимо или подробно разяснение от страна на държавната администрация или редакция на текстовете засягащи проблема:
1. Съгласно от 02.07.2019 - воденето на касови книги не е задължително за другите обекти освен ЕСФП, но в текстовете на наредба има препратки към чл. 39 който гласи: "Чл. 39 ал. 5 ...Лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, съхранява отчетите по ал. 1 в хронологичен ред в прономерована и прошнурована книга за дневните финансови отчети за календарната година."
Но тъй като глава пета "ОТЧЕТНОСТ НА ОБОРОТИТЕ ОТ ИЗВЪРШЕНИ ПРОДАЖБИ", в която е поставен чл. 39, налага общите задължения за отчетност на продажбите, то следващите текстове объркват:
- чл. 39 ал. 6
- чл. 39 ал. 7 и ал. 8
- чл. 35 ал. 2
- чл. 36а ал.
- чл. 40 ал. 2 и ал. 3
2. В случайте след ДВ. бр.52 от 2 Юли 2019г, в които липсва касова книга и има дефектирала фискална памет, как е предвидено да се декларира (с какви документи) пред НАП обстоятелството по смяна фискална памет, предвид че е невъзможно изчитането на оборотите !
Много често повредата на ФП е свързано и с повреда на КЛЕН (или невъзможност за изчитането му), което при липса на касова книга прави невъзможно изготвянето на протокол за демонтаж на ФП съгласно Приложение № 12 към чл. 22, ал. 3 от Н18.
Моля да бъдат прецизирани текстовете изброени в т. 1 с цел ясното дефиниране на изискванията към лицата задължение да водят книга по чл. 39 ал. 5,
както и добавянето на текстове определящи изискванията за подаването на документ при демонтаж на ФП с причина "5. Демонтаж на ФП - Повреда на фискална памет, която не позволява разчитането."
Въпреки, че текущите предложения такива текстове не са заложени, бих искал да обясня няколко ситуации за които е необходимо или подробно разяснение от страна на държавната администрация или редакция на текстовете засягащи проблема:
1. Съгласно от 02.07.2019 - воденето на касови книги не е задължително за другите обекти освен ЕСФП, но в текстовете на наредба има препратки към чл. 39 който гласи: "Чл. 39 ал. 5 ...Лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, съхранява отчетите по ал. 1 в хронологичен ред в прономерована и прошнурована книга за дневните финансови отчети за календарната година."
Но тъй като глава пета "ОТЧЕТНОСТ НА ОБОРОТИТЕ ОТ ИЗВЪРШЕНИ ПРОДАЖБИ", в която е поставен чл. 39, налага общите задължения за отчетност на продажбите, то следващите текстове объркват:
- чл. 39 ал. 6
- чл. 39 ал. 7 и ал. 8
- чл. 35 ал. 2
- чл. 36а ал.
- чл. 40 ал. 2 и ал. 3
2. В случайте след ДВ. бр.52 от 2 Юли 2019г, в които липсва касова книга и има дефектирала фискална памет, как е предвидено да се декларира (с какви документи) пред НАП обстоятелството по смяна фискална памет, предвид че е невъзможно изчитането на оборотите !
Много често повредата на ФП е свързано и с повреда на КЛЕН (или невъзможност за изчитането му), което при липса на касова книга прави невъзможно изготвянето на протокол за демонтаж на ФП съгласно Приложение № 12 към чл. 22, ал. 3 от Н18.
Моля да бъдат прецизирани текстовете изброени в т. 1 с цел ясното дефиниране на изискванията към лицата задължение да водят книга по чл. 39 ал. 5,
както и добавянето на текстове определящи изискванията за подаването на документ при демонтаж на ФП с причина "5. Демонтаж на ФП - Повреда на фискална памет, която не позволява разчитането."
В редакции на текстовете не е предвиден гратисен период, в който производителите на НЕСУПТО софтуер могат да преработят своя софтуер.
Проблемът е: Влизането в сила на измененията най-вероятно ще стане преди 28.02.2021, а след него никой софтуер НЕСУПТО няма право да печат УНП (какъв то и да е), а на пазара има много такива които ще трябва да бъдат променени и актуализирани при клиентите !
Предложение: Да се промени § 41 така: "За лице по чл. 3, което към датата на влизане в сила на тази наредба използва софтуер за управление на продажбите, разпечатващ УНП независимо дали е или не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, се допуска да отпечатва на фискалния бон и да изпраща УНП към НАП в срок до три месеца от влизане в сила на тази наредба."
В редакции на текстовете не е предвиден гратисен период, в който производителите на НЕСУПТО софтуер могат да преработят своя софтуер.
Проблемът е: Влизането в сила на измененията най-вероятно ще стане преди 28.02.2021, а след него никой софтуер НЕСУПТО няма право да печат УНП (какъв то и да е), а на пазара има много такива които ще трябва да бъдат променени и актуализирани при клиентите !
Предложение: Да се промени § 41 така: "За лице по чл. 3, което към датата на влизане в сила на тази наредба използва софтуер за управление на продажбите, разпечатващ УНП независимо дали е или не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, се допуска да отпечатва на фискалния бон и да изпраща УНП към НАП в срок до три месеца от влизане в сила на тази наредба."
Все още липсва публикувана структура на XML файлът, който може да бъде подаван от фискалните сервизи при приемане на ФУ за ремонт.
Наличието на тази функционалност ще доведе след себе си облекчения при работа на фискалните сервизи, моля да се обърне внимание.
"Чл. 49б. (Нов - ДВ, бр. 80 от 2018 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 8 от 2020 г.) Преди и след извършване на сервизно обслужване/ремонт на средства за измерване, работещи в състава на ЕСФП, лицата, които го извършват, подават по електронен път уведомление или във вид на файл с формат XML, структурата на който се публикува на интернет страницата на НАП или импортиран файл във формат XML. Уведомлението се подава чрез използване на квалифициран електронен подпис в web базирано приложение на интернет страницата на НАП по образец съгласно приложение № 26."
Все още липсва публикувана структура на XML файлът, който може да бъде подаван от фискалните сервизи при приемане на ФУ за ремонт.
Наличието на тази функционалност ще доведе след себе си облекчения при работа на фискалните сервизи, моля да се обърне внимание.
"Чл. 49б. (Нов - ДВ, бр. 80 от 2018 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 8 от 2020 г.) Преди и след извършване на сервизно обслужване/ремонт на средства за измерване, работещи в състава на ЕСФП, лицата, които го извършват, подават по електронен път уведомление или във вид на файл с формат XML, структурата на който се публикува на интернет страницата на НАП или импортиран файл във формат XML. Уведомлението се подава чрез използване на квалифициран електронен подпис в web базирано приложение на интернет страницата на НАП по образец съгласно приложение № 26."
"3. Създава се ал. 12: „(12) Не се допуска лице, използващо софтуер, който не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, да издава фискален бон, съдържащ УНП, както и да подава информация за УНП към сървър на НАП.“.
Предложение: Нека да се допусне разпечатването на специален УНП в неСУПТО софтуерите от вида YY000000-0000-0000000 поради следните причини :
Въпреки допускането на три месечен гратисен срок след актуализирането на текстовете на неСУПТО софтуерите да печата УНП, ще останат няколко технически проблема, които се решават с горното предложение, а именно:
1. Производител на СУПТО, който реши да предлага и НЕСУПТО софтуер няма да е необходимо да прави съществени промени по кода си. Това ще е значимо облекчение към коректните производители на софтуер, предвид вложените инвестиции.
2. На пазара доста от използваните Фискални принтери немогат да работят без да им е указано при фискализирането УНП (то не се подава от СУПТО). По този начин се създава предпоставка за нарушаване на чл 26 след редакцията, от страна на лицата по чл.3 по вина на производителя на ФУ
3. Част от действащите ФУ на пазара не приемат извършването на сторно операция без подадено УНП (или за фискален бон по който е генерирано УНП)
"3. Създава се ал. 12: „(12) Не се допуска лице, използващо софтуер, който не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, да издава фискален бон, съдържащ УНП, както и да подава информация за УНП към сървър на НАП.“.
Предложение: Нека да се допусне разпечатването на специален УНП в неСУПТО софтуерите от вида YY000000-0000-0000000 поради следните причини :
Въпреки допускането на три месечен гратисен срок след актуализирането на текстовете на неСУПТО софтуерите да печата УНП, ще останат няколко технически проблема, които се решават с горното предложение, а именно:
1. Производител на СУПТО, който реши да предлага и НЕСУПТО софтуер няма да е необходимо да прави съществени промени по кода си. Това ще е значимо облекчение към коректните производители на софтуер, предвид вложените инвестиции.
2. На пазара доста от използваните Фискални принтери немогат да работят без да им е указано при фискализирането УНП (то не се подава от СУПТО). По този начин се създава предпоставка за нарушаване на чл 26 след редакцията, от страна на лицата по чл.3 по вина на производителя на ФУ
3. Част от действащите ФУ на пазара не приемат извършването на сторно операция без подадено УНП (или за фискален бон по който е генерирано УНП)
20.01.2021
19.02.2021
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Предложение за промяна в :
„т.3 Създава се ал. 12:
„(12) Не се допуска лице, използващо софтуер, който не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, да издава фискален бон, съдържащ УНП, както и да подава информация за УНП към сървър на НАП.“. „
и
„ § 41. За лице по чл. 3, което към датата на влизане в сила на тази наредба използва софтуер, включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, и подаде информация за преустановяване на ползването му, се допуска да отпечатва на фискалния бон и да изпраща УНП към НАП в срок до три месеца от влизане в сила на тази наредба. “ влизат в противоречие с предложения доброволен режим на СУПТО.“
Аргументи:
Съгласно действащата в момента Наредба Н-18 при издаване на фискален бон чрез софтуер за управление на продажбите, фискалните устройства изискват задължително да получат информация за УНП. Горните текстове ще доведат или до преработка на firmware на фискалните устройства или до невъзможността софтуери, невключени в в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС да управляват фискални устройства.
Предложение:
Предлагаме да отпаднат от проекта горе изброените т.3. ал. (12) и § 41.
Предлагаме промени в долните текстове в действащата от 31.07.2021 Наредба Н18:
Чл. 26
17. (нова - ДВ, бр. 80 от 2018 г.) уникален номер на продажбата съгласно приложение № 29, когато се използва софтуер за управление на продажбите.
След
“когато се използва софтуер за управление на продажбите. “
да се добави
“,включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС.”
Да се добави нова точка към чл.26:
“ Когато се използва софтуер за управление на продажбите,невключен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС се допуска да съдържа Уникален номер на продажба от вида ОО000000-0000-0000000. Първите два символа са латински букви О, а останалите са нули. Допуска се първите два символа да са съобразно буквения идентификатор на фискалното устройство, а останалите да са единици.
Промяна в Чл.31
(12) (Нова - ДВ, бр. 68 от 2020 г., в сила от 31.07.2020 г.) Когато на клиента се възстановяват пари в брой при рекламация/връщане на стока, продажбата на която е документирана с фискален бон преди въвеждане в експлоатация на софтуер за управление на продажбите и в него не се съдържа уникален номер на продажбата, при извършване на сторно операция вместо уникален номер на продажбата, по която се извършва сторно операция, се посочва уникален номер на продажбата от вида ОО000000-0000-0000000. Първите два символа са латински букви О, а останалите са нули. Допуска се първите два символа да са съобразно буквения идентификатор на фискалното устройство, а останалите да са единици.
“преди въвеждане в експлоатация на софтуер за управление на продажбите” да стане „преди въвеждане в експлоатация на софтуер за управление на продажбите или при работа със софтуер, който не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС.“
Промяна в Приложение № 1 към чл. 8, ал. 1, т. 1, чл. 26, ал. 1 , Функционални изисквания
V. (Доп. - ДВ, бр. 76 от 2017 г.; изм. изцяло, бр. 80 от 2018 г.; доп., бр. 10 от 2019 г.; изм., бр. 8 от 2020 г.) (*) Задължителна форма и клавишна последователност
Фискалните устройства да отговарят на изискването за задължителна форма, клавишна последователност и минимална информация, съдържаща се във фискалните бонове, съгласно следните образци:
а) (изм. - ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.) СТАНДАРТЕН ФИСКАЛЕН БОН
* Забележка. Уникален номер на продажба (УНП) се отпечатва само при работа на фискално устройство със софтуер за управление на продажби.
Да се добави след софтуер за управление на продажби, “включен в в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС”
Да се добави:
“Забележка: При работа със софтуер за управление на продажби, невключен в в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС се допуска да се отпечатва УНП от вида - ОО000000-0000-0000000. Първите два символа са латински букви О, а останалите са нули. Допуска се първите два символа да са съобразно буквения идентификатор на фискалното устройство, а останалите да са единици ”
Предложение за промяна в :
„т.3 Създава се ал. 12:
„(12) Не се допуска лице, използващо софтуер, който не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, да издава фискален бон, съдържащ УНП, както и да подава информация за УНП към сървър на НАП.“. „
и
„ § 41. За лице по чл. 3, което към датата на влизане в сила на тази наредба използва софтуер, включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, и подаде информация за преустановяване на ползването му, се допуска да отпечатва на фискалния бон и да изпраща УНП към НАП в срок до три месеца от влизане в сила на тази наредба. “ влизат в противоречие с предложения доброволен режим на СУПТО.“
Аргументи:
Съгласно действащата в момента Наредба Н-18 при издаване на фискален бон чрез софтуер за управление на продажбите, фискалните устройства изискват задължително да получат информация за УНП. Горните текстове ще доведат или до преработка на firmware на фискалните устройства или до невъзможността софтуери, невключени в в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС да управляват фискални устройства.
Предложение:
Предлагаме да отпаднат от проекта горе изброените т.3. ал. (12) и § 41.
Предлагаме промени в долните текстове в действащата от 31.07.2021 Наредба Н18:
Чл. 26
17. (нова - ДВ, бр. 80 от 2018 г.) уникален номер на продажбата съгласно приложение № 29, когато се използва софтуер за управление на продажбите.
След
“когато се използва софтуер за управление на продажбите. “
да се добави
“,включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС.”
Да се добави нова точка към чл.26:
“ Когато се използва софтуер за управление на продажбите,невключен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС се допуска да съдържа Уникален номер на продажба от вида ОО000000-0000-0000000. Първите два символа са латински букви О, а останалите са нули. Допуска се първите два символа да са съобразно буквения идентификатор на фискалното устройство, а останалите да са единици.
Промяна в Чл.31
(12) (Нова - ДВ, бр. 68 от 2020 г., в сила от 31.07.2020 г.) Когато на клиента се възстановяват пари в брой при рекламация/връщане на стока, продажбата на която е документирана с фискален бон преди въвеждане в експлоатация на софтуер за управление на продажбите и в него не се съдържа уникален номер на продажбата, при извършване на сторно операция вместо уникален номер на продажбата, по която се извършва сторно операция, се посочва уникален номер на продажбата от вида ОО000000-0000-0000000. Първите два символа са латински букви О, а останалите са нули. Допуска се първите два символа да са съобразно буквения идентификатор на фискалното устройство, а останалите да са единици.
“преди въвеждане в експлоатация на софтуер за управление на продажбите” да стане „преди въвеждане в експлоатация на софтуер за управление на продажбите или при работа със софтуер, който не е включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС.“
Промяна в Приложение № 1 към чл. 8, ал. 1, т. 1, чл. 26, ал. 1 , Функционални изисквания
V. (Доп. - ДВ, бр. 76 от 2017 г.; изм. изцяло, бр. 80 от 2018 г.; доп., бр. 10 от 2019 г.; изм., бр. 8 от 2020 г.) (*) Задължителна форма и клавишна последователност
Фискалните устройства да отговарят на изискването за задължителна форма, клавишна последователност и минимална информация, съдържаща се във фискалните бонове, съгласно следните образци:
а) (изм. - ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.) СТАНДАРТЕН ФИСКАЛЕН БОН
* Забележка. Уникален номер на продажба (УНП) се отпечатва само при работа на фискално устройство със софтуер за управление на продажби.
Да се добави след софтуер за управление на продажби, “включен в в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС”
Да се добави:
“Забележка: При работа със софтуер за управление на продажби, невключен в в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС се допуска да се отпечатва УНП от вида - ОО000000-0000-0000000. Първите два символа са латински букви О, а останалите са нули. Допуска се първите два символа да са съобразно буквения идентификатор на фискалното устройство, а останалите да са единици ”