В изпълнение на чл. 4 от Закона за младежта е изготвен Проект на Национална стратегия за младежта (2021-2030). Тя има за цел да дефинира основните и специфични цели и приоритети на държавната политика за младежта за периода 2021-2030 г., както и мерките за тяхното постигане.
С оглед акцентиране върху фокусирани интервенции в проблемни за младежта области е изготвен съществено изменен проект на Национална стратегия за младежта (2021-2030 г.). Хоризонталният характер на младежката политика е инкорпориран под формата на общи подкрепящи мерки, част от обхвата на други секторни политики – образование, заетост, култура и здравеопазване. Подчертана е координационната роля на водещата ресорна институция - Министерство на младежта и спорта, и са предложени динамични механизми за проследяване на изпълнението и навременна актуализация на документа.
Министерство на младежта и спорта
Адрес: София, София - 1040, бул. Васил Левски № 75
Електронна поща: anticorruption@mpes.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
За още по-качественото синхронизиране на Националната стратегия за младежта със стандартите в европейските политики за младежта и в съответствие с вече цитираните и в становището на НМФ по първия проект на стратегията документи: Ревизирана европейска харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите; Проучването Българската младеж 2018-2019; Стратегията на Европейския съюз за младите хора 2019-2027; Декларация от 3-тата Европейска конвенция за младежка работа 2020, част от Председателството на Германия на Съвета на Европа и Европейския съюз; Стратегията на Съвета на европа за развитие на младежкия сектор 2030, приета с Резолюция CM/Res(2020)2; и стъпвайки на препоръките на доклада “Младежките политики в България - възможности и предизвикателства” НМФ (https://nmf.bg/2020/11/24/youth_report/ ), както и Декларация за младежките пространства от VIII Национална младежка среща „Младежки пространства“, бихме искали да отправим следните препоръки към:
Оперативна цел 3.1: Повишаване на нивото на гражданска ангажираност на младите хора, Мярка “Ангажиране на неорганизирани младежи в различни форми на гражданско участие, доброволчество и младежки дейности”
Текстът на индикатор “Дял на млади хора, част от неформални групи” да се измени с “Дял на млади хора, част от неформални групи и младежки организации”.
Оперативна цел 3.1: Повишаване на нивото на гражданска ангажираност на младите хора
Текстът на мярка “Насърчаване на обмена на информация и сътрудничество между младежките организации, клубове и младите хора” да се промени с “Насърчаване създаването и развитието на младежки организации, клубове, структури и други.”
Цел 4: Развитие и утвърждаване на младежката работа в национален мащаб
Да се добавят следните текстове:
Оперативна цел 4.3: Насърчаване развитието и работата на младежки центрове и младежки пространства.
Мерки: Осигуряване на административна и финансова подкрепа за създаването, развитието и работата на младежки центрове и пространства.
Индикатори: Брой младежки центрове; Брой младежки пространства;
За още по-качественото синхронизиране на Националната стратегия за младежта със стандартите в европейските политики за младежта и в съответствие с вече цитираните и в становището на НМФ по първия проект на стратегията документи: Ревизирана европейска харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите; Проучването Българската младеж 2018-2019; Стратегията на Европейския съюз за младите хора 2019-2027; Декларация от 3-тата Европейска конвенция за младежка работа 2020, част от Председателството на Германия на Съвета на Европа и Европейския съюз; Стратегията на Съвета на европа за развитие на младежкия сектор 2030, приета с Резолюция CM/Res(2020)2; и стъпвайки на препоръките на доклада “Младежките политики в България - възможности и предизвикателства” НМФ (https://nmf.bg/2020/11/24/youth_report/ ), както и Декларация за младежките пространства от VIII Национална младежка среща „Младежки пространства“, бихме искали да отправим следните препоръки към:
Оперативна цел 3.1: Повишаване на нивото на гражданска ангажираност на младите хора, Мярка “Ангажиране на неорганизирани младежи в различни форми на гражданско участие, доброволчество и младежки дейности”
Текстът на индикатор “Дял на млади хора, част от неформални групи” да се измени с “Дял на млади хора, част от неформални групи и младежки организации”.
Оперативна цел 3.1: Повишаване на нивото на гражданска ангажираност на младите хора
Текстът на мярка “Насърчаване на обмена на информация и сътрудничество между младежките организации, клубове и младите хора” да се промени с “Насърчаване създаването и развитието на младежки организации, клубове, структури и други.”
Цел 4: Развитие и утвърждаване на младежката работа в национален мащаб
Да се добавят следните текстове:
Оперативна цел 4.3: Насърчаване развитието и работата на младежки центрове и младежки пространства.
Мерки: Осигуряване на административна и финансова подкрепа за създаването, развитието и работата на младежки центрове и пространства.
Индикатори: Брой младежки центрове; Брой младежки пространства;
Становище на Национален младежки форум
Относно: Публично обсъждане на проект на Национална стратегия за младежта (2021-2030)
Национален младежки форум приветства новия проект на Национална стратегия за младежта (2021-2030) и отчита, че са взети предвид качествените препоръки, отправени към текстовете на първия проект на стратегията по отношение на:
Европейското измерение на стратегията и синхронизирането и с Европейската стратегия за младежта и 11-те европейски младежки цели;
Осигуряването на подкрепа за работата на младежките организации и очертаване на ролята им в младежката политика;
Гарантиране на мерки за развитие на младежката работа в страната като ключов инструмент за подпомагане на развитието на младите хора;
Очертаване на мерки за подкрепа на ефективното участие на младите хора във вземането на решения на местно, национално и европейско ниво;
Повишаване на достъпа до неформално образование и създаването на инструменти за валидиране на уменията и компетенциите, придобити от участие в неформално образование;
Становище на Национален младежки форум
Относно: Публично обсъждане на проект на Национална стратегия за младежта (2021-2030)
Национален младежки форум приветства новия проект на Национална стратегия за младежта (2021-2030) и отчита, че са взети предвид качествените препоръки, отправени към текстовете на първия проект на стратегията по отношение на:
Европейското измерение на стратегията и синхронизирането и с Европейската стратегия за младежта и 11-те европейски младежки цели;
Осигуряването на подкрепа за работата на младежките организации и очертаване на ролята им в младежката политика;
Гарантиране на мерки за развитие на младежката работа в страната като ключов инструмент за подпомагане на развитието на младите хора;
Очертаване на мерки за подкрепа на ефективното участие на младите хора във вземането на решения на местно, национално и европейско ниво;
Повишаване на достъпа до неформално образование и създаването на инструменти за валидиране на уменията и компетенциите, придобити от участие в неформално образование;
Основен принцип, заложен при изпълнението на настоящата НСМ 2021-2030 г., трябва да бъде: Политика, насърчаваща участие и овластяване. Този принцип предполага предоставяне на възможности за качествено участие на младите хора във формирането, разработването, изпълнението и прилагането на младежките политики на национално, регионално и местно ниво. Той е заложен в Цел 3: «Насърчаване на ангажираността, участието и овластяването на младите хора» за «изграждането на демократичната култура и основни граждански компетентности».
Как следва да изглежда Оперативна цел 3.3.? Допълненията са в курсив.
Оперативна цел 3.3: Осигуряване на подкрепяща среда за младежките организации и популяризиране на ползи от тяхната работа. | |||
Мерки / Дейности | Очаквани резултати | Индикатори | Източници на информация |
Повишаване на капацитета и устойчивостта на младежките организации.
Стимулиране на активността на ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г., създадени по ЗПУО. | Изготвени и разпространени насоки за създаване, функциониране и устойчивост на младежките организации;
Повишен капацитет и устойчивост на младежките организации и органите на ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г. | Брой младежки организации, обхванати в дейности за повишаване на капацитета и устойчивостта
Брой младежи, участващи в ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г. | Онлайн проучване сред младежките организации
Онлайн проучване сред органите на ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г. |
Оперативна цел 1.1: Мерки/Дейности: „Насърчаване на участието на младите хора в неформално образование и самостоятелно учене”.
Оперативна цел 1.2: Мерки/Дейности: „Създаване на инструменти за валидиране и разпознаване на умения, придобити в рамките на неформално образование, самостоятелно учене и на резулати от учене чрез опит”.
От 2015 г. „самостоятелното” учене е заменено с правилния термин „информално учене” в Закона за предучилищното и училищното образование, Закона за професионалното образование и обучение и в Закона за насърчаване на заетостта. Наложително е новият стратегически документ НСМ да използва утвърдената правно терминология.
С УВАЖЕНИЕ, Д-Р ТАНЯ ЖЕЛЯЗКОВА-ТЕЯ
Учредител и Председател на Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”
Фондация „Институт за информални иновации” (ИИИ) е юридическо лице с идеална цел за осъществяване на дейност в обществена полза. Тя си поставя следните цели:
Основен принцип, заложен при изпълнението на настоящата НСМ 2021-2030 г., трябва да бъде: Политика, насърчаваща участие и овластяване. Този принцип предполага предоставяне на възможности за качествено участие на младите хора във формирането, разработването, изпълнението и прилагането на младежките политики на национално, регионално и местно ниво. Той е заложен в Цел 3: «Насърчаване на ангажираността, участието и овластяването на младите хора» за «изграждането на демократичната култура и основни граждански компетентности».
Как следва да изглежда Оперативна цел 3.3.? Допълненията са в курсив.
Оперативна цел 3.3: Осигуряване на подкрепяща среда за младежките организации и популяризиране на ползи от тяхната работа. | |||
Мерки / Дейности | Очаквани резултати | Индикатори | Източници на информация |
Повишаване на капацитета и устойчивостта на младежките организации.
Стимулиране на активността на ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г., създадени по ЗПУО. | Изготвени и разпространени насоки за създаване, функциониране и устойчивост на младежките организации;
Повишен капацитет и устойчивост на младежките организации и органите на ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г. | Брой младежки организации, обхванати в дейности за повишаване на капацитета и устойчивостта
Брой младежи, участващи в ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г. | Онлайн проучване сред младежките организации
Онлайн проучване сред органите на ученическото самоуправление в паралелките на учащите се от 15 до 19 г. |
Оперативна цел 1.1: Мерки/Дейности: „Насърчаване на участието на младите хора в неформално образование и самостоятелно учене”.
Оперативна цел 1.2: Мерки/Дейности: „Създаване на инструменти за валидиране и разпознаване на умения, придобити в рамките на неформално образование, самостоятелно учене и на резулати от учене чрез опит”.
От 2015 г. „самостоятелното” учене е заменено с правилния термин „информално учене” в Закона за предучилищното и училищното образование, Закона за професионалното образование и обучение и в Закона за насърчаване на заетостта. Наложително е новият стратегически документ НСМ да използва утвърдената правно терминология.
С УВАЖЕНИЕ, Д-Р ТАНЯ ЖЕЛЯЗКОВА-ТЕЯ
Учредител и Председател на Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”
Фондация „Институт за информални иновации” (ИИИ) е юридическо лице с идеална цел за осъществяване на дейност в обществена полза. Тя си поставя следните цели:
Изх. № 202/29.06.2021 г. ИИИ на 10 години 2021 – Международна година на творческата икономика за устойчиво развитие |
| ДО Министерство на младежта и спорта Министерство на образованието и науката Държавна агенция за закрила на детето |
Относно: Проект на НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА МЛАДЕЖТА 2021-2030 (НСМ)
Заглавието на НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА МЛАДЕЖТА 2021-2030 „АНГАЖИРАНЕ, ОВЛАСТЯВАНЕ, РАЗВИТИЕ» определя основните линии на политиките за целенасочена и последователна дейност на държавата, общините, младежките организации и обществото за пълноценно личностно развитие на младежите и участието им в обществения и икономическия живот.
Един от основните принципи на държавната политика за младежта съобразно чл. 3 от Закона за младежта (ЗМ) е «интеграция на политиките за децата и младежта», както и «свобода на сдружаване на младежите, свобода на младежките инициативи, самоуправление на младежките организации». Това налага в Националната стратегия за младежта 2021-2030 да се синхронизират нормите на всички български закони, отнасящи се до лицата на възраст от 15 до 19 г. , тъй като те се определят ралично в отделните закони.
По смисъла на Закона за закрила на детето (чл.2) «всяко физическо лице до навършване на 18 години» е дете.
По смисъла на Закона за младежта (§ 1) "младежи" са лица на възраст от 15 до 29 години включително.
Според Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО, чл. 8 ал. 2) «училищното образование е задължително до навършване на 16-годишна възраст», но фактически то продължава до навършване на 18-годишна, а понякога и 19-годишна възраст.
Възраст | 2025 г. | 2030 г. |
15-19 год. | 347 484 | 336 145 |
Прогнозата показва най-голям дял на тази възрастова группа и повече от 1/3 от всички младежи.
Това означава, че в НСМ трябва специално да се включат «организирани младежки структури при условията и по реда на специални закони» (чл. 20 ал. 1 от ЗМ), а това са структурите на ученическото самоуправление във всяка паралелка в училищата като оформи за отстояване на колективните права на младите хора от 15 до 19 г. в съответствие с чл. 171 ал. 1 и 2, чл. 92 ал. 2 и чл. 267 ал. 2 от ЗПУО. Чрез дейностите на ученическото самоуправление се представят, защитават и развиват «интересите и потребностите на младежта» (ЗМ, чл. 17).
През 2016 г. влезе в сила не само ЗПУО, но и държавният образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование (Наредба № 13, 21.09.2016 г.), в който бяха разписани целите, начините и формите на осъществяване, институционалните политики за подкрепа и рамковите изисквания за функциониране на ученическото самоуправление.
През 2017 г. Министерството на младежта и спорта подкрепи превода на европейски «Наръчник за ученици», подпомагащ ученическото участие и създаването на ученически организации.
През 2018 г. по поръчка на Министерство на образованието и науката беше създаден и разпространен до всички училища и центрове за подкрепа на личностното развитие в страната своеобразен наръчник „УЧЕНИЧЕСКОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?”, който вече е достъпен и в електронен формат (http://www.mon.bg/bg/27).
Изх. № 202/29.06.2021 г. ИИИ на 10 години 2021 – Международна година на творческата икономика за устойчиво развитие |
| ДО Министерство на младежта и спорта Министерство на образованието и науката Държавна агенция за закрила на детето |
Относно: Проект на НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА МЛАДЕЖТА 2021-2030 (НСМ)
Заглавието на НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА МЛАДЕЖТА 2021-2030 „АНГАЖИРАНЕ, ОВЛАСТЯВАНЕ, РАЗВИТИЕ» определя основните линии на политиките за целенасочена и последователна дейност на държавата, общините, младежките организации и обществото за пълноценно личностно развитие на младежите и участието им в обществения и икономическия живот.
Един от основните принципи на държавната политика за младежта съобразно чл. 3 от Закона за младежта (ЗМ) е «интеграция на политиките за децата и младежта», както и «свобода на сдружаване на младежите, свобода на младежките инициативи, самоуправление на младежките организации». Това налага в Националната стратегия за младежта 2021-2030 да се синхронизират нормите на всички български закони, отнасящи се до лицата на възраст от 15 до 19 г. , тъй като те се определят ралично в отделните закони.
По смисъла на Закона за закрила на детето (чл.2) «всяко физическо лице до навършване на 18 години» е дете.
По смисъла на Закона за младежта (§ 1) "младежи" са лица на възраст от 15 до 29 години включително.
Според Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО, чл. 8 ал. 2) «училищното образование е задължително до навършване на 16-годишна възраст», но фактически то продължава до навършване на 18-годишна, а понякога и 19-годишна възраст.
Възраст | 2025 г. | 2030 г. |
15-19 год. | 347 484 | 336 145 |
Прогнозата показва най-голям дял на тази възрастова группа и повече от 1/3 от всички младежи.
Това означава, че в НСМ трябва специално да се включат «организирани младежки структури при условията и по реда на специални закони» (чл. 20 ал. 1 от ЗМ), а това са структурите на ученическото самоуправление във всяка паралелка в училищата като оформи за отстояване на колективните права на младите хора от 15 до 19 г. в съответствие с чл. 171 ал. 1 и 2, чл. 92 ал. 2 и чл. 267 ал. 2 от ЗПУО. Чрез дейностите на ученическото самоуправление се представят, защитават и развиват «интересите и потребностите на младежта» (ЗМ, чл. 17).
През 2016 г. влезе в сила не само ЗПУО, но и държавният образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование (Наредба № 13, 21.09.2016 г.), в който бяха разписани целите, начините и формите на осъществяване, институционалните политики за подкрепа и рамковите изисквания за функциониране на ученическото самоуправление.
През 2017 г. Министерството на младежта и спорта подкрепи превода на европейски «Наръчник за ученици», подпомагащ ученическото участие и създаването на ученически организации.
През 2018 г. по поръчка на Министерство на образованието и науката беше създаден и разпространен до всички училища и центрове за подкрепа на личностното развитие в страната своеобразен наръчник „УЧЕНИЧЕСКОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?”, който вече е достъпен и в електронен формат (http://www.mon.bg/bg/27).
Относно: Проект за Национална стратегия за младежта 2021-2030
Сдружение "Ключ към щастие" подкрепя проекта на Национална стратегия за младежта 2021-2030, Министерството на младежта и спорта. Смятаме, че посочените оперативни цели кореспондират с нуждите на младите хора в България.
Относно: Проект за Национална стратегия за младежта 2021-2030
Сдружение "Ключ към щастие" подкрепя проекта на Национална стратегия за младежта 2021-2030, Министерството на младежта и спорта. Смятаме, че посочените оперативни цели кореспондират с нуждите на младите хора в България.
СТАНОВИЩЕ и ПРЕПОРЪКИ
Изготвени от
екипът на НЧ Бъдеще сега 2006
По повод
ПРОЕКТ ЗА НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ 2021-2030
Настоящото становище е изготвено по повод обществените консултации на Проекта за Национална стратегия за младежта 2021-2030. НЧ „Бъдеще сега 2006“ извърши щателен анализ на документа в качеството си на младежка организация, работеща активно в младежкия сектор през последните 15 години. Екипът на читалището заявява своят принципна подкрепа за така изготвения Проект на стратегията. Смятаме, че подходът на изготвяне е правилен, структурата е ясна, целите и мерките обхващат най-значимите аспекти и специфики на сектора, разписаните резултати и индикатори са ясни, постижими и отговарят на нуждите.
Имайки предвид всичко гореспоменато, бихме желали да дадем следните препоръки и да обърнем внимание на следните части от така предложения документ:
Гореспоменатите предложения и поправки имат за цел да допълнят документа и да доизяснят неговата посока. Искаме да направим, обаче, уговорката, че даденият документ би имал смисъл и стойност само и единствено, ако неговото изпълнение върви ръка за ръка с ясно разписана нормативна рамка на това що е то младежка работа, що е то младежки работник, младежко пространство и младежко доброволчество. Работата по изясняването на тези въпроси логично няма място в настоящия документ, но не бива да се забравя като необходимост и първа стъпка към успеха на така разписаната Стратегия.
Екипът на НЧ „Бъдеще сега 2006“
Лета Панайотова – секретар на читалището
СТАНОВИЩЕ и ПРЕПОРЪКИ
Изготвени от
екипът на НЧ Бъдеще сега 2006
По повод
ПРОЕКТ ЗА НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ 2021-2030
Настоящото становище е изготвено по повод обществените консултации на Проекта за Национална стратегия за младежта 2021-2030. НЧ „Бъдеще сега 2006“ извърши щателен анализ на документа в качеството си на младежка организация, работеща активно в младежкия сектор през последните 15 години. Екипът на читалището заявява своят принципна подкрепа за така изготвения Проект на стратегията. Смятаме, че подходът на изготвяне е правилен, структурата е ясна, целите и мерките обхващат най-значимите аспекти и специфики на сектора, разписаните резултати и индикатори са ясни, постижими и отговарят на нуждите.
Имайки предвид всичко гореспоменато, бихме желали да дадем следните препоръки и да обърнем внимание на следните части от така предложения документ:
Гореспоменатите предложения и поправки имат за цел да допълнят документа и да доизяснят неговата посока. Искаме да направим, обаче, уговорката, че даденият документ би имал смисъл и стойност само и единствено, ако неговото изпълнение върви ръка за ръка с ясно разписана нормативна рамка на това що е то младежка работа, що е то младежки работник, младежко пространство и младежко доброволчество. Работата по изясняването на тези въпроси логично няма място в настоящия документ, но не бива да се забравя като необходимост и първа стъпка към успеха на така разписаната Стратегия.
Екипът на НЧ „Бъдеще сега 2006“
Лета Панайотова – секретар на читалището
Въпреки гореизложените позитиви, бихме искали да предложим редакции на предложения текст:
Политика основаваща се на равнопоставеност и приобщаване. Всяка секторна политика трябва да гарантира … независимо от неговия пол, сексуална ориентация, етническа принадлежност …
В текста на политиката предлагаме да се добави и сексуална ориентация. Така ще бъдем сигурни, че политиките ще отразяват равнопоставеност и приобщаване и няма да дискриминират нито една общност.
С уважение за една по-сплотена младежка общност!
Сдружение “Студенти в действие”
Въпреки гореизложените позитиви, бихме искали да предложим редакции на предложения текст:
Политика основаваща се на равнопоставеност и приобщаване. Всяка секторна политика трябва да гарантира … независимо от неговия пол, сексуална ориентация, етническа принадлежност …
В текста на политиката предлагаме да се добави и сексуална ориентация. Така ще бъдем сигурни, че политиките ще отразяват равнопоставеност и приобщаване и няма да дискриминират нито една общност.
С уважение за една по-сплотена младежка общност!
Сдружение “Студенти в действие”
Поради тези и ред други причини смятаме гореизложения проект за Национална стратегия за младежта 2021-2030 г. за изчерпателен и допринасящ за активното развитие на младежката общност. Абсолютно сме съгласни със заложените цели и принципи. Вярваме, че проектът допълва предишната Национална стратегия за младежта 2010 - 2020, като надгражда нейните позитиви и поправя негативите.
Чрез добре определените характеристики на младите хора, както от демографски, така и от личностен аспект, ние от Сдружение “Студенти в действие” смятаме, че проектът ще даде конкретни, видими и лесно четими резултати. Индикаторите за количествен и качествен контрол ще спомогнат в това направление и ще позволят, както на институциите, така и на гражданския сектор, да следи дали целите на стратегията се изпълняват качествено.
Поради тези и ред други причини смятаме гореизложения проект за Национална стратегия за младежта 2021-2030 г. за изчерпателен и допринасящ за активното развитие на младежката общност. Абсолютно сме съгласни със заложените цели и принципи. Вярваме, че проектът допълва предишната Национална стратегия за младежта 2010 - 2020, като надгражда нейните позитиви и поправя негативите.
Чрез добре определените характеристики на младите хора, както от демографски, така и от личностен аспект, ние от Сдружение “Студенти в действие” смятаме, че проектът ще даде конкретни, видими и лесно четими резултати. Индикаторите за количествен и качествен контрол ще спомогнат в това направление и ще позволят, както на институциите, така и на гражданския сектор, да следи дали целите на стратегията се изпълняват качествено.
Настоящият документ е изготвен във връзка с обществените консултации на Проекта на Националната стратегия за младежта 2021-2030. Мнението, изразено в него, се основава на професионалните изводи на Сдружение “Студенти в действие”.
“Младежи са движеща сила, а не проблем”
Това е една от главните сили на Сдружение “Студенти в действие” и една от причините да продължаваме вече 3-та година да работим с български младежи и студенти. От 2018 до сега ние сме се фокусирали върху развиването на потенциала на младите хора, успехите във всички сфери на обществения живот и образуването на силно студентско общество в България.
През годините, не един или два пъти, сме ставали свидетели на неглижиране на младежкия сектор и работа, стереотипизация на младите хора и недостатъчно възможности за тяхното лично и професионално развитие. Същевременно, ние знаем колко амбициозни и мотивирани са българските младежи и как ангажирането, овластяването и развитието ще им помогнат да разгърнат пълния си потенциал и да допринесат за развитието на държавата и общността.
Настоящият документ е изготвен във връзка с обществените консултации на Проекта на Националната стратегия за младежта 2021-2030. Мнението, изразено в него, се основава на професионалните изводи на Сдружение “Студенти в действие”.
“Младежи са движеща сила, а не проблем”
Това е една от главните сили на Сдружение “Студенти в действие” и една от причините да продължаваме вече 3-та година да работим с български младежи и студенти. От 2018 до сега ние сме се фокусирали върху развиването на потенциала на младите хора, успехите във всички сфери на обществения живот и образуването на силно студентско общество в България.
През годините, не един или два пъти, сме ставали свидетели на неглижиране на младежкия сектор и работа, стереотипизация на младите хора и недостатъчно възможности за тяхното лично и професионално развитие. Същевременно, ние знаем колко амбициозни и мотивирани са българските младежи и как ангажирането, овластяването и развитието ще им помогнат да разгърнат пълния си потенциал и да допринесат за развитието на държавата и общността.
- При „Оперативна цел 4.1: Създаване на механизъм за разпознаване и развитие на младежка работа и разпространението й“ в графа „Очаквани резултати“ да се добавят резултати „Повишен брой младежки работници(професионални и доброволци)“ и „Установяване на рамки, програми и пътища за образование, обучение, изграждане на капацитет и професионално развитие на младежките работници“ . В графа „Индикатори“ да се добави „брой младежки работници участвали в обучения за повишаване на квалификацията си“, а в източници на информация да се добави „Национално представително ежегодно проучване“ и „Онлайн проучване сред младежките организации“.
- При „Оперативна цел 4.1: Създаване на механизъм за разпознаване и развитие на младежка работа и разпространението й“ в графа „Очаквани резултати“ да се добавят резултати „Повишен брой младежки работници(професионални и доброволци)“ и „Установяване на рамки, програми и пътища за образование, обучение, изграждане на капацитет и професионално развитие на младежките работници“ . В графа „Индикатори“ да се добави „брой младежки работници участвали в обучения за повишаване на квалификацията си“, а в източници на информация да се добави „Национално представително ежегодно проучване“ и „Онлайн проучване сред младежките организации“.
Настоящият документ е изготвен във връзка с обществените консултации на Проекта на Националната стратегия за младежта 2021-2030. Мнението, изразено в него, се основава на професионалните изводи и теренните наблюдения на Организацията на българските скаути, свързани с някои от предизвикателствата за младите хора в България.
България не може да си позволи пропиляване на таланти, социално изключване или неангажираност сред нейната младеж. Младите хора не са само бъдещето на България - те са нейното настояще. От развитието на техния пълен потенциал и постигнат успех зависи просперитета на цялото общество. Младите хора имат основателни амбиции за своето настояще и бъдеще в България. От своя страна, България трябва да им предложи по-добри възможности за живот и да предприема действия предвид техните безпокойства.
Организация на българските скаути е удовлетворена да види в настоящия проект на Национална стратегия за младежта 2021-2030 съсредоточаване върху цели и мерки, които са предназначени за постигане на положителна промяна, така че всички млади хора от различните райони на България да живеят пълноценно и здравословно, да постигат своя пълен потенциал и да са оправомощени и подготвени така, че да променят общността и държавата, така че България да има най-добрата среда за растеж, живот и удовлетворение. Въпреки това бихме искали да предложим няколко редакции на предложения текст: - В частта „Профил на младите хора в страната“, считаме, че е подходящо да се добави и текст, придружен от извадка от статистическа информация по отношение на процента на участие на младите българи в сдружения с нестопанска цел(младежки сдружения), съпоставена с нивата на участие в останалите европейски страни. Това според нас е най-уместно да стане в допълнение на информацията на стр.15 и стр.16 от проекта на стратегията „България остава на предпоследно място в ЕС по отношение на обществената активност на гражданите и нивото на участие в доброволчески дейности“ . Считаме, че това е необходимо, за да може да се обоснове приоритизирането на изведените в стратегията цел 1, цел 3 и цел 4 и нуждата от устойчиво финансиране и активна подкрепа за изграждането на капацитет на младежките организации и младежките работници; - Текста на визията предлагаме да се редактира и да добие вида: „Способни, ангажирани и овластени млади хора, готови да развиват своя пълен потенциал и съзнателно да допринасят за развитие на Република България в контекста на европейското семейство и глобалния свят.“ С тази редакция освен стилистичната корекция с избягване на последователната употреба на синонимите „своя“ и „собствен“, както и добавянето на „да“ пред „допринасят“ , допълваме и определението „пълен“ за „потенциал“; - Навсякъде в текста( напр. стр.22, стр.23, стр.24 и т.н.), където са изписани „отговорни институции и партньори“ да се добавят и изброените като „други партньори“, а не да се посочват в отделен абзац, като допълващи и незначителни, неправителствените организации, младежките центрове и пространства, училищата и университетите. Предлагаме тук да допълним и пропуснатите „младежки работници“, които са основни гаранти за осигуряване високо качество на младежката работа. Допустима за нас е и друга редакция, в която се посочва една Отговорна институция – координатор, а после се добавя „Партньори за изпълнението на мерките:“, след което се изписват в един абзац всички останали институции и партньори; - Предлагаме редакция при „Оперативна цел 3.3:: Осигуряване на подкрепяща среда за младежките организации и популяризиране на ползи от тяхната работа“. В таблицата на стр. 26 , текста в графа „Очаквани резултати“ – по отношение на вторите мерки/дейности – „...и оптимизиране на процедурите за кандидатстване“, да се допълни с с „Качествено и справедливо оценяване на проектните предложения“. В следващата графа „индикатори“ – да се добави индикатора „процентно съотношение между одобрените за финансиране проекти на младежки организации спрямо общия брой одобрени проекти“;
Настоящият документ е изготвен във връзка с обществените консултации на Проекта на Националната стратегия за младежта 2021-2030. Мнението, изразено в него, се основава на професионалните изводи и теренните наблюдения на Организацията на българските скаути, свързани с някои от предизвикателствата за младите хора в България.
България не може да си позволи пропиляване на таланти, социално изключване или неангажираност сред нейната младеж. Младите хора не са само бъдещето на България - те са нейното настояще. От развитието на техния пълен потенциал и постигнат успех зависи просперитета на цялото общество. Младите хора имат основателни амбиции за своето настояще и бъдеще в България. От своя страна, България трябва да им предложи по-добри възможности за живот и да предприема действия предвид техните безпокойства.
Организация на българските скаути е удовлетворена да види в настоящия проект на Национална стратегия за младежта 2021-2030 съсредоточаване върху цели и мерки, които са предназначени за постигане на положителна промяна, така че всички млади хора от различните райони на България да живеят пълноценно и здравословно, да постигат своя пълен потенциал и да са оправомощени и подготвени така, че да променят общността и държавата, така че България да има най-добрата среда за растеж, живот и удовлетворение. Въпреки това бихме искали да предложим няколко редакции на предложения текст: - В частта „Профил на младите хора в страната“, считаме, че е подходящо да се добави и текст, придружен от извадка от статистическа информация по отношение на процента на участие на младите българи в сдружения с нестопанска цел(младежки сдружения), съпоставена с нивата на участие в останалите европейски страни. Това според нас е най-уместно да стане в допълнение на информацията на стр.15 и стр.16 от проекта на стратегията „България остава на предпоследно място в ЕС по отношение на обществената активност на гражданите и нивото на участие в доброволчески дейности“ . Считаме, че това е необходимо, за да може да се обоснове приоритизирането на изведените в стратегията цел 1, цел 3 и цел 4 и нуждата от устойчиво финансиране и активна подкрепа за изграждането на капацитет на младежките организации и младежките работници; - Текста на визията предлагаме да се редактира и да добие вида: „Способни, ангажирани и овластени млади хора, готови да развиват своя пълен потенциал и съзнателно да допринасят за развитие на Република България в контекста на европейското семейство и глобалния свят.“ С тази редакция освен стилистичната корекция с избягване на последователната употреба на синонимите „своя“ и „собствен“, както и добавянето на „да“ пред „допринасят“ , допълваме и определението „пълен“ за „потенциал“; - Навсякъде в текста( напр. стр.22, стр.23, стр.24 и т.н.), където са изписани „отговорни институции и партньори“ да се добавят и изброените като „други партньори“, а не да се посочват в отделен абзац, като допълващи и незначителни, неправителствените организации, младежките центрове и пространства, училищата и университетите. Предлагаме тук да допълним и пропуснатите „младежки работници“, които са основни гаранти за осигуряване високо качество на младежката работа. Допустима за нас е и друга редакция, в която се посочва една Отговорна институция – координатор, а после се добавя „Партньори за изпълнението на мерките:“, след което се изписват в един абзац всички останали институции и партньори; - Предлагаме редакция при „Оперативна цел 3.3:: Осигуряване на подкрепяща среда за младежките организации и популяризиране на ползи от тяхната работа“. В таблицата на стр. 26 , текста в графа „Очаквани резултати“ – по отношение на вторите мерки/дейности – „...и оптимизиране на процедурите за кандидатстване“, да се допълни с с „Качествено и справедливо оценяване на проектните предложения“. В следващата графа „индикатори“ – да се добави индикатора „процентно съотношение между одобрените за финансиране проекти на младежки организации спрямо общия брой одобрени проекти“;
Продължение:
- При „Оперативна цел 4.2": Насърчаване на иновативни подходи в младежката работа“ предлагаме да се добави допълнителна дейност/мярка „ Прилагане на добри международни практики в младежката работа“ , а като индикатор може да се добави „брой младежки организации, клонове на международни младежки организации“ и „Брой младежки организации, работещи с международни партньори за прилагане на добри практики“
- При „Оперативна цел 6.1": Създаване на условия и насърчаване на младите хора към здравословен начин на живот...“ , моля да се отстрани допусната грешка и при четвъртия индикатор думата „срещу“ се замени със „за“.
- При „Оперативна цел 6.4“ предлагаме да се избере единия от двата термина(синоними) „околната реда“ и „природата“ и да се ползва само той, а не да се получава изброяване на взаимозаменяеми синоними. Такова изброяване освен в името на оперативната цел има и във втория очакван резултат. Ние бихме предпочели да се ползва само „околната среда“. При третия и четвъртия индикатор на същата оперативна цел, за да стане смислово еднозначно ясно, предлагаме да се добави думата „опазването на“ пред „околната среда“
- На стр. 33 в глава „Финансиране“, предлагаме второто изречение да се редактира така: „Средства могат да бъдат осигурени и чрез проектно финансиране от действащи Европейски фондове, Национални оперативни програми, програмите „Еразъм+“ и „Европейски корпус за солидарност“, други програми на Европейския съюз, Съвета на Европа и други източници.“
- На стр. 34 в глава „Индикатори“ предлагаме думите от последния ред “ в известна степен“ да отпаднат. Методологията на изработване на годишните отчети се очаква да се разработи така, че те да дават информация за резултатността и ефективността на провежданата политика.
- На стр.36 в глава „Заключение“ предлагаме първото изречение да се редактира така: “От съществено значение за изпълнението и постигането на заложените цели на Национална стратегия на младежта 2021-2030 г. е сътрудничеството и партньорството на всички пряко ангажирани институции на национално, регионално и местно ниво с Националният младежки форум и представителите на младежките неправителствени организации.
За нас е важно да видим в стратегията текстове които ясно заявяват:
- Силно признание на важната роля на Неправителствените младежки организации и адекватни мерки за подкрепа на тяхното устойчиво развитие;
- Националният младежки форум като чадърна организация за неправителствените младежки организации в България играе привилегирована роля като правителствен партньор в развитието и прилагането на политиките за младежта;
- Признаване важната роля на младежките работници за изпълнение на стратегията. Установяване на рамки, програми и пътища за образование, обучение, изграждане на капацитет и професионално развитие на младежките работници въз основа на съгласуван набор от компетенции (например ценности, нагласи, умения, знания и критично мислене);
- Ясно посочени ангажименти за координацията между различните министерства, агенции и други обществени органи, отговорни и работещи по въпроси засягащи младите хора;
- Ясен ангажимент на държавата за приоритизиране изпълнението на стратегията, изразено в осигуряване на достатъчни ресурси, както по отношение на финансирането така и за изграждане на капацитет на човешките ресурси, ангажирани с разработване, реализиране и оценяване на младежките политики.
Организация на бългсарските скаути
Продължение:
- При „Оперативна цел 4.2": Насърчаване на иновативни подходи в младежката работа“ предлагаме да се добави допълнителна дейност/мярка „ Прилагане на добри международни практики в младежката работа“ , а като индикатор може да се добави „брой младежки организации, клонове на международни младежки организации“ и „Брой младежки организации, работещи с международни партньори за прилагане на добри практики“
- При „Оперативна цел 6.1": Създаване на условия и насърчаване на младите хора към здравословен начин на живот...“ , моля да се отстрани допусната грешка и при четвъртия индикатор думата „срещу“ се замени със „за“.
- При „Оперативна цел 6.4“ предлагаме да се избере единия от двата термина(синоними) „околната реда“ и „природата“ и да се ползва само той, а не да се получава изброяване на взаимозаменяеми синоними. Такова изброяване освен в името на оперативната цел има и във втория очакван резултат. Ние бихме предпочели да се ползва само „околната среда“. При третия и четвъртия индикатор на същата оперативна цел, за да стане смислово еднозначно ясно, предлагаме да се добави думата „опазването на“ пред „околната среда“
- На стр. 33 в глава „Финансиране“, предлагаме второто изречение да се редактира така: „Средства могат да бъдат осигурени и чрез проектно финансиране от действащи Европейски фондове, Национални оперативни програми, програмите „Еразъм+“ и „Европейски корпус за солидарност“, други програми на Европейския съюз, Съвета на Европа и други източници.“
- На стр. 34 в глава „Индикатори“ предлагаме думите от последния ред “ в известна степен“ да отпаднат. Методологията на изработване на годишните отчети се очаква да се разработи така, че те да дават информация за резултатността и ефективността на провежданата политика.
- На стр.36 в глава „Заключение“ предлагаме първото изречение да се редактира така: “От съществено значение за изпълнението и постигането на заложените цели на Национална стратегия на младежта 2021-2030 г. е сътрудничеството и партньорството на всички пряко ангажирани институции на национално, регионално и местно ниво с Националният младежки форум и представителите на младежките неправителствени организации.
За нас е важно да видим в стратегията текстове които ясно заявяват:
- Силно признание на важната роля на Неправителствените младежки организации и адекватни мерки за подкрепа на тяхното устойчиво развитие;
- Националният младежки форум като чадърна организация за неправителствените младежки организации в България играе привилегирована роля като правителствен партньор в развитието и прилагането на политиките за младежта;
- Признаване важната роля на младежките работници за изпълнение на стратегията. Установяване на рамки, програми и пътища за образование, обучение, изграждане на капацитет и професионално развитие на младежките работници въз основа на съгласуван набор от компетенции (например ценности, нагласи, умения, знания и критично мислене);
- Ясно посочени ангажименти за координацията между различните министерства, агенции и други обществени органи, отговорни и работещи по въпроси засягащи младите хора;
- Ясен ангажимент на държавата за приоритизиране изпълнението на стратегията, изразено в осигуряване на достатъчни ресурси, както по отношение на финансирането така и за изграждане на капацитет на човешките ресурси, ангажирани с разработване, реализиране и оценяване на младежките политики.
Организация на бългсарските скаути
15.06.2021
30.06.2021
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Национален младежки форум подкрепя и застава и зад становищата публикувани под новия проект на стратегия в портала за обществени консултации www.strategy.bg от НЧ Бъдеще сега 2006, Организация на българските скаути и Студенти в действие - организации членове на НМФ.
Национален младежки форум счита, че младежките организации следва да се включват активно в процесите на планиране, изпълнение и мониторинг на Стратегията и да бъдат разпознавани като ключови партньори за постигането на устойчив прогрес в политиката за младежта и в тази връзка оставаме на разположение и ще следим последващите процеси след приемането на Националната стратегията за младежта (2021-2030)
Пълният текст на становището може да бъде видян тук:
https://drive.google.com/file/d/1snlAYeYgLtFXOKR1Q2mOVfAA77uDkgCq/view?usp=sharing
Национален младежки форум подкрепя и застава и зад становищата публикувани под новия проект на стратегия в портала за обществени консултации www.strategy.bg от НЧ Бъдеще сега 2006, Организация на българските скаути и Студенти в действие - организации членове на НМФ.
Национален младежки форум счита, че младежките организации следва да се включват активно в процесите на планиране, изпълнение и мониторинг на Стратегията и да бъдат разпознавани като ключови партньори за постигането на устойчив прогрес в политиката за младежта и в тази връзка оставаме на разположение и ще следим последващите процеси след приемането на Националната стратегията за младежта (2021-2030)
Пълният текст на становището може да бъде видян тук:
https://drive.google.com/file/d/1snlAYeYgLtFXOKR1Q2mOVfAA77uDkgCq/view?usp=sharing