Счита се, че с Наредба № 5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите, която е в сила от месец януари 2007 г., са създадени нормативни условия за цялостно паспортизиране на сградния фонд и на техническата инфраструктура - за нови и за съществуващи строежи. Предвид изтичащия срок, определен за съставяне на техническите паспорти на съществуващи строежи - държавна, общинска или частна собственост, в т.ч. строежите - смесена държавна и частна собственост или смесена общинска и частна собственост, в МРРБ се получиха множество реакции на омбудсмана на Република България, на организации и граждани, на народни представители, направени бяха редица публикации и коментари в пресата, в които се споделя, че в условията на висока степен на несигурност, породена от извънредните обстоятелства на пандемията от COVID-19, гражданите, както и държавните и общински институции няма да могат да се справят в посочения срок с разхода за задължителна паспортизация. Обществеността изразява неразбиране по отношение на изискването за обследване и паспортизация на съществуващи частни строежи когато не са налице намерения за изпълнение на строителни и монтажни работи (СМР), свързани с конструкцията им или с издаване на разрешение за строеж.
Основна цел на предлаганото изменение на наредбата е да облекчи бизнеса, гражданите и централните и общински администлации от допълнително натоварване с разходи в условията на икономическо възстановяване след пандемията от COVID-19.
На основание чл. 26, ал. 3 и 4 от Закона за нормативните актове, срокът за обществено обсъждане след публикуване на проекта на наредба и мотивите на Портала за обществени консултации и на интернет страниците на Министерството на регионалното развитие и благоустройството е 14 дни, мотивиран от обстоятелството, че проект на Наредба за изменение на Наредба № 5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите и придружаващите го мотиви вече е бил подлаган на процедура по обществено обсъждане, в периода 29.04.2021 г. – 31.05.2021 г.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Адрес: София, ул. Св. Св. Кирил и Методий 17-19
Електронна поща: e-mrrb@mrrb.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Моля изчерпателно да бъдат упоменати видовете СМР, при чието извършване да се налага конструктивно обследване и издаването но технически паспорт на сградите, построени преди 01/01/2007 ! Нека не бъде оставено на преценката на съсобствениците и етажната собственост да преценяват необходимостта от това, защото едно бутане на стена при вътрешно преустлройство на апартамент от жилищна сграда или поставяне на външна топлоизолация на 3 съседни етажа например също може с основание да се третира като СМР, водеща до промени, които изменят натоварнето на кострукцията.
Моля изчерпателно да бъдат упоменати видовете СМР, при чието извършване да се налага конструктивно обследване и издаването но технически паспорт на сградите, построени преди 01/01/2007 ! Нека не бъде оставено на преценката на съсобствениците и етажната собственост да преценяват необходимостта от това, защото едно бутане на стена при вътрешно преустлройство на апартамент от жилищна сграда или поставяне на външна топлоизолация на 3 съседни етажа например също може с основание да се третира като СМР, водеща до промени, които изменят натоварнето на кострукцията.
Считам, че най-справедлив е подхода за вменяване на задължение за съставяне на технически паспорти на всички новопостроени сгради и при преустройство на част от съществуващ строеж или цялостно преустройство на съществуващ строеж.
Не е обосновано да се натоварва населението да заплаща на консултантски фирми да издават паспорти на строежи въведени в експлоатация по законовия ред действал към момента на построяването им.
В случай, че е необходимо все пак да се извърши цялостно обследване и паспортизация на строежите за целите на статистика или с друга цел, то редно би било този който изисква паспортизацията да заплати за нейното изготвяне.
Считам, че най-справедлив е подхода за вменяване на задължение за съставяне на технически паспорти на всички новопостроени сгради и при преустройство на част от съществуващ строеж или цялостно преустройство на съществуващ строеж.
Не е обосновано да се натоварва населението да заплаща на консултантски фирми да издават паспорти на строежи въведени в експлоатация по законовия ред действал към момента на построяването им.
В случай, че е необходимо все пак да се извърши цялостно обследване и паспортизация на строежите за целите на статистика или с друга цел, то редно би било този който изисква паспортизацията да заплати за нейното изготвяне.
Освен предложението изменения е необходимо техническите паспорти да бъдат въвеждани и съхранявани в изцяло електронен и структуриран вид. Следва да се предвиди
- централизиран регистър на технически паспорти (това предполага сериозна редакция на Раздел III)
- електронно подаване (а не досегашния чл. 10, който включва предаване на диск, което е твърде остарял подход)
Самото преместване на сроковете е разумно, но следва до датата на влизане в сила да се подготвена техническата инфраструктура за да се извлече максимума от това усилие.
Освен предложението изменения е необходимо техническите паспорти да бъдат въвеждани и съхранявани в изцяло електронен и структуриран вид. Следва да се предвиди
- централизиран регистър на технически паспорти (това предполага сериозна редакция на Раздел III)
- електронно подаване (а не досегашния чл. 10, който включва предаване на диск, което е твърде остарял подход)
Самото преместване на сроковете е разумно, но следва до датата на влизане в сила да се подготвена техническата инфраструктура за да се извлече максимума от това усилие.
Паспортизацията на сгради построени преди влизане в сила на наредбата би следвало да бъде поета и издадена изцяло служебно от съответните общини и/или други държавни институции тъй,като когато са строени сградите не е имало такова изискване и би следвало чрез предоставените чертежи,разрешения и пр.от собственици фигуриращи както в техническите отдели на общините,така и в АГКК.Не може да се изискват този вид действия,които да ни товарят финансово за нещо,което не е било изисквано при строежи преди наредбата.
Накратко институциите/посочени по-горе или други/ тъй,като и те разполагат с всички документи и чертежи.могат да изкарат служебно без финансова тежест към собствениците нужните им технически паспорти на съществуващите сгради строени преди тази наредба.
Мнението изразява очакването за премахване на частта в наредба,закон или друго касаещи недопустимо финансово и/или друго задължаване за период в който не е имало подобно изискване,като е и от името на повече от 24 граждани/съкварталци/.
Паспортизацията на сгради построени преди влизане в сила на наредбата би следвало да бъде поета и издадена изцяло служебно от съответните общини и/или други държавни институции тъй,като когато са строени сградите не е имало такова изискване и би следвало чрез предоставените чертежи,разрешения и пр.от собственици фигуриращи както в техническите отдели на общините,така и в АГКК.Не може да се изискват този вид действия,които да ни товарят финансово за нещо,което не е било изисквано при строежи преди наредбата.
Накратко институциите/посочени по-горе или други/ тъй,като и те разполагат с всички документи и чертежи.могат да изкарат служебно без финансова тежест към собствениците нужните им технически паспорти на съществуващите сгради строени преди тази наредба.
Мнението изразява очакването за премахване на частта в наредба,закон или друго касаещи недопустимо финансово и/или друго задължаване за период в който не е имало подобно изискване,като е и от името на повече от 24 граждани/съкварталци/.
Предлаганите промени създават изискване за съставяне на технически паспорт на ограничен кръг от съществуващите сгради - само за тези, по отношение на които ще се извършват СМР. С това се създава несигурност по отношение на механичната здравина и устойчивост на строежите. Не се осигурява изпълнението на изискванията на Регламент (ЕС) на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 година за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти и за отмяна на Директива 89/106/ЕИО на Съвета. При приемане на предложените изменения, в действащото законодателство ще се създаде празнота по отношение на гаранциите за качество на вложените в строежите строителни продукти и техния експлоатационен срок.
Глава 1, чл. 2, т. 3 от горепосочения Регламент определя понятието "строежи" като сгради и строителни съоръжения, без да прави разлика дали са изградени след приемането и влизането в сила на съответен законодателен акт, или преди това. Член 3 и приложение I от Регламента въвеждат основни изисквания към строежите, които се прилагат към всички сгради, изградени на територия, на която се прилага общностното право. В съответствие с тези разпоредби от европейското законодателство, в ДВ, бр. 76 от 15.09.2006г. са приети изменения в чл. 169 ЗУТ, създадени са чл. 169а, 176а и други разпоредби от ЗУТ, които осигуряват изпълнението на изискванията към всички строежи - съществуващи и нови.
Целите, към които са насочени предложените от вносителя изменения в Наредба № 5 от 2006 г., могат да бъдат постигнати с мотивационни и разяснителни мерки, адресирани до гражданите, бизнеса, централните и общинските администрации.
Настоящата пандемия от COVID-19 не би могла да бъде посочена като мотив за отмяна на законно предвидени задължения за правните субекти, предвид факта, че тези задължения са установени преди относително дълъг период от време - петнадесет години. За да се облекчат гражданите и бизнеса от допълнителното натоварване с разходи, могат да се предвидят подходящи финансови мерки.
Съставянето на технически паспорт на съществуващите сгради е необходимо. Фактът, че е свързано с финансови разходи и провеждане на административни процедури, не е релевантен по отношение на необходимостта от ефективното му извършване.
На посочените основания, предложените промени не следва да бъдат приети.
Предлаганите промени създават изискване за съставяне на технически паспорт на ограничен кръг от съществуващите сгради - само за тези, по отношение на които ще се извършват СМР. С това се създава несигурност по отношение на механичната здравина и устойчивост на строежите. Не се осигурява изпълнението на изискванията на Регламент (ЕС) на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 година за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти и за отмяна на Директива 89/106/ЕИО на Съвета. При приемане на предложените изменения, в действащото законодателство ще се създаде празнота по отношение на гаранциите за качество на вложените в строежите строителни продукти и техния експлоатационен срок.
Глава 1, чл. 2, т. 3 от горепосочения Регламент определя понятието "строежи" като сгради и строителни съоръжения, без да прави разлика дали са изградени след приемането и влизането в сила на съответен законодателен акт, или преди това. Член 3 и приложение I от Регламента въвеждат основни изисквания към строежите, които се прилагат към всички сгради, изградени на територия, на която се прилага общностното право. В съответствие с тези разпоредби от европейското законодателство, в ДВ, бр. 76 от 15.09.2006г. са приети изменения в чл. 169 ЗУТ, създадени са чл. 169а, 176а и други разпоредби от ЗУТ, които осигуряват изпълнението на изискванията към всички строежи - съществуващи и нови.
Целите, към които са насочени предложените от вносителя изменения в Наредба № 5 от 2006 г., могат да бъдат постигнати с мотивационни и разяснителни мерки, адресирани до гражданите, бизнеса, централните и общинските администрации.
Настоящата пандемия от COVID-19 не би могла да бъде посочена като мотив за отмяна на законно предвидени задължения за правните субекти, предвид факта, че тези задължения са установени преди относително дълъг период от време - петнадесет години. За да се облекчат гражданите и бизнеса от допълнителното натоварване с разходи, могат да се предвидят подходящи финансови мерки.
Съставянето на технически паспорт на съществуващите сгради е необходимо. Фактът, че е свързано с финансови разходи и провеждане на административни процедури, не е релевантен по отношение на необходимостта от ефективното му извършване.
На посочените основания, предложените промени не следва да бъдат приети.
19.07.2021
02.08.2021
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Наредба №5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите в сила от януари 2007 г., нормативно предвижда да бъде паспортизиран целият сграден фонд и техническата инфраструктура на новите и на съществуващите строежи. След 15-годишни неблагополучия, отлагане на крайните дати три пъти / през 2011, 2013 и 2015 /, предлага се проблемът да се реши чрез отпадане на задължителните технически паспорти на сградите и съоръженията за определена група и отлагане на срока с 10 години.
Бих направил следните кратки коментари по предложението за изменение:
В заключение – има нужда от концептуално нова наредба за техническите паспорти на строежите, практически релизуема и водеща до устойчиво решение на проблема.
Наредба №5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите в сила от януари 2007 г., нормативно предвижда да бъде паспортизиран целият сграден фонд и техническата инфраструктура на новите и на съществуващите строежи. След 15-годишни неблагополучия, отлагане на крайните дати три пъти / през 2011, 2013 и 2015 /, предлага се проблемът да се реши чрез отпадане на задължителните технически паспорти на сградите и съоръженията за определена група и отлагане на срока с 10 години.
Бих направил следните кратки коментари по предложението за изменение:
В заключение – има нужда от концептуално нова наредба за техническите паспорти на строежите, практически релизуема и водеща до устойчиво решение на проблема.