С предложените промени се очаква да бъде осигурена по-голяма публичност и информираност на земеделските стопани за компенсаторните плащания, които могат да получават за изпълнението на ангажиментите за биологично земеделие от 2021 г. и след нея. По този начин националното законодателство ще бъде съобразено с европейското законодателство в тази област.
Отговорна структура:
дирекция „Развитие на селските райони“, МЗХГ
Електронен адрес:
lchakrakchieva@mzh.government.bg
Министерство на земеделието, храните и горите
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
29.01.2021
01.03.2021
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
2. В ал. 2 се създава т.9:[Ile1]
„9. кандидатите, които са заявили за подпомагане нови площи по направление „Биологично растениевъдство“ с трайни насаждения и не са предоставили документи, удостоверяващи[Ile2] , че трайните насаждения не са надвишили продължителността на периода на плододаване[Ile3] по Наредба за базисните цени на трайните насаждения (ДВ, бр. 65 от 1991 г.)[Ile4]
[Ile1] [Ile1]Оценяваме и уверено подкрепяме решението на МЗХГ да подпомага само плододаващи насаждения по мярката и в тази връзка, предлагаме следната опростена и лесно-доказуема методика за определянето на типа площи (в коментарите по-долу)
[Ile2] [Ile2] [Ile2]Вярваме, че най-адекватните документи, удостоверяващи, дали дадено насаждение не е надвишило продължителността на периода си на плододаване са именно – национално признатите приходни документи:
- Фактура;
- Договор с преработвател, търговец или трето лице, надлежно регистрирано по закона за храните;
- Транспортни бележки;
- Приемо-предавателен протокол.
Това са лесно проверими документи както от страна на БАБХ, така и в НАП.
Количествата реализирана реколта трябва да съответстват на
- Схемите за обвързано подпомагане на плодове за одобрените за подпомагане култури по тази схема, и
- По декларация от водещото научно звено, за съответната култура от Приложение № 10 към чл. 36, ал.1, т.2, б. “а”, които не са в списъка на одобрените за подпомагане по схемите за обвързана подкрепа на плодове.
Цените на реализация да съответстват най-малко с 50% от пазарните цени, определени от Института по пазарна икономика към датата на продажба.
При невъзможност на стопанина да докаже пълен добив и цена на реализация на реколтата за 2021г. за дадени площи, то сумата за плащането по мярката към тези площи следва да се съобрази, в процентно съотношение, към доказуемата реализация.
В случайте, в които производителият не е реализирал продукцията, дори и при хипотезата, че той е и преработвател на същата, то той трябва да може да докаже съответните наличности на склад в първичен или преработен вид.
[Ile3] [Ile3]Този период зависи основно от условията в които даденото насаждение вирее и се развива. При благоприятни почвено-климатични условия и/или грижи от страна на стопанина културата би могла да плододава в период, много по-дълъг от даден административно-формален определен такъв.
[Ile4] [Ile4]Предвид темповете на развитие на съвременната наука в земеделието и прилагането в практиката на безброй иновативни методи за създаване и отглеждане на дадено насаждение, се опасяваме, че еднозначното рефериране към тази наредба, без нейното адекватно обновяване преди това, ще доведе до значително изкривяване желания ефект от прилагането на мярка 10 и на статистиката, и до нецелесъобразното изразходване на предвиделия по мярката бюджет.
2. В ал. 2 се създава т.9:[Ile1]
„9. кандидатите, които са заявили за подпомагане нови площи по направление „Биологично растениевъдство“ с трайни насаждения и не са предоставили документи, удостоверяващи[Ile2] , че трайните насаждения не са надвишили продължителността на периода на плододаване[Ile3] по Наредба за базисните цени на трайните насаждения (ДВ, бр. 65 от 1991 г.)[Ile4]
[Ile1] [Ile1]Оценяваме и уверено подкрепяме решението на МЗХГ да подпомага само плододаващи насаждения по мярката и в тази връзка, предлагаме следната опростена и лесно-доказуема методика за определянето на типа площи (в коментарите по-долу)
[Ile2] [Ile2] [Ile2]Вярваме, че най-адекватните документи, удостоверяващи, дали дадено насаждение не е надвишило продължителността на периода си на плододаване са именно – национално признатите приходни документи:
- Фактура;
- Договор с преработвател, търговец или трето лице, надлежно регистрирано по закона за храните;
- Транспортни бележки;
- Приемо-предавателен протокол.
Това са лесно проверими документи както от страна на БАБХ, така и в НАП.
Количествата реализирана реколта трябва да съответстват на
- Схемите за обвързано подпомагане на плодове за одобрените за подпомагане култури по тази схема, и
- По декларация от водещото научно звено, за съответната култура от Приложение № 10 към чл. 36, ал.1, т.2, б. “а”, които не са в списъка на одобрените за подпомагане по схемите за обвързана подкрепа на плодове.
Цените на реализация да съответстват най-малко с 50% от пазарните цени, определени от Института по пазарна икономика към датата на продажба.
При невъзможност на стопанина да докаже пълен добив и цена на реализация на реколтата за 2021г. за дадени площи, то сумата за плащането по мярката към тези площи следва да се съобрази, в процентно съотношение, към доказуемата реализация.
В случайте, в които производителият не е реализирал продукцията, дори и при хипотезата, че той е и преработвател на същата, то той трябва да може да докаже съответните наличности на склад в първичен или преработен вид.
[Ile3] [Ile3]Този период зависи основно от условията в които даденото насаждение вирее и се развива. При благоприятни почвено-климатични условия и/или грижи от страна на стопанина културата би могла да плододава в период, много по-дълъг от даден административно-формален определен такъв.
[Ile4] [Ile4]Предвид темповете на развитие на съвременната наука в земеделието и прилагането в практиката на безброй иновативни методи за създаване и отглеждане на дадено насаждение, се опасяваме, че еднозначното рефериране към тази наредба, без нейното адекватно обновяване преди това, ще доведе до значително изкривяване желания ефект от прилагането на мярка 10 и на статистиката, и до нецелесъобразното изразходване на предвиделия по мярката бюджет.