В последните години Европейската комисия (ЕК) в рамките на специфичните препоръки към България акцентираше върху подобряването на обхвата и адекватността на схемите за минимален доход. Изпълнението на тези препоръки беше поставено и като задължително условие за стартиране на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). От друга страна, базирането на системата за социално подпомагане върху гарантирания минимален доход (ГМД) не позволява необходимата гъвкавост за адекватно отразяване на промените в средата, така че да се постигне по-висока ефективност на подпомагането за хората, изпаднали в критична ситуация.
Настъпилите промени в информационната среда и необходимостта от осигуряване на адекватна защита на личните данни и условия за преминаване към електронно управление налагат и съответните допълнения в ЗСП.
С цел прецизиране на съответни разпоредби, За да се гарантира еднозначно разбиране и прилагане на разпоредбите на Закона, се налага прецизиране на текстовете, които имат пряко отношение по процедурите, свързани с подпомагането.
С предлаганите промени в Закона се цели:
Създаване на необходимите нормативни условия за изпълнение на препоръките на ЕК;
Недопускане на рискове във връзка с ПВУ;
Съобразяване на политиката за социално подпомагане с общата европейска политика в областта на социалната закрила;
Оптимизиране на системата за социално подпомагане.
За реализиране на предлаганите промени, което ще бъде детайлно отразено в подзаконовата нормативна уредба, ще са необходими за периода до 2025 година съответно: 2023 г. – 70,313 млн. лв.; 2024 г. – 105,345 млн. лв. и за 2025 г. – 125,444 млн. лв.
С предлаганите промени действащата нормативна уредба ще се приведе в съответствие със заложените общи европейски приоритети в областта на социалната закрила и борбата с бедността. Така България ще изпълни своя ангажимент като държава-членка на ЕС. От друга страна, с обвързването на системата за социално подпомагане с линията на бедност ще се изпълнят препоръките на ЕК и условията за активиране на ПВУ, свързани със схемите за минимален доход. Също така ще се създадат необходимите условия за оптимизиране на системата за социално подпомагане, както технологично, така и по отношение на постигането на по-висока ефективност – разширяване на обхвата на подпомаганите лица и семейства и увеличаване на размера на помощите.
Предложените промени в Закона за социално подпомагане не са свързани с изпълнение на задължения на Република България за въвеждане в националното законодателство на правото на Европейския съюз.
Министерство на труда и социалната политика
Адрес: София, София 1000, ул. Триадица 2
Електронна поща: mlsp@mlsp.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Здравейте,
разбирам, че целта на тази промяна е "..преминаването на социалното подпомагане от обвързване на социалните помощи с гарантирания минимален доход към обвързване с линията на бедност..". Подкрепям промяната по същество, но притесненията ми са, че социалното подпомагане е еднопосочен процес и липсват измерители за ефекта от него а именно:
- как се развива социалноподпомогнатия
- участва ли в програми за кариерно развитие
- къде и за какво разходва цоалното подпомагане
- какво е социалното положение на членовете на семейството му
- каква е демографията и здравния статус на социално подпомогнатите
Предполагам честното социално подпомагане, би могло да се разглежда и в контекста на честното отношение на социално подпомогнатите и свързаните с тях лица.
Очаквам стратегическо мислене в тази посока.
Здравейте,
разбирам, че целта на тази промяна е "..преминаването на социалното подпомагане от обвързване на социалните помощи с гарантирания минимален доход към обвързване с линията на бедност..". Подкрепям промяната по същество, но притесненията ми са, че социалното подпомагане е еднопосочен процес и липсват измерители за ефекта от него а именно:
- как се развива социалноподпомогнатия
- участва ли в програми за кариерно развитие
- къде и за какво разходва цоалното подпомагане
- какво е социалното положение на членовете на семейството му
- каква е демографията и здравния статус на социално подпомогнатите
Предполагам честното социално подпомагане, би могло да се разглежда и в контекста на честното отношение на социално подпомогнатите и свързаните с тях лица.
Очаквам стратегическо мислене в тази посока.
22.03.2022
21.04.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Изцяло съгласен съм с коментара от 22 март 18:30:39 ч. за "Проследимост на ефективността на социалното подпомагане" и бих допълнил, че трябва да се вземе в предвид и образователния ценз на подпомаганото лице и да се вземат мерки чрез финансиране на НПО-то да образоват съответните групи в риск. Голяма част от бедността идва именно от липса на практични знания и обща насока за функционирането на света в 21-век. Звучи сложно, но всъщност не е - целта е да се прескочи закостенелото мислене, че света е труден и липса на насока, както и невъзможността за постигане на високи доходи.
Изцяло съгласен съм с коментара от 22 март 18:30:39 ч. за "Проследимост на ефективността на социалното подпомагане" и бих допълнил, че трябва да се вземе в предвид и образователния ценз на подпомаганото лице и да се вземат мерки чрез финансиране на НПО-то да образоват съответните групи в риск. Голяма част от бедността идва именно от липса на практични знания и обща насока за функционирането на света в 21-век. Звучи сложно, но всъщност не е - целта е да се прескочи закостенелото мислене, че света е труден и липса на насока, както и невъзможността за постигане на високи доходи.