Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за съдържанието,условията и реда за водене,поддържане и ползване на регистъра на приемно-предавателните станции на наземни мрежи,дейностите

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

26.08.2021 г. 27.09.2021 г. Неактивна

Номер на консултация

6257-K

Област на политика

Държавна администрация

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) откри процедура за обществено обсъждане на проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за съдържанието, условията и реда за водене, поддържане и ползване на регистъра на приемно-предавателните станции на наземни мрежи, дейностите по чл. 151, ал. 1, т. 16 от Закона за устройство на територията и точките за безжичен достъп с малък обхват.

Проектът е приет с Решение № 301 на КРС от 19.08.2021 г. и е разработен във връзка с разпоредбите на чл. 33, ал. 6 от Закона за електронните съобщения.

КРС очаква становищата на заинтересованите лица на адрес: гр. София 1000, ул. „Гурко” № 6, Комисия за регулиране на съобщенията и на e-mail адрес: info@crc.bg.

Отговорна институция

Комисия за регулиране на съобщенията
Адрес: София, София, ул. Ген. Йосиф В. Гурко № 6
Електронна поща: info@crc.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

В този вид проектозакона е непълен, объркан и опасен за здравето на хората.
В този вид проектозакона е непълен, объркан и опасен. Изброените данни в Чл. 4, ал. 1, т. 2, букви "г" използвана технология, "д" носещи честоти и ширина на канала, "е" мощност на изхода на предвателя и ефективно излъчена мощност на приемно-предавателната станция и "и" параметри на антенната система
е абсолютно задължително да бъдат обществено достъпни. Те пряко засягат здравето на хората, животните и растенията. Има съществен граждански интерес, който трябва дейно да участва в реалното вземане на решения за въпроси с толкова важен характер.
Но в този проекто закон се налага именно забрана на публичния достъп до тези така важни данни в Чл. 15, ал. 1, където свободно достъпни са само букви "а" и "б", които дават само идентификационен номер и местоположение на станцията.
Има и други недостатъци, като например: не се планира събирането на данни за електромагнитното облъчване чрез редовни месечни/годишни/извънредни измервания. Тези огромни грешки е необходимо да бъдат поправени. В противен случай за кого работи "правителството", за корпорациите или за българите, на които са се клели да служат вярно?
 
В този вид проектозакона е непълен, объркан и опасен за здравето на хората.
В този вид проектозакона е непълен, объркан и опасен. Изброените данни в Чл. 4, ал. 1, т. 2, букви "г" използвана технология, "д" носещи честоти и ширина на канала, "е" мощност на изхода на предвателя и ефективно излъчена мощност на приемно-предавателната станция и "и" параметри на антенната система
е абсолютно задължително да бъдат обществено достъпни. Те пряко засягат здравето на хората, животните и растенията. Има съществен граждански интерес, който трябва дейно да участва в реалното вземане на решения за въпроси с толкова важен характер.
Но в този проекто закон се налага именно забрана на публичния достъп до тези така важни данни в Чл. 15, ал. 1, където свободно достъпни са само букви "а" и "б", които дават само идентификационен номер и местоположение на станцията.
Има и други недостатъци, като например: не се планира събирането на данни за електромагнитното облъчване чрез редовни месечни/годишни/извънредни измервания. Тези огромни грешки е необходимо да бъдат поправени. В противен случай за кого работи "правителството", за корпорациите или за българите, на които са се клели да служат вярно?
 
ilia0000 23.09.2021 22:05
Противоречие на § 2 от ДР на Наредбата с § 359 от ПЗР на ЗИД на ЗЕС (ДВ. бр. 20 от 9 Март 2021 г.)

Изречение второ от § 2 от ДР на Наредбата е в противоречие с посочения срок в § 359 от ПЗР на ЗИД на ЗЕС (ДВ. бр. 20 от 9 Март 2021 г.). Противоречието е налице, защото не може с разпоредба на подзаконов нормативен акт да се променя посочения срок в нормативния акт (закона).

Изречение второ от § 2 от ДР на Наредбата трябва да придобие вида

„Заявлението се подава в срок до 9 месеца от влизането в сила на ЗИД на ЗЕС (ДВ. бр. 20 от 9 Март 2021 г.)“

или

„Заявлението се подава в срок до 13.12.2021 г.“

Противоречие на § 2 от ДР на Наредбата с § 359 от ПЗР на ЗИД на ЗЕС (ДВ. бр. 20 от 9 Март 2021 г.)

Изречение второ от § 2 от ДР на Наредбата е в противоречие с посочения срок в § 359 от ПЗР на ЗИД на ЗЕС (ДВ. бр. 20 от 9 Март 2021 г.). Противоречието е налице, защото не може с разпоредба на подзаконов нормативен акт да се променя посочения срок в нормативния акт (закона).

Изречение второ от § 2 от ДР на Наредбата трябва да придобие вида

„Заявлението се подава в срок до 9 месеца от влизането в сила на ЗИД на ЗЕС (ДВ. бр. 20 от 9 Март 2021 г.)“

или

„Заявлението се подава в срок до 13.12.2021 г.“

ilia0000 05.09.2021 11:44
За таксите по чл. 17

Размерът на дължимите такси по чл. 17 от Наредбата е правилно да е посочен само в „Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения“, която както е видно от наименованието й, би трябвало да включва всички такси, събирани по ЗЕС.

В чл. 17 е необходимо само да има разпоредба, че размерът на дължимите административни такси по тази Наредба е определен в „Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения“.

За таксите по чл. 17

Размерът на дължимите такси по чл. 17 от Наредбата е правилно да е посочен само в „Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения“, която както е видно от наименованието й, би трябвало да включва всички такси, събирани по ЗЕС.

В чл. 17 е необходимо само да има разпоредба, че размерът на дължимите административни такси по тази Наредба е определен в „Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения“.

ilia0000 02.09.2021 18:47
Липсваща регламентация в проекта на Наредбата
  1. В проекта липсва регламентация за реда на първоначалната регистрация изградените приемно-предавателни станции в периода от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗЕС (ДВ. бр.20 от 9 Март 2021г.) до влизането в сила на Наредбата. Необходимо е тази регламентация да бъде отразена в отделен параграф в Допълнителните разпоредби, включително и евентуално дължимите административни такси.
  2. В проекта липсва регламентация за реда на регистрацията на дейностите по поддръжка, дооборудване и/или подобряване на елементи на приемно-предавателни станции, както и тяхната подмяна или допълване по реда на чл. 151, ал. 1, т. 16 от ЗУТ в периода от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗЕС (ДВ. бр.20 от 9 Март 2021г.) до влизането в сила на Наредбата. Необходимо е тази регламентация да бъде отразена в отделен параграф в Допълнителните разпоредби, включително и евентуално дължимите административни такси.
  3. В проекта липсва регламентация за реда на регистрация на точките за безжичен достъп с малък обхват, които са разположени до влизането в сила на Наредбата. Необходимо е тази регламентация да бъде отразена в отделен параграф в Допълнителните разпоредби, включително и евентуално дължимите административни такси.
  4. В проекта липсва яснота дали понятието „Приемно-предавателна станция на наземна мрежа, позволяваща предоставянето на електронни съобщителни услуги“, така както е определено в § 1, т.1 от Допълнителните разпоредби е едно и също с понятието „приемно-предавателни станции“, което се употребява в някои членове и в Допълнителните разпоредби на Наредбата. Необходимо е това да се прецизира.
  5. Необходимо е да се прецизира, условията посочени в чл. 14 кой ще ги определи и как ще се обявят.
Липсваща регламентация в проекта на Наредбата
  1. В проекта липсва регламентация за реда на първоначалната регистрация изградените приемно-предавателни станции в периода от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗЕС (ДВ. бр.20 от 9 Март 2021г.) до влизането в сила на Наредбата. Необходимо е тази регламентация да бъде отразена в отделен параграф в Допълнителните разпоредби, включително и евентуално дължимите административни такси.
  2. В проекта липсва регламентация за реда на регистрацията на дейностите по поддръжка, дооборудване и/или подобряване на елементи на приемно-предавателни станции, както и тяхната подмяна или допълване по реда на чл. 151, ал. 1, т. 16 от ЗУТ в периода от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗЕС (ДВ. бр.20 от 9 Март 2021г.) до влизането в сила на Наредбата. Необходимо е тази регламентация да бъде отразена в отделен параграф в Допълнителните разпоредби, включително и евентуално дължимите административни такси.
  3. В проекта липсва регламентация за реда на регистрация на точките за безжичен достъп с малък обхват, които са разположени до влизането в сила на Наредбата. Необходимо е тази регламентация да бъде отразена в отделен параграф в Допълнителните разпоредби, включително и евентуално дължимите административни такси.
  4. В проекта липсва яснота дали понятието „Приемно-предавателна станция на наземна мрежа, позволяваща предоставянето на електронни съобщителни услуги“, така както е определено в § 1, т.1 от Допълнителните разпоредби е едно и също с понятието „приемно-предавателни станции“, което се употребява в някои членове и в Допълнителните разпоредби на Наредбата. Необходимо е това да се прецизира.
  5. Необходимо е да се прецизира, условията посочени в чл. 14 кой ще ги определи и как ще се обявят.
ilia0000 02.09.2021 12:24
За точността на географските координати

В чл. 4 и 6 от проекта е указано, че местоположението ще се указва в заявленията и уведомленията, в съответствие с геодезическа система БГС2005.

В чл. 11, ал. 1 се посочва, че заявленията и уведомленията ще са по образец, приет с решение на КРС.

На адрес:

https://crc.bg/bg/statii/2135/krs-otkri-procedura-za-provezhdane-na-obshtestveni-konsultacii-po-proekti-na-obrazci-na-zaqvleniq-i-uvedomlenie-koito-se-podavat-po-naredbata-za-sydyrzhanieto-usloviqta-i-reda-za-vodene-poddyrzhane-i-polzvane-na-registyra-na-priemno-predavatelnite-stancii-na-nazemni-mrezhi-dejnostite-po-chl-151-al-1-t-16-ot-zakona-za-ustrojstvo-na-teritoriqta-i-tochkite-za-bezzhichen-dostyp-s-malyk-obhvat

КРС е публикувала за обществено обсъждане образците на заявление и уведомление. В образците на заявление по чл. 7 и 10 и на уведомление по чл. 9 и 10 е указано, че форматът на географските координати трябва да бъде:

 4DMS (dd.mmss, където dd - градуси,  mm - минути (от 00 до 59)  и ss - секунди (от 00 до 59))

и е даден пример: координати 41°N01' 59'' и  25°E58' 02'' се записват съответно 41.0159 и 25.5802).

Известно е стойността на една географска секунда, представена като разстояние по земната повърхност е около 30 метра.

Това означава, че точността на така исканите координати ще е недостатъчна и за населените места, а и за извън тях. Например, в населени места 30 метра е разстояние, в което може да се съберат 2 или 3 сгради, а има и сгради с много по-големи размери от 30 метра, така че дори и точният адрес няма да помогне много. Извън населени места и в незастроените зони в населените места (паркове, стадиони и други), където няма адреси и географските координати са единствената възможност за указване на местоположението, това е разстоянието, примерно, между два стълба за електрическата мрежа. Това показва, че точност до една секунда ще носи достатъчно голяма неопределеност.

За избягване на тази неточност предлагам точността на географските координати да е до стотна от geografskata секунда, каквато е например в Google Earth. Така ще се осигури необходимата точност.

За точността на географските координати

В чл. 4 и 6 от проекта е указано, че местоположението ще се указва в заявленията и уведомленията, в съответствие с геодезическа система БГС2005.

В чл. 11, ал. 1 се посочва, че заявленията и уведомленията ще са по образец, приет с решение на КРС.

На адрес:

https://crc.bg/bg/statii/2135/krs-otkri-procedura-za-provezhdane-na-obshtestveni-konsultacii-po-proekti-na-obrazci-na-zaqvleniq-i-uvedomlenie-koito-se-podavat-po-naredbata-za-sydyrzhanieto-usloviqta-i-reda-za-vodene-poddyrzhane-i-polzvane-na-registyra-na-priemno-predavatelnite-stancii-na-nazemni-mrezhi-dejnostite-po-chl-151-al-1-t-16-ot-zakona-za-ustrojstvo-na-teritoriqta-i-tochkite-za-bezzhichen-dostyp-s-malyk-obhvat

КРС е публикувала за обществено обсъждане образците на заявление и уведомление. В образците на заявление по чл. 7 и 10 и на уведомление по чл. 9 и 10 е указано, че форматът на географските координати трябва да бъде:

 4DMS (dd.mmss, където dd - градуси,  mm - минути (от 00 до 59)  и ss - секунди (от 00 до 59))

и е даден пример: координати 41°N01' 59'' и  25°E58' 02'' се записват съответно 41.0159 и 25.5802).

Известно е стойността на една географска секунда, представена като разстояние по земната повърхност е около 30 метра.

Това означава, че точността на така исканите координати ще е недостатъчна и за населените места, а и за извън тях. Например, в населени места 30 метра е разстояние, в което може да се съберат 2 или 3 сгради, а има и сгради с много по-големи размери от 30 метра, така че дори и точният адрес няма да помогне много. Извън населени места и в незастроените зони в населените места (паркове, стадиони и други), където няма адреси и географските координати са единствената възможност за указване на местоположението, това е разстоянието, примерно, между два стълба за електрическата мрежа. Това показва, че точност до една секунда ще носи достатъчно голяма неопределеност.

За избягване на тази неточност предлагам точността на географските координати да е до стотна от geografskata секунда, каквато е например в Google Earth. Така ще се осигури необходимата точност.

История

  • Начало на обществената консултация

    26.08.2021

  • Приключване на консултацията

    27.09.2021

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте