Механизмът за възстановяване и устойчивост (Механизмът) е иновативен резултатно ориентиран инструмент, който цели да осигури ефективна и значителна финансова подкрепа за ускоряване на прилагането на устойчиви реформи и свързаните с тях публични инвестиции в държавите членки на ЕС. С приемането на Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12.02.2021 г. за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост (МВУ, Механизма) се установи задължение за държавите членки да предприемат подходящи мерки, за да гарантират, че използването на средствата във връзка с мерки, получаващи подкрепа от Механизма, е в съответствие с приложимото право на Съюза и с националното право. Предвид че към настоящия момент липсва нормативен акт, който да определи органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана, техните основни функции, наемането на служители със специфична експертиза за осигуряване на дейностите по управление и изпълнение на инвестициите в Плана, мерките, които следва да се предприемат, са именно създаване на такава национална регулация на обществените отношения.
Отговорна дирекция: | Национален фонд |
---|---|
E-mail: | natfund@minfin.bg |
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Чл. 10. (2) Крайните получатели по чл. 3, ал. 2:
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 1:
Предлагам изчерпателно да се изброят приложимите изисквания на националното и европейското законодателство, поне като наименование на нормативния акт.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението е свързано с изясняване за приложимите нормативни актове, които трябва да се спазват от страна на крайните получатели.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 2:
Предлагам в точка 7 да се поясни изискването за аналитична отчетност при крайните получатели:
ОСНОВАНИЕ:
Записаните текстове са неясни и подлежат на тълкуване, което е предпоставка за корупционни практики при проверки при крайните ползватели, ако не констатира заради това нередност.
Чл. 10. (2) Крайните получатели по чл. 3, ал. 2:
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 1:
Предлагам изчерпателно да се изброят приложимите изисквания на националното и европейското законодателство, поне като наименование на нормативния акт.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението е свързано с изясняване за приложимите нормативни актове, които трябва да се спазват от страна на крайните получатели.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 2:
Предлагам в точка 7 да се поясни изискването за аналитична отчетност при крайните получатели:
ОСНОВАНИЕ:
Записаните текстове са неясни и подлежат на тълкуване, което е предпоставка за корупционни практики при проверки при крайните ползватели, ако не констатира заради това нередност.
Чл. 8 (2) Ръководителите на ведомствата по чл. 3, ал. 1, т. 2, в рамките на които е създадена структура за наблюдение и докладване, могат да възложат на друго ведомство – второстепенен разпоредител с бюджет към тях, дейности и/или функции на съответната структура за наблюдение и докладване.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 1:
Предлагам в Приложение №1 да се впишат всички „другите ведомства“, който могат да се ползват за целите на алинеята.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението създава яснота за всички държавни структури, които ще вземат участие при изпълнение на ПВУ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 2:
Предлагам да се създаде текст, с който „другите ведомства“ да се спазват задълженията по ал. 1 от настоящия член във връзка с наблюдението и мониторинга на ПВУ.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението цели прехвърляне на всички задължения по ал. 1 и към „другите ведомства“ с цел да се спазват всички задължения на ведомството по чл. 3, ал. 1, т. 2..
Чл. 8 (2) Ръководителите на ведомствата по чл. 3, ал. 1, т. 2, в рамките на които е създадена структура за наблюдение и докладване, могат да възложат на друго ведомство – второстепенен разпоредител с бюджет към тях, дейности и/или функции на съответната структура за наблюдение и докладване.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 1:
Предлагам в Приложение №1 да се впишат всички „другите ведомства“, който могат да се ползват за целите на алинеята.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението създава яснота за всички държавни структури, които ще вземат участие при изпълнение на ПВУ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 2:
Предлагам да се създаде текст, с който „другите ведомства“ да се спазват задълженията по ал. 1 от настоящия член във връзка с наблюдението и мониторинга на ПВУ.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението цели прехвърляне на всички задължения по ал. 1 и към „другите ведомства“ с цел да се спазват всички задължения на ведомството по чл. 3, ал. 1, т. 2..
Oт Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 2 става ясно, че предоставяне на безвъзмездни средства за възстановяване,възобновяване на търговска дейност на крайни получатели Български бизнес по плана за възстановяване и устойчивост, включително и с ПМС №114 от 8 юли 2022г.,съгласно Чл.1,ал.3 няма и не са предвидени и не е предвидено отговорно ведомство или организация.
Бг бизнеса не получи подкрепа със всички възможни инструменти по механизма на временна рамка за държавна помощ от 18 ноември 2021г.,но вместо това Бг законодателството беше синхронизирано с временната рамка от 03.04.2020г за туризъм и транспорт през 2021г.
Бг бизнеса не получи безвъзмездни средства за възстановяване на търговска дейност или някаква подкрепа за оборотни средства или за възстановяване на разходи във връзка с COVID-19 въпреки, че се рекламира програма за която все още не е приет законон а всички тези възможности приключват на 30.06.2022г.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ за допълнение към Проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции в Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 2
Инвестиция | Отговорно ведомство/ | СНД/СН | Краен получател | |
Програма за възобновяване на търговска дейност на предприятия прекъснали дейност в резултат на пандемията от COVID-19 чрез възстановяване на разходите по правилата на механизма, временна рамка за държавна помощ на основание ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 114 ОТ 8 ЮНИ 2022 Г. Чл. 1. (3),който могат да се получат само в комбинация с Гаранционно споразумение InnovFin, Гаранционно споразумение COSME, Паневропейски гаранционен фонд в отговор на COVID-19, Гаранционно споразумение JEREMIE Търговско финансиране и не са хибридни предприятия по смисъла на ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ
| МФ | - | Съгласно ПМС за предоставяне на средства на крайни получатели |
Oт Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 2 става ясно, че предоставяне на безвъзмездни средства за възстановяване,възобновяване на търговска дейност на крайни получатели Български бизнес по плана за възстановяване и устойчивост, включително и с ПМС №114 от 8 юли 2022г.,съгласно Чл.1,ал.3 няма и не са предвидени и не е предвидено отговорно ведомство или организация.
Бг бизнеса не получи подкрепа със всички възможни инструменти по механизма на временна рамка за държавна помощ от 18 ноември 2021г.,но вместо това Бг законодателството беше синхронизирано с временната рамка от 03.04.2020г за туризъм и транспорт през 2021г.
Бг бизнеса не получи безвъзмездни средства за възстановяване на търговска дейност или някаква подкрепа за оборотни средства или за възстановяване на разходи във връзка с COVID-19 въпреки, че се рекламира програма за която все още не е приет законон а всички тези възможности приключват на 30.06.2022г.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ за допълнение към Проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции в Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 2
Инвестиция | Отговорно ведомство/ | СНД/СН | Краен получател | |
Програма за възобновяване на търговска дейност на предприятия прекъснали дейност в резултат на пандемията от COVID-19 чрез възстановяване на разходите по правилата на механизма, временна рамка за държавна помощ на основание ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 114 ОТ 8 ЮНИ 2022 Г. Чл. 1. (3),който могат да се получат само в комбинация с Гаранционно споразумение InnovFin, Гаранционно споразумение COSME, Паневропейски гаранционен фонд в отговор на COVID-19, Гаранционно споразумение JEREMIE Търговско финансиране и не са хибридни предприятия по смисъла на ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ
| МФ | - | Съгласно ПМС за предоставяне на средства на крайни получатели |
09.06.2022
23.06.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 1:
Предлагам да се посочи срок, в който да се изгради и въведе в експлоатация надграждането на ИСУН 2020 за целите на ПВУ.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението задължава въвеждане на надграждането на ИСУН 2020 с модула за ПВУ, преди стартирането на процедурите по ПВУ
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
ПРЕДЛОЖЕНИЕ № 1:
Предлагам да се посочи срок, в който да се изгради и въведе в експлоатация надграждането на ИСУН 2020 за целите на ПВУ.
ОСНОВАНИЕ:
Предложението задължава въвеждане на надграждането на ИСУН 2020 с модула за ПВУ, преди стартирането на процедурите по ПВУ