Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

02.10.2012 г. 16.10.2012 г. Неактивна

Номер на консултация

631-K

Област на политика

Финанси и данъчна политика

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

С решение по делото C- 239 /09, Test- Achats, Съдът на Европейския Съюз обявява разпоредбата на чл. 5, параграф 2 от Директива 2004/113/ЕО на Съвета от 13 декември 2004 година (директивата) относно прилагане на принципа на равното третиране на мъжете и жените по отношение на достъпа до стоки и услуги и предоставянето на стоки и услуги за невалидна, считано от 21 декември 2012 г. Тази разпоредба допускаше държавите членки да разрешат пропорционални разлики по отношение на премиите и добавките за осигурените лица, когато полът е определящ фактор при изчисляването на рисковете, въз основа на подходящи и точни актюерски и статистически данни. Това налага разпоредбите на чл. 65а, ал. 1 от КЗ и чл. 246, ал. 3 от КСО да бъдат изменени, като в тях да бъде въведена пълна забрана за използването на пола като актюерски фактор при определянето на застрахователната премия и при изчисляването размера на пожизнената пенсия от фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване без допускане на каквито и да било изключения. Тъй като биометричните таблици за изчисляване на размера на пожизнените пенсии подлежат на одобряване от заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, законопроектът предвижда и нова т.1 в ал. 8 на чл. 246 КСО. По този начин се създава основание за отказ за одобряването на посочените таблици, когато те отчитат пола като актюерски фактор.

Едно от изискванията на чл. 5, параграф 2 от директивата е държавите-членки, които се възползват от предвиденото в тази разпоредба изключение, да преразгледат решението си в тази насока в определен срок. По тази причина в §11а от ПЗР на КЗ и в §11в от ПЗР на КСО е предвидено задължение за Комисията за финансов надзор да приеме доклад относно използването на пола като актюерски фактор. След обявяването на разглежданата разпоредба от директивата за невалидна отпадат необходимостта и основанието за извършването на подобен анализ, поради което законопроектът предвижда отмяната на §11а от ПЗР на КЗ  и на §11в от ПЗР на КСО.

С цел ясно разграничаване между застрахователните договори, към които ще се прилага правилото за независещите от пола на застрахованите лица премии и застраховките, за които ще е допустимо отчитането на пола с оглед определянето на премията в съответствие с решение по Дело C-239/09 (Test- Achats) се създава нов § 11б.

В насоките на Европейската комисия за прилагане на Директива 2004/113/ЕО на Съвета по отношение на застрахователните услуги е указано, че правилото на чл. 5, параграф 1 за независещите от пола на застрахованите лица премии и плащания на застрахователите се прилага  „от 21 декември 2012г. нататък’’. Това налага очертаването на две групи застрахователни договори- тези сключени до 20 декември 2012 г. включително, за които ще се допуска определяне на премията с оглед актюерски фактор пол и договорите сключени след 20 декември 2012 г., за които ще се прилага правилото за независещи от пола премии.

С  цел ясно разграничаване на пенсионните договори, по отношение на които се прилагат заварените биометрични таблици, и тези, при които ще се прилага правилото за независещите от пола обезщетения в съответствие с посоченото решение на Съда на ЕС, в преходните и заключителни разпоредби на КСО  се създава нов §11г.

За обезпечаване на своевременното привеждане на дейността на пенсионноосигурителните дружества в съответствие с измененията в нормативната уредба, законопроектът урежда и сроковете, в които дружествата трябва да представят за одобрение биометричните таблици, които ще бъдат използвани за изчисляване на пенсиите по договорите, сключени след 20 декември 2012 г.

Отговорна институция

Министерство на околната среда и водите
Адрес: София, София 1000, бул. Княгиня Мария Луиза № 22
Електронна поща: edno_gishe@moew.government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Отдавна беше време
Това е една навременна промяна, макар и предложението да не съотвтства съвсем на стандартите на ЕС. Отново се търси начин да се заобиколи изискването, което е категорично. Ще дадем нашето становище, когато се оформи проект на МС за внасяне в НС. Би следвало също така такива промени да се оповестят и разяснят широко, защото на гражданите им се струват само засягащи финансовия сектор, а то е точно обратното- отнася се за правата на гражданите. Правителството има задължение за информиране широко и разясняване на европейските стандарти. Така и хората ще си знаят по- добре правата, а не да бъдат излъгани да сключват застрахователни договори до 20 декември т. г. Също така, тази промяна касаеща третия стълб на осигуряването- доброволното е време да засегне и втория стълб - допълнителното задължително пенсионно осигуряване, където има крещяща неравнопоставеност на жените и мъжете и където отдавна сме в нарушение на Европейското право. И там предлагаме бързи и радикални промени.
Отдавна беше време
Това е една навременна промяна, макар и предложението да не съотвтства съвсем на стандартите на ЕС. Отново се търси начин да се заобиколи изискването, което е категорично. Ще дадем нашето становище, когато се оформи проект на МС за внасяне в НС. Би следвало също така такива промени да се оповестят и разяснят широко, защото на гражданите им се струват само засягащи финансовия сектор, а то е точно обратното- отнася се за правата на гражданите. Правителството има задължение за информиране широко и разясняване на европейските стандарти. Така и хората ще си знаят по- добре правата, а не да бъдат излъгани да сключват застрахователни договори до 20 декември т. г. Също така, тази промяна касаеща третия стълб на осигуряването- доброволното е време да засегне и втория стълб - допълнителното задължително пенсионно осигуряване, където има крещяща неравнопоставеност на жените и мъжете и където отдавна сме в нарушение на Европейското право. И там предлагаме бързи и радикални промени.

История

  • Начало на обществената консултация

    02.10.2012

  • Приключване на консултацията

    16.10.2012

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте